Basisschool Basisschool Roald Dahl in Sint-Michielsgestel

Het team van Basisschool Roald Dahl in Sint-Michielsgestel

Current section: team
Papaverstraat 31
5271 Sint-Michielsgestel

Zie hier hoe het team van Basisschool Roald Dahl is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Roald Dahl. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Roald Dahl bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Roald Dahl bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Roald Dahl zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 92.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (92.3%)
Man (7.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Roald Dahl. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (28.6%)
35-45 jaar (42.9%)
45-55 jaar (7.1%)
55-65 jaar (14.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Roald Dahl werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (84.6%)
Indirect ondersteunend personeel (7.7%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Roald Dahl gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Flexibele Invulling van Afwezigheid: Onze Aanpak bij Vervanging

Bij Basisschool Roald Dahl begrijpen we dat onverwachte afwezigheid van leerkrachten, zoals bij ziekte of bijzonder verlof, impact kan hebben. Ons bestuur beschikt over een eigen, toegewijde vervangingspool. Deze pool van ervaren leerkrachten wordt als eerste ingeschakeld om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. In situaties van aanzienlijke schaarste of een hoog ziekteverzuim, zetten we creatieve oplossingen in. Waar mogelijk, vangen we de vervanging intern op door ondersteunend personeel in te zetten of leerkrachten te vragen extra bij te dragen aan de lesgevende taken. Indien deze opties niet volstaan, wordt de klas tijdelijk verdeeld over andere groepen, met een maximum van één week. Wij erkennen de uitdagingen van het huidige lerarentekort en streven ernaar vervanging zo goed mogelijk te organiseren. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat leerlingen tijdelijk naar huis moeten. Wij informeren u hierover direct, zodat u tijdig alternatieve opvang kunt regelen. We waarderen uw begrip enorm in deze situaties, aangezien ons doel altijd is om het onderwijs zo min mogelijk te onderbreken en het welzijn van uw kind voorop te stellen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school werkt volgens een leerstof- jaarklassensysteem. Binnen dit systeem ruimen we plaats in voor het werken in subgroepen en individuele begeleiding van leerlingen. Verder kunnen leerlingen aparte programma’s volgen binnen het groepsgebeuren. Voorwaarde om dit te kunnen bereiken is een goed uitgevoerd klassenmanagement door de leerkrachten. De leerlingen zijn ingedeeld in acht leeftijdsgroepen. Deze acht groepen zijn op grond van specifieke behoeften weer verdeeld over twee stromen: de onderbouw (groepen 1 t/m 4), de bovenbouw (groepen 5 t/m 8). Met de leerlingen worden afspraken gemaakt over zelfstandigheid, verwachtingen, talentontwikkeling en presentatie. De vaste groep is de basis en van daaruit worden op maat werkvormen en aanbod aangeboden. Het verschil in de organisatie van het leerproces tussen onder- en bovenbouw wordt bepaald door de ontwikkeling van de leerling. Afhankelijk van de ontwikkeling verloopt dit van een meer thematische aanpak naar een meer vakgerichte werkwijze. Het gaat om de ontwikkeling van zelfstandigheid, belangstelling enz. Deze doorgaande lijn wordt deels methodisch en deels thematisch bepaald.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek ons team van onderwijsspecialisten voor extra ondersteuning op Basisschool Roald Dahl

7

Versterking taal- en rekenvaardigheden voor elke leerling

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Rekenspecialist
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Jonge kind specialist
ICT specialist
NT2 specialist in opleiding

Toelichting van de school:

Op Basisschool Roald Dahl zetten wij ons in om de taal- en rekenvaardigheden van al onze leerlingen te optimaliseren. Ons deskundige team van specialisten biedt gerichte hulp. De rekenspecialist en taalspecialist ontwikkelen samen met de leerkrachten effectieve lesmethoden. De intern begeleider coördineert de ondersteuning en zorgt voor een passend plan per kind. Bovendien helpen onze specialisten voor meer- en hoogbegaafdheid, jonge kinderen en NT2-leerlingen om hun potentieel volledig te benutten. De ICT-specialist integreert technologie om het leerproces te verrijken en te personaliseren.

