Basisschool de Vossenberg in Schijndel

Het team van Basisschool de Vossenberg in Schijndel

Current section: team
Jan van Amstelstraat 36
5481 Schijndel

Zie hier hoe het team van Basisschool de Vossenberg is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool de Vossenberg. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool de Vossenberg bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Vossenberg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool de Vossenberg zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool de Vossenberg. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (20%)
25-35 jaar (40%)
35-45 jaar (30%)
45-55 jaar (10%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool de Vossenberg werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.8%)
Direct ondersteunend personeel (18.2%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool de Vossenberg gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Professionele Invulling van Leerkrachtafwezigheid op De Vossenberg

Bij Basisschool de Vossenberg begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Wanneer een van onze toegewijde leerkrachten onverhoopt afwezig is, zorgen wij voor een naadloze voortzetting van de lessen. Onze prioriteit ligt bij het welzijn en de educatieve ontwikkeling van uw kind. Daarom hebben we een robuust vervangingsbeleid. Bij kortdurende ziekte schakelen we onze betrouwbare vervangerspool in. Dit garandeert dat uw kind les krijgt van gekwalificeerd personeel, ook als de situatie onverwacht is. Voor geplande afwezigheden streven we ernaar een vaste invaller in te zetten, wat zorgt voor herkenbaarheid en stabiliteit in de klas. Mocht de vervangerspool onvoldoende dekking bieden, dan zoeken we proactief naar alternatieve oplossingen. Dit kan betekenen dat de lesstof wordt aangeboden door andere beschikbare leerkrachten of dat de leerlingen tijdelijk worden verdeeld over andere groepen. In zeldzame gevallen, waarbij geen enkele andere oplossing mogelijk is, kunnen we genoodzaakt zijn de school tijdelijk te sluiten. In zo'n situatie nemen wij altijd eerst contact op met u als ouder of verzorger om de opvangmogelijkheden te bespreken. Ons uitgebreide vervangingsprotocol, dat is opgesteld volgens de geldende richtlijnen, is opvraagbaar bij de schoolleiding. Ontdek hoe wij zorgen voor een stabiele leeromgeving op Basisschool de Vossenberg.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning: Specialisten voor Elke Leerbehoefte op Basisschool de Vossenberg

5

Verbeteren Taalvaardigheid en Rekenvaardigheid: Gerichte Hulp op Maat

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Rekencoördinator
Expert Hoogbegaafdheid en Talentontwikkeling
Specialist Nederlandse Taal en NT2
Externe Logopedische Begeleiding
Kwaliteitscoördinatoren Onderwijs

Toelichting van de school:

Basisschool de Vossenberg investeert in gespecialiseerde onderwijsassistenten om optimale ondersteuning te bieden aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Directie en kwaliteitscoördinatoren identificeren nauwkeurig welke groepen en individuele leerlingen extra aandacht nodig hebben. Voor elke groep wordt een gedetailleerd ondersteuningsplan opgesteld, waarin concrete doelen en betrokken leerlingen worden vastgelegd. Onderwijsassistenten voeren deze begeleiding uit, altijd onder supervisie van de groepsleerkracht, om zo individuele leerdoelen te realiseren. Specifieke aandacht voor NT2-leerlingen: Wekelijks ontvangen leerlingen die Nederlands als tweede taal leren intensieve begeleiding om hun woordenschat te vergroten, wat essentieel is voor het succesvol volgen van het onderwijs. Er wordt een persoonlijk plan van aanpak ontwikkeld voor elke leerling. Op lange termijn coacht de NT2-specialist leerkrachten, zodat zij zelfstandig effectief onderwijs kunnen bieden aan NT2-leerlingen en leerlingen met een taalachterstand. Uitdaging voor meer- en hoogbegaafde leerlingen: Binnen SKOPOS is er een stichtingsbreed aanbod voor hoogbegaafde leerlingen in de 'Denkers-groep'. Leerlingen uit groep 5 t/m 8 worden hier geselecteerd voor verdiepende uitdagingen. Daarnaast heeft de Vossenberg de 'Kangoeroegroep' voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben maar net niet aan de criteria voor de bovenschoolse groep voldoen. Deze groep, voor leerlingen uit groep 5 t/m 8, focust op verrijking en executieve functies (leren leren). Een leerkracht begeleidt de Kangoeroegroep wekelijks en zorgt voor een naadloze transfer van leerdoelen en strategieën naar de reguliere klas. 'Makers en Denkers' expertisecentrum: Ons SKOPOS expertisecentrum biedt gespecialiseerd onderwijs voor 'makers' en 'denkers'. Dit centrum stimuleert erkenning, zelfbeeld en talentontwikkeling door uitdagende activiteiten aan te bieden. Kinderen uit groep 5/6, 7 en 8 werken hier samen aan hun specifieke leerbehoeften.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Positief Groepsklimaat en Zelfvertrouwen

