Basisschool St Dionysius in Schinnen

Het team van Basisschool St Dionysius in Schinnen

Current section: team
Oude Markt 15
6365 Schinnen

Zie hier hoe het team van Basisschool St Dionysius is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool St Dionysius. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool St Dionysius bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool St Dionysius bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool St Dionysius zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool St Dionysius. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (30.8%)
25-35 jaar (23.1%)
35-45 jaar (15.4%)
45-55 jaar (23.1%)
55-65 jaar (7.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool St Dionysius werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (54.5%)
Direct ondersteunend personeel (36.4%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool St Dionysius gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invulling bij Afwezigheid: Ons Vervangingsbeleid

Bij Basisschool St Dionysius staat kwalitatief hoogstaand onderwijs centraal. Ons vervangingsbeleid ondersteunt dit door te zorgen voor een stabiele leeromgeving, zelfs bij afwezigheid van personeel. We hanteren een beleid dat zowel het welzijn van onze medewerkers bevordert als een verantwoorde omgang met budgetten. Ons streven is om onderwijscontinuïteit te waarborgen met een breed scala aan oplossingen. We maken gebruik van diverse interne en externe mogelijkheden om flexibel en effectief te kunnen inspelen op elke situatie van personeelsafwezigheid. Onze aanpak omvat onder andere: 1. Zelfwerkzaamheid door afwezige medewerker na herstel. 2. Taken overdragen aan reeds ingeroosterde collega's. 3. Vervanging door collega's die gepland verlof verzetten. 4. Inzet van vaste krachten uit onze flexibele schil. 5. Professionele externe ondersteuning. 6. Tijdelijke uitbreiding van taken voor bestaand personeel. 7. Aanstelling van tijdelijk personeel met een duidelijke einddatum. 8. Tijdelijke aanstelling voor specifieke verlofsituaties. 9. Ondersteuning door onze onderwijsassistenten. 10. Flexibele inzet van ambulante medewerkers. 11. Noodmaatregelen als laatste redmiddel. Noodmaatregelen worden alleen toegepast wanneer andere opties niet haalbaar zijn of wanneer er budgettaire beperkingen zijn. Dit kan leiden tot het samenvoegen van groepen of, indien nodig, het informeren van ouders over tijdelijk beperkt onderwijs. Bij het toepassen van deze maatregelen zorgen we voor een evenwichtige verdeling van de belasting en respecteren we de leeftijdsspecifieke behoeften van onze leerlingen. Ouders worden, waar mogelijk, tijdig geïnformeerd over eventuele wijzigingen in het lesprogramma, zodat ook de buitenschoolse opvang hierop kan anticiperen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school organiseert haar onderwijs op basis van de onderwijsvisie in relatie tot de behoefte van de leerlingenpopulatie/ de leerlingen. De organisatie van onze school: Wij werken vanuit 3 units:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Ons Team van Specialisten

8

Taalontwikkeling en Rekenvaardigheid: Extra Hulp

Beschikbare specialisten:

Dyslexie Expert
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Begaafdheidsexpert
Taalspecialist
Logopedist
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Basisschool St Dionysius biedt gespecialiseerde ondersteuning met een eigen dyslexie-expert, intern begeleider en rekenspecialist. Voor een breder scala aan behoeften, waaronder taal, lezen, gedrag en meer- of hoogbegaafdheid, werken we samen met een cluster van scholen. Dit stelt ons in staat om een orthopedagoog, taalspecialist en expert in meer- en hoogbegaafdheid in te zetten. Gemeentelijk wordt een logopedist ingezet voor vroege signalering van taalontwikkeling, voorafgaand aan de vierde verjaardag van uw kind.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn Voorop

Beschikbare specialisten:

Gedragsexpert
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Begaafdheidsexpert

Toelichting van de school:

De sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen heeft onze hoogste prioriteit. Onze intern begeleider is dagelijks op school actief om leerlingen te ondersteunen. Voor complexe vraagstukken op het gebied van gedrag, sociaal-emotionele ontwikkeling en hoogbegaafdheid, bieden wij toegang tot een gedragsexpert, orthopedagoog en een specialist meer- en hoogbegaafdheid. Deze expertise is beschikbaar voor alle scholen binnen ons samenwerkingsverband.

