Basisschool De Heijcant in Schijndel

Het team van Basisschool De Heijcant in Schijndel

Current section: team
Conventstraat 10
5481 Schijndel

Zie hier hoe het team van Basisschool De Heijcant is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Heijcant. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Heijcant bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Heijcant bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Heijcant zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.3%)
Man (18.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Heijcant. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (16.1%)
25-35 jaar (9.7%)
35-45 jaar (16.1%)
45-55 jaar (35.5%)
55-65 jaar (16.1%)
&ge;65 jaar (6.5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Heijcant werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (15.6%)
Indirect ondersteunend personeel (3.1%)
Management (6.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Heijcant gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool De Heijcant: Ons Beleid

Op Basisschool De Heijcant begrijpen we dat flexibiliteit essentieel is bij het omgaan met onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Ons beleid is erop gericht om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen, zelfs tijdens ziekteverzuim. We volgen het vervangingsbeleid VIP (Vervangers Invallers Pool) van de Dommelgroep. Deze landelijke regeling wordt aangevuld met onze eigen, specifieke aanpak binnen De Heijcant. Wanneer er geen geschikte vervanger beschikbaar is via de VIP, zetten we interne middelen in. Dit kan betekenen dat groepen tijdelijk worden verdeeld over andere klassen. Belangrijk hierbij is dat de jongste leerlingen, uit groep 1 en 2, nooit worden verdeeld. Hun onderwijs en welzijn staan voorop. We garanderen dat er op de eerste dag van afwezigheid altijd vervanging wordt geregeld. Voor de kleuters van groep 1 en 2 bieden we op de eerste dag zelfs noodopvang aan binnen de school. Dit zorgt voor rust bij zowel kinderen als ouders, wetende dat er een oplossing is. In zeldzame gevallen kan het voorkomen dat interne opvang of vervanging niet mogelijk is. In zo'n uitzonderlijke situatie kunnen we genoodzaakt zijn om leerlingen naar huis te sturen. Ouders worden hierover proactief geïnformeerd via een groepsbericht, idealiter één dag van tevoren. Mocht dit uitstel niet haalbaar zijn, dan zorgen we op de betreffende dag alsnog voor noodopvang op school. Voor gedetailleerde informatie over ons vervangingsprotocol, kunt u te allen tijde contact opnemen met de directie van Basisschool De Heijcant. We streven naar transparantie en een optimale oplossing voor iedereen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op Basisschool De Heijcant bouwen we voort op het leerstofjaarklassensysteem, dat zijn oorsprong vindt in de industriële revolutie. Deze klassikale vorm van onderwijs – waarbij kinderen van dezelfde leeftijd samen leren – biedt structuur, overzicht en een veilige leeromgeving. Het stelt leerkrachten in staat hun onderwijs goed af te stemmen op de ontwikkelingsfase van de groep. Tot 2030 blijven we, mits de leerlingaantallen dit toelaten, kiezen voor homogene groepen als meest effectieve onderwijsvorm.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij Basisschool De Heijcant

5

Taal, Rekenen en Digitale Geletterdheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (Kwaliteitscoördinator)
Rekenspecialist
Taalspecialist en Leesspecialist
Spellingsexpert
Expert Digitale Geletterdheid

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Heijcant zetten onze gespecialiseerde leerkrachten zich in om het onderwijs in taal, rekenen en digitale vaardigheden naar een hoger niveau te tillen. Zij dragen actief bij aan het verbeteren van leerresultaten, het versterken van de didactische aanpak van collega's en het stimuleren van onderzoekend en reflectief werken binnen ons team. Ook de ondersteuning van meer- en hoogbegaafde leerlingen binnen deze vakgebieden valt onder hun expertise. Onze intern begeleiders, die we op school aanduiden als kwaliteitscoördinatoren, vervullen een cruciale coachende rol. Ze zijn nauw betrokken bij strategische besluitvorming en sturen de schoolorganisatie richting haar doelen, zonder groepsverantwoordelijkheid te dragen. Dyslexiebehandelaars en logopedisten bieden gespecialiseerde hulp op afspraak, doorgaans na 12:00 uur, om leerlingen optimaal te ondersteunen.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Burgerschap

