Basisschool Schinveld in Schinveld

Het team van Basisschool Schinveld in Schinveld

Current section: team
Kloosterlaan 7E
6451 Schinveld

Zie hier hoe het team van Basisschool Schinveld is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Schinveld. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Schinveld bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Schinveld bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Schinveld zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.2%)
Man (15.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Schinveld. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10.5%)
25-35 jaar (10.5%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (31.6%)
55-65 jaar (15.8%)
&ge;65 jaar (5.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Schinveld werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (78.9%)
Direct ondersteunend personeel (21.1%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Schinveld gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangingsbeleid Basisschool Schinveld: Zekerheid voor Onderwijs

Bij Basisschool Schinveld begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Daarom maken wij deel uit van een strategische vervangingsgroep met twee andere basisscholen. Elke school binnen deze groep heeft een toegewijde vaste vervanger. Deze vervanger beschouwt de aan hem/haar toegewezen school als de 'thuisschool'. Het kernprincipe is dat vervangingen primair worden ingevuld door de eigen vervangers binnen onze samenwerkingsgroep. Indien de vaste vervanger van een school momenteel niet ingezet hoeft te worden of wanneer er een dringendere behoefte is op een andere school binnen de vervangingsgroep, kan de vervanger flexibel worden ingezet op een van de partnerbasisscholen. De directeuren van de scholen binnen de vervangingsgroep coördineren deze inzet in nauw overleg, om zo de best mogelijke continuïteit te waarborgen. Langdurige of specifieke vervangingen, zoals bij zwangerschapsverlof, worden vaak efficiënt geregeld via onze bovenschoolse vervangerspool. Dit zorgt voor een robuust vangnet. Continuïteit is onze prioriteit. Slechts in zeer uitzonderlijke omstandigheden kan het voorkomen dat leerlingen tijdelijk thuis moeten blijven. In dergelijke gevallen worden ouders altijd proactief en ruim van tevoren geïnformeerd. Uw kind kan rekenen op kwalitatief hoogstaand onderwijs, zelfs bij afwezigheid van de eigen leerkracht.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Om in beginsel een ononderbroken ontwikkelingsproces te kunnen doorlopen is onze school klassikaal ingericht. Binnen die klassikale structuur wordt er rekening gehouden met verschillen in instructiebehoefte van de leerling. Ook kan er sprake zijn van afstemming op leertempo en leerniveau.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Schinveld

5

Taal- en Rekenspecialisten voor Succesvolle Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist
Logopedist
BCO Taalondersteuning

Toelichting van de school:

Op Basisschool Schinveld zetten we ons in voor de optimale taal- en rekenontwikkeling van uw kind. Onze toegewijde LC-leerkrachten met specialisaties in lezen en rekenen bieden gerichte ondersteuning. De intern begeleider coördineert deze zorg en zorgt voor een sluitende aanpak. Een logopedist werkt nauw samen met school en ouders om leerlingen tijdens schooltijd te begeleiden. Bovendien verrijkt BCO onze onderbouwgroepen met extra taalprikkels in speelhoeken, wat bijdraagt aan een rijke taalontwikkeling.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Care4Kidz Ondersteuning

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staan centraal op Basisschool Schinveld. Onze gedragsspecialist en intern begeleider bieden begeleiding en ondersteuning waar nodig. Zij werken samen om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren. Daarnaast versterkt onze zorgpartner Care4Kidz ons team met specialistische hulp voor jongere leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften, wat zorgt voor een breder vangnet.

3

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Care4Kidz Ondersteuning

Toelichting van de school:

Basisschool Schinveld besteedt veel aandacht aan de ontwikkeling van positief gedrag en een effectieve werkhouding. Onze gedragsspecialist en intern begeleider werken samen om leerlingen te ondersteunen bij het ontwikkelen van zelfstandigheid en taakgerichtheid. Ze bieden praktische handvatten voor succes. De expertise van Care4Kidz wordt ingezet om, met name in de onderbouw, leerlingen met een specifieke ondersteuningsvraag op het gebied van gedrag en werkhouding te begeleiden.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Voor de bevordering van de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen werken wij samen met een gespecialiseerde ergotherapeut. Deze professional biedt waardevolle begeleiding, altijd in nauwe afstemming met zowel de school als de ouders of verzorgers. De ergotherapeutische ondersteuning vindt plaats tijdens de schooluren en is gericht op het verbeteren van fijne en grove motoriek en algemene lichamelijke vaardigheden.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen en persoonlijke verzorging is er binnen Basisschool Schinveld geen specifieke, door de school aangestelde specialist aanwezig. Wij verwijzen in dergelijke gevallen altijd naar gespecialiseerde externe zorgverleners en werken nauw samen met ouders om de benodigde ondersteuning te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Leerpleinen
Podium voor uitvoeringen

