Openbare Basisschool De Luyster
Plataanstraat 3
4675 AW Sint

Schoolweging

Schoolweging
31.49
Spreiding
5.34

De schoolweging van De Luyster is 31,49 , met een spreiding van 5,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Alle leerlingen (100%) behalen het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit is een sterk punt en overstijgt ook het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,2%). De focus op basisvaardigheden blijkt hieruit consistent effectief.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

83,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 43,5% (+39,8 procentpunt). Dit is opmerkelijk gezien de complexe leerlingenpopulatie en overtreft het gemiddelde van vergelijkbare scholen (55,4%). De school toont hiermee aan effectief om te gaan met diversiteit in onderwijsbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Een opvallende focus op hogere adviezen: 50% havo en 16,7% vwo, samen 66,7% theoretische leerwegen. Dit is hoger dan het regionale gemiddelde (16,07% havo en 18,61% vwo). De combinatie van zorgvuldige adviesprocedures (inclusief doorstroomtoets) en intensieve monitoring verklaren deze resultaten. Praktijkonderwijs ontbreekt in de adviezen, ondanks een regionaal gemiddelde van 1,01%.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe LuysterGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Aan de hand van de gegevens vanuit 'Leerling in Beeld' (CITO) wordt het jaarverslag opgemaakt door de Intern begeleider en de directeur en goedgekeurd door het team. Per onderdeel wordt er een analyse gemaakt van de opbrengsten en worden de acties beschreven waaraan we gaan werken. Dit verslag wordt ook voorgelegd aan de medezeggenschapsraad van school.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 10% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 30% boven verwachting scoort. Dit benadrukt de nauwkeurigheid van het adviesproces en kwalitatief sterke doorstroombegeleiding. De cijfers sluiten aan bij het beleid van ‘ontwerpend leren’ en gepersonaliseerde ontwikkelingsplannen.

Sociale ontwikkeling

De zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling vormt de basis van ons onderwijs. Wij benaderen de kinderen als individuen en maken bij hun ontwikkeling gebruik van hun nieuwsgierigheid, interesse en (onderwijs)behoefte. Kinderen ontwikkelen het beste in een sociale gemeenschap. Wij besteden aandacht aan groepsgevoel en saamhorigheid. Dit doen wij o.a. door een gemeenschappelijk sociaal-emotioneel thema centraal te zetten die dit onderwerp behandeld. Genegenheid, zelfvertrouwen en veiligheid zijn kernwaarden in ons onderwijs en zijn de basis voor een optimale ontwikkeling van de kinderen. De leerkrachten laten in hun gedrag, humor en respect zien. Wij gaan uit van onze school slogan: "Iedereen mag anders zijn!" hier handelen we ook naar. LEES MINDER

Respect

Welbevinden

Zelfkennis

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Luyster voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Luyster hanteert een pestprotocol, gebruikt de methode 'Doos vol gevoelens' in de onderbouw, en de schoolbrede methode 'Leefstijl'. Van groep 1 t/m 8 wordt het sociaal-emotionele observatiesysteem vanuit 'Leerling in Beeld' (CITO) gehanteerd, en bij groep 1 en 2 het observatiesysteem 'KIJK'. Centrale sociaal-emotionele ontwikkeling thema's zijn zichtbaar in de schoolhal en worden ook gecommuniceerd naar ouders.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Luyster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Luyster gebruikt de registratievormen Kijk! en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Luyster?

Openbare Basisschool De Luyster gebruikt de methode Leefstijl voor sociaal-emotioneel leren.