Beschikbare specialisten:

Expert Burgerschap en Pedagogisch Handelen

Toelichting van de school:

Onze expert leerkracht voor burgerschap en pedagogisch handelen verrijkt het onderwijs op dit belangrijke gebied. Deze specialist ondersteunt collega's bij hun pedagogische aanpak en bevordert een cultuur van onderzoekend en reflectief werken binnen ons team. We werken momenteel aan de ontwikkeling van een doorlopende lijn voor een positief pedagogisch klimaat, met een concrete aanpak gebaseerd op een erkende methode die in januari 2026 gereed zal zijn.

1

Gedragsmanagement, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Expert Burgerschap en Pedagogisch Handelen

Toelichting van de school:

De expert op het gebied van burgerschap en pedagogisch handelen speelt een sleutelrol in het versterken van de gedragsmanagement-, werkhouding- en taakaanpak van onze leerlingen. Zoals hierboven beschreven, draagt deze specialist bij aan een positief pedagogisch klimaat en de professionele ontwikkeling van ons team.

1

Motorische Ontwikkeling en Lichamelijke Activiteiten

Beschikbare specialisten:

Motorisch Remedial Teacher (MRT)

Toelichting van de school:

Wanneer een kind uitdagingen ervaart met de motorische ontwikkeling, kan de leerkracht de expertise van onze Motorisch Remedial Teacher inschakelen voor gerichte hulp en ondersteuning. Daarnaast werken we samen met logopedisten, ergotherapeuten en fysiotherapeuten die op afspraak, meestal na 12:00 uur, ondersteuning bieden aan leerlingen met specifieke behoeften.

3

Medische Ondersteuning en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

EHBO-gekwalificeerd personeel
BHV-gekwalificeerd personeel
Diabeteszorg-deskundige

Toelichting van de school:

Binnen Basisschool De Heijcant zijn er medewerkers met EHBO- en BHV-diploma's, evenals personeel met gespecialiseerde kennis van diabeteszorg. Zij bieden essentiële eerste medische ondersteuning en zorg aan zowel leerlingen als leerkrachten. Medisch Handelingsprotocol: Om de veiligheid te maximaliseren en risico's te minimaliseren, hanteert SKOPOS een terughoudend beleid ten aanzien van medicijnverstrekking. De primaire verantwoordelijkheid voor hygiëne en gezondheid, inclusief medicijngebruik en medische handelingen, ligt bij de ouders. Medicatie dient indien mogelijk thuis te worden toegediend voor of na schooltijd, of tijdens de middagpauze. Ouders geven bij inschrijving toestemming voor eenmalige medicijnverstrekking. Voor structureel medicijngebruik dient schriftelijke toestemming verkregen te worden via het formulier "Verzoek tot ondersteuning van medicijn-gebruik", waarbij de aangegeven procedures nauwgezet gevolgd moeten worden. Medicatie die specifiek voor een kind is voorgeschreven, wordt veilig bewaard in een afgesloten lade door de leerkracht.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Let's Play (waaronder een technieklokaal)
Schoolkeuken
Podium

