
Schoolweging
De schoolweging van St. Dionysius is 28,22 , met een spreiding van 6,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 97,9% ruim boven de inspectienorm van 85% behaald. Dit toont aan dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen. Het percentage is zelfs hoger dan het landelijk gemiddelde van 96,4% voor vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 60,4% ruimschoots gehaald (signaleringswaarde 48,6%). Dit benadrukt de effectiviteit van het onderwijs bij het voorbereiden van leerlingen op hogere cognitieve doelen. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 60,5%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 35% havo en 10% havo/vwo-advies (vs. 16,1% en 10,9% regionaal). VMBO-(g)t wordt met 20% vaker geadviseerd dan gemiddeld (16,5%). Opvallend is het beperkte aandeel vwo-adviezen (5% vs. 18,6% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Beekdaelen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Zicht op ontwikkeling We vragen van elke leerkracht om een goed beeld te hebben van de ontwikkeling van de leerlingen. Wij meten de resultaten van ons onderwijs met de volgende middelen: resultaat- en methode gebonden toetsen, eigen lesobservaties en de niet methode gebonden toetsen (zoals Cito en Adit). De Cito-toetsen worden elk schooljaar in januari / februari en in mei / juni afgenomen. Elke leerling start zijn schoolcarrière na een intake gesprek gevoerd door de intern begeleider/directie/de coördinator van unit 1 en de ouders. De leerkrachten bekijken de informatie van de (voor)schoolse voorziening die de leerling bezocht heeft en er is sprake van een warme overdracht. Op basis van de verkregen informatie maakt de leerkracht een inschatting welke onderwijsbehoefte de leerling heeft. Wij maken 1 keer per 2 jaar een analyse van de leerlingpopulatie. Op schoolniveau wordt een diepte analyse gemaakt en wordt onder andere gekeken naar bovenstaande input. School geeft in deze diepte analyse antwoord op de volgende vragen: Leren onze leerlingen voldoende? Krijgen onze leerlingen goed onderwijs? Voelen onze leerlingen zich veilig? Vanuit deze gegevens worden interventies uitgezet op groepsniveau. Deze komen ter sprake in de groepsbespreking en de vertaalslag wordt gemaakt in het groepsvoerzicht. Daarnaast worden interventies opgenomen in het schoolplan en het schooljaarplan. Concrete uitvoering van de ondersteuningsniveaus zijn terug te vinden in het ondersteuningsplan van onze school.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
20% van de leerlingen presteert onder advies – ruim boven het landelijk gemiddelde van 11,8%. Dit vraagt om aandacht, ondanks de transparante adviesprocedure. Positief is dat 60% op advies functioneert, wat aansluit bij de gevolgde ‘kansrijke adviessystematiek’. De school zet extra in op monitoring tijdens de overgang naar het VO, zoals omschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Basisschool St. Dionysius biedt een veilige plek voor alle kinderen en medewerkers. Vanuit deze veiligheid werken we in vertrouwen aan de brede ontwikkeling van onze leerlingen. Onze pedagogische werkwijze is hiervoor de basis. We besteden preventief en indien nodig curatief aandacht aan het welbevinden en de sociale emotionele ontwikkeling van de leerling
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Respect
Wat is de werkwijze van Basisschool St Dionysius voor sociale ontwikkeling?
Basisschool St Dionysius creëert een veilige basis voor kinderen met structuur, duidelijkheid en voorspelbaarheid. Leerlingen leren respectvol om te gaan met anderen en krijgen inzicht in de democratische rechtstaat. Burgerschap en sociale integratie staan centraal en er wordt gewerkt met SWPBS, het programma Leefstijl en diverse projecten. De school monitort de sociale opbrengsten met Cito leerling in beeld Sociaal Emotioneel Functioneren en invul thermometers. De focus ligt op het welbevinden van de leerlingen en een positief schoolklimaat. Er wordt samengewerkt met coöperatieve werkvormen en er is aandacht voor digitale geletterdheid. De school heeft een antipest coördinator, een gedragsspecialist en een protocol (on)gewenst gedrag. Zie voor meer informatie: Sociale veiligheid op school Actief burgerschap en sociale integratie
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool St Dionysius om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool St Dionysius gebruikt de plus schoolvragenlijst voor groep 6, 7 en 8 en Cito SEF om sociale opbrengsten in kaart te brengen.