Ontwikkelingsondersteuning op Maat: Alles voor uw Kind

Gedetailleerd Schoolbeleid voor Optimale Leerlinggroei

Basisschool Schinveld profileert zich met een robuust basisondersteuningsbeleid, conform de richtlijnen van het Samenwerkingsverband. Dit beleid omvat vier kerncomponenten: Ons zorgbeleid is gedetailleerd uitgewerkt in een plan dat de schoolse aanpak en de inzet van middelen helder beschrijft. Binnen ons team beschikken we over gespecialiseerde leerkrachten met post-HBO-opleidingen, die expertise bieden voor specifieke interventies. Meer dan 75% van ons team is bekwaam in het bieden van passende ondersteuning, wat zorgt voor een gesloten en effectieve ondersteuningsketen. De schoolleiding, onder leiding van de directeur, draagt de eindverantwoordelijkheid voor de ontwikkeling en borging van dit beleid. Wij bieden gerichte hulp aan leerlingen met uitdagingen op het gebied van rekenen (dyscalculie) en lezen (dyslexie). Ook leerlingen die meer- of hoogbegaafd zijn, en leerlingen die extra aandacht nodig hebben voor sociale veiligheid of gedragsverschillen, ontvangen bij ons de juiste begeleiding. Ons doel is een veilige en stimulerende leeromgeving voor ieder kind. procedure doubleren en versnellen Elk kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Indien uit de observaties blijkt dat een kind een jaar doubleren of juist versnellen ten goede komt, volgen wij hiervoor een zorgvuldige procedure. Dit proces wordt altijd in samenspraak met de ouders doorlopen om de best mogelijke onderwijsbeslissing te nemen. 1. Na de groeps- en leerlingbesprekingen wordt een kind met een uitzonderlijke ontwikkeling, zowel vertraagd als versneld, intern besproken met de intern begeleider en het managementteam. 2. De groepsleerkracht en de intern begeleider voeren vervolgens een gesprek met de ouders. Indien nodig, wordt toestemming gevraagd voor aanvullend, zowel intern als extern, onderzoek. 3. De uitkomsten van dit onderzoek worden gedeeld en besproken in een vervolggesprek met ouders, de leerkracht en de intern begeleider. 4. Tijdens een open en constructief gesprek worden de argumenten voor doubleren of versnellen afgewogen. Doubleren wordt overwogen indien dit op lange termijn effectief is of wanneer de aansluiting met de lesstof van het volgende leerjaar onvoldoende is. Versnellen is een uitzonderlijke maatregel. Het uiteindelijke besluit, mede gebaseerd op de inbreng van de ouders, wordt genomen door de school en is bindend. 5. Een gedetailleerd verslag van dit proces wordt opgenomen in het leerlingdossier en met de ouders gedeeld. Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning Voor het schooljaar 2025-2026 zetten we de Maatwerkplek voort, gericht op didactische, creatieve, pedagogische en begaafdheidsondersteuning. Bovendien wordt een pedagogiekstudent ingezet om onze school te versterken op pedagogisch vlak. We streven ernaar om ondersteuning zoveel mogelijk binnen de groep te bieden, door de leerkrachtondersteuner en/of leerkracht, ter bevordering van inclusief onderwijs. Daarnaast zal onze zorgpartner Care4Kidz wekelijks enkele uren ondersteuning bieden aan leerlingen in groep 1 en 2 met specifieke ondersteuningsbehoeften. Deze aanpak, waarbij de zorgprofessional naast de leerkracht in de groep staat, versterkt zowel de leerlingen als de leerkracht door gerichte begeleiding en praktische handvatten.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Een Toekomstgericht Plan

Wat zijn de belangrijkste doelen van ons schoolplan?

Onze kwaliteitszorg richt zich op de onderwijskwaliteit binnen diverse kerngebieden. Dit omvat niet alleen leerresultaten, zoals cognitieve prestaties en sociale ontwikkeling, maar ook de manier waarop deze resultaten tot stand komen. Via een grondige schoolzelfevaluatie bepalen we ons kwaliteitsniveau en stellen we prioriteiten vast voor ons schoolplan 2023-2027. Deze prioriteiten, gekoppeld aan nascholing, worden vertaald naar concrete actiepunten in ons jaarlijkse schoolplan. De zes speerpunten voor 2023-2027 zijn gebaseerd op het Inspectiekader (2022) en omvatten: 1. Een heldere visie en leerlijn voor burgerschapsvorming. 2. Structurele aanpak van taalachterstanden. 3. Bevordering van gelijke kansen voor alle leerlingen. 4. Doelbewuste pedagogische en didactische keuzes, afgestemd op eindniveaus. 5. Formuleren van leerdoelen voor maatschappelijke en sociale competenties. 6. Integratie van kwaliteitsverbetering en kwaliteitsstructuur. Deze focus sluit aan bij de visie van MOVARE: kansrijk onderwijs voor iedereen, gericht op continue verbetering. We analyseren data over onze leerlingen en leren van elkaar met behulp van wetenschappelijk onderbouwde methoden, zoals beschreven in ons Strategisch Beleidsplan 2023-2027.

Hoe waarborgt Basisschool Schinveld de gestelde onderwijndoelen?