4

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Gedragsexpert
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Begaafdheidsexpert

Toelichting van de school:

Wij zetten ons in voor een optimale ontwikkeling van gedrag, werkhouding en studievaardigheden bij elke leerling. De intern begeleider is een vast aanspreekpunt binnen Basisschool St Dionysius. Voor aanvullende expertise op deze gebieden, zoals gedragsanalyse en het stimuleren van leervaardigheden, kunnen wij rekenen op een gedragsexpert, orthopedagoog en een specialist meer- en hoogbegaafdheid. Deze professionals versterken ons aanbod en zijn toegankelijk via ons schoolcluster.

3

Motorische en Fysieke Ontwikkeling: Actieve Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Fysieke Ontwikkelingsdeskundige

Toelichting van de school:

De fysieke ontwikkeling van onze leerlingen wordt nauwlettend gevolgd door onze intern begeleider en een gespecialiseerde vakdocent lichamelijke ontwikkeling. Via onze samenwerkingspartner Riskcare wordt de vakdocent ingezet. In samenwerking met de Jeugdgezondheidszorg gebruiken we een digitaal leerlingvolgsysteem om de motorische ontwikkeling systematisch in kaart te brengen. Dit gebeurt altijd in overleg met u als ouder en de betrokken professionals. De orthopedagoog biedt ondersteuning aan scholen binnen de gemeente Beekdaelen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Ondersteunende Diensten

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen en persoonlijke verzorging verwijzen wij naar de gespecialiseerde diensten die buiten de schoolomgeving opereren. Wij werken nauw samen met externe partners om de beste zorg te garanderen waar nodig.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
19
Totaal specialisten
19
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal
De Bieb op School
Inpandige BSO
Inpandige Peuterspeelzaal
Lift
Mindervalidentoilet

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Elke Leerling bij Basisschool St Dionysius

Een Diepgaande Toelichting op Ons Ondersteuningsaanbod

Basisschool St Dionysius biedt toekomstgericht extra onderwijs en begeleiding aan alle leerlingen. Onze school hanteert een Schoolondersteuningsprofiel (SOP). Dit profiel schetst een helder beeld van de onderwijsondersteuning die wij bieden binnen het kader van Passend Onderwijs. Het beschrijft hoe onze interne ondersteuning is georganiseerd en benadrukt de kwaliteit van onze basisondersteuning. Meer details over onze ambities, kwaliteitsaspecten en de specifieke begeleiding vindt u in ons schoolplan. Bekijk voor de meest actuele informatie ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) op onze website. Indien de benodigde ondersteuning niet binnen onze schoolfaciliteiten kan worden geboden, werken we nauw samen met andere scholen binnen het cluster Beekdaelen. We kunnen ook een beroep doen op de expertise van de Cluster Ondersteuner Passend Onderwijs (CPO). Door onze ontwikkelpunten continu te verbeteren en te focussen op kwaliteit, stellen wij ons ten doel om leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften nog effectiever te begeleiden. Er zijn situaties waarin de grenzen van onze zorgcapaciteit bereikt kunnen worden, bijvoorbeeld: * Bij ernstige gedragsproblemen die de rust en veiligheid in de klas verstoren. * Wanneer er een onbalans ontstaat tussen de benodigde verzorging of behandeling en het onderwijsaanbod. * Als het leerproces van andere leerlingen significant wordt belemmerd. * Wanneer er een tekort is aan beschikbare zorgcapaciteit. * Bij langdurig verzuim door ziekte dat het leerproces ernstig verstoort. * Bij leerlingen waar de grenzen van de leerbaarheid worden bereikt.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Toewijding aan Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling

Welke concrete doelen stelt Basisschool St Dionysius in het schoolplan?

