Basisschool SO Xaverius in Sittard

Het team van SO Xaverius in Sittard

Current section: team
Valkstraat 2
6135 Sittard

Zie hier hoe het team van SO Xaverius is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van SO Xaverius. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past SO Xaverius bij jullie?

Ontdek hoe goed SO Xaverius bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij SO Xaverius zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 76% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 79.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (76%)
Man (24%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (79.5%)
Man (20.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij SO Xaverius. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.8%)
25-35 jaar (23.5%)
35-45 jaar (37.3%)
45-55 jaar (17.6%)
55-65 jaar (5.9%)
&ge;65 jaar (5.9%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (5.3%)
25-35 jaar (20.4%)
35-45 jaar (26.1%)
45-55 jaar (24.4%)
55-65 jaar (21.6%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij SO Xaverius werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (58%)
Direct ondersteunend personeel (40%)
Indirect ondersteunend personeel (2%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor SO Xaverius gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging bij SO Xaverius: Altijd Onderwijs en Opvang

Bij SO Xaverius zorgen we ervoor dat uw kind altijd op school kan rekenen op opvang, zelfs bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht. Op de eerste ziektedag vangen we alle leerlingen op school op. We stellen alles in het werk om interne vervanging te regelen, zodat de lessen zo min mogelijk worden verstoord. Indien interne vervanging niet direct mogelijk is, bieden we de leerlingen digitaal schoolwerk aan. Zo blijft de educatieve continuïteit gewaarborgd. Voor langdurige afwezigheid informeren we u via Social School over de weekplanning en de opvangmogelijkheden voor de groep van uw kind. Wij begrijpen dat het soms lastig kan zijn om opvang te regelen. Daarom bieden we in geval van echte nood situaties noodopvang aan, verzorgd door onze ondersteunend personeel. Dit is echter geen lesgevende opvang. In uitzonderlijke gevallen, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, vragen we u vriendelijk om uw kinderen thuis op te vangen. Bij langdurige uitval van een leerkracht zoeken we naar de meest effectieve, structurele oplossingen met ons beschikbare team. Soms kan dit betekenen dat een groep tijdelijk thuiswerk ontvangt. Dit wordt altijd tijdig en duidelijk met u gecommuniceerd, zodat u hierop kunt anticiperen. Uw betrokkenheid en begrip zijn essentieel in deze situaties.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Overige leerjaren

Deskundige Ondersteuning op SO Xaverius: Ons Specialisten Team

4

Taal en Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Commissie voor de Begeleiding (CvB)
Gedragswetenschapper
Technisch Leesspecialist

Toelichting van de school:

Onze toegewijde intern begeleiders bij SO Xaverius zijn experts in taal en rekenen. Zij zorgen voor een optimale leeromgeving waarin elke leerling zich kan ontwikkelen. Samen met CED vernieuwen we ons onderwijs continu om alle leerlingen de best mogelijke ondersteuning te bieden. Dit leidt tot meer inzicht in eigen leerprocessen en resultaten. Extra ondersteuning wordt nauwkeurig vastgelegd in groeps- en handelingsplannen, met duidelijke doelen voorop. De Commissie voor de Begeleiding (CvB) – bestaande uit locatieleider, intern begeleiders en gedragswetenschappers – komt wekelijks samen. We evalueren, bewaken en sturen de brede ontwikkeling van onze leerlingen bij. Onze technisch leesspecialist versterkt het leesonderwijs in alle groepen. Door middel van kennisdeling, klassenbezoeken en gerichte coaching helpen we leerkrachten om risicolezers effectief te begeleiden naar leesvaardigheid.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Gedragswetenschapper
Commissie voor de Begeleiding

Toelichting van de school:

Onze gedragswetenschapper observeert en analyseert gedragsproblematiek. Met diepgaande expertise biedt hij of zij advies aan leerlingen, ouders en leerkrachten, en werkt samen met andere hulpverleners. De gedragsspecialist ondersteunt de gedragswetenschapper actief bij de implementatie van adviezen. Ook biedt de specialist directe hulp aan leerkrachten en leerlingen in uitdagende situkes. Onze intern begeleider focust op het didactische leerproces en beheert de zorgcyclus binnen SO Xaverius, zodat elke leerling de juiste begeleiding krijgt. De wekelijkse bijeenkomsten van de Commissie voor de Begeleiding (CvB) waarborgen de brede ontwikkeling van alle leerlingen. We zorgen voor continue evaluatie en verbetering van onze ondersteuningsprocessen.