6

Optimale sociaal-emotionele ontwikkeling en welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Kindercoach
Jonge kind specialist
NT2 specialist in opleiding

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling en het welzijn van elk kind staan centraal op Basisschool Roald Dahl. We monitoren deze ontwikkeling nauwkeurig met behulp van geavanceerde observatie-instrumenten, zoals de Sociale Competentie ObservatieLijst (SCOL). Deze observaties vergelijken we met landelijke normen, zodat leerkrachten proactief kunnen ingrijpen bij afwijkende scores. Leerkrachten en leerlingen (groep 6-8) vullen tweemaal per jaar vragenlijsten in. Daarnaast integreren we het programma 'Kwink' in ons dagelijks onderwijs om positieve sociale interacties, respect en samenwerking te bevorderen. Regelmatige kind-leerkrachtgesprekken bieden ruimte voor verdere stimulering van zowel sociaal-emotionele als cognitieve groei.

6

Gedrag, werkhouding en effectieve taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Kindercoach
Jonge kind specialist
NT2 specialist in opleiding

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, staat ons team van specialisten klaar. Onze gedragsspecialist, intern begeleider, specialist meer- en hoogbegaafdheid, kindercoach, jonge kind specialist en NT2 specialist in opleiding werken intensief samen met de leerling en de leerkracht. Zij bieden gerichte handvatten die bijdragen aan een positieve ontwikkeling en een succesvolle schoolloopbaan.

0

Motorische en lichamelijke ontwikkeling: ondersteuning op maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Momenteel hebben wij geen gespecialiseerd team voor motorische en lichamelijke ontwikkeling. Wij verwijzen u graag door naar externe partners indien specifieke ondersteuning gewenst is.

0

Medisch handelen en persoonlijke verzorging: professionele begeleiding

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor vragen over medisch handelen en persoonlijke verzorging werken wij samen met externe professionals. Onze school biedt geen directe medische ondersteuning, maar faciliteert wel de benodigde zorg in overleg met ouders en externe instanties.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
19
Totaal specialisten
19
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
spel-ontdekplein
Buitenschoolse opvang
Kinderopvang

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling

Onze Visie op Leerlingenzorg en Ontwikkeling

Bij Basisschool Roald Dahl geloven we sterk in het bieden van passend onderwijs. Dit betekent dat we continu streven naar optimale aansluiting bij de unieke onderwijsbehoeften van elke leerling. Ons onderwijs voldoet aan de hoogste standaarden en wordt vormgegeven vanuit de principes van handelingsgericht werken (HGW). Binnen ons samenwerkingsverband SWV De Meierij is de basisondersteuning gedefinieerd als het niveau van lichte ondersteuning dat alle basisscholen minimaal moeten kunnen bieden. Dit omvat planmatig werken en effectieve interventies binnen een robuuste ondersteuningsstructuur op schoolniveau. De leerlingenzorg op onze school is gestructureerd rond vijf zorgniveaus om gerichte hulp te garanderen. Zorgniveau 1 focust op kwalitatief hoogstaand klassikaal onderwijs met differentiatie in instructie, verrijking en verdieping. Zorgniveau 2 biedt extra ondersteuning binnen de groep door gerichte instructie en remediërend materiaal aan kleine groepen. Wanneer deze inspanningen onvoldoende resultaat opleveren, schakelen we door naar zorgniveau 3, waarbij onze intern begeleider samen met de leerkracht handelt om passende oplossingen te vinden voor cognitieve en sociaal-emotionele uitdagingen. Bij zorgniveau 4 betrekken we externe expertise van het samenwerkingsverband of het zorgteam voor individuele of groepsarrangementen, zowel voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben als voor meer- en hoogbegaafde kinderen. De intern begeleider coördineert deze arrangementen. Zorgniveau 5 omvat een mogelijke doorverwijzing naar speciaal onderwijs na zorgvuldige afstemming met ouders en het verkrijgen van een toelaatbaarheidsverklaring. De ondersteuning op Roald Dahl kent drie niveaus: intensief, basis en verrijking. We besteden speciale aandacht aan leerlingen met arrangementen en aan meer- en hoogbegaafde kinderen, die uitgedaagd worden met plustaken en hogere-orde denkvaardigheden. Onze specialisten op het gebied van taal, rekenen, IPC, ICT, gedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling werken nauw samen met leerkrachten om leerlingen de best mogelijke begeleiding te bieden. Onze intern begeleider speelt een cruciale rol in de coördinatie van kwaliteitszorg en begeleidt leerkrachten bij het informeren, ondersteunen en bespreken van leerlingontwikkelingen. Zij faciliteert reflectieve dialogen en draagt bij aan beleidsvorming rondom zorg en ondersteuning, analyseert resultaten en doet aanbevelingen ter verbetering van de onderwijskwaliteit. We streven ernaar ons aanbod continu te verbeteren en investeren in de professionaliteit van ons team. Dit doen we door middel van een continu leerproces, met focus op differentiëren, doelgericht werken en het ontwikkelen van een professionele leercultuur. Komende jaren staan in het teken van het implementeren van een verbeterde ondersteuningsstructuur, het updaten van protocollen voor meer- en hoogbegaafde kinderen, en het versterken van de didactische vaardigheden van leerkrachten door middel van intervisie en feedback. Verder zetten we in op het vergroten van de zelfstandigheid en autonomie van leerlingen door middel van weektaken en een doelgerichte aanpak binnen IPC. Bewegend leren en coöperatieve werkvormen worden doorgetrokken van kleuterklassen naar de middenbouw. Ook introduceren we motiverend lezen (LIST) en digitale geletterdheid met de methode DIGIT PO. Onze schoolvisie wordt periodiek herijkt om aan te sluiten bij de voortdurend veranderende onderwijsbehoeften.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Schoolplan Basisschool Roald Dahl

