
Het team van Basisschool De Heijcant in Schijndel
Current section: teamZie hier hoe het team van Basisschool De Heijcant is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Heijcant. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Basisschool De Heijcant bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Heijcant bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Basisschool De Heijcant zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 81.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Heijcant. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Basisschool De Heijcant werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Heijcant gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Vervanging van Leerkrachten op Basisschool De Heijcant: Ons Beleid
Op Basisschool De Heijcant begrijpen we dat flexibiliteit essentieel is bij het omgaan met onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Ons beleid is erop gericht om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen, zelfs tijdens ziekteverzuim. We volgen het vervangingsbeleid VIP (Vervangers Invallers Pool) van de Dommelgroep. Deze landelijke regeling wordt aangevuld met onze eigen, specifieke aanpak binnen De Heijcant. Wanneer er geen geschikte vervanger beschikbaar is via de VIP, zetten we interne middelen in. Dit kan betekenen dat groepen tijdelijk worden verdeeld over andere klassen. Belangrijk hierbij is dat de jongste leerlingen, uit groep 1 en 2, nooit worden verdeeld. Hun onderwijs en welzijn staan voorop. We garanderen dat er op de eerste dag van afwezigheid altijd vervanging wordt geregeld. Voor de kleuters van groep 1 en 2 bieden we op de eerste dag zelfs noodopvang aan binnen de school. Dit zorgt voor rust bij zowel kinderen als ouders, wetende dat er een oplossing is. In zeldzame gevallen kan het voorkomen dat interne opvang of vervanging niet mogelijk is. In zo'n uitzonderlijke situatie kunnen we genoodzaakt zijn om leerlingen naar huis te sturen. Ouders worden hierover proactief geïnformeerd via een groepsbericht, idealiter één dag van tevoren. Mocht dit uitstel niet haalbaar zijn, dan zorgen we op de betreffende dag alsnog voor noodopvang op school. Voor gedetailleerde informatie over ons vervangingsprotocol, kunt u te allen tijde contact opnemen met de directie van Basisschool De Heijcant. We streven naar transparantie en een optimale oplossing voor iedereen.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Op Basisschool De Heijcant bouwen we voort op het leerstofjaarklassensysteem, dat zijn oorsprong vindt in de industriële revolutie. Deze klassikale vorm van onderwijs – waarbij kinderen van dezelfde leeftijd samen leren – biedt structuur, overzicht en een veilige leeromgeving. Het stelt leerkrachten in staat hun onderwijs goed af te stemmen op de ontwikkelingsfase van de groep. Tot 2030 blijven we, mits de leerlingaantallen dit toelaten, kiezen voor homogene groepen als meest effectieve onderwijsvorm.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij Basisschool De Heijcant
Taal, Rekenen en Digitale Geletterdheid
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Basisschool De Heijcant zetten onze gespecialiseerde leerkrachten zich in om het onderwijs in taal, rekenen en digitale vaardigheden naar een hoger niveau te tillen. Zij dragen actief bij aan het verbeteren van leerresultaten, het versterken van de didactische aanpak van collega's en het stimuleren van onderzoekend en reflectief werken binnen ons team. Ook de ondersteuning van meer- en hoogbegaafde leerlingen binnen deze vakgebieden valt onder hun expertise. Onze intern begeleiders, die we op school aanduiden als kwaliteitscoördinatoren, vervullen een cruciale coachende rol. Ze zijn nauw betrokken bij strategische besluitvorming en sturen de schoolorganisatie richting haar doelen, zonder groepsverantwoordelijkheid te dragen. Dyslexiebehandelaars en logopedisten bieden gespecialiseerde hulp op afspraak, doorgaans na 12:00 uur, om leerlingen optimaal te ondersteunen.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Burgerschap
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze expert leerkracht voor burgerschap en pedagogisch handelen verrijkt het onderwijs op dit belangrijke gebied. Deze specialist ondersteunt collega's bij hun pedagogische aanpak en bevordert een cultuur van onderzoekend en reflectief werken binnen ons team. We werken momenteel aan de ontwikkeling van een doorlopende lijn voor een positief pedagogisch klimaat, met een concrete aanpak gebaseerd op een erkende methode die in januari 2026 gereed zal zijn.
Gedragsmanagement, Werkhouding en Taakaanpak
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De expert op het gebied van burgerschap en pedagogisch handelen speelt een sleutelrol in het versterken van de gedragsmanagement-, werkhouding- en taakaanpak van onze leerlingen. Zoals hierboven beschreven, draagt deze specialist bij aan een positief pedagogisch klimaat en de professionele ontwikkeling van ons team.
Motorische Ontwikkeling en Lichamelijke Activiteiten
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Wanneer een kind uitdagingen ervaart met de motorische ontwikkeling, kan de leerkracht de expertise van onze Motorisch Remedial Teacher inschakelen voor gerichte hulp en ondersteuning. Daarnaast werken we samen met logopedisten, ergotherapeuten en fysiotherapeuten die op afspraak, meestal na 12:00 uur, ondersteuning bieden aan leerlingen met specifieke behoeften.
Medische Ondersteuning en Persoonlijke Verzorging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Binnen Basisschool De Heijcant zijn er medewerkers met EHBO- en BHV-diploma's, evenals personeel met gespecialiseerde kennis van diabeteszorg. Zij bieden essentiële eerste medische ondersteuning en zorg aan zowel leerlingen als leerkrachten. Medisch Handelingsprotocol: Om de veiligheid te maximaliseren en risico's te minimaliseren, hanteert SKOPOS een terughoudend beleid ten aanzien van medicijnverstrekking. De primaire verantwoordelijkheid voor hygiëne en gezondheid, inclusief medicijngebruik en medische handelingen, ligt bij de ouders. Medicatie dient indien mogelijk thuis te worden toegediend voor of na schooltijd, of tijdens de middagpauze. Ouders geven bij inschrijving toestemming voor eenmalige medicijnverstrekking. Voor structureel medicijngebruik dient schriftelijke toestemming verkregen te worden via het formulier "Verzoek tot ondersteuning van medicijn-gebruik", waarbij de aangegeven procedures nauwgezet gevolgd moeten worden. Medicatie die specifiek voor een kind is voorgeschreven, wordt veilig bewaard in een afgesloten lade door de leerkracht.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Ontdek de Extra Ondersteuning bij Basisschool De Heijcant
Onze Aanpak voor Kindgerichte Ontwikkeling
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Onze Toewijding aan Kwaliteitsonderwijs op Basisschool De Heijcant
Welke ambitieuze doelen streeft Basisschool De Heijcant na in het schoolplan?
Hoe realiseert Basisschool De Heijcant haar onderwijsdoelen?
Downloaden
Download ons Kwaliteitsvolle SchoolplanOptimale Start met ons Jong Kind Programma op De Heijcant
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk extra aanbod heeft Basisschool De Heijcant voor jonge kinderen?
Basisschool De Heijcant biedt diverse extra ondersteuningsmogelijkheden voor jonge kinderen om een vliegende start te garanderen. Dit omvat specifieke programma's die gericht zijn op de vroege ontwikkeling en schoolvoorbereiding.
Met welke partners werkt De Heijcant samen voor het jonge kind programma?
Voor ons programma voor het jonge kind werken wij samen met vooraanstaande partners om de best mogelijke educatieve ervaring te bieden. Een van onze gewaardeerde samenwerkingspartners is Kinderopvang De Plu.