
De resultaten van Basisschool St Dionysius in Schinnen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool St Dionysius, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool St Dionysius bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool St Dionysius bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden op Basisschool St Dionysius
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep 8 middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en is uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Basisschool St Dionysius.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Resultaten op Basisschool St Dionysius
Het streefniveau is een ambitieuzer doel dan het fundamenteel niveau, met als streven dat een maximaal aantal leerlingen dit niveau bereikt aan het einde van groep 8. De inspectie stelt voor elke basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school. Op Basisschool St Dionysius streven we ernaar deze doelstellingen te overtreffen, met transparante inzichten in de behaalde resultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool St Dionysius?
Kansrijk Adviseren op Maat bij Basisschool St Dionysius Bij Basisschool St Dionysius in Schinnen geloven we sterk in het belang van een 'kansrijk' schooladvies, zoals aanbevolen door het ministerie van OCW. We streven ernaar dat elke leerling wordt geplaatst op een school die perfect aansluit bij hun individuele capaciteiten, ontwikkelingsniveau en persoonlijke interesses. Ons doel is om leerlingen de best mogelijke start te geven in het voortgezet onderwijs. Onze Transparante Advisering Procedure De vaststelling van het schooladvies volgt een zorgvuldig opgezette procedure die al start in groep 6. Dit stelt ons in staat om vroegtijdig, transparant en gefundeerd een passend advies te formuleren. We bieden een voorlopig advies aan in juni/juli van groep 6 en 7, en in november van groep 8. Het definitieve schooladvies wordt in februari van groep 8 verstrekt. Samenwerking voor een Kansrijke Toekomst We hebben duidelijke afspraken gemaakt met het primair en voortgezet onderwijs over kansrijk adviseren, plaatsen en begeleiden. Meer gedetailleerde informatie over onze specifieke procedure voor schooladvies voortgezet onderwijs is te vinden op de website van onze school, onder het kopje 'schooldocumenten' of via de verstrekte link naar de 'Procedure schooladvies VO'.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale en Emotionele Ontwikkeling op Basisschool St Dionysius
Basisschool St. Dionysius creëert een veilige en vertrouwde omgeving, essentieel voor de brede ontwikkeling van al onze leerlingen en toegewijde medewerkers. Onze pedagogische aanpak vormt de kern van ons onderwijs, met gerichte aandacht voor het welzijn en de sociaal-emotionele groei van elk kind. We zetten proactief in op het welbevinden van onze leerlingen. Indien nodig bieden we ook ondersteuning op maat. Het bevorderen van een positieve sociale ontwikkeling is een prioriteit, zodat elk kind zich optimaal kan ontplooien. Ontdek hoe Basisschool St. Dionysius een fundament legt voor levenslang leren en sociaal succes.
Veiligheid voorop
Gedeelde verantwoordelijkheid
Respect voor iedereen
Hoe bevordert Basisschool St Dionysius de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze leerkrachten vormen de veilige basis voor elk kind, bieden structuur, duidelijkheid en voorspelbaarheid, afgestemd op individuele behoeften. We stimuleren respectvolle interacties tussen leerlingen en met volwassenen. We onderwijzen onze leerlingen over onze democratische rechtsstaat, inclusief hun rechten en plichten. Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gedrag en houding. Via leerlingenraden krijgen zij een stem en worden ze betrokken bij schoolbeslissingen. De sociale en maatschappelijke vaardigheden die onze leerlingen ontwikkelen, zijn cruciaal voor succesvolle samenleving en een gezonde democratie. Daarom hechten we veel waarde aan actief burgerschap en sociale integratie. We werken met het programma 'Leefstijl', SWPBS, en diverse projecten zoals de Week van Respect en culturele uitwisselingen met bejaardentehuizen. De voortgang monitoren we met Cito Leerling in Beeld Sociaal Emotioneel Functioneren en de invul thermometers. Dagelijks schenken we aandacht aan het welbevinden van onze leerlingen. Ons doel is dat zij zich goed voelen, zowel met zichzelf als met anderen, en effectief kunnen samenwerken. Dit draagt bij aan een positief schoolklimaat waarin iedereen zich gewaardeerd voelt.
- Gedragsregels worden schoolbreed consistent toegepast, met voorbeeldgedrag van het schoolteam.
- We focussen op het aanleren van samenwerkingsvaardigheden door middel van coöperatieve werkvormen.
- Leerlingen worden actief betrokken bij het creëren van een positieve schoolcultuur.
- Preventieve maatregelen, zoals het bekrachtigen van gewenst gedrag en het naleven van SWPBS-regels, staan centraal.
- Er is een doorlopende leerlijn voor digitale geletterdheid ontwikkeld.
- Leerkrachten zijn voorspelbaar, consequent en positief, en benadrukken successen.
- Structurele en systematische aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling is een kernonderdeel van ons beleid.
- We maken gebruik van de methode Leefstijl, SWPBS, de Invulthermometer Kleurenmonster en het Cito Leerling in Beeld Sociaal Emotioneel Functioneren.
- Er is een antipestcoördinator aangesteld en een gedragsspecialist van de expertise pool beschikbaar voor ondersteuning. De school hanteert een pestprotocol en een protocol voor (on)gewenst gedrag.
Welke instrumenten worden gebruikt om de sociale vooruitgang van leerlingen te meten?
Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen in kaart te brengen, maken wij gebruik van de volgende kwalitatieve en kwantitatieve instrumenten:
- De Schoolvragenlijst (voor groep 6, 7 en 8) biedt inzicht in de sociaal-emotionele beleving.
- Cito SEF (Sociaal Emotioneel Functioneren) wordt ingezet voor een gedetailleerde analyse van het sociaal-emotioneel welzijn.
Welke lesmethoden worden ingezet voor sociaal-emotioneel leren?
Onze school hanteert een bewezen aanpak voor sociaal-emotioneel leren, met de volgende effectieve methoden:
- Een Doos Vol Gevoelens: een praktische methode om emoties te herkennen en te benoemen.
- Leefstijl: een lesprogramma gericht op persoonlijke en sociale vaardigheden.
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS): een schoolbrede aanpak voor het bevorderen van positief gedrag.
Inspectierapport Basisschool St Dionysius: Resultaten en Verbeteringen
Ontdek de prestaties van Basisschool St Dionysius door het officiële inspectierapport te raadplegen. Sinds het laatste bezoek van de onderwijsinspectie heeft onze school een gestructureerd kwaliteitsverbeteringsplan geïmplementeerd, zoals uiteengezet in ons schoolplan. Onze focus ligt onverminderd op het bieden van uitstekend onderwijs aan alle leerlingen. Dit streven naar continue verbetering zien we terug in onze resultaten. De prestaties van onze leerlingen, zowel tussentijds als aan het einde van het schooljaar, voldoen consequent aan of overtreffen de landelijke gemiddelden. Dit bevestigt de effectiviteit van onze onderwijsaanpak.