Bij Basisschool St Dionysius sturen we actief op onderwijskwaliteit via vijf bewezen bouwstenen, ondersteund door een PDCA-cyclus op zowel school- als bestuursniveau. Ontwikkelthema 1: Ouderbetrokkenheid We versterken de samenwerking tussen ouders, kinderen en school om de optimale ontwikkeling van elke leerling te waarborgen. Een kwaliteitskaart voor ouderbetrokkenheid is in ontwikkeling, met dataverzameling in de voorbereidende fase voor schooljaar 24-25. Voor schooljaar 25-26 richten we ons op een verdere uitwerking van onze visie en de kwaliteitskaart 'verdiepen ouderbetrokkenheid'. We streven naar actievere ouderparticipatie, gemonitord via Vensters PO en evaluaties na ouderpanels, om zo de tevredenheid te meten. Ontwikkelthema 2: Leesvaardigheid en Motivatie Ons doel is het vergroten van de leesmotivatie en het verbeteren van tekstbegrip bij alle leerlingen, mede door de implementatie van de Dtmbos-aanpak. Evaluatie 24-25 toont een positieve trend in leesplezier, ondersteund door gerichte studiemomenten voor leerkrachten en observaties. De kwaliteitskaart technisch lezen is voltooid, wat bevestigt dat onze leerlingen de gestelde signalenwaarden behalen. In schooljaar 25-26 zetten we ons leesonderwijs voort volgens plan, met intensief gebruik van de schoolbibliotheek en de implementatie van de kwaliteitskaart. We stimuleren een bredere leescultuur en starten met teamscholing 'close reading' om 'door taal de wereld ontmoeten' te verrijken. Cito LOVS-metingen en digikeuzebord monitoren onze voortgang. Ontwikkelthema 3: Rekenen en Leerresultaten We handhaven onze rekenopbrengsten op een hoog niveau en streven naar het behalen van het 1S-niveau, passend bij onze leerlingpopulatie. De implementatie van een nieuwe rekenmethode start in schooljaar 24-25. In 24-25 hebben we het vereiste 1S-niveau bereikt en verloopt de implementatie van de nieuwe rekenmethode conform planning. Voor schooljaar 25-26 formuleren we schoolambities in de zelfevaluatie, besproken met het team en de units. Opbrengsten worden gemeten via doorstroomtoetsen, leerlingvolgsystemen en observaties. Onze visie op instructie, verwerking en tijd wordt een focuspunt in toekomstige observaties en de kwaliteitskaart. Ontwikkelthema 4: Burgerschapsvorming We verdiepen onze burgerschapsvisie en implementeren deze in school, gedragen door team, leerlingen en ouders. De kwaliteitskaart burgerschap is in 24-25 door het team samengesteld, geïmplementeerd en wordt geborgd, afgestemd op de behoeften van onze leerlingen. In schooljaar 25-26 stellen we duidelijke doelen voor inspirerend burgerschapsonderwijs, met focus op vier domeinen: democratisch handelen, maatschappelijk verantwoord handelen, conflicthantering en omgaan met verschillen. We toetsen competenties via observaties en zoeken naar een integrale methode voor burgerschap en wereldoriëntatie. Ontwikkelthema 5: Digitale Geletterdheid We ontwikkelen een leerlijn digitale geletterdheid gebaseerd op de kerndoelen. De visie op digitale geletterdheid is in 24-25 met het team herijkt als startpunt voor de leerlijn. Voor schooljaar 25-26 werken we de leerlijn verder uit en onderzoeken we integrale methodes. Een doorlopende leerlijn met een concreet plan van aanpak garandeert dat onze leerlingen de digitale vaardigheden beheersen zoals omschreven in de leerlijn. Ontwikkelthema 6: Formatief Handelen We implementeren formatief handelen, van kennisuitbreiding tot doelgericht handelen. In 24-25 vonden minimaal vier groepsbezoeken en evaluaties plaats. De kwaliteitskaart en voorbereidingen zijn in ontwikkeling, met focus op pedagogisch en didactisch handelen in 25-26. Voor schooljaar 25-26 zijn groepsbezoeken gepland en uitgewerkt in een kwaliteitskaart. Resultaten worden besproken op individueel en schoolniveau, en worden meegenomen in onze cyclus van kwaliteitsverbetering. Ontwikkelthema 7: Kwaliteitsborging We borgen onze kwaliteit door kwaliteitsaspecten vast te leggen in een cyclus van kwaliteitskaarten. In 24-25 zijn afspraken- en kwaliteitskaarten ontwikkeld, inclusief een kalender voor kwaliteitscycli die veranderprocessen integraal vormgeeft. Ontwikkelthema 8: Leiderschap in Kwaliteit Iedere professional geeft leiding aan onze kwaliteit. In 24-25 vonden vijf gerichte groepsobservaties en feedback plaats, met een geïmplementeerde kwaliteitskaart 'flitsbezoeken'. Voor schooljaar 25-26 worden groepsobservaties voor formatief handelen, rekenen en taal uitgevoerd en geëvalueerd. Meer gedetailleerde informatie over onze doelstellingen vindt u in ons schoolplan op www.bsdionysius.nl/schoolinformatie.