Om de doelen uit ons schoolplan te realiseren, monitoren we de onderwijskwaliteit op verschillende manieren, afhankelijk van het specifieke onderwerp. We zetten diverse interventies in, zoals individuele gesprekken, klassenbezoeken en collegiale consultaties. Ook maken we gebruik van Lesson Study en investeren we in de professionele ontwikkeling van ons team. We evalueren de voortgang door middel van enquêtes, interviews en analyses van leerlinggegevens, zoals CITO-resultaten en de Eindtoets Route 8. Alle bevindingen worden zorgvuldig gedocumenteerd in beleidsstukken, jaarplannen en kwaliteitskaarten, volgens het PDCA-model (Plan-Do-Check-Act). Sinds schooljaar 2021-2022 werken we actief binnen een Professionele Leergemeenschap (PLG). Hier wisselen onderwijsprofessionals gezamenlijk kennis uit en versterken zij hun didactische vaardigheden, gebaseerd op inzichten van DuFour et al. (2006). Alle speerpunten uit ons schoolplan komen aan bod in de PLG-sessies, die worden georganiseerd voor zowel de onder- als bovenbouw. In een cyclus van zes weken werken we aan onderzoeksvragen, met aandacht voor probleemanalyse, wetenschappelijke verdieping, interventie en evaluatie.

Succesvolle Start: Ons Programma voor het Jonge Kind

Toelichting van de school

Bij Basisschool Schinveld omarmen we de 'Speelplezier' methodiek, een praktijkgerichte aanpak die de ontwikkeling van jonge kinderen stimuleert door middel van spel. Deze methode biedt onze leerkrachten concrete handvatten om spelenderwijs essentiële vaardigheden te ontwikkelen. We integreren de SLO-doelen naadloos in onze thema's en gebruiken Cito Kleuter in Beeld voor nauwkeurige observatie en registratie. Dit stelt ons in staat een doelgericht aanbod te creëren dat perfect aansluit bij het individuele ontwikkelingsniveau van elk kind. Uw kind staat centraal. Voor een soepele overgang van de kinderopvang naar onze school, nodigen we, indien mogelijk, uw huidige pedagogisch professional uit voor een overdrachtsgesprek. U ontvangt tevens een 'Wie ben ik?' formulier om ons meer te vertellen over uw kind. Tijdens een welkomstgesprek, ongeveer zes weken na de start, bespreken we dit formulier samen met de leerkracht van groep 1. Om ook de overgang van groep 2 naar groep 3 zo prettig mogelijk te maken, hanteren we het 'Zachte Landing' programma. Dit programma is ontworpen om kinderen geleidelijk te laten wennen aan de nieuwe leeromgeving en lesmethoden. Ons 'Zachte Landing' concept: Doelstelling: De overgang van groep 2 naar groep 3 wordt soepeler door kinderen spelenderwijs de reken- en leesvoorwaarden voor groep 3 te laten oefenen. Omgekeerd, de overgang van groep 3 naar groep 2 wordt versterkt door kinderen spelenderwijs de verworven lees- en rekenvaardigheden te laten toepassen. Onze visie op de Zachte Landing: De overgang van groep 2 naar groep 3 is een cruciale fase. Een soepele overgang zorgt voor een gevoel van veiligheid en geborgenheid. Kinderen van groep 2 wennen alvast aan groep 3 om de nieuwe omgeving, leerkracht en routines te leren kennen. Dit vermindert angst en bevordert sociale integratie met nieuwe klasgenoten. Door kennis te maken met de lesstof, bereiden zij zich optimaal voor op de academische uitdagingen. Het terugkeren naar groep 2 vanuit groep 3 versterkt het vertrouwen. Kinderen kunnen spelenderwijs de basisprincipes herhalen, wat leidt tot kennisconsolidatie en het dichten van eventuele hiaten. Deze aanpak stimuleert creativiteit, kritisch denken en probleemoplossende vaardigheden, wat essentieel is voor hun verdere schoolloopbaan. Het spelenderwijs leren maakt het onderwijs zowel leuk als effectief.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Schinveld extra educatieve programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool Schinveld biedt gespecialiseerde programma's die de ontwikkeling van jonge kinderen stimuleren, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en nauwe samenwerking met peuteropvang.

Ja, Basisschool Schinveld biedt gespecialiseerde programma's die de ontwikkeling van jonge kinderen stimuleren, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en nauwe samenwerking met peuteropvang.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke partners werkt Basisschool Schinveld samen voor kinderopvang en peuterprogramma's?

Basisschool Schinveld werkt nauw samen met Peuteropvang Pluk Schinveld (De Kruimeldoos) en Kinderdagverblijf Kiekeboe-Humankind om een naadloze overgang en een doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen.

Basisschool Schinveld werkt nauw samen met Peuteropvang Pluk Schinveld (De Kruimeldoos) en Kinderdagverblijf Kiekeboe-Humankind om een naadloze overgang en een doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen.

Team | Basisschool Schinveld in Schinveld | [2025] Schoolregister