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schoolplan legt de focus op vier cruciale pijlers voor excellent onderwijs. We streven naar een solide basis voor alle leerlingen, stimuleren onderzoekend leren en bevorderen eigenaarschap bij kinderen. Daarnaast zetten we sterk in op het identificeren van individuele onderwijsbehoeften en het bieden van passende ondersteuning. Samenwerking met ouders en externe partners is hierbij essentieel. De specifieke jaarlijkse doelstellingen worden gedetailleerd uitgewerkt om deze ambities waar te maken.

Hoe realiseert Basisschool Roald Dahl de gestelde onderwijsdoelen?

De realisatie van onze onderwijsdoelen is een continu proces, nauw verweven met de ontwikkelingsvisie van Cadans Primair. Deze visie rust op drie kernspeerpunten: onderzoekend leren, eigenaarschap en een scherp zicht op de onderwijsbehoefte van elk kind. Elke school binnen Cadans Primair draagt bij aan deze speerpunten, met de overtuiging dat we samen sterker staan. Ons motto, 'Leren beweegt ons', reflecteert deze dynamiek. In het schoolplan schetsen we onze huidige prestaties en onze vierjarige ambities, inclusief hoe we voldoen aan de kwaliteitsnormen van de onderwijsinspectie. Het schooljaarplan is een concrete uitwerking van het schoolplan, met gedetailleerde planningen en actiestappen. Het jaarverslag dient als verantwoording en evaluatie van onze kwaliteitsverbeteringen. Hierin reflecteren we op de behaalde resultaten en formuleren we nieuwe ontwikkelpunten voor het komende schooljaar, wat zorgt voor een cyclische verbetercyclus. De directeur, leerteams en het voltallige team werken gezamenlijk aan deze gestage verbetering. We communiceren onze kwaliteit via de schoolgids, Scholen op de Kaart, het schoolplan en jaarverslagen. Het schooljaarplan, opgesteld in samenspraak met het team, wordt getoetst door de medezeggenschapsraad, die ook de voortgang monitort. Voor taal, rekenen en lezen hanteren we drie instructiegroepen: intensieve begeleiding, basisinstructie en verrijkingsactiviteiten. Deze indeling is gebaseerd op de specifieke onderwijsbehoeften van de leerlingen. We maken hierbij effectief gebruik van coöperatieve werkvormen, energizers en spelenderwijs leren. Als IPC-school (International Primary Curriculum) integreren we verschillende vakgebieden zoals aardrijkskunde, geschiedenis, techniek en muziek in thematische units. Dit curriculum is ontworpen om rekening te houden met meervoudige intelligenties, emotionele betrokkenheid, geheugen en diverse leerstijlen. Elke unit is afgestemd op de ontwikkelingsfase van de leerlingen, onderverdeeld in mileposts (groep 3-4, 5-6, 7-8). Groepen 1-2 integreren IPC-leerstijlen in hun thematisch werk met materialen van Early Years en de Kleuteruniversiteit. Elke unit kent leerdoelen voor zowel kennis als vaardigheden, waarbij verschillende vakgebieden aan bod komen om een brede kijk op onderwerpen te stimuleren. De ontwikkeling van talenten en vaardigheden wordt continu gemonitord via observaties en feedbackgesprekken. Het thematisch werken biedt veel ruimte voor de eigen inbreng van leerlingen, wat bijdraagt aan hun leerproces. De mileposts bevatten vakinhoudelijke, persoonlijke en internationale leerdoelen. Ter bevordering van ouderbetrokkenheid ontvangen ouders voor aanvang van elke nieuwe unit gedetailleerde informatie over de inhoud en leerdoelen. Dit stelt hen in staat om hun kind optimaal te ondersteunen. Excursies worden gekoppeld aan units om de leerstof in een relevante context te plaatsen en de betrokkenheid te vergroten.