Ontdek de Extra Ondersteuning bij Basisschool De Heijcant

Onze Aanpak voor Kindgerichte Ontwikkeling

Bij Basisschool De Heijcant zetten we vol in op Handelingsgericht Werken (HGW) om elk kind optimaal te begeleiden in zijn of haar persoonlijke groei. We focussen op de unieke leerbehoeften van ieder kind, waarbij we zowel de ontwikkelingskansen als de reeds behaalde successen erkennen en benutten. Ons onderwijs is erop gericht om kinderen te inspireren met hart, hoofd en handen, zodat ze hun volledige potentieel kunnen bereiken. Ontwikkeltijd: Een Halfuur Focus op Groei In de groepen 3-4, 5-6 en 7-8 is een half uur ontwikkeltijd ingeroosterd. Dit moment is essentieel voor gerichte, individuele of kleinschalige begeleiding. Leerkrachten kunnen hier specifieke leergebieden zoals spelling versterken of extra uitdaging bieden aan leerlingen die daar behoefte aan hebben. Voor Meer- en Hoogbegaafde Kinderen: Ontwikkeltijd en Verdieping Speciaal voor meer- en hoogbegaafde leerlingen biedt de ontwikkeltijd een kans om met een onderwijsassistent te werken aan uitdagende taken. Deze verdiepende activiteiten, afgestemd op de bouwjaren 3-4, 5-6 en 7-8, worden ook in de klas voortgezet. Indien de aangeboden ondersteuning onvoldoende uitdaging biedt, kan de stap naar 'De Denkers' worden overwogen. 'De Denkers': Verrijkend Onderwijs voor Getalenteerde Kinderen 'De Denkers' is een gespecialiseerd aanbod van SKOPOS op onze locatie, gericht op passend onderwijs voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. De focus ligt op het versterken van zelfvertrouwen, het omarmen van uitdagingen, het leren omgaan met tegenslagen en het cultiveren van een 'growth mindset'. Dit programma biedt leerlingen uit groep 5/6 (donderdag) en 6-7 (vrijdag) gedurende het schooljaar een uitdagende leeromgeving. Leerlingen in groep 8 ontvangen via masterclasses, in samenwerking met het Elde College, een verrijkt aanbod. Het programma is ontworpen voor leerlingen die baat hebben bij creatief denken, abstract redeneren en een top-down leerbenadering. Het biedt een verrijkt, verdiept en verbreed curriculum waarin leerlingen op eigen niveau kunnen presteren en fouten durven maken. 'De Denkers' wordt begeleid door onze HB-specialist Rianne van Boxtel. Meer informatie is beschikbaar via de_denkers@skoposschijndel.nl. 'De Makers': Praktisch en Oplossingsgericht Leren 'De Makers', eveneens een aanbod van SKOPOS op onze locatie, richt zich op passend en praktisch onderwijs. Dit programma is bedoeld voor leerlingen die meerbegaafd zijn op praktisch gebied of ondersteuning nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied, welbevinden, werkhouding of gedrag. De groepen van ongeveer 10 tot 15 kinderen komen gedurende 10 weken op woensdag bijeen bij Let's Play. De kernprincipes van 'De Makers' omvatten: het stimuleren van brede ontwikkeling door praktische activiteiten en kindgerichte doelen, werken met hoofd, hart en handen, en het ontdekken en benutten van individuele talenten. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van praktische vaardigheden en essentiële levenscompetenties. De begeleiders zorgen voor een goede transfer naar de reguliere klas. De trajecten starten in september (groep 7/8), januari (groep 6/7) en april (groep 5/6). Begeleiding is in handen van Maria van Erp en Brent Blummel. Contact voor meer informatie: b.blummel@skoposschijndel.nl en m.vanerp@skoposschijndel.nl. Doubleren en Versnellen: Weloverwogen Keuzes In uitzonderlijke gevallen kan een leerling aan het einde van het schooljaar doubleren of juist versneld doorstromen. Deze beslissingen worden genomen na zorgvuldig overleg tussen ouders en school. Bij onenigheid beslist de directeur, na consultatie van beide partijen. Ons beleid omtrent doubleren en versnellen is verkrijgbaar bij de directie. Toekomstbestendige Ondersteuning Basisschool De Heijcant blijft zich inzetten voor de verdere ontwikkeling van handelingsgericht werken. We streven ernaar onze leerkrachten, ondersteuners en assistenten te voorzien van nog meer effectieve middelen om kinderen met specifieke onderwijsbehoeften optimaal te begeleiden. Het schoolplan 2026-2030 zal hierin een centrale rol blijven spelen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Toewijding aan Kwaliteitsonderwijs op Basisschool De Heijcant

Welke ambitieuze doelen streeft Basisschool De Heijcant na in het schoolplan?