5

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Groei in Actie

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Commissie voor de Begeleiding (CvB)
Medewerkers Doelgroeparrangement (DGA)
Commissie voor de Begeleiding+ (CvB+)

Toelichting van de school:

De gedragsspecialist ondersteunt leerlingen specifiek bij hun gedrag, werkhouding en taakaanpak. We leggen steeds meer nadruk op de ontwikkeling van executieve functies, essentieel voor schoolsucces. De Commissie voor de Begeleiding (CvB) – bestaande uit locatieleider, intern begeleiders en gedragswetenschappers – overlegt structureel met maatschappelijk werk en DGA-medewerkers. Dit om elke leerling optimaal te ondersteunen en processen te optimaliseren. Onze zorgmedewerkers van De Kracht van Dichtbij (Care4Kidz en Begeleiding met 4 Poten) zijn dagelijks aanwezig als onderdeel van het Doelgroeparrangement (DGA). Zij coachen en begeleiden leerlingen bij hun gedrag, wat bijdraagt aan een positieve schoolervaring. De Commissie voor de Begeleiding+ (CvB+) brengt cruciale partners samen: een leerrechtconsulent, schoolarts, schoolmaatschappelijk werk, intern begeleiders, gedragswetenschappers en de locatieleider. Deze groep komt om de zes weken bijeen om de brede ontwikkeling van leerlingen te bespreken en vervolgstappen te bepalen, altijd in nauwe samenwerking met ouders en leerlingen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Onze vakdocent Bewegingsonderwijs monitort de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Bijzonderheden worden direct gedeeld met de Commissie voor de Begeleiding (CvB). De CvB kan vervolgens, in afstemming met ouders, passende vervolgstappen ondernemen om de ontwikkeling van de leerling te stimuleren.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor dit specifieke aandachtsgebied zijn momenteel geen gediplomeerde specialisten op onze school aanwezig. We verwijzen waar nodig door naar externe zorgprofessionals.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Horeca voorziening

