
Schoolweging
De schoolweging van Eerschot is 27,22 , met een spreiding van 6,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,44% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, exact gelijk aan het regionale gemiddelde (96,45%) en ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit op het gebied van taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het behaalde streefniveau (54,69%) ligt onder het regionale gemiddelde (61,13%), maar ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Dit reflecteert de ambitie om leerlingen naar hogere referentieniveaus te tillen, met name binnen vakken als rekenen waar de school extra aandacht aan besteedt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een opvallend hoog percentage vwo-adviezen: 25% tegenover 18,61% bij vergelijkbare scholen. Ook havo-adviezen scoren bovengemiddeld (19,44% vs. 16,07%). Praktijkonderwijs komt met 0% niet voor, tegen 1,01% regionaal. De focus op theoretische leerwegen sluit aan bij de relatief lage schoolweging en stijgende uitstroom naar havo/vwo.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Eerschot | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen in de school Tijdens het schooljaar monitoren wij de ontwikkeling van onze kinderen. Deze monitoring is er op gericht zicht te krijgen op de ontwikkeling op de verschillende vakgebieden, om zo ons aanbod in de klassen aan te laten sluiten bij de behoefte van de leerlingen. Deze monitoring vindt op verschillende momenten in het jaar plaats. Voor de start van het schooljaar is er een warme overdracht tussen de vorige leerkracht(en) en de nieuwe leerkracht(en). Samen reflecteren zij op het laatste groepsplan (plan waarin de doelen voor de leerlingen omschreven worden en hoe deze vertaald worden naar het handelen in de klas) en stellen zij met de opgedane inzichten het groepsplan bij of formuleren zij een nieuw groepsplan. Uiteraard worden de vorderingen van de kinderen regelmatig getoetst. Observaties en toetsen geven samen een goed beeld van de individuele leerling op een bepaald moment. Om een duidelijk beeld te krijgen over de leerontwikkelingen van de individuele leerling en hoe het kind zich ontwikkelt in de groep, gebruiken we het leerlingvolgsysteem van \"Leerling in beeld\". Van groep 3 t/m groep 8 zijn er jaarlijks vaste momenten waarop de leerlingen getoetst worden. Daarnaast volgen wij voor deze groepen de sociaal emotionele ontwikkeling middels de vragenlijsten van Leerling in beeld!. In de groepen 1-2 maken we gebruik van het observatiesysteem KIJK om ook de brede ontwikkeling, aan de hand van observaties, in kaart te brengen. De sociaal emotionele ontwikkeling vormt hierbij een wezenlijk onderdeel. Tijdens het schooljaar zijn er minimaal twee besprekingen met de intern begeleider en de overige leerkrachten, waarbij de groep en de kinderen - als dat individueel nodig is - worden besproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 17,65% van de leerlingen onder advies (vs. 11,81% landelijk) scoort de school hierop minder sterk. Toch presteert 70,59% op adviesniveau, wat aansluit bij het intensieve monitoringstraject zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. Het percentage boven advies (11,76%) ligt weliswaar onder het landelijk gemiddelde, maar toont ruimte voor doorstroomambities.
Sociale ontwikkeling
Wij willen samen met leerlingen en ouders een school vormen waarin iedereen actief betrokken is en met plezier aan deelneemt. In de driehoek school-leerling-ouder en ook met externe partijen zoeken wij de samenwerking om te werken aan de ontwikkeling van passend onderwijs op onze school. We richten ons op de ontwikkeling van het kind, waarbij wij rekening houden met de individuele mogelijkheden. Daarbij is niet alleen het onderwijsinhoudelijke van belang, maar ook de sociaal-maatschappelijke aspecten. Met het hele team werken wij er enthousiast aan om onze kinderen veel en op maat, in een doorgaande lijn te laten leren. Wij stimuleren wij onze leerlingen om zich tot een stevige persoonlijkheid te ontwikkelen zodat zij vol vertrouwen hun toekomst tegemoet durven te gaan. De kinderen krijgen de gelegenheid om te ontdekken, te spelen en te leren, zodat ze kunnen groeien in hun ontwikkeling. LEES MINDER
Groeien vanuit vertrouwen
Vaardigheden en competenties
Betekenisvol groeien
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool Eerschot voor sociale ontwikkeling?
Rooms Katholieke Basisschool Eerschot besteedt aandacht aan sociaal-emotionele vaardigheden in de lessen van 'Kwink', 'de Gouden- en Zilveren weken' en 'Gezonde school'.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Eerschot om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool Eerschot gebruikt Leerling in beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Eerschot?
Rooms Katholieke Basisschool Eerschot gebruikt Leefstijl als methode voor sociaal-emotioneel leren.