
Schoolweging
De schoolweging van De Wegwijzer Sint-Michielsgestel is 27,05 , met een spreiding van 6,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99,53% scoort de school uitstekend voor het fundamenteel niveau, ruim boven zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96,45%). Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55,87% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1%. Dit toont aan dat meer dan de helft van de leerlingen het hogere referentieniveau bereikt, ondanks dat dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (61,13%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 27,27% vmbo-k/(g)t versus 18,18% vwo-adviezen. Opvallend is het grote aandeel gecombineerde adviezen (49,09% in totaal), waaronder 18,18% vmbo-(g)t/havo. Dit reflecteert de diverse leerlingenpopulatie en zorgvuldige afweging tussen capaciteiten en ontwikkelpotentieel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Wegwijzer Sint-Michielsgestel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen de ontwikkeling van onze leerlingen in groep 3 tm 8 met methode en niet methode toetsing volgens een kind volgkalender. De niet methode toetsing door DIA wordt 2x per schooljaar afgenomen, midden en einde. Alle resultaten kunnen we teruglezen in ons systeem “Parnassys”. Wij streven naar een ononderbroken ontwikkelingslijn, waarbij ieder kind zo veel mogelijk op eigen niveau en in eigen tempo kan leren. Tijdens de opbrengstgerichte groepsbesprekingen met de leraar bespreken de intern begeleider / directeur met de leraren de vorderingen van de kinderen. Zowel op individueel niveau, als op groeps-,school en landelijk niveau kunnen resultaten en ontwikkelingen worden geanalyseerd. Als scholen hebben we onze eigen normen gesteld, waar we zoveel als mogelijk op sturen om deze te behalen. Daar waar we zien dat er te weinig groei is of zelfs stilstand in de resultaten zullen we interventies uitwerken. Deze interventies worden genoteerd en geëvalueerd. We streven ernaar om zoveel mogelijk uit de leerlingen te halen en ons onderwijs kwalitatief goed neer te zetten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
72,73% van de leerlingen presteert op adviesniveau, hoger dan het landelijk gemiddelde (62,93%). Wel valt 15,15% onder advies tegenover 11,81% landelijk. De school onderstreept in haar beleid het belang van 'realistisch adviseren', wat mogelijk het lagere percentage boven-advies (12,12% vs. 25,27% landelijk) verklaart.
Sociale ontwikkeling
Zie paragraaf Schoolklimaat en Veiligheid.
Samen
Geluk en Gezond
Veilig
Wat is de werkwijze van Basisschool De Wegwijzer voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze van Basisschool De Wegwijzer voor sociale ontwikkeling komt voort uit de kernwaarden van het team en de gekozen methodiek. De school streeft naar een preventieve aanpak door een veilig klimaat te creëren, wat bijdraagt aan het geluk en gezonde gedrag van de leerlingen. De school heeft het vignet Welbevinden; Gezonde School van de GGD ontvangen. In samenwerking met kinderopvang Blij en BSO Bolderburen hanteert de school vier gedragsverwachtingen die gelden voor leerlingen, leerkrachten en ouders. De gedragsverwachtingen zijn: 1) De school is van binnen een wandelgebied en buiten hoeft dat lekker niet, 2) Praat zacht en op een rustige manier, dan kan iedereen werken met veel plezier, 3) We zullen goed voor de spullen zorgen, dan zijn ze weer te gebruiken voor morgen, 4) Voor groot en klein zullen we aardig zijn. Er zijn lessen opgesteld om deze gedragsverwachtingen te oefenen en bespreken met de leerlingen, en ouders worden hierover geïnformeerd. De sociale opbrengsten worden bij de kleuterbouw gevolgd middels de Jonge Kind leerlijnen, en in de groepen 3 tot en met 8 wordt gebruik gemaakt van SCOL.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool De Wegwijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Wegwijzer gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en ParnasSys leerlijnen bij jonge kind (4 tot 6 jaar) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Wegwijzer?
Basisschool De Wegwijzer gebruikt de methode SEL in de groep voor sociaal-emotioneel leren.