OBS De Wilgen

De resultaten van OBS De Wilgen in Sliedrecht

Current section: resultaten
Valkweg 4
3362 GH Sliedrecht

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van OBS De Wilgen, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van OBS De Wilgen

Schoolweging
33.68
Spreiding
6.21

De schoolweging van De Wilgen Sliedrecht is 33,68 , met een spreiding van 6,21 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past OBS De Wilgen bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS De Wilgen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

Zie boven bij 'streef_niveau'.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

95,4% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Ook presteert 52,3% van de leerlingen op het streefniveau, wat aanzienlijk hoger is dan de signaleringswaarde van 36,3%. Dit onderstreept de effectieve aanpak voor zowel basis- als verdiepingsonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van OBS De Wilgen?

De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 25% vmbo-(g)t en 25% vmbo-(g)t/havo. Opvallend is het lage percentage vwo-advies (6,25% vs. 18,61% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie. Praktijkonderwijs blijft beperkt (0%), wat lager is dan regionale vergelijkingen (1,01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Wilgen SliedrechtGemeente AmsterdamNederland
LIB176174.7175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Actuele en relevante gegevens over de ontwikkeling van kinderen verkrijgen we op drie manie · via observaties; · via methode-gebonden toetsen (toetsen die worden afgenomen na een aantal lessen uit de metho · via niet methode-gebonden toetsen (de Cito-toetsen). In de groepen 1 en 2 maken we gebruik van het ontwikkelingsvolgmodel BOSOS, dat alle belangrijke aspecten in de ontwikkeling van het jonge kind signaleert en aanwijzingen geeft voor de nodige stappen die moeten worden ondernomen. Vanaf groep 1 volgen we de sociaal emotionele vorming aan de hand van Zien!. Mede naar aanleiding van de uitkomsten die BOSOS en Zien! ons bieden maken we inhoudelijke keuzes, waardoor in lessen gewerkt gaat worden aan het verder ontwikkelen van de sociale competenties van individuele leerlingen en groepen. Daarvoor gebruiken we de methode “Kwink”. Op een systematische en methodische wijze komen alle belangrijke categorieën van sociale competentie (zoals die door Zien! worden 'gemeten') in aantrekkelijke lessen aan de orde. Afhankelijk van de meting per groep zullen één of meerdere competenties per jaar worden ontwikkeld. Al vanaf groep 1 worden de vorderingen op het gebied van taal, lezen en rekenen enkele malen per jaar getoetst met landelijk genormeerde toetsen, die zijn ontwikkeld door het CITO. De toetsen worden op vaste momenten in het schooljaar afgenomen. Op die manier houden we de ontwikkeling van uw kind bij en vergelijken we het met het landelijk gemiddelde. De resultaten van de toetsen worden door de leerkrachten met de intern begeleider besproken en geanalyseerd en bewaard in het geautomatiseerde CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS). In het onderwijsplan staat per vakgebied de opbrengstambitie en een passend onderwijsprogramma dat hiernaartoe leidt, omschreven. Het onderwijsplan wordt gebruikt bij de planning van de lange termijncyclus van een half jaar. In het schooloverzicht zien we de schoolambitie, de resultaten van de gehele school en de groepsopbrengsten. Hiermee evalueren wij of we de schoolambitie gehaald hebben en stellen zonodig de onderwijsplannen bij. De leerkracht beschrijft alle observatie- en toetsgegevens voor ieder kind afzonderlijk en verwerkt deze in een groepsoverzicht. Kinderen met vergelijkbare onderwijsbehoeften worden zoveel mogelijk geclusterd in subgroepen. De leerkracht richt het onderwijsaanbod op: de hele groep, de subgroepen en/of individuele leerlingen in een groepsplan of een handelingsplan. Met behulp van deze plannen wordt rekening gehouden met verschillen tussen kinderen. De overzichten en plannen worden twee keer per jaar geëvalueerd en besproken met de intern begeleider. Op deze manier ontstaat er een cyclus van handelings- en opbrengstgericht werken. Ook schoolbreed worden de overzichten bekeken en vergeleken met andere jaren. Op die manier blijven we op koers en alert op kwaliteit.

Zitten de oud-leerlingen van OBS De Wilgen in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

50% van de leerlingen presteert boven hun schooladvies, ruim boven het landelijk gemiddelde van 25,27%. Slechts 12,5% zit onder advies, wat lager is dan de vergelijkingsgroep (11,81%). Dit weerspiegelt de precieze begeleiding bij de overstap naar het voortgezet onderwijs.

Sociale ontwikkeling

Natuurlijk staat leren op onze school centraal, maar er is meer dan alleen leren: de kinderen ontwikkelen ook hun persoonlijkheid door zelfvertrouwen op te bouwen en zelfkennis te verwerven. Ze leren om te gaan met elkaar, verdraagzaam te zijn en kennis op te doen van andere culturen en andere opvattingen. Wij streven er naar de kinderen zich thuis te laten voelen op onze school. Alleen dan ontwikkelt een kind zich het beste. Wij dragen op school zorg voor een ongedwongen sfeer. Er is aandacht voor gedragsregels. Wij hebben respect voor elkaar. Ieder kind is anders, eigen en bijzonder. LEES MINDER

veilig sociaal klimaat

werderzijds respect

welbevinden

Wat is de werkwijze van OBS De Wilgen voor sociale ontwikkeling?

OBS De Wilgen gebruikt een beleidsstuk 'sociale veiligheid' om het sociale klimaat zo veilig mogelijk te houden. Leerlingen leren weerbaar te zijn en zich sociaal correct te gedragen. De school zet Rots & Water in om leerlingen mentaal en fysiek weerbaar te maken. Bij de start van ieder schooljaar wordt aandacht besteed aan groepsvormende lessen. Daarnaast wordt er gewerkt met de methode KWINK voor burgerschap en mediawijsheid.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Wilgen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS De Wilgen gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Wilgen?

OBS De Wilgen gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Kinderen en… hun sociale talenten, Kinderen en… hun morele talenten, SOEMO-kaarten, Taakspel, KWINK.