IKC De Skeakel
Skoalstrjitte 14
8855 HL Sexbierum

Schoolweging

Schoolweging
31.1
Spreiding
5.3

De schoolweging van De Skeakel is 31,10 , met een spreiding van 5,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,2% voor het fundamenteel niveau overtreft De Skeakel duidelijk de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs in een complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 58,3%, ruim boven haar eigen signaleringswaarde van 43,5%. Dit toont aan dat leerlingen vaak boven de inspectieverwachtingen presteren, mede dankzij doelgerichte differentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is sterk theoretisch gericht: 39,1% havo-advies (vs. 16,1% vergelijkbare scholen) en 8,7% vwo. Opvallend is het hoge percentage combi-adviezen vmbo-k/gt (21,7%), wat wijst op zorgvuldige niveau-afwegingen. Praktijkonderwijs blijft met 3% beperkt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe SkeakelGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Centrale rol leerkracht Onder zorg verstaan we alle maatregelen en activiteiten op school voor alle leerlingen en speciaal voor hen die specifieke pedagogische, didactische aandacht nodig hebben. Hierbij kunt u denken aan extra ondersteuning omdat het kind faalangstig is. Of aan extra aandacht omdat het kind meer aankan dan het gemiddelde kind. Kenmerkend voor de zorg is de centrale rol die de groepsleerkracht vervult. Hij voert de zorg in de school uit. Daarbij probeert de intern begeleider hem zo goed mogelijk te ondersteunen bij de opvang van leerlingen met specifieke behoeften en aanpak. Zicht op ontwikkeling Om leerlingen goede zorg te verlenen, moeten we hun ontwikkeling goed in beeld krijgen. We gebruiken daarvoor de methodegebonden en de methode-onafhankelijke toetsen van het Cito-leerlingvolgsysteem. Zo houden we de voortgang van elke leerling precies en systematisch bij en signaleren we tijdig problemen in de cognitieve (verstandelijke) en sociaal-emotionele ontwikkeling. Verder zijn observaties van de leerkracht en gesprekken met ouders/ verzorgers een belangrijke bron van informatie. Preventieve benadering Zorg vindt op school allereerst plaats in de groep, in de wisselwerking tussen leerkracht en leerling(en). Dit noemen we de preventieve benadering. De groepsleerkracht schept in de dagelijkse omgang met de leerlingen het klimaat waarin zo veel mogelijk leerlingen zich wel bevinden. Daardoor kunnen zij optimaal profiteren van het gegeven onderwijs. De leerkracht zal de instructie en de leerstof afstemmen op de behoefte en de mogelijkheden van de leerling(en). Extra zorg Wat nu als opvallende leerprestaties of gedrag naar voren komen? De groepsleerkracht besteedt dan extra aandacht en zorg aan deze leerlingen die meer specifieke behoeften hebben. Dat kan doordat leerlingen een deel van de tijd zelfstandig in de klas aan taken werken. Verder kennen we de zogenoemde curatieve activiteiten. Hieronder vallen diagnostische onderzoeken, extra zorg op individueel en groepsniveau, een begeleidingstraject en eventueel de verwijzing naar andere vormen van primair onderwijs. Aanpak op groepsniveau (groepsplan) Voor alle leerlingen in de groep stellen de leerkrachten een groepsplan op, waar nodig met hulp van de intern begeleider. Daarin staat beschreven welke doelen we met de leerlingen willen bereiken en op welke manier we daaraan werken. Bovendien vermelden we hierin op welke wijze en met welk materiaal de leerkracht gaat werken. Afhankelijk van de beschikbare tijd en de behoefte van de leerlingen, krijgen zorgleerlingen die op één of meer momenten per week gedurende een bepaalde tijd extra begeleiding. Na ongeveer 8 weken evalueren de leerkrachten en de intern begeleider de aanpak in de klas en wordt het groepsplan tussentijds aangepast. Aanpak op individueel niveau (individueel handelingsplan) Als een leerling specifieke zorg nodig heeft op een bepaald gebied, en dit niet binnen een groepsplan mogelijk is, werken we met een individueel handelingsplan. Na de analyse formuleren we de hulpvraag van het kind. In het handelingsplan leggen we de volgende onderdelen vast: doelstelling, manier van werken, momenten waarop we extra hulp aanbieden. Afhankelijk van de beschikbare tijd en de behoefte van de leerling, krijgt die op een of meer momenten per week gedurende een bepaalde tijd extra begeleiding. De leerkracht stelt een handelingsplan op voor de periode tot aan de volgende leerlingenbespreking. De leerlingbespreking staan gepland in het jaaroverzicht. Na ongeveer acht weken komt de leerling weer op de agenda van de effectieve leerlingenbespreking en wordt de aanpak geëvalueerd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4,35% van de leerlingen presteert onder advies - ruim onder het landelijk gemiddelde (11,81%). De school scoort hoog bij 'op advies' (78,26%), wat aansluit bij het beleid van realistische advisering. 17,39% stroomt door boven het advies, wat de kwaliteit van doorlopende leerlijnen onderstreept.

Sociale ontwikkeling

Orde en rust in een school zorgen voor een goed schoolklimaat waarin elke leerling optimaal kan profiteren van het onderwijs dat gegeven wordt. We hebben daarom een drietal waarden geformuleerd die we als school belangrijk vinden. De drie sleutelwoorden: respect, verantwoordelijkheid en veiligheid. Bij deze drie waarden hebben we voor elke ruimte beschreven welk gedrag we daar willen zien. Dit gedrag wordt in diverse lessen de kinderen actief aangeleerd. In de eerste twee weken van een nieuw schooljaar staan alle regels centraal. Daarna wordt er wekelijks een les Goed gedrag gegeven. Goed gedragen belonen we door een glimlach, duim, compliment etc. Op deze manier proberen we kinderen bewust te maken dat iedereen op zijn eigen niveau mede de verantwoordelijkheid voor de sfeer in de school draagt. Pestgedrag past niet bij waar wij voorstaan. Toch komt dat, helaas, ook op onze school voor. Op de Skeakel hebben we een pestprotocol opge steld waarin we beschrijven op welke manier we het pesten tegen willen gaan. Een van de manieren is het aanleren van goed gedrag. Hiervoor gebruiken we een aantal lessen waarin kinderen leren wat goed gedrag op school is. Belangrijk uitgangspunt hierbij is dat we de kin- deren een compliment geven wanneer ze goed gedrag laten zien. Belonen en straffen staat in een verhouding van 4:1. We gebruiken de Kanjermethode als methode voor sociaal emotionele ontwikkeling. Deze methode wordt ook op de kinderopvang, peuterspeelzaal in Sexbierum gebruikt. Het belangrijkste doel van de Kanjertraining is dat een kind positief over zichzelf en de ander leert denken. Als gevolg hiervan heeft het kind minder last van sociale stress. Het blijkt dat veel kinderen na het volgen van de Kanjertraining zich beter kunnen concentreren op school en betere leerresultaten behalen. De Kanjertraining geeft kinderen handvatten in sociale situaties, waardoor er tijd en energie vrij komt. LEES MINDER

respect

verantwoordelijkheid

veiligheid

Wat is de werkwijze van IKC De Skeakel voor sociale ontwikkeling?

IKC De Skeakel heeft de plicht om onrecht tegen te gaan en elkaar recht te verschaffen en te respecteren. Respect, verantwoordelijkheid en veiligheid zijn sleutelwoorden. Dit wordt in gezamenlijke verantwoordelijkheid met de ouders gedaan.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC De Skeakel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC De Skeakel gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC De Skeakel?

IKC De Skeakel maakt gebruik van Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.