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Gedragsdeskundige
Expert Hoogbegaafdheid en Talentontwikkeling
Externe Schoolmaatschappelijk Werker
Kwaliteitscoördinatoren Onderwijs

Toelichting van de school:

Basisschool de Vossenberg hanteert de pedagogische huisstijl 'Vier 't geluk' om de sociaal-emotionele ontwikkeling te stimuleren. De groepsleerkracht verzorgt deze lessen wekelijks, met een duidelijke weekdoelstelling die dagelijks wordt geëvalueerd. De 'Rots & Water' trainingen worden preventief aangeboden aan leerlingen van groep 3 tot en met 6 door een gecertificeerde leerkracht. Deze trainingen bevorderen zelfvertrouwen en een positieve groepsdynamiek, essentieel voor een succesvolle overgang naar de bovenbouw. Voor groepen met specifieke pedagogische uitdagingen bieden wij 'Groepsgeluk' aan, in nauw overleg met onze kwaliteitscoördinatoren. Deze training, ook verzorgd door een gecertificeerde leerkracht, maakt groepsdynamieken zichtbaar met behulp van diverse materialen. Dit inzicht stelt zowel de leerkracht als de leerlingen in staat om processen binnen de groep te begrijpen en te sturen. 'Groepsgeluk' is een effectieve tool voor het creëren van een positief pedagogisch klimaat, waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen en eventuele spanningen snel kunnen worden opgelost.

2

Gedragsmanagement, Werkhouding en Studieaanpak: Structuur en Zelfstandigheid

Beschikbare specialisten:

Externe Schoolmaatschappelijk Werker
Kwaliteitscoördinatoren Onderwijs

Toelichting van de school:

Op Basisschool de Vossenberg stimuleren we een consistente klassenmanagementstrategie. Leerkrachten gebruiken timers en werkblokken om structuur te bieden en zelfstandig werken te bevorderen. Dit stelt de leerkracht in staat om individuele instructie en begeleiding te personaliseren. Een schoolmaatschappelijk werker is twee dagen per week (maandag en donderdag) beschikbaar voor ondersteuning bij persoonlijke of gezinsproblematiek die buiten het directe school- of leerbereik valt. Dit laagdrempelige contact biedt kinderen en ouders een veilige plek om hulp te zoeken. Voor vragen of een hulpvraag kunt u contact opnemen met Han, onze schoolmaatschappelijk werker: h.horn@skoposschijndel.nl of telefonisch via 06-21874676 om een afspraak te maken.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Lichaamsbeweging en Expertise

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Bewegingsonderwijs
Externe Fysiotherapeut

Toelichting van de school:

