Basisschool De Wegwijzer in Sint-Michielsgestel

Het team van Basisschool De Wegwijzer in Sint-Michielsgestel

Current section: team
Brouwerstraat 2
5271 Sint-Michielsgestel

Zie hier hoe het team van Basisschool De Wegwijzer is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Wegwijzer. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Wegwijzer bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Wegwijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Wegwijzer zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.5%)
Man (12.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Wegwijzer. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (6.3%)
25-35 jaar (56.3%)
35-45 jaar (12.5%)
45-55 jaar (6.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Wegwijzer werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.5%)
Direct ondersteunend personeel (11.8%)
Indirect ondersteunend personeel (5.9%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Wegwijzer gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Invulling van Lerarenvervanging bij Basisschool De Wegwijzer

Bij Basisschool De Wegwijzer begrijpen we het belang van continuïteit in ons basisonderwijs. Voor de flexibele invulling van lerarenvervanging, zowel bij kortdurende afwezigheid als bij ziekte, maken we gebruik van een gespecialiseerde vervangerspool. Deze pool, beheerd door 'De Dommelgroep', stelt ons in staat om efficiënt te voldoen aan de wettelijke vereisten en contractuele afspraken met invalkrachten te optimaliseren. Daarnaast zet Cadansprimair eigen, vast aangenomen personeel in voor vervanging van één dag, zoals bij verlof of ziekte. Ook deze interne krachten worden ingezet via de vervangerspool om de administratieve processen te stroomlijnen. Indien er onverhoopt geen geschikte vervanger uit de pool beschikbaar is, kijken we intern naar creatieve oplossingen binnen ons eigen team. Hierbij waarborgen we de kwaliteit van de lessen en minimaliseren we de impact op de leerlingen, met name in de grotere klassen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer vervanging op korte termijn niet georganiseerd kan worden, informeren we u tijdig, idealiter een dag van tevoren, over eventuele thuislating van de leerlingen. Via ons communicatieplatform Parro houden we u zo goed mogelijk op de hoogte van de beschikbaarheid van vervanging.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Werken met clusters

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op Basisschool De Wegwijzer: Deskundige Specialisten

3

Taal en Rekenen: Versterking voor Elke Leerling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Onze toegewijde rekenspecialist verbetert het rekenonderwijs en biedt gerichte hulp aan leerlingen die extra instructie nodig hebben, evenals aan onze rekenkampioenen. Onze taalspecialisten implementeren het taal- en leesbeleid, met een sterke focus op technisch en begrijpend lezen om de taalvaardigheid van alle kinderen te maximaliseren.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Wegwijzer richten we ons op een positief sociaal-emotioneel klimaat. Ons kwaliteitsteam investeert in het welbevinden van elke leerling, met aandacht voor preventie en het signaleren van zorgpunten. We streven naar een veilige leeromgeving waar kinderen zich gewaardeerd voelen en zich optimaal kunnen ontwikkelen, zowel individueel als in groepsverband.

0

Gedrag, Werk Houding en Taak Aanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Wij stimuleren een positieve werkhouding en effectieve taakaanpak door middel van 'mindset'-lessen en oefeningen gericht op executieve functies. Dit helpt leerlingen om te plannen, door te zetten en verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces. Door het aanleren van strategieën voor zelfregulatie en hulp vragen, bevorderen we de zelfstandigheid en leerontwikkeling van elk kind op onze school.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Specialist Lichamelijke Ontwikkeling / Gymdocent

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde gymdocent verzorgt tweemaal wekelijks gymlessen voor groepen 3 tot en met 8, met een focus op zowel motorische vaardigheden als sportiviteit. Daarnaast besteden we in de kleuterklassen speciale aandacht aan de grove motoriek en spel, ter bevordering van de algehele fysieke en sociale ontwikkeling.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool De Wegwijzer beperkt zich tot basale medische handelingen. Voor specifieke zorg buiten BIG-registratie wordt een overeenkomst tussen ouders en school opgesteld. Persoonlijke verzorging is een terugkerend thema, met name in de bovenbouw. Lessen over relationele en seksuele vorming omvatten ook de bespreking van hygiëne en zelfzorg, ter bevordering van gezonde gewoontes.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
4
Totaal specialisten
4
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Gymlokaal

