
Schoolweging
De schoolweging van Plaggenborg is 29,23 , met een spreiding van 5,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,87% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, hoewel de score net onder het vergelijkingsgemiddelde (95,88%) blijft.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 53,85% tegen een inspectienorm van 47,1%. Dit toont aan dat de leerlingenpopulatie ondanks een relatief complexe achtergrond (schoolweging 29,23) hogere doelen bereikt. De score ligt wel 3,9% onder het vergelijkingsgemiddelde (57,79%), wat past bij de regionale uitdagingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op gemengde leerwegen: 42,86% vmbo-k/-(g)t tegen 5,64% gemiddeld in de regio. Opvallend is het gelijke aandeel vwo-adviezen (14,29%) ten opzichte van vergelijkbare scholen (18,61%), wat wijst op behoudend adviseren. De aanwezigheid van praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio) is minimaal.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Plaggenborg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar wordt de schoolrapportage gemaakt, waarbij leerkrachten en intern begeleider de zorg in de groepen evalueert en doelen beschrijft. In de klassen wordt het document Didactisch handelen gebruikt. Hierop staan de interventies naar aanleiding van de methode afhankelijke en methode onafhankelijke toetsen. Met IEP Leerlingvolgsysteem (LVS) volgen wij op de Plaggenborg de ontwikkeling van leerlingen op verschillende gebieden. Twee maal per jaar vindt de groepsanalyse plaats. Hierbij formuleren wij verbeterpunten die cyclisch in het zorg-/onderwijssysteem worden weggezet. De belangrijkste kenmerken en werkwijze van het IEP LVS zijn: Focus op Groei, Niet op Prestatie: Het IEP LVS legt de nadruk op groei in plaats van prestatie. Elk kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo, en daarom vergelijken we leerlingen niet met elkaar. We geloven dat een kind meer is dan alleen taal en rekenen. Daarom omvat het IEP LVS meetinstrumenten voor hoofd, hart en handen. Complete Leerlijn: Het IEP LVS is beschikbaar voor groep 1 tot en met 8. Het omvat toetsen voor rekenen en taal en meetinstrumenten voor leeraanpak, sociaalemotionele ontwikkeling en creatief vermogen. Methode-Onafhankelijk en Flexibel: Leerkrachten kunnen zelf bepalen wanneer ze toetsen afnemen, aangezien elk kind in zijn eigen tempo leert. Het IEP LVS is zowel digitaal als op papier beschikbaar, de digitale versie biedt meer flexibiliteit en directe resultaten. Compleet Kindbeeld: Naast rekenen en taal geeft het IEP LVS inzicht in sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen. Rapportages zijn beschikbaar op leerling-, groep-, school- en bestuursniveau. Positieve Insteek en Eigenaarschap: Het IEP LVS volgt ontwikkeling gericht op groei, niet op prestatie. Leerlingen worden niet met elkaar vergeleken, en de focus ligt op het individuele leerproces. Leerlingen hebben inzicht in hun eigen profiel met duidelijke talentenkaarten. Kortom, het IEP LVS biedt een holistisch beeld van elke leerling, waarbij groei en ontwikkeling centraal staan. Het gaat niet alleen om cijfers, maar om het welzijn en de vooruitgang van elk kind. Bron: IEP LVS en CoPilot
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (20%) is bijna dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de complexere leerlingenpopulatie. Desalniettemin blijft 60% van de leerlingen op adviesniveau, wat aansluit bij het regionale beeld (62,93%).
Sociale ontwikkeling
De kernwaarden zijn geborgd in onze manier van lesgeven en omgaan met elkaar.
Iedereen doet mee.
We oordelen niet.
Samen staan we sterk
Wat is de werkwijze van Openbare basisschool (OBS) Plaggenborg voor sociale ontwikkeling?
De taalmethode Staal Taal en de wereldoriënterende vakken via DaVinci bevatten veel elementen voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Jaarlijks wordt de sociale veiligheid gemeten via Vensters PO. De resultaten van deze vragenlijst en het IEP leerlingvolgsysteem 'Hart en handen' worden gebruikt om het lesaanbod verder te ontwikkelen en te analyseren.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare basisschool (OBS) Plaggenborg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare basisschool (OBS) Plaggenborg gebruikt IEP Hart en Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.