Kinderen op Basisschool de Vossenberg ontvangen tweemaal per week 45 minuten bewegingsonderwijs van een gespecialiseerde vakdocent. Kleuters krijgen één keer per week les. Daarnaast is er wekelijks een fysiotherapeut aanwezig op school om individuele leerlingen te begeleiden. Deze aanwezigheid faciliteert snelle en effectieve communicatie voor optimale ondersteuning van leerlingen met specifieke motorische behoeften.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Onze school biedt geen gespecialiseerde medische zorg of persoonlijke verzorging door eigen personeel. Voor specifieke medische behoeften of persoonlijke verzorging verwijzen wij naar externe professionals en beschikbare externe zorgverleners.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Aanbod voor meerbegaafde leerlingen
Logopedie in school door externe
Fysiotherapie in school door externe
Schoolmaatschappelijk werker

Ontdek Onze Aanpak voor Extra Ondersteuning op Basisschool de Vossenberg

Ontwikkeling van Toekomstig Aanbod voor Leerlingondersteuning

Bij Basisschool de Vossenberg hanteren we een handelingsgerichte aanpak om elke leerling optimaal te begeleiden. De komende jaren investeren we in de verdere uitwerking van deze methodiek. Hiermee voorzien we onze onderwijsprofessionals van nog meer gespecialiseerde instrumenten. Dit stelt hen in staat om leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften effectief te ondersteunen en hun leerproces te optimaliseren. Soms zijn de onderwijsbehoeften van een leerling zo divers dat de standaard basisondersteuning binnen de school ontoereikend is. In dergelijke situaties werken de leerkracht en het begeleidingsteam nauw samen met ouders en het Samenwerkingsverband (SWV) de Meierij. Samen bespreken we de benodigde extra ondersteuning om de ontwikkeling van de leerling positief te stimuleren. Gedetailleerde informatie over deze aanpak is vastgelegd in ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP).

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteit en Ambitie van Basisschool de Vossenberg

Welke concrete doelen streeft Basisschool de Vossenberg na in het schoolplan?

Basisschool de Vossenberg werkt met een meerjarenplan om de onderwijskwaliteit continu te verbeteren. Jaarlijks worden specifieke, SMART-geformuleerde doelen vastgesteld in ambitieplannen, wat zorgt voor een duidelijke focus op onderwijsontwikkeling. Ontwikkeling van Missie & Visie: In het schooljaar 2024-2025 richt de school zich op de ontwikkeling van een vernieuwde missie en visie. Door middel van onderzoek en analyse worden kernwaarden bepaald die aansluiten bij de leerlingen, met als doel een ambitieuze maar haalbare visie te creëren die de identiteit van de school versterkt. Studiedagen worden ingezet om deze visie te ontwikkelen, met als doel een solide basis te leggen voor uitstekend onderwijs. Pedagogische Huisstijl 'Vier 't geluk': De school legt de nadruk op leerkracht- en kindgedrag gericht op respect, samenwerking, rust en veiligheid, zichtbaar gemaakt via de 'Vier 't geluk'-posters. Wekelijks wordt er in de klas aan een specifiek gedragsdoel gewerkt om de emotionele ontwikkeling te ondersteunen. Voor schooljaar 2024-2025 wordt de doorgaande lijn van het klassikale aanbod aangescherpt, met als doel een gedeelde taal tussen leerkrachten, leerlingen en ouders. Vanaf augustus 2024 wordt systematisch gewerkt aan burgerschapsonderwijs met een heldere visie en curriculum. Verbetering van Rekenen 'Steengoede lessen': In schooljaar 2023-2024 is de nieuwe rekenmethode WIG5 geïmplementeerd. Dit schooljaar ligt de focus op het geven van hoogwaardige rekenlessen met een moderne methodiek die aansluit bij de schoolvisie. Externe observaties en begeleiding door een rekenspecialist versterken deze ontwikkeling, wat leidt tot snellere verbetering van rekenvaardigheden. De methode 'Met Sprongen Vooruit' (MSV), die bewegend leren integreert, wordt verder benut. Nieuwe collega's volgen een MSV-cursus om de expertise binnen het team te waarborgen. Verbetering van Taal en Lezen 'Steengoede lessen': Schooljaar 2024-2025 kenmerkt zich door de implementatie van de nieuwe taal- en spellingmethode STAAL 2. Voor begrijpend lezen wordt ingezet op rijke teksten en de Close Reading-methodiek, waarbij diepgaand tekstbegrip centraal staat door herhaald lezen en notities maken. De succesvolle pilot van tutorlezen in voorgaande jaren wordt uitgebreid om leesmotivatie en leesresultaten te bevorderen. Samenwerking met een leesconsulent van de bibliotheek verrijkt het taalaanbod en de leesomgeving. Klassikale leesgesprekken met leerlingen worden geïntroduceerd om het lezen thuis en op school te stimuleren. Effectieve Directe Instructie (EDI): Na de significante vooruitgang in schooljaar 2023-2024 blijft effectieve directe instructie via de EDI-werkwijze een prioriteit in 2024-2025. De school investeert in begeleiding op maat en stimuleert collegiale consultatie. EDI is een gestructureerd instructiemodel dat leidt tot betere leerresultaten, verhoogde betrokkenheid, meer zelfvertrouwen en efficiënter gebruik van leertijd, wat een effectievere leerervaring garandeert. Zicht op Ontwikkeling door Handelingsgericht Werken (HGW): De school heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in het goed in beeld krijgen van leerlingen middels de PDCA-cyclus van Handelingsgericht Werken (HGW). Duidelijke procedures voor kwaliteitscoördinatoren en leerkrachten zorgen ervoor dat elke leerling gevolgd en ondersteund wordt. Dit schooljaar wordt HGW verder geoptimaliseerd om het onderwijs en de begeleiding optimaal af te stemmen op de onderwijs- en basisbehoeften van de leerlingen.

