Odaschool voor Basisonderwijs
Laan Ten Bogaerde 7
5491 GC Sint-Oedenrode

Schoolweging

Schoolweging
26.75
Spreiding
6.16

De schoolweging van Odaschool voor Basisonderwijs is 26,75 , met een spreiding van 6,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau (tegenover 96,7% landelijk), ruimschoots boven de inspectienorm van 85%. Dit bevestigt dat bijna alle leerlingen basisvaardigheden verworven hebben, ondanks de dalende leerlingenaantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63,0% van de leerlingen behaalt het streefniveau (vergeleken met 63,3% landelijk), ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 51,8%. Dit benadrukt de effectiviteit van de ondersteuning voor hogere prestaties, vooral gezien de complexiteit van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een tweedeling: 30,3% combineert vmbo-(g)t/havo of hoger (21,21% havo/vwo, 15,15% vwo), terwijl 24,24% naar basis/kader-richtingen adviseert. Dit is vergelijkbaar met de regio (27,27% hogere adviezen vs. 29,54% in vergelijkbare scholen). Opvallend is het beperkte percentage praktijkonderwijsadvies (0% vs. 1,01% regionaal), wat aansluit bij het hoge fundamentele niveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente MeierijstadGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De school neemt op regelmatige landelijk genormeerde toetsen af om een beeld te krijgen van de ontwikkeling van individuele kinderen. In hoeverre worden de doelstellingen bereikt? Middels groepsbesprekingen vinden evaluatiegesprekken plaats tussen de leerkrachten en de intern begeleider. Op basis van de verkregen informatie worden nieuwe doelen, groepsplannen en vervolgafspraken gepland. Om de doelstellingen te kunnen bereiken wordt op het niveau, van de leerkracht, de leerling en de intern begeleider concrete afspraken gemaakt gericht op het handelingsgericht werken voor de komende periode.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

62,5% van de leerlingen zit op adviesniveau (iets onder landelijk gemiddelde), maar 27,5% presteert boven advies – een positief signaal voor de onderwijskwaliteit. Slechts 10% zit onder advies, wat consistent lager is dan de regionale 11,81%. Dit past bij het intensieve préadviesgesprek en doorlopende monitoring zoals beschreven in het adviseringsprotocol.

Sociale ontwikkeling

Onder sociaal-emotioneel leren verstaan wij: het ontwikkelingsproces waarmee je fundamentele levensvaardigheden verwerft zodat we onszelf, onze vriendschappen en ons werk effectief en moreel verantwoord kunnen vormgeven. Dat is nogal wat. Maar gelukkig kunnen de kinderen dit op school oefenen en leren. Belangrijk voor nu en later. Ook in het kader van burgerschap, sociale integratie en mediawijsheid. We besteden veel aandacht aan de sociale veiligheid op school. Immers kunnen kinderen zich pas goed ontwikkelen als ze zich veilig voelen en hun welbevinden goed is. LEES MINDER

Besef van jezelf en de ander

Relaties met de ander

Keuzes kunnen maken

Wat is de werkwijze van Odaschool voor Basisonderwijs voor sociale ontwikkeling?

Odaschool voor Basisonderwijs maakt in groep 1 t/m 8 gebruik van de methode 'Kwink' voor sociaal-emotioneel leren, inclusief burgerschap en mediawijsheid. De methode richt zich op de kracht van een veilige groep en is gericht op preventie (bijv. van pesten op school). Het team heeft deelgenomen aan een scholingstraject 'Pedagogisch Tact' om de relatie met alle kinderen te versterken en te werken aan een fijne en veilige schoolomgeving. Een schooljaar start altijd met 'de gouden weken', waarin de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen centraal staat, met als hoogtepunt 'de dag van de klas'.

Welke registratievorm(en) gebruikt Odaschool voor Basisonderwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Odaschool voor Basisonderwijs gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en Digikeuzebord voor groep 1/2.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Odaschool voor Basisonderwijs?

Odaschool voor Basisonderwijs gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Goed gedaan en Kwink.