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Leerlingen bij SO Xaverius

Gedetailleerde Uitleg van Onze Ondersteuningsaanpak

Speciaal onderwijs op maat met doelgroeparrangementen Bij SO Xaverius geloven we in een persoonlijke aanpak. Onze doelgroeparrangementen (DGA) vervangen de vroegere jaarlijkse individuele beschikkingen en focussen op de unieke zorgvraag van elke leerling. Door zorg direct op school te integreren, bieden we snelle, laagdrempelige en efficiënte hulp. Dit zorgt voor meer rust in de klas, met één vaste zorgbegeleider naast de leerkracht en eventuele onderwijsassistent. Samenwerking in 'knooppunten' voor optimale zorg Ouders van leerlingen die gebruikmaken van het DGA worden uitgenodigd voor een 'knooppunt'. Dit is een gezamenlijk overleg met ouders, school, zorgaanbieders en indien nodig de gemeente. Hier bespreken we de inzet van het DGA, de specifieke behoeften van de leerling, de gestelde doelen en de samenwerking tussen thuis, school en andere ondersteunende partijen. Integrale zorg en onderwijs met Care4Kidz SO Xaverius werkt nauw samen met Care4Kidz om onderwijs en zorg naadloos op elkaar af te stemmen. Deze samenwerking, mede mogelijk gemaakt door subsidie van de gemeenten in Zuid-Limburg, sluit perfect aan bij de visie van Kindante op kindontwikkeling. Focus op gedragsversterking en executieve functies We zetten zorg primair in voor leerlingen wiens zorgvraag de expertise van de school overstijgt. De begeleiding richt zich op het versterken van gedrag, zoals impulscontrole, zelfsturing, sociale vaardigheden en zelfredzaamheid (executieve functies). Preventieve investeringen voor een sterke start Daarnaast investeren we preventief in jonge kinderen en hun ouders. Vroege signalering en ondersteuning helpen leerlingen om direct de juiste hulp te ontvangen en versterken ouders in hun opvoedkundige rol. Dit kan leiden tot minder behoefte aan intensieve arrangementen in latere schooljaren. Groepsaanpak en trainingen voor bredere ondersteuning Kinderen met minder complexe hulpvragen kunnen deelnemen aan groepstrainingen. Dit vergroot de impact en bereikbaarheid van onze doelgroeparrangementen, zodat meer leerlingen profiteren van gespecialiseerde begeleiding. Inzet van externe specialisten: een gestructureerd proces Vanaf dit schooljaar worden aanvragen voor logopedie, fysiotherapie, ergotherapie en andere therapieën ingediend bij de Commissie voor Begeleiding (intern begeleiders, gedragswetenschappers, locatieleiding). Ouders/verzorgers dienen de aanvraag in via een formulier dat op school en de website beschikbaar is. Beoordeling en goedkeuring van uw aanvraag De Commissie voor Begeleiding beoordeelt elke aanvraag. Goedgekeurde aanvragen zijn één jaar geldig en kunnen daarna verlengd worden. Bij afwijzing ontvangt u een duidelijke toelichting. Afspraken binnen Kindante: een uniforme aanpak Deze werkwijze is afgesproken met alle scholen voor speciaal onderwijs binnen Kindante en wordt op alle locaties uniform toegepast. Dit garandeert een consistente kwaliteit van zorg en onderwijs. Belang van onderbouwde zorg tijdens lestijd We hebben samen met de andere speciaal onderwijs scholen van Kindante de inzet van therapeuten tijdens lestijd geëvalueerd. Inzet is alleen mogelijk als de doelen gekoppeld zijn aan het Ontwikkelingsperspectief (OPP) van de leerling. Dit is essentieel om de onderwijstijd te bewaken en te verantwoorden. Toekomstige ontwikkelingen: praktijkgericht onderwijs en meer Ambities bij SO Xaverius: We onderzoeken de opstart van een praktijkgerichte groep om aan te sluiten bij de diverse ondersteuningsbehoeften binnen onze schoolpopulatie. Dit praktijkgerichte leren, gebaseerd op landelijke modellen, zal leerlingen ondersteunen die gebaat zijn bij een 'doen'-gerichte aanpak. Verdere ontwikkeling van DGA door samenwerking We streven naar een professionele samenwerking tussen onderwijs- en zorgpartners voor een optimale basisondersteuning. Dit helpt leerlingen om succesvol terug te keren naar school en voorkomt uitval en thuiszitten. Implementatie van kennis over executieve functies We zetten in op het implementeren van kennis en kunde over executieve functies door de gehele school, voor een doorlopende ontwikkelingslijn.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan bij SO Xaverius

Welke ambitieuze doelen stelt SO Xaverius in het schoolplan?

Bij SO Xaverius richten we ons op een continue verbetering van ons onderwijs. Onze didactische speerpunten omvatten een streven naar 100% beheersing van het fundamenteel niveau (1F) voor al onze leerlingen op alle vakgebieden tegen het einde van schooljaar 2026-2027. We optimaliseren ons onderwijsaanbod om naadloos aan te sluiten bij de unieke onderwijsbehoeften van elke leerling. Dit betekent dat we ons aanbod systematisch vastleggen, evalueren, aanpassen en waarborgen. De analyse en bijstelling van dit aanbod, inclusief ontwikkelingsperspectieven, groepsplannen en handelingsplannen, wordt voortdurend verbeterd. Ons directe instructiemodel wordt aangescherpt door gerichte observaties in de klassen. Op basis hiervan maken we teamafspraken over de focuspunten voor de volgende periode. Deze worden geëvalueerd en indien nodig bijgesteld, met duidelijke vastlegging in onze kwaliteitskaart. Analyse van ons leerlingvolgsysteem (Cito Leerling in Beeld) toont aan dat ons onderwijs in begrijpend lezen en rekenen nog beter kan aansluiten bij de behoeften van onze leerlingen. Daarom focussen we specifiek op didactische verbeteringen in reken- en leesonderwijs, zowel technisch als begrijpend lezen. **Inclusief Kleuteronderwijs:** SO Xaverius zet vol in op een inclusieve kleuterervaring, met een flexibele instroommogelijkheid voor kinderen van 4-6 jaar met speciale onderwijsbehoeften. Onze doelen hierbij zijn het creëren van een stimulerende leeromgeving die prikkels balanceert om overprikkeling te voorkomen. We ontwikkelen een robuust en toekomstbestendig aanbod met betrouwbare bronnen die werken met leerlijnen en tussendoelen. Daarnaast verbeteren we ons dagelijkse lesmodel met gestructureerde routines voor uitgestelde aandacht en voorspelbaar leerkrachtgedrag, wat meer ruimte biedt voor flexibele afstemming. Essentieel is ook de optimalisatie van de samenwerking met interne specialisten (orthopedagoog, leesspecialist, rekenspecialist, vakleerkracht gymnastiek) en externe partners zoals DGA, logopedie, ergotherapie en fysiotherapie. **Burgerschap en Financiële Educatie:** De afgelopen twee jaar hebben we een burgerschapscurriculum ontwikkeld en ligt de focus op financiële educatie, cruciaal voor de zelfredzaamheid van onze leerlingen. Door hen te leren omgaan met geld en de kosten ervan te begrijpen, bereiden we hen voor op het maken van verantwoorde keuzes. Dit minimaliseert de kans op schulden en vergroot hun toekomstperspectief. Financiële educatie krijgt een structurele plek in ons aanbod, met onderzoek naar optimale implementatie. Onze pedagogische speerpunten richten zich op een optimaal leerklimaat en veiligheid. We verbeteren ons ABCD-beleid door middel van gerichte scholing (augustus-oktober) en evalueren dit in november 2025. De implementatie van de methode Kwink! voor sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschap wordt geoptimaliseerd. We onderzoeken hoe de methode beter kan aansluiten bij specifieke kerndoelen, met name op het gebied van staatsinrichting. We maken gebruik van SCOL-data om doelen te formuleren en te verwerken in groepsplannen, waarbij extra ondersteuning via DGA wordt geboden met op maat gemaakte handelingsplannen. Door een sterke samenwerking tussen onderwijs en zorgpartners, met DGA, begeleiden we leerlingen naar school en voorkomen we thuiszitters. Kennis over executieve functies wordt doorlopend geïmplementeerd in het schoolbeleid. Tot slot starten we een praktijkgerichte groep om tegemoet te komen aan de diverse didactische en pedagogische behoeften van onze leerlingen, met een focus op 'leren door te doen' volgens het landelijk doelgroepenmodel.