Hoe waarborgt Basisschool de Vossenberg de kwaliteit van het onderwijs en het behalen van de gestelde doelen?

De kwaliteitsborging op Basisschool de Vossenberg is gericht op het evalueren van onderwijsresultaten en het waarborgen dat zowel de juiste dingen gedaan worden als dat deze efficiënt worden uitgevoerd. Het team voelt zich verantwoordelijk voor de resultaten, en de verbeteringsstappen worden breed gedragen. Dit proces, gebaseerd op opbrengstgericht werken (4D: Data-Duiding-Doelen-Doen), omvat betrouwbare en hanteerbare instrumenten. Ambitieplannen en Inhoudelijke Werkgroepen: Om de ambitieuze doelen uit het schoolplan te realiseren, is het team verdeeld over acht gespecialiseerde werkgroepen (Pedagogische Huisstijl, Zicht op ontwikkeling, EDI, Taal/Spelling, Technisch lezen, Begrijpend lezen, Burgerschap & Rekenen). Binnen deze werkgroepen worden ambitieplannen opgesteld met doelen voor periodes van 90 dagen, die vervolgens worden geëvalueerd en bijgesteld. Deze plannen bevatten zowel algemene als specifieke schooldoelen, afgestemd op de schoolambities, wat zorgt voor gerichte vooruitgang. Stuurgroep en Voortgangsbewaking: Een stuurgroep, bestaande uit de 'kartrekkers' van de werkgroepen en de directie, bewaakt de voortgang van de ambitieplannen. Zij sturen bij waar nodig en zorgen voor draagvlak binnen het team, essentieel voor het behalen van de gestelde doelen. Elke leerkracht is lid van minimaal één werkgroep, wat de betrokkenheid en expertise binnen het team bevordert. Trendanalyses en Groepsbesprekingen: Jaarlijkse trend- en groepsanalyses van Cito-leerlingvolggegevens bieden inzicht in de onderwijskwaliteit en maken snelle bijsturing mogelijk. Deze analyses worden met het team besproken om gezamenlijk conclusies te trekken. Twee keer per jaar evalueren groepsleerkrachten en kwaliteitscoördinatoren de toetsresultaten, stellen zij actieplannen op en bespreken zij individuele leerlingen met specifieke didactische of pedagogische aandachtspunten. Ontwikkeltijd voor Lesverbetering: Twee keer per week is er structureel tijd ingeruimd voor ontwikkeltijd (maandag en donderdag) om de inhoud van de lessen te verbeteren. Deze tijd is gekoppeld aan de schoolbrede speerpunten en wordt benut voor gezamenlijke lesvoorbereidingen, het zoeken naar rijke leermaterialen en het vormgeven van een stimulerend taalaanbod. Plenaire ontwikkelsessies, geleid door de werkgroep-kartrekkers, versterken de focus op deze speerpunten en bevorderen kennisdeling binnen het team.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE): Een sterke start voor uw kind bij De Vossenberg

