Openbare Basisschool De Rieburch
Oosterscheldestraat 3
4695 EN Sint-Maartensdijk

Schoolweging

Schoolweging
34.58
Spreiding
6.12

De schoolweging van De Rieburch is 34,58 , met een spreiding van 6,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,15% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit overtreft ook het regionale gemiddelde (93,36%), wat wijst op sterke basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

72,22% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 36,3%. Dit is bijna het dubbele van het regionale gemiddelde (49,21%) en benadrukt de focus op hogere leerdoelen, ondanks de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn breed, met 24,14% vmbo-(g)t (regio 16,45%) en 20,69% havo/vwo-advies (regio 10,93%). Opvallend is het relatief hoge percentage onbekende adviezen (24,14%), mogelijk door instroom in de taalklas. Praktijkonderwijs (3,45%) ligt iets boven het regionale gemiddelde (1,01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe RieburchGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Voor het meten van de tussenresultaten gebruiken wij de M-toetsen van het CITO-LOVS. Deze geven een indicatie waar kinderen staan in hun ontwikkelingslijn, ten opzichte van "gemiddelde scores". De toetsen worden meestal afgenomen in januari/februari. Elk jaar wordt er een toetskalender op bestuursniveau samengesteld. Leerkrachten, IB-er en directie analyseren de resultaten per kind en per leerjaar. Indien het resultaat afwijkt van het verwachtingspatroon, wordt kritisch gekeken naar het aanbod en de ontwikkeling van de leerling. Uiteindelijk moet dit leiden tot een aanpak op verschillende niveaus: het aanbod kan aangepast worden, de wijze van aanbieden kan aangepast worden of het aanbod voor één of meerdere leerlingen kan aangepast worden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

18,52% van de leerlingen presteert onder advies (regio 11,81%), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie. Tegelijk scoort 22,22% boven advies, wat de effectiviteit van de doorstroombegeleiding toont. Het beleid voor ‘gedegen advisering’ in groep 7 en 8 blijkt cruciaal.

Sociale ontwikkeling

Wij willen dat onze leerlingen respectvol met elkaar omgaan. Dat zij respect hebben voor elkaars eigendommen en dat zij elkaar de rust en ruimte geven om te kunnen leren. Wij willen dat kinderen leren samenwerken, omdat wij dat als een essentiële vaardigheid zien voor hun volwassen toekomst. Ook willen wij dat kinderen mondig en zelfbewust door het leven leren gaan. Wij hebben onze schoolregels en ons onderwijsaanbod hierop gebaseerd. LEES MINDER

respectvol omgaan met elkaar

leren samenwerken

leren opkomen voor jezelf

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Rieburch voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Rieburch heeft een diverse schoolbevolking met verschillende achtergronden en in- en uitstroom. Om kinderen voor te bereiden op een pluriforme samenleving, wordt gewerkt met de Rots&Water methode en Schooljudo, om weerbaarheid en het stellen van grenzen te leren. Er zijn extra lessen weerbaarheidstraining via de gemeente Tholen. De school start ieder schooljaar met 'Goed van Start' voor de samenhang in de klas en doet mee aan 'de week tegen het pesten'. OcTHO organiseert jaarlijks een sociale vaardigheidstraining voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. De ontwikkeling van de kinderen wordt gevolgd met de observatielijsten van Zien! en Kijk. De enquetetool van Vensters wordt gebruikt om de leerlingtevredenheid en sociale veiligheidsbeleving te monitoren.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Rieburch om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Rieburch gebruikt Kijk! en Zien! om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Rieburch?

Openbare Basisschool De Rieburch gebruikt SOEMO-kaarten en Schooljudo als methoden voor sociaal-emotioneel leren.