
Schoolweging
De schoolweging van Franciscus Sint-Oedenrode is 28,31 , met een spreiding van 6,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, boven zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96.4%). Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs in een krimpende schoolpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
57.2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat lager ligt dan het vergelijkingsgemiddelde (60.5%). Dit past bij de schoolweging van 28.31, die een licht complexere populatie suggereert dan volledig homogene scholen. De inspectienorm van 48.6% wordt echter ruim overschreden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een gebalanceerde mix: 22.7% vmbo-(g)t/havo en 13.6% havo/vwo. Het aandeel vwo-advies (9.1%) ligt lager dan bij vergelijkbare scholen (18.6%), mogelijk gerelateerd aan de schoolweging. Praktijkonderwijs komt met 0% niet voor, tegen 1.01% regionaal. De brede spreiding (van vmbo-b tot vwo) vereist sterke differentiatie, wat aansluit bij het beleid uit het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Franciscus Sint-Oedenrode | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Voor het monitoren van de vorderingen van onze leerlingen op de basisvakken rekenen, taal en lezen, maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem. Sinds schooljaar 2023-2024 wordt hier in de groepen 3 t/m 8 Leerling in Beeld (CITO) voor gebruikt. De toetsen van Leerling in Beeld geven de leerkracht een goed inzicht in de groei van het kind. Zo weet de leerkracht precies waarbij het kind misschien wat extra hulp of juist meer uitdaging nodig heeft. In groep 1/2 worden de vorderingen van de leerlingen gemonitord met behulp van het observatie-instrument Kijk. Twee keer per jaar evalueert basisschool Franciscus het geboden onderwijs op schoolniveau aan de hand van de resultaten uit het leerlingvolgsysteem. Tevens evalueren we de resultaten van de doorstroomtoets welke wordt afgenomen in groep 8. De resultaten worden afgezet tegen de schoolambitie. Aan de hand hiervan reflecteren we op de behaalde resultaten. Op basis van de onderwijsresultaten wordt bepaald welk(e) vak(ken) de komende planperiode aandacht nodig hebben op schoolniveau. Vanuit de actiepunten leggen we directe verbanden met ons professionaliseringsbeleid en het jaarplan. Om vervolgens tot effectieve interventies te kunnen komen is onderzoek nodig naar het geboden onderwijs. Gegevens worden verzameld vanuit observaties die gedaan worden door expert-leerkrachten, de intern begeleider en de directeur. Tevens houdt de intern begeleider minimaal twee keer per jaar groepsbesprekingen met de leerkrachten. In de groepsbespreking wordt met elkaar gereflecteerd op het geboden onderwijs. Hierbij staan aspecten waar we als leerkracht invloed op hebben centraal: leertijd, klassenorganisatie, didactisch handelen, pedagogisch handelen en leerstofaanbod. Leerkrachten duiden hiaten op groeps- en leerlingniveau en op basis hiervan wordt mede het vervolgaanbod bepaald en worden eventuele andere acties uitgezet. Twee keer per jaar vindt er op stichtingsniveau een feedbackgesprek plaats naar aanleiding van onze kwaliteitsanalyse. We gebruiken hierbij het Verdi kader opbrengstanalyse. Tijdens dit gesprek wordt met elkaar besproken of we als school naar aanleiding van de behaalde resultaten de juiste focus leggen en wordt de zienswijze van de school aangescherpt. We richten ons op wat goed gaat en waar nog groeipotentieel ligt. We concentreren ons op de factoren die we kunnen beïnvloeden. Het versterken van de kennis en vaardigheden van alle medewerkers, om de kinderen optimaal te laten ontwikkelen, staat centraal. Vanuit de actiepunten leggen we directe verbanden met het jaarplan en onze professionalisering.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
27.8% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.8% landelijk), een aandachtspunt. Desondanks scoort 61.1% op adviesniveau, in lijn met vergelijkbare scholen. De combinatie van een relatief hoog onderadviespercentage én 11.1% bovenadvies (25.3% landelijk) vraagt om analyse van de adviseringssystematiek.
Sociale ontwikkeling
Op basisschool Franciscus wordt iedereen gezien en gehoord en kennen wij elkaar allemaal. We leren de kinderen hoe ze op een fijne manier met elkaar kunnen samen spelen, samen werken en samen leven. Je mag op deze school zijn wie je bent. We leren de leerlingen nog beter ontdekken wie ze zelf zijn en welke talenten, kwaliteiten en ontwikkelpunten ze nog hebben. Onze leerlingen krijgen de ruimte om eigen keuzes te maken, waarbij ze mogen leren van hun fouten. De leerkrachten begeleiden de leerlingen bij het opdoen van succeservaringen, zodat de leerlingen steeds meer vertrouwen krijgen in zichzelf, plezier krijgen in het leren en uitdagingen durven aan te gaan. Op onze school laten we onze leerlingen kennis maken met de wereld om hen heen, maar zeker ook met de wereld verder weg om ze voor te bereiden op hun toekomst. We ondersteunen de leerlingen bij het opgroeien naar stevige burgers en leren ze hoe zij een bijdrage kunnen leveren aan een duurzame samenleving. Hoe we dit precies doen, staat uitgewerkt in ons beleidsplan burgerschap. Op onze school benutten we de verschillen tussen de leerlingen om van en met elkaar te leren, samen kun je immers meer dan alleen. Samen op avontuur gaan en zelf mogen ontdekken, maakt dat onze leerlingen groeien met plezier! LEES MINDER
Plezier
Vertrouwen
Samen
Wat is de werkwijze van Basisschool Franciscus voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Franciscus creëert een veilige schoolomgeving waar leerlingen leren samenleven en samenwerken. De school maakt gebruik van de methodiek Fides voor sociaal-emotionele weerbaarheid. Fides staat voor vertrouwen in jezelf en je omgeving. Leerlingen leren sociale vaardigheden om zichzelf bij te sturen. Fides is een werkwijze die op elk moment van de dag ingezet kan worden. Het welbevinden en het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen wordt in kaart gebracht via Leerling in Beeld.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Franciscus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Franciscus gebruikt Kijk! en Leerling in Beeld (Groep 3 t/m 8) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Franciscus?
Basisschool Franciscus gebruikt Fides als methode voor sociaal-emotioneel leren.