
Schoolweging
De schoolweging van Schinveld is 31,41 , met een spreiding van 6,28 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,56% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. De school scoort hiermee consistent hoger dan vergelijkbare scholen (95,23%), wat wijst op stevige basisvaardigheden in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 64,76% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft de school zowel de eigen signaleringswaarde (43,5%) als het vergelijkingsgemiddelde (55,36%). Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma, zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een focus op theoretische leerwegen: 36% van de leerlingen krijgt een havo/vwo- of vwo-advies (havo/vwo 20%, vwo 16%), tegenover 29,54% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijsadviezen blijven met 0% onder het regionale gemiddelde (1,01%), wat past bij het profiel van een cognitief sterke leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Beekdaelen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Voor het meten van de resultaten voor de groepen 3 t/m 8 hanteren we Cito Leerling in Beeld. Voor de groepen 1 en 2 worden observatielijsten afgenomen, die twee keer per jaar geregistreerd worden in Cito Kleuter in Beeld. Daarnaast wordt in groep 2 Protocol Dyslexie afgenomen. Ook hanteren we methode-gebonden toetsen om de ontwikkeling van de leerling te volgen. Specifiek in groep 3 geven de toetsen van de methode Veilig Leren Lezen de leerkracht veel informatie over de leesontwikkeling van het kind. De school ondersteunt de leerling in het behalen van de tussenresultaten door een goed onderwijsaanbod op basis van de positieve en belemmerende factoren en de didactische en pedagogisch onderwijsbehoeften (groepsoverzicht), weggeschreven in een beredeneerd groepsplan. Er is sprake van Maatwerk in het kader van Passend Onderwijs. Het document Schoolplan Passend Onderwijs Basisschool Schinveld kunt u terugvinden op de website van de school. Onderwijs>Passend Onderwijs>Schoolplan Passend Onderwijs Basisschool Schinveld. We werken met MijnRapportfolio. In deze digitale rapportage staat de eigenheid van iedere leerling centraal. We focussen op de kwaliteiten van de leerling en stellen het leerproces voorop. De leerling beheert mede zijn eigen rapportfolio, maakt leerdoelen zichtbaar, reflecteert op zijn handelen en presenteert zijn kwaliteiten. Daardoor vergroten we de betrokkenheid en motivatie. De leerkrachten rapporteren de leerdoelen van de vakken in positieve bewoording. Door middel van dit programma hebben ouder(s)/verzorger(s) meer zicht op de ontwikkeling van hun kind. Via een app kunnen de gegevens samen met het kind bekeken worden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage leerlingen dat onder advies presteert: slechts 3,33% tegenover 11,81% landelijk. De 33,33% die boven advies presteert, benadrukt de kwaliteit van het doorstroombeleid. Deze resultaten sluiten aan bij het 'maatwerkcurriculum' zoals omschreven in de schoolgids.
Sociale ontwikkeling
Ons onderwijs is gericht op het creëren van een positieve en veilige leef- en leeromgeving. Daarom werken we volgens School Wide Positive Behaviour Support. Aan de schoolwaarden zijn gedragsverwachtingen gekoppeld, die voor iedereen binnen de school gelden. Ons uitgangspunt is: Preventief waar het kan, curatief waar het moet!
Respect
Plezier
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Basisschool Schinveld voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Schinveld werkt aan sociale ontwikkeling door concrete gedragsverwachtingen te ontwikkelen en visualiseren, gebaseerd op respect, vertrouwen en plezier. Deze verwachtingen worden gecommuniceerd, aangeleerd en herhaald. Gewenst gedrag wordt bekrachtigd, terwijl aandacht voor ongewenst gedrag wordt geminimaliseerd. Er zijn duidelijke consequenties voor ongewenst gedrag. De school hanteert een positieve, actieve grondhouding door plezier, rust en orde te creëren, gedrag aan te leren, een rolmodel te zijn, aan een vertrouwensrelatie te bouwen, duidelijk en consequent te zijn, positief te zijn en feedback en complimenten te geven.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Schinveld om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Schinveld gebruikt Groeiwijzer Speelplezier (groep 1 en 2) en Cito Kleuter en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Schinveld?
Basisschool Schinveld gebruikt de methode Kwink, onderdelen van SWPBS en steungroepen van KIVA voor sociaal-emotioneel leren.