Basisschool de Vossenberg in Schijndel

De resultaten van Basisschool de Vossenberg in Schijndel

Current section: resultaten
Jan van Amstelstraat 36
5481 Schijndel

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool de Vossenberg, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool de Vossenberg bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Vossenberg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool beheerst. Dit wordt gemeten in groep acht door middel van de doorstroomtoets, een cruciale graadmeter voor de ontwikkeling. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% leerlingen die dit basisniveau halen. Dit percentage, de signaleringswaarde, is uniform voor alle basisscholen in Nederland en benadrukt het belang van een solide basis voor elke leerling.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Potentieel Benutten

Het streefniveau gaat verder dan het fundamentele niveau en daagt leerlingen uit om hun volledige potentieel te benutten. Ons doel is om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken aan het einde van groep acht. De inspectie stelt voor elke school individuele streefcijfers vast, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Deze gepersonaliseerde signaleringswaarde voor het streefniveau reflecteert onze toewijding aan het maximaliseren van de leeropbrengsten voor elke unieke leerling op Basisschool de Vossenberg.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool de Vossenberg?

Bij Basisschool de Vossenberg begeleiden we leerlingen zorgvuldig naar hun volgende stap in het onderwijs. In groep 7 bieden onze ervaren leerkrachten een 'kijkrichting' aan. Dit is een open en realistische indicatie voor de toekomst van uw kind, gecommuniceerd tijdens een gesprek en niet officieel vastgelegd. Deze kijkrichting komt tot stand door een gedeelde analyse van eerdere leerresultaten, de dagelijkse observaties van de leerkracht en de inzichten uit kindgesprekken. De definitieve kijkrichting wordt in juni/juli met u en uw kind besproken, na afstemming met de kwaliteitscoördinator en directie. In groep 8 starten we vroegtijdig met de voorbereidingen voor het voortgezet onderwijs. In januari stellen de leerkrachten een voorlopig schooladvies op, gebaseerd op de resultaten, observaties en de kijkrichting uit groep 7. Dit advies wordt na goedkeuring door het schoolmanagement met u en uw kind besproken en schriftelijk vastgelegd. Na de doorstroomtoets in februari, die het schooladvies kan toetsen, zoeken we contact bij significante afwijkingen om het advies eventueel aan te passen. In maart melden ouders hun kind zelf aan bij de gekozen vervolgopleiding. Een warme overdracht met het voortgezet onderwijs wordt verzekerd via het LDOS-systeem, waarbij het digitale leerlingdossier veilig wordt gedeeld na bespreking met u en uw kind.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Basisschool de Vossenberg: Een Positieve Aanpak

Op Basisschool de Vossenberg stimuleren we de sociale ontwikkeling van uw kind door te werken met de zes eigenschappen van de positieve pedagoog, zoals uiteengezet door Ivo Mijland van Ortho Consult. Ons doel is om leerlingen te begeleiden in hun persoonlijke groei, waarbij autonomie centraal staat bij het leren leren, leren leven en leren kiezen. Een effectieve lesdag begint met intrinsieke motivatie, zowel bij de leerkracht als bij de leerlingen. Wij geloven dat een plezierig leerklimaat de basis vormt voor succesvol onderwijs. Om dit te bereiken, hechten we waarde aan een positieve werkrelatie, gekenmerkt door de volgende zes essentiële eigenschappen van onze leerkrachten: 1. **Laat je kennen:** Een leerkracht die open en kwetsbaar durft te zijn, nodigt leerlingen uit om ook hun eigen persoonlijkheid te tonen en zichzelf te zijn. 2. **Het kind centraal:** Door de leerling voorop te stellen, ongeacht het gedrag, creëren we een omgeving waarin kinderen zich gezien en gehoord voelen. Dit bevordert een wederkerige betrokkenheid bij het leerproces. 3. **Geef positieve aandacht:** In plaats van te focussen op wat misgaat, belonen we gewenst gedrag. Positieve bekrachtiging is cruciaal voor een stimulerende leeromgeving. 4. **Zie de dingen niet zoals jij bent:** We erkennen dat elke persoon een uniek perspectief heeft en streven ernaar om de wereld door de ogen van het kind te zien, zonder onze eigen aannames op te leggen. 5. **Werk oplossingsgericht:** We richten ons niet alleen op oplossingen, maar vooral op het vinden van oplossingen die de leerling zelf aandraagt. Dit versterkt het zelfvertrouwen en de zelfredzaamheid. 6. **Wees geen zie-je-wel-ist:** We benaderen elke dag en elk schooljaar met een open blik, vol mogelijkheden en kansen, en vermijden vooroordelen die het leerproces kunnen belemmeren.

Respect

Samenwerken

Rust en Veiligheid

Hoe bevordert Basisschool de Vossenberg de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Wij hanteren preventief een veilige en gestructureerde omgeving met onze Pedagogische Huisstijl 'Vier 't geluk'. Dit zorgt voor rust en duidelijkheid, waarbij iedereen dezelfde afspraken naleeft. We hanteren de visie 'Het kind is oké, maar het gedrag niet'. Het zichtbare leerkracht- en kindgedrag is beschreven voor vier kernonderdelen: respect, samenwerken, rust/sfeer en veiligheid. Deze gedragsverwachtingen zijn uitgewerkt voor de klas, de gangen en het buitenterrein. Elke klas heeft een poster met het gewenste kindgedrag, en de klassenmap bevat richtlijnen voor het leerkrachtgedrag. Wekelijks bespreken we deze poster in de klas en stellen we een aandachtspunt vast dat op het doelenbord verschijnt. Doorlopend monitoren we het schoolklimaat middels diverse instrumenten, zoals de Enquête Sociaal Emotioneel van LIB (Cito) en individuele kindgesprekken. Daarnaast bieden we een laagdrempelige meldmogelijkheid via een anonieme brievenbus voor de vertrouwenspersoon, zodat signalen over welzijn of groepsdynamiek direct worden opgepakt en geanalyseerd in samenwerking met de kwaliteitscoördinator.

Welke methoden gebruikt Basisschool de Vossenberg voor het meten van sociale vooruitgang?

Basisschool de Vossenberg maakt gebruik van de volgende registratievormen om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen:

  • Sociaal Emotionele Vragenlijst
  • Mijn kleutergroep

Welke methoden zet Basisschool de Vossenberg in voor sociaal-emotioneel leren?

Voor het sociaal-emotioneel leren op Basisschool de Vossenberg zetten we onze Pedagogische Huisstijl 'Vier 't Geluk' in.

  • Pedagogische Huisstijl 'Vier 't Geluk'

Onderwijsinspectie Rapport Basisschool De Vossenberg: Beoordeling en Verbeterpunten

Op 11 maart 2024 heeft de Onderwijsinspectie een bezoek gebracht aan Basisschool De Vossenberg. Dit volgde op een eerder bezoek op 27 maart vorig schooljaar. De inspectie heeft vastgesteld dat de school de opgestelde herstelopdrachten succesvol heeft afgerond, wat resulteerde in het eindoordeel 'Voldoende'. Het volledige inspectierapport is beschikbaar op onze website voor inzage. Een 'Voldoende' beoordeling van de Onderwijsinspectie bevestigt dat Basisschool De Vossenberg voldoet aan de essentiële onderwijsstandaarden. Desondanks blijven wij ons inzetten voor continue ontwikkeling en groei. We benutten de feedback van de inspectie actief om onze onderwijspraktijken voortdurend aan te scherpen en streven naar de hoogst mogelijke onderwijskwaliteit voor al onze leerlingen.

Resultaten | Basisschool de Vossenberg in Schijndel | [2025] Schoolregister