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling bij De Wegwijzer

Ons Zorgbeleid: Een Duidelijk Stappenplan

In het dynamische basisonderwijs van vandaag is het cruciaal dat lesstof aansluit bij de unieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van elk kind. De leerkracht speelt hierin een sleutelrol door deze behoeften te signaleren en hierop in te spelen met gepersonaliseerd onderwijs. Veel leerlingen volgen het reguliere lesprogramma succesvol. Wanneer een leerling echter extra uitleg nodig heeft voor een specifiek onderdeel, wordt dit direct geboden om leerdoelen te behalen en de aansluiting met de groep te behouden. **Zorgniveau 1: Effectieve Instructie in de Klas** Dit niveau omvat basisondersteuning waarbij de leerkracht het onderwijs zo inricht dat er ruimte is voor extra instructie binnen de reguliere lesuren. Dit is essentieel voor een optimale leerervaring voor alle leerlingen. **Zorgniveau 2: Verdieping en Verbreding van Leerstof** Wanneer standaard instructie en verlengde oefening onvoldoende zijn, biedt dit niveau verdieping. De leerkracht kan dit zelfstandig organiseren of samenwerken met bijvoorbeeld een onderwijsassistent. Beide zorgniveaus vallen onder de standaard basisondersteuning die elke leerkracht biedt. **Zorgniveau 3: Samenwerking en Gespecialiseerde Begeleiding** Hierbij wordt de leerkracht ondersteund door collega's en de intern begeleider (IB-er). Leerlingbesprekingen en zorgoverleggen binnen het Zorg Advies Team (ZAT) zorgen voor handelingsgerichte adviezen, verwerkt in groeps- of individuele plannen. Leerlingen met een eigen leerlijn vallen ook onder dit niveau. Indien nodig, schakelen we het samenwerkingsverband in voor specifieke ondersteuningsvragen. **Zorgniveau 4: Intensieve Zorg en Externe Expertise** Als eerdere interventies onvoldoende effect hebben en er sprake blijft van handelingsverlegenheid, wordt de leerling besproken in het Zorg Advies Team (ZAT). Ouders worden hierbij, indien gewenst, betrokken. Op dit niveau wijken de onderwijsbehoeften zodanig af dat aansluiting bij alle reguliere leerdoelen niet meer haalbaar is. **Het Zorg Advies Team (ZAT): Een Samenwerkingsverband voor Kind en Gezin** Bij vragen over de ontwikkeling, gezondheid of het gedrag van uw kind, staan de leerkracht en intern begeleider voor u klaar. Bij zorgen vanuit school nemen wij altijd contact met u op. Gezamenlijk besluiten we of een bespreking in het ZAT passend is. Het ZAT bestaat uit de intern begeleider, een jeugdverpleegkundige en jeugdarts van de GGD, en een schoolmaatschappelijk werker (SMW) van Farent. Wij inventariseren samen met u de vragen en bepalen de juiste ondersteuning, eventueel via het Basisteam Jeugd en Gezin. Voor directe contacten met het ZAT verwijzen wij u graag naar onze intern begeleider. **Toekomstig Aanbod: Versterking in de Klas met het Schoolarrangement** Om de diversiteit aan onderwijsbehoeften in de groepen optimaal te ondersteunen, introduceren we het 'schoolarrangement'. Dit betekent dat er tijdens instructie- en verwerkingsmomenten extra ondersteuning aanwezig is, vaak met twee leerkrachten in de groep. Dit schoolarrangement, ontwikkeld in samenwerking met samenwerkingsverband De Meierij, versterkt de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van elke leerling, zodat niemand een uitzondering hoeft te zijn.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Wegwijzer naar Succes

Welke ambitieuze doelen streeft Basisschool De Wegwijzer na in het schoolplan?

Bij Basisschool De Wegwijzer baseren we onze schoolontwikkeling op de strategische visie van Cadans Primair. We hebben specifieke thema's gekozen die direct aansluiten bij de kernwaarden van Cadans Primair, met een sterke focus op de groei en het welzijn van elke leerling. Onze school werkt aan concrete verbeterpunten binnen het onderwijs. Dit omvat de succesvolle implementatie van de nieuwe taaldidactiek 'Taal Actief 5' en het versterken van ons leesbeleid, met bijzondere aandacht voor zowel technisch lezen als begrijpend lezen. Hierdoor bouwen we aan een solide basis voor taalvaardigheid. Kleuterontwikkeling is essentieel. Onze jongste leerlingen, met diverse achtergronden en behoeften, worden uitgedaagd via thematisch onderwijs. We koppelen leerlijnen voor jonge kinderen aan ons aanbod, zowel voor de jongste als de oudste kleuters. Deze gestructureerde aanpak helpt ons de ontwikkeling nauwkeurig te volgen en waar nodig te stimuleren. Beredeneerd en doelgericht werken we aan de groeiplannen van onze leerlingen. Deze plannen brengen de individuele leer- en sociaal-emotionele behoeften in kaart, tonen de resultaten en beschrijven de interventies die leerkrachten inzetten. Deze groeiplannen worden elke twee jaar geëvalueerd. We bieden ook extra uitdaging aan leerlingen met bovengemiddelde intelligentie. Hiervoor ontwikkelen we een duidelijk beleid en een plan van aanpak, gericht op het signaleren en investeren in talent. Dit beleid wordt een heldere handleiding voor onze leerkrachten. Executieve functies, zoals plannen, organiseren en concentreren, zijn cruciaal voor schoolsucces. We erkennen de diversiteit in deze vaardigheden bij onze leerlingen en bieden ondersteuning om deze te ontwikkelen. Dit helpt hen om hun gedrag te sturen en doelen te bereiken. Betekenisvol en in samenhang leren staat centraal bij wereldoriëntatie. Onze methode BLINK Wereld integreert kennis, vaardigheden en houding, en koppelt de leerstof aan de belevingswereld van de leerlingen. Zo stimuleren we zelfstandig denken en ontdekken. Burgerschap is een fundamenteel onderdeel van ons onderwijs. We streven ernaar dat leerlingen bij het verlaten van De Wegwijzer een sterke basis hebben om als mens in de wereld te functioneren. Dit doen we door te werken aan identiteit, zelfbeeld, respect en waardering voor elkaar en de omgeving. Door leerlingen actief te betrekken bij de school en een veilige omgeving te bieden, leren we hen elkaar echt kennen, begrijpen en waarderen. Partnerschap met ouders is belangrijk. Via ons ouderportaal bieden we inzage in de vorderingen van hun kind. Ons rapportfolio toont het 'trotse' werk van leerlingen en bevat het eindrapport. We streven ernaar om ouder-kind-schoolgesprekken te verdiepen, waarbij leerlingen zelf meer betrokken worden bij hun eigen leerproces en behoeften.