Hoe zorgt SO Xaverius ervoor dat de gestelde doelen worden bereikt?

Bij SO Xaverius stellen we niet alleen ambitieuze doelen in ons schoolplan, maar borgen we de voortgang ook via een gedetailleerd jaarplan. Dit jaarplan, dat de basis vormt voor onze 'verantwoording in dialoog', bevat concrete en meetbare doelstellingen. Deze specifieke doelen worden actief besproken en geëvalueerd tijdens onze teamvergaderingen en studiedagen. Hierdoor volgen we de voortgang nauwgezet, stellen we bij waar nodig en zorgen we voor verdieping en borging in het daaropvolgende jaarplan. Deze cyclische aanpak garandeert dat we continu werken aan de verbetering van ons onderwijs.

Downloaden

Ontwikkeling en Leren: Ons Programma voor het Jonge Kind

Toelichting van de school

Bij SO Xaverius bieden we een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten, gebaseerd op de principes van de kleuteruniversiteit. Ons onderwijs is zorgvuldig afgestemd op de individuele behoeften van elke leerling, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. In het schooljaar 2025-2026 zetten we vol in op verdere professionalisering van ons kleuteronderwijs. Dankzij gerichte scholing vanuit TOPWIJS versterken we onze aanpak. Het doel is om doelgericht te werken met de SLO-doelen en het onderwijsaanbod naadloos te laten aansluiten bij de specifieke onderwijsbehoeften van onze kleuters. Daarnaast werken we aan een optimale doorlopende leerlijn van groep 1-2 naar groep 3. Door deze focus op continuïteit en afstemming, leggen we een sterke basis voor de verdere schoolcarrière van elk kind.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft SO Xaverius voor jonge kinderen?

SO Xaverius hanteert een vernieuwend onderwijsprogramma voor het jonge kind, ingericht volgens de methodiek van de kleuteruniversiteit. Dit programma is volledig afgestemd op de individuele leerbehoeften van elk kind, met speciale aandacht voor de doorgaande lijn naar groep 3.

Met welke partners werkt SO Xaverius samen voor het jonge kind programma?

Voor de ontwikkeling van ons onderwijsaanbod voor het jonge kind werken we nauw samen met TOPWIJS voor gespecialiseerde scholing. Deze samenwerking stelt ons in staat om ons onderwijs continu te verbeteren en te optimaliseren, met een sterke focus op de leerdoelen en de behoeften van de kinderen.
Team | SO Xaverius in Sittard | [2025] Schoolregister