
Schoolweging
De schoolweging van De Vlieger Sittard is 28,36 , met een spreiding van 6,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke inspectienorm van 85%. Dit benadrukt de effectieve basiskwaliteit, zelfs bij een diverse leerlingenpopulatie. Het percentage ligt ook hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de signaleringswaarde van 50,1% ligt. De school presteert hiermee beter dan verwacht bij de complexe leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 61% voor dit niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 18,75% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 12,5% havo/vwo. Praktijkonderwijs blijft met 0% lager dan regionale scholen (1,01%). Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t (18,75%), wat aansluit bij de gemixtere schoolpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vlieger Sittard | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De kinderen worden doorlopend gevolgd door observaties van stamgroepleider en intern begeleider. Om snel en regelmatig op de hoogte te blijven van de vorderingen van elk kind is het nuttig toetsen af te nemen. Naast de toetsen die er zijn binnen de methode (taal, lezen, rekenen en dergelijke) zijn er ook toetsen die niet methode gebonden zijn. Deze toetsen zijn o.a. afkomstig van Cito. Deze toetsen moeten op een vastgesteld moment afgenomen worden. We bieden ouders de mogelijkheid om toetsresultaten met ons te bespreken. De combinatie van observaties, methodegebonden toetsen en de toetsen van Cito LVS resulteren in het aanbod voor een leerjaar. Dit wordt ook besproken in groepsbesprekingen en leerlingbespreking met de intern begeleider (handelingsgericht werken).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
50% van de leerlingen presteert boven advies (dubbel zo hoog als landelijk gemiddelde), terwijl slechts 10% onder advies presteert (vs. 11,81% landelijk). Dit reflecteert de zorgvuldige advisering en nazorg, zoals beschreven in het beleid rond 'ontwikkelingsgericht monitoren'.
Sociale ontwikkeling
Scholen in het primaire en het voortgezet onderwijs zijn vanaf 1 februari 2006 verplicht in hun onderwijs aandacht te besteden aan actief burgerschap en sociale integratie. Burgerschapsvorming brengt jonge burgers, want dat zijn onze kinderen immers, de basiskennis, vaardigheden en houdingen bij die nodig zijn om een actieve rol te kunnen spelen in de eigen leefomgeving en in de samenleving. Wij vinden dat als school belangrijk omdat het onze kinderen een grotere kans op een goede toekomst biedt. Hoe geeft onze school vorm aan actief burgerschap en sociale integratie? Onze school richt zich op het bijbrengen van kennis (weten), vaardigheden (kunnen) en houdingen (willen) en op het opdoen van ervaringen (actief burgerschap). Dit is verweven in ons totale onderwijs. Er zijn drie gebieden waarop wij ons richten, democratie, participatie en identiteit. Tevens gebruiken we de methode Kwink zodat ons aanbod dekkend is. Daarnaast werken wij vanuit onze jenaplanvisie volgens de 7 essenties van het jenaplan: kinderen leren ondernemen, plannen en samenwerken. Ze leren hoe iets te creëren en te presenteren. Ze leren nadenken over hun inbreng, kunnen reflecteren en leren verantwoordelijkheid te dragen. Leerlingen die onze school verlaten beheersen grotendeels deze essenties. LEES MINDER
Respect
Samen
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Jenaplanschool De Vlieger voor sociale ontwikkeling?
Jenaplanschool De Vlieger gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotionele ontwikkeling. In leerjaar 1 en 2 wordt 2x per jaar de ParnasSys leerlijn 3-7 ingevuld en vanaf groep 3 jaarlijks Viseon afgenomen. Bij iedere groep wordt de leerkrachtenlijst ingevuld en vanaf groep 5 ook de leerlingenlijst. Naar aanleiding van de uitkomst worden kindgesprekken ingepland. Op school wordt er gewerkt met de 10 gouden regels die zichtbaar zijn in de school en ook op de website terug te vinden zijn. Daarnaast wordt er regelmatig een tevredenheidsonderzoek uitgevoerd waarbij de mening van ouders en kinderen gevraagd wordt.
Welke registratievorm(en) gebruikt Jenaplanschool De Vlieger om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Jenaplanschool De Vlieger gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Jenaplanschool De Vlieger?
Jenaplanschool De Vlieger gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.