
Schoolweging
De schoolweging van Roald Dahl Sint-Michielsgestel is 24,41 , met een spreiding van 6,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Zie 'streef_niveau' voor gecombineerde analyse van beide niveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
97,89% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau (landelijk: 97,66%), ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit. Het streefniveau wordt door 67,93% bereikt (regio: 67,66%), significant hoger dan de schoolspecifieke signaleringswaarde van 58,9%. De combinatie van sterke taalvaardigheid en adaptief rekenonderwijs draagt hieraan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft nadrukkelijk hoge adviezen: 35,29% vwo (bijna dubbel zo hoog als het regionale gemiddelde van 18,61%) en 17,65% havo/vwo. Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0% (vs. 1,01% in de regio), wat past bij de lagere schoolweging. De brede vmbo/havo-adviezen (20,59%) reflecteren de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Sint-Michielsgestel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Toetsen De groepsleerkracht volgt de leerlingen nauwgezet door observaties, gesprekjes, proefwerken en toetsen die bij de methodes horen. Tweemaal per jaar op vaste tijden worden niet-methode gebonden toetsen afgenomen. In de groepen 3 tot en met 8 gaat het om technisch en begrijpend lezen, rekenen, spelling. Deze toetsen meten de cognitieve (kennis) vaardigheden en zijn ontwikkeld door het Cito (Centraal Instituut voor toetsontwikkeling). Ze zijn landelijk genormeerd. We volgen ook de sociale en emotionele ontwikkeling. In de onderbouw gebruiken we hiervoor de ontwikkelingslijnen uit Mijn Kleutergroep. In de groepen 3 t/m 8 wordt er gewerkt met de Sociale Competentie ObservatieLijst, kortweg SCOL. De leerkracht krijgt zo een beeld van ieder kind en van de hele groep. Als team krijgen we een beeld van de hele school ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Het totaal overzicht van de toetsgegevens van iedere individuele leerling en daarnaast het volgen van de totale ontwikkelingslijn van alle kinderen noemen we het leerlingvolgsysteem.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6,25% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,81%), terwijl 33,33% boven advies scoort. Dit benadrukt de zorgvuldige advisering én doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. De 'op advies'-score van 60,42% sluit vrijwel exact aan bij het landelijk gemiddelde.
Sociale ontwikkeling
Wij gaan uit van het kind. Onze school wil bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen met het oog op het bevorderen van rechtvaardigheid, menswaardigheid en geluk in het eigen leven en in dat van anderen. Het gaat bij burgerschap erom dat het kind zichzelf leert kennen, zich leert zien als onderdeel van zijn omgeving en in het geheel van de wereld. De nadruk ligt op je open stellen voor anderen, leren van elkaar en betrokken zijn. In actie komen, een positieve bijdrage leveren aan de gemeenschap en daardoor ook jezelf ontwikkelen. Onze kinderen van nu zijn de volwassenen van later en zij zullen en moeten dus degene zijn die maatschappij draaiende houden. Om dat te kunnen zullen ze bepaalde kennis en vaardigheden moeten hebben en moeten ontwikkelen. Ze zullen op de eerste plaats zelf stevig in de wereld moeten staan om behulpzaam, eerlijk en respectvol naar anderen te kunnen zijn. Als kinderen over elkaar, elkaars cultuur en geloof leren zullen ze elkaar beter begrijpen en zullen ze beter in staat zijn verschillen en ‘anders’ zijn te accepteren. Door afspraken centraal te stellen in de klas, de school en in het verkeer leren de kinderen dat er regels nodig zijn om een veilige maatschappij te bewerkstelligen. Aangezien Nederland een democratische rechtstaat is, is het belangrijk voor kinderen om te weten hoe zo’n rechtstaat ontstaan is, in elkaar zit en hoe zij daar later een rol in kunnen gaan spelen. Omdat we in dit land vrijheid van meningsuiting hebben, is het belangrijk dat kinderen zich een eigen mening weten te vormen, maar ook dat zij meningen van anderen leren te respecteren en onverdraagzaamheid en discriminatie leren af te wijzen. Tenslotte is het belangrijk voor de kinderen te leren over de wereld, de natuur en het milieu en vooral hoe zij er met z’n allen voor kunnen zorgen dat de wereld voor hen en degenen die na hen komen, leefbaar blijft. LEES MINDER
samenwerking
veiligheid
respect
Wat is de werkwijze van Basisschool Roald Dahl voor sociale ontwikkeling?
De leerlingen worden jaarlijks gevolgd met de Sociale Competentie ObservatieLijst (SCOL), die twee keer per jaar wordt afgenomen. Leerlingen uit groep 6 t/m 8 vullen ook zelf een vragenlijst in. Deze gegevens worden besproken binnen het team, en opvallende zaken worden bekeken. Leerlingen met aandachtspunten worden gevolgd door de leerkracht, die kindgesprekken inzet. Ouders worden betrokken bij deze resultaten, en indien nodig wordt een specialist ingeschakeld. In de groepen wordt de methode 'Kwink' gebruikt voor sociaal-emotionele ontwikkeling.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Roald Dahl om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Roald Dahl gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Roald Dahl?
Basisschool Roald Dahl gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kwink, gouden weken.