Toelichting van de school

Basisschool de Vossenberg biedt Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), een essentieel onderdeel van het beleid om onderwijsachterstanden te voorkomen. Ons VVE-programma is speciaal ontworpen om peuters met een mogelijke achterstand een vliegende start te geven in het basisonderwijs. We focussen op cruciale ontwikkelingsgebieden zoals Nederlandse taalvaardigheid, rekenen en wiskunde, en de sociaal-emotionele en lichamelijke ontwikkeling van uw kind. De ondersteuning stopt niet bij de overgang naar de basisschool. Binnen onze school, EBC de Vossenberg, zetten we deze begeleiding voort tot uw kind 8 jaar oud is. Elke week ontvangt uw kind een uur extra, persoonlijke begeleiding van een gespecialiseerde tutor. Deze tutor werkt nauw samen met de groepsleerkracht om de specifieke leerdoelen te behalen en uw kind optimaal voor te bereiden op een succesvolle schoolcarrière. Ervaar zelf hoe wij uw kind helpen groeien en ontwikkelen in een stimulerende leeromgeving.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool de Vossenberg extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool de Vossenberg zet zich in voor een optimale ontwikkeling van jonge kinderen door middel van specifieke programma's. Ons aanbod omvat verrijkende activiteiten gericht op taal, rekenen en sociaal-emotionele vaardigheden. Dit zorgt voor een solide basis voor de verdere schoolloopbaan van uw kind. Wij geloven in een proactieve aanpak om elk kind de kans te geven zijn of haar volledige potentieel te bereiken.

Ja, Basisschool de Vossenberg zet zich in voor een optimale ontwikkeling van jonge kinderen door middel van specifieke programma's. Ons aanbod omvat verrijkende activiteiten gericht op taal, rekenen en sociaal-emotionele vaardigheden. Dit zorgt voor een solide basis voor de verdere schoolloopbaan van uw kind. Wij geloven in een proactieve aanpak om elk kind de kans te geven zijn of haar volledige potentieel te bereiken.

Ontdek ons uitgebreide aanbod voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke organisaties werkt Basisschool de Vossenberg samen voor kinderopvang en educatie?

Basisschool de Vossenberg werkt nauw samen met externe partners om het beste aanbod voor uw kind te garanderen. Een van onze gewaardeerde samenwerkingspartners is PLU, een organisatie die gespecialiseerd is in kinderopvang en educatie. Deze samenwerking stelt ons in staat om een breed scala aan ontwikkelingsmogelijkheden te bieden, afgestemd op de behoeften van jonge kinderen.

Basisschool de Vossenberg werkt nauw samen met externe partners om het beste aanbod voor uw kind te garanderen. Een van onze gewaardeerde samenwerkingspartners is PLU, een organisatie die gespecialiseerd is in kinderopvang en educatie. Deze samenwerking stelt ons in staat om een breed scala aan ontwikkelingsmogelijkheden te bieden, afgestemd op de behoeften van jonge kinderen.

Team | Basisschool de Vossenberg in Schijndel | [2025] Schoolregister