Hoe realiseert Basisschool De Wegwijzer haar educatieve doelstellingen?

Onze schooldoelen worden vertaald naar concrete acties door toegewijde kwaliteitsteams. De voortgang van deze acties monitoren we nauwgezet tijdens onze bord- en werksessies. Tweemaal per jaar bespreken we onze doelen, processen en resultaten met het gehele team en de Medezeggenschapsraad. De specifieke doelstellingen van onze schoolontwikkelingen, inclusief evaluaties en geplande acties, worden gedetailleerd beschreven in ons jaarplan. Dit jaarplan dient als leidraad voor onze continue verbetercyclus en zorgt ervoor dat we gefocust blijven op de ontwikkeling van ons onderwijs.

Stimuleer Vroegtijdige Ontwikkeling: Ons Programma voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Basisschool De Wegwijzer biedt een stimulerende omgeving voor jonge kinderen, met een focus op Vroegtijdige en Voorschoolse Educatie (VVE). Dit programma is speciaal ontworpen om kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, een vliegende start te geven in hun educatieve reis. We integreren VVE naadloos in groep 1 en 2, waarbij we de ontwikkeling van elk kind centraal stellen. Onze aanpak bevordert taalvaardigheid, sociaal-emotionele groei en cognitieve vaardigheden op een speelse en uitdagende manier. Onze nauwe samenwerking met Kinderdagverblijf BLIJ en Buitenschoolse Opvang (BSO) Bolderburen, beide gevestigd in ons kindcentrum, zorgt voor een warme en consistente overdracht. De peuterarrangementen van BLIJ sluiten perfect aan bij onze schoolthema's, wat een vloeiende overgang naar de basisschool garandeert. Regelmatige observaties en communicatie tussen onze leerkrachten en de kinderopvangexperts waarborgen een optimale afstemming, speciaal voor kinderen met bijzondere behoeften.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Wegwijzer extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Wegwijzer zet zich in voor de optimale ontwikkeling van jonge kinderen door middel van een speciaal VVE-programma. Dit programma biedt extra aandacht en begeleiding om kinderen een sterke basis mee te geven voor hun verdere schoolloopbaan.

Ja, Basisschool De Wegwijzer zet zich in voor de optimale ontwikkeling van jonge kinderen door middel van een speciaal VVE-programma. Dit programma biedt extra aandacht en begeleiding om kinderen een sterke basis mee te geven voor hun verdere schoolloopbaan.

Kindcentrum De Wegwijzer

Met welke partners werkt De Wegwijzer samen voor het jonge kind programma?

Om een naadloze en verrijkende leerervaring te garanderen, werkt Basisschool De Wegwijzer nauw samen met Kinderdagverblijf BLIJ en BSO Bolderburen. Deze samenwerkingen helpen ons om de educatieve en ontwikkelingsbehoeften van jonge kinderen optimaal te vervullen.

Om een naadloze en verrijkende leerervaring te garanderen, werkt Basisschool De Wegwijzer nauw samen met Kinderdagverblijf BLIJ en BSO Bolderburen. Deze samenwerkingen helpen ons om de educatieve en ontwikkelingsbehoeften van jonge kinderen optimaal te vervullen.

Team | Basisschool De Wegwijzer in Sint-Michielsgestel | [2025] Schoolregister