Kindcentrum Het Baken
Bovenweg 68
1834 CG Sint

Schoolweging

Schoolweging
27.93
Spreiding
6.26

De schoolweging van Het Baken Sint Pancras is 27,93 , met een spreiding van 6,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 92,6% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, scoort de school ruim boven de signaleringswaarde (85%). Dit weerspiegelt de focus op basisvaardigheden in taal en rekenen, zoals dagelijkse oefenmomenten en weekelijkse toetsanalyses.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau van 57,0% overtreft de inspectienorm (50,1%), maar ligt iets onder het vergelijkingsgemiddelde (61,1%). De school zet hier in op differentiatie via 'leren op maat'-programma's, waarbij talenten worden uitgedaagd met verrijkingsstof en projecten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke accentverschuiving richting theoretische routes: 25,9% vmbo-(g)t/havo en 22,2% havo (vs. 10,3% en 16,1% regio). Praktijkonderwijs ontbreekt volledig, in tegenstelling tot het landelijk gemiddelde (1,01%). Het hoge aandeel gecombineerde adviezen (50%) benadrukt de zorgvuldige en realistische inschatting door leerkrachten.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Baken Sint PancrasGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten (IEP-toetsen Spelling, Technisch Lezen, Begrijpend Lezen en Rekenen en Wiskunde) vormen een evaluatiemoment van het leerstofaanbod van het voorgaande halfjaar. Leerkrachten werken in dat halfjaar met een groepsplan op meerdere ontwikkelingsniveaus. Een leerling ontvangt aanbod zoveel mogelijk op eigen niveau. De tussenresultaten van januari en juni zijn mede uitgangspunten voor de groepsbesprekingen, waarna het oude onderwijsplan wordt geëvalueerd en een nieuw halfjaarlijks plan vastgesteld. Van iedere leerling leggen we een dossier aan in het leerlingvolgsysteem. Hierin zijn o.a. leerlinggegevens, verlofaanvragen, observatieverslagen, toets- en testgegevens, rapportoverzichten en verslagen van besprekingen opgenomen. Op verzoek kan een ouder op school het dossier van het kind inzien. We verstrekken geen leerlinggegevens aan derden zonder toestemming van de betrokken ouders. De leerlingen worden op sociaal-emotioneel en op cognitief terrein gevolgd door middel van leerlingobservaties en toetsen. Wij gebruiken methodegebonden en onafhankelijke toetsen. Deze laatste toetsen hebben een landelijke normering.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

33,3% van de leerlingen presteert boven advies (landelijk: 25,3%), wat aansluit bij de intensieve VO-voorbereiding met oudergesprekken en proeflessen. Slechts 12,5% zit onder advies, een prestatie die verklaard wordt door de 'warme overdracht' richting het vervolgonderwijs, zoals beschreven in het schoolprofiel.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich bij ons op school kunnen ontwikkelen tot zelfstandige en zelfbewuste mensen met zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld. Met KWINK, een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), werken wij bewust en structureel aan positief gedrag, inclusief burgerschap en mediawijsheid. KWINK biedt een doordacht SEL- programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen volgen wij op de voet met behulp van SCOL, een volgsysteem voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Ambitie én plezier

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Het Baken voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum Het Baken werkt wekelijks in alle groepen met lessen uit de methodiek sociaal emotionele vorming, Kwink. Er wordt een Stappenplan conflicten gehanteerd en er is een leerlingenraad. Daarnaast is er aandacht voor de Week tegen Pesten en mediawijsheid en veilig internet voor de groepen 6 tot en met 8.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Het Baken om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Het Baken gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en een observatie-instrument voor de groepen 1 en 2 om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Het Baken?

Kindcentrum Het Baken gebruikt de KWINK-methode voor sociaal-emotioneel leren.