GBS Eben Haëzer
Kadoelen 27
8326 BA Sint

Schoolweging

Schoolweging
30.21
Spreiding
5.45

De schoolweging van Eben Haezer Sint Jansklooster is 30,21 , met een spreiding van 5,45 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

86,5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit laat zien dat de basiskwaliteit van onderwijs gewaarborgd blijft, ondanks de uitdagendere leerlingenpopulatie. De score ligt wel iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 95,7%, wat mogelijk samenhangt met de hogere schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

36,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 45,5% blijft. Deze score ligt echter in lijn met de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 30,21). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,3%, wat het belang onderstreept van maatwerk in differentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een brede spreiding met nadruk op midden- en hogere niveaus: 30% havo/vwo en 10% vwo (tegenover 10,93% resp. 18,61% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het gelijke aandeel praktijkonderwijs-adviezen (5% vs. 1,01% regionaal), wat aansluit bij de schoolweging. De combinatie van vmbo-(g)t/havo-adviezen (10%) en havoadviezen (25%) domineert het profiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsEben Haezer Sint JanskloosterGemeente AmsterdamNederland
LIB165.92174.23175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In groep 1 en 2 volgen we de leerlingen door het afnemen van observaties. Deze observaties worden vergeleken met de natuurlijke ontwikkeling die leerlingen in deze leeftijd doormaken. Vanaf groep 3 worden ieder half jaar CITO-leerlingvolgsysteem-toetsen afgenomen. De uitkomsten van deze toetsen worden geanalyseerd en vergeleken met observaties van de leerkrachten en het dagelijks werk van de leerlingen. Aan de hand van deze observaties en toetsen worden groepsplannen en individuele plannen gemaakt voor het aanbod en de ondersteuning van de leerlingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

9,09% van de leerlingen presteert onder advies, wat lager is dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Het percentage bovenadviezers (31,82%) overtreft duidelijk de vergelijkingsgroep (25,27%). Deze cijfers onderstrepen de effectiviteit van de doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het zorgprofiel met nadruk op kindvolgsystemen.

Sociale ontwikkeling

Eben Haëzer vindt het belangrijk om kinderen niet alleen iets bij te brengen op cognitief vlak, maar ook op sociaal en emotioneel vlak. We willen leerlingen ook toerusten in het omgaan met de maatschappij waar ze in leven. Dit doen we onder andere door lessen Burgerschap en aan de hand van onze kernwaarden: Groeien in liefde, Groeien in (zelf)vertrouwen en Groeien en ontwikkelen. Vanaf groep 1 worden sociale vaardigheden getraind via de Kanjertraining. Ook maken we gebruik van themalessen en gastlessen rond social media en groepsdruk. LEES MINDER

Groeien in liefde

Groeien in (zelf)vertrouwen

Groeien en ontwikkelen

Wat is de werkwijze van GBS Eben Haëzer voor sociale ontwikkeling?

GBS Eben Haëzer werkt met de Kanjertraining, om een doorgaande lijn en gemeenschappelijke taal te ontwikkelen. Burgerschapsonderwijs is ook belangrijk en gaat over het bijbrengen van kennis, voorleven, nadenken, uiten, redeneren en voelen. Burgerschapsonderwijs is daarmee geen vak, maar een manier van denken, kijken en doen. Kinderen leren wat hun grondrechten zijn, dat mensen vrij zijn om te denken en te doen zolang ze de vrijheid en gelijkwaardigheid van anderen respecteren, dat mensen gelijkwaardig zijn aan elkaar, wat solidariteit betekent, dat discriminatie onaanvaardbaar is, om samen te werken en samen te leven en autonoom en zelfstandig te zijn met oog voor de mensen om hen heen.

Welke registratievorm(en) gebruikt GBS Eben Haëzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

GBS Eben Haëzer gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt GBS Eben Haëzer?

GBS Eben Haëzer maakt gebruik van Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.