Naadloze Overgang: Ons Programma voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Basisschool Roald Dahl faciliteert een warme en gestructureerde start voor jonge kinderen. In ons gebouw biedt Partou 'De Boefjes' professionele kinderopvang en buitenschoolse opvang. Voor kinderen die de stap maken van de peuteropvang naar onze basisschool, zorgen wij voor een 'warme overdracht'. Dit waarborgt een soepele continuïteit in de ontwikkeling van uw kind. Door nauwe samenwerking en regelmatige uitwisseling met Partou 'De Boefjes', stemmen we onze pedagogische aanpak op elkaar af. Dit creëert een doorlopende leerlijn die de ontwikkeling van elk kind optimaal ondersteunt. We streven naar een harmonieuze aansluiting tussen opvang en school. Om de overgang naar de basisschool zo prettig mogelijk te maken, ontvangen peuters van 'De Boefjes' wekelijks onze school. Onder begeleiding van hun leidster verkennen ze onze omgeving, zowel binnen in de klas als buiten op het schoolplein. Hierdoor raken ze vertrouwd met onze leerkrachten, leermaterialen en de dagelijkse gang van zaken. Peuters worden ook regelmatig uitgenodigd voor speciale schoolactiviteiten. Denk hierbij aan het bijwonen van thema-afsluitingen, het vieren van feestdagen zoals Sinterklaas en carnaval, en deelname aan sportieve evenementen zoals de Koningsspelen. Zo bouwen we samen aan een veilige en vertrouwde schoolomgeving.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Roald Dahl extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Absoluut! Basisschool Roald Dahl zet zich in voor een optimale start van jonge kinderen. Wij bieden speciale programma's en activiteiten die de overgang naar de basisschool vergemakkelijken. Denk hierbij aan gezamenlijke speelmomenten op school, zowel binnen als buiten, en uitnodigingen voor speciale schoolvieringen. Deze initiatieven helpen kinderen om zich snel thuis te voelen in onze vertrouwde omgeving.

Absoluut! Basisschool Roald Dahl zet zich in voor een optimale start van jonge kinderen. Wij bieden speciale programma's en activiteiten die de overgang naar de basisschool vergemakkelijken. Denk hierbij aan gezamenlijke speelmomenten op school, zowel binnen als buiten, en uitnodigingen voor speciale schoolvieringen. Deze initiatieven helpen kinderen om zich snel thuis te voelen in onze vertrouwde omgeving.

Ontdek onze nauwe samenwerking met de buitenschoolse opvang in ons schoolgebouw.

Met welke partners werkt de school samen voor het programma voor jonge kinderen?

Basisschool Roald Dahl hecht veel waarde aan sterke partnerschappen. Voor het programma voor jonge kinderen werken wij nauw samen met Partou. Partou staat bekend om hun hoogwaardige kinderopvang en draagt bij aan een soepele overgang en een stimulerende omgeving voor onze jongste leerlingen. Hun expertise versterkt de continuïteit in de ontwikkeling van uw kind.

Basisschool Roald Dahl hecht veel waarde aan sterke partnerschappen. Voor het programma voor jonge kinderen werken wij nauw samen met Partou. Partou staat bekend om hun hoogwaardige kinderopvang en draagt bij aan een soepele overgang en een stimulerende omgeving voor onze jongste leerlingen. Hun expertise versterkt de continuïteit in de ontwikkeling van uw kind.

Team | Basisschool Roald Dahl in Sint-Michielsgestel | [2025] Schoolregister