Hoe realiseert Basisschool St Dionysius haar onderwijsdoelen?

Bij Basisschool St Dionysius geloven we in gezamenlijke kwaliteitsontwikkeling, waarbij elke professional doelbewust leiding geeft aan onderwijskwaliteit. Dit doen we professioneel, formatief en flexibel, door continu onszelf en elkaar kritisch te evalueren. Onze school focust op vier essentiële kwaliteitsvragen: Bieden we kwalitatief goed onderwijs met een rijk en passend aanbod? Leren leerlingen door middel van formatief handelen in flexibele leeromgevingen? Voelen leerlingen en professionals zich veilig en uitgedaagd in een positief leerklimaat? Leren leerlingen voldoende en behalen ze hun doelen conform gestelde normen? Geven professionals expliciet leiding aan de onderwijskwaliteit? We meten onze onderwijskwaliteit aan de hand van deze vragen en eigen kwaliteitsindicatoren, waarbij we jaarlijks ambities en normen stellen op basis van onze leerlingpopulatie en evaluaties. Deze doelen worden vastgelegd in kwaliteits- of afsprakenkaarten, gebruikmakend van het onderzoekskader voor primair onderwijs, inclusief nieuwe standaarden voor basisvaardigheden en pedagogisch-didactisch handelen. Resultaten en processen evalueren we jaarlijks in een diepteanalyse en via cyclische groepsbezoeken met interne en externe specialisten. De bevindingen worden besproken in "tips en tops" en vertaald naar individuele en schoolbrede ontwikkelthema's. De PDCA-cyclus vormt de basis voor onze planmatige kwaliteitsverbetering. Ons schoolplan definieert de strategische koers, terwijl het schooljaarplan deze vertaalt naar operationeel beleid. Klassenbezoeken zijn cruciaal voor onze kwaliteitszorg en schooljaarplanning. Via de PDCA-cyclus evalueren we continu en passen we plannen aan. We rapporteren periodiek aan het College van Bestuur en betrekken de schoolorganen voor feedback, om zo onze kwaliteit te waarborgen en te optimaliseren.

