
Schoolweging
De schoolweging van Teun De Jager is 25,58 , met een spreiding van 5,70 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,4% behaald fundamenteel niveau overtreft de school zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96,6%). Dit onderstreept een solide basiskwaliteit voor taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt uitstekende resultaten voor het streefniveau: 75,5% van de leerlingen scoort op dit hogere rekenniveau, ruim boven de inspectienorm van 53,8% en het vergelijkingsgemiddelde van 64,0%. Dit reflecteert een sterke focus op excellentie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
66% van de adviezen ligt in de theoretische leerweg (havo/vwo/vwo), waarvan 16% exclusief vwo-advies. Dit is significant hoger dan vergelijkbare scholen (45,6% theoretisch). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio), wat past bij het academisch profiel van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Teun De Jager | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Vanaf groep 1 wordt bij alle leerlingen nagegaan hoe ver ze in hun persoonlijke ontwikkeling zijn. Door middel van observaties, schooltesten en de toetsen van het Cito-leerlingvolgsysteem wordt twee- à driemaal per jaar gekeken wat ieder kind van taal, lezen en rekenen al weet en kent. Wanneer de ontwikkelingslijn afwijkt van de standaardlijn, kan dat leiden tot aanpassing van het lesprogramma en kan de begeleiding worden uitgebreid met extra ondersteuning in de groep. Hiervoor werken wij met de methode ‘Inzichtelijk’. Van iedere leerling wordt een leerling-map (dossier) aangelegd. Daarin worden persoonlijke gegevens, leerlingbesprekingen, speciale onderzoeken, toets- en rapportgegevens bewaard. Zo hebben we vanaf de toelating van uw kind tot aan het verlaten van de school een overzicht van de vorderingen en bijzondere aandachtspunten. De map wordt beheerd door de groepsleerkracht en de intern begeleider. De ouders, de leerkracht, de intern begeleider en de directeur hebben inzage in deze map. De gegevens zijn vertrouwelijk. Toetsen Op gezette tijden in het schooljaar worden er volgens de toetskalender toetsen afgenomen, teneinde de vorderingen te kunnen meten. Naast de methode gebonden toetsen, die informatie geven of de leerstof over een bepaald deel uit de methode is begrepen, nemen wij ook signaleringstoetsen van het Cito af. Dit zijn landelijk genormeerde toetsen op de gebieden: technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen/wiskunde en spelling. De resultaten van de toetsen worden verwerkt in individuele- en groepsoverzichten. Deze overzichten worden besproken met de intern begeleider. Drie weken na het eerste toetsmoment worden er signaleringsbesprekingen gehouden. Tijdens deze besprekingen wordt bepaald welke leerlingen in de komende maanden extra ondersteuning nodig hebben. Voor deze leerlingen wordt door de groepsleerkracht en de intern begeleider een groepsplan opgesteld. Uit de groepsoverzichten kan eveneens blijken dat een hele groep extra aandacht moet hebben voor een bepaald onderdeel van een van de vak- of vormingsgebieden. Dat leidt dan tot een groepsplan (b.v nog eens extra aandacht voor bepaalde spellingsregels). Na elk toetsblok worden met name die kinderen bekeken, die op een eerder moment opvallend laag (D of E score) of hoog (hoge A) scoorden, of waar het om een andere reden gewenst is dat er extra naar gekeken wordt. Om gedrag en werkhouding beter te kunnen signaleren werken wij met het signaleringsinstrument Scol van Cito. De uitslag hiervan bespreken wij in teamvergaderingen. In april maakt groep 8 de IEP-toets. Deze toets geeft een second opinion over het eerder gegeven advies. Op de informatieavond van groep 8, begin van het schooljaar, wordt ingegaan over het schooladviestraject. Ook ontvangen de ouders rond die tijd een informatieboekje met alle informatie over het schooladviestraject. De toetsing gebeurt via de toetskalender. Deze kalender geeft een overzicht van de toetsen die op school worden gebruikt en de maanden waarin deze toetsen worden afgenomen. Wilt u tijdens deze periode geen bezoek plannen aan artsen. Na een toetsperiode maken we een trendanalyse van de scores en deze wordt besproken tijdens een teamvergadering. We analyseren de scores over de jaren heen en waar noodzakelijk nemen we maatregelen. Dit met als doel ons onderwijs te verbeteren. Groepsplan Voor alle belangrijke kernvakken stellen wij groepsplannen op. In deze groepsplannen staat beschreven hoe de klas is ingedeeld in niveaugroepen. Door deze niveaugroepen kunnen wij gedifferentieerde en gelaagde instructie geven. Daarnaast maakt niet iedereen dezelfde verwerking, ook dit staat in een groepsplan beschreven. Tenslotte kan het zijn dat we naast het basisaanbod extra aanbod willen geven aan uw kind. Dit kan zijn door extra oefenmomenten op school, maar ook door extra oefenmomenten thuis. Uiteraard wordt dit dan met u besproken. Voor de uitvoering van het groepsplan is de groepsleerkracht verantwoordelijk. Hij/zij wordt ondersteund door de ib’er. Groepsplannen worden 2 keer per jaar opnieuw opgesteld (n.a.v. de Cito LVS toetsen) en regelmatig geëvalueerd. jn ingezet om dit te bereiken c.q. te verbeteren
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Bijna de helft (47,8%) van de leerlingen presteert boven hun advies – bijna dubbel het landelijk gemiddelde. Slechts 8,7% zit onder advies (vs. 11,8% nationaal), wat wijst op zorgvuldige advisering en sterke doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.