
Schoolweging
De schoolweging van De Sterjasmijn is 28,98 , met een spreiding van 5,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school presteert uitstekend voor het fundamenteel niveau met 96.0%, ruim boven zowel de signaleringswaarde (85%) als het landelijk gemiddelde (95.88%). Dit onderstreept de effectieve basisvaardighedenaanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 39.33% scoort de school lager dan de inspectienorm voor het streefniveau (signaleringswaarde 47.1) en het vergelijkingspercentage van 57.79%. Dit kan samenhangen met de relatief complexe leerlingenpopulatie, zoals blijkt uit de schoolweging van 28.98.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een tweedeling: 33.3% vmbo-k en 33.3% havo advies, terwijl vwo met 13.3% onder het regionaal gemiddelde (18.6%) blijft. Opvallend is het percentage 'overig' advies (10 leerlingen in 2023-2024), mogelijk gerelateerd aan individuele zorgbehoeften. Vergelijkbare scholen hebben een evenwichtigere verdeling tussen praktijkonderwijs en theoretische leerwegen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Sterjasmijn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (32.14%) is ruim 2.7x hoger dan het landelijk gemiddelde (11.81%). Dit contrasteert met het hoge fundamenteel niveau, mogelijk wijzend op onderschatting van cognitief potentieel of uitdagingen bij doorstroomvaardigheden. Slechts 7.14% stroomt door boven advies, wat vraagt om een kritische blik op de adviseringsmethode.