Optimale Start: Voorbereiding op de Basisschool

Toelichting van de school

Ontwikkeling en Kennismaking voor Peuters Basisschool St Dionysius biedt een uniek programma om jonge kinderen een vliegende start te geven. Peuters krijgen de kans om vijf ochtenden te wennen in groep 1-2, vlak voordat ze officieel naar de basisschool gaan. Dit bevordert een soepele overgang en helpt hen vertrouwd te raken met de leeromgeving en het enthousiaste team van onze school. Samenwerking met Peuteropvang: Warme Overdracht We geloven in een naadloze overgang van peuteropvang naar basisschool. Met toestemming van ouders delen peuteropvanglocaties waardevolle ontwikkelingsinformatie via een gestandaardiseerd format. Bij specifieke ondersteuningsbehoeften organiseren we een 'warme overdracht'. Hierbij zijn ouders, de pedagogisch medewerker van de peuteropvang en onze leerkracht of intern begeleider aanwezig om een gedegen overdracht te garanderen. Regelmatig Koppeloverleg voor Continuïteit Om de educatieve continuïteit te waarborgen, organiseren we vier keer per jaar koppeloverleggen. Hierin werken pedagogisch medewerkers van de peuterspeelzaal en ons team van unit 1 samen. We gebruiken hiervoor het 'VVE Koppeloverleg Beekdaelen' format met vaste agendapunten, wat zorgt voor afstemming en efficiëntie. Ouderbetrokkenheid en Stimulans Ouderbetrokkenheid staat centraal in onze aanpak. Via de verteltas en digitale communicatiekanalen zoals ISY en Padlet houden we ouders actief geïnformeerd en betrokken bij de leerzame reis van hun kind. Methodisch en Thematisch Onderwijs In de onderbouw werken we thematisch, waarbij we activiteiten afstemmen op cruciale leerdoelen. Observaties van leerlingen vormen de kern van ons proces, ondersteund door regelmatige overleggen met de peuterspeelzaal. Gezamenlijke activiteiten en overleggen met de peuterspeelzaal, school en GGD versterken onze gezamenlijke inspanningen. Zone van Naaste Ontwikkeling en Samenspel Ons onderwijs stimuleert actief burgerschap, sociale integratie en het ontdekken van diverse achtergronden en culturen. Via kring-, werk- en spelactiviteiten leren kinderen essentiële vaardigheden. We focussen op het creëren van een 'zone van naaste ontwikkeling', waarin zowel leerlingen onderling als leerlingen en leerkrachten actief samenwerken. Door dit samenspel en nauwkeurige observaties identificeren we de benodigde ondersteuning om kinderen te helpen nieuwe kennis op te doen, vaardigheden te verbeteren en zelfstandig te denken. VVE: Voor- en Vroegschoolse Educatie Ons VVE-plan, conform het onderwijsachterstandenbeleid van Beekdaelen, bereidt kinderen optimaal voor op de basisschool. Kinderen die VVE-onderwijs volgen, presteren over het algemeen beter in schoolse vakken aan het einde van groep 3. Dit geldt voor alle kinderen, maar in het bijzonder voor de VVE-doelgroep. Ouders ontvangen actieve begeleiding, tips en informatie over de actuele thema's. Samenwerking met Peutersoosje In nauwe samenwerking met 'Het Peutersoosje' van Stichting Spelenderwijs bieden wij voor- en vroegschoolse educatie. Hierbij volgen we de richtlijnen van het onderwijsachterstandenbeleid van de gemeente Beekdaelen als leidraad.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool St Dionysius specifieke programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool St Dionysius heeft een uitgebreid programma voor het jonge kind, gericht op een succesvolle start in het basisonderwijs.

Ja, Basisschool St Dionysius heeft een uitgebreid programma voor het jonge kind, gericht op een succesvolle start in het basisonderwijs.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang
Peuterspeelzaal Stichting Spelenderwijs

Met welke partners werkt de school samen voor het programma voor jonge kinderen?

De school onderhoudt een waardevolle samenwerking met Peuterspeelzaal Het Peutersoosje, onderdeel van Stichting Spelenderwijs.

De school onderhoudt een waardevolle samenwerking met Peuterspeelzaal Het Peutersoosje, onderdeel van Stichting Spelenderwijs.

Team | Basisschool St Dionysius in Schinnen | [2025] Schoolregister