Op Basisschool De Heijcant focussen we op continue verbetering van ons onderwijs door middel van een meerjarenplan. Elk schooljaar stellen we concrete, SMART-geformuleerde doelen op in ambitieplannen, zodat we gericht kunnen werken aan de ontwikkeling van onze leerlingen en professionals. Wij geloven in het potentieel van elk kind en streven ernaar om elke dag een positieve bijdrage te leveren aan hun leerproces. Met hoogwaardige lessen, aandacht voor individuele groei en gezamenlijke verantwoordelijkheid, zetten we stappen voorwaarts. Door opbrengstgericht te werken, met data als leidraad, versterken we ons onderwijs en ons team, wat resulteert in betekenisvol en toekomstgericht leren voor alle kinderen. Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons op de volgende kernpunten: een herziene schoolvisie die we samen met het team ontwikkelen, de afronding van burgerschapstaken en de implementatie van een doorlopende lijn voor het pedagogisch klimaat met passende methodes. Vanaf september 2025 starten we met de implementatie van basisvaardigheden, met een evaluatie in januari 2026. Daarnaast blijven we onze spellinglessen doorontwikkelen door middel van observaties, feedback en coaching om de kwaliteit aantoonbaar te verbeteren.

Hoe realiseert Basisschool De Heijcant haar onderwijsdoelen?

Om onze ambitieuze onderwijsdoelen te bereiken, is ons team georganiseerd in gespecialiseerde leerteams (Visie, Burgerschap & Pedagogisch Klimaat, Lezen & Taal, Spelling, Rekenen & Digitale Geletterdheid). Elk team werkt met gedetailleerde ambitieplannen die voor 90 dagen zijn opgesteld en periodiek worden geëvalueerd om vervolgplannen te maken. Elk leerteam wordt geleid door een expertleerkracht die de focus bewaakt en verantwoordelijk is voor het behalen van de gestelde doelen. Daarnaast faciliteren we 'samenwerkingstijd' tweemaal per week voor professionele ontwikkeling. Dit omvat workshops, gezamenlijke lesvoorbereidingen, reflectie, en coaching, wat bijdraagt aan een sterke professionele werkcultuur. Tweemaal per schooljaar bespreken groepsleerkrachten de voortgang van hun leerlingen met de kwaliteitscoördinator en de bouwcoördinatoren. Hierbij analyseren we de behaalde resultaten, stellen we nieuwe streefdoelen op en bepalen we de benodigde acties. De kwaliteit van ons onderwijs bewaken we jaarlijks door middel van de 4 D's: Data, Duiden, Doelen, Doen. We analyseren zowel kwantitatieve data (begrijpend lezen, rekenen, spelling) als kwalitatieve data, zoals lesobservaties, om te waarborgen dat onze leerlingen uitstekende lessen ontvangen die aansluiten bij onze visie en context. De schoolleider en kwaliteitscoördinator zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor dit proces, in nauwe samenwerking met het gehele team.

Optimale Start met ons Jong Kind Programma op De Heijcant

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Heijcant geloven we in een naadloze overgang van kinderopvang naar basisschool. Bij aanmelding kunt u toestemming geven om gegevens op te vragen bij de peuterspeelzaal of kinderopvang van uw kind. Deze samenwerking zorgt ervoor dat wij de onderwijsbehoeften van uw kind optimaal kunnen afstemmen. Ons programma Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) is een essentieel onderdeel van het onderwijsachterstandenbeleid in Schijndel. VVE bereidt peuters met een mogelijke achterstand extra goed voor op de start in het basisonderwijs. Dit programma zet zich voort tot uw kind 6 jaar is. Binnen De Heijcant bieden we uw kind wekelijks een uur extra ondersteuning door een gespecialiseerde tutor. In nauwe samenwerking met de leerkracht werkt de tutor aan specifieke leerdoelen die aansluiten bij de ontwikkeling van uw kind. Meer informatie over ons uitgebreide aannamebeleid is opvraagbaar bij de directie van onze school.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Basisschool De Heijcant voor jonge kinderen?

Basisschool De Heijcant biedt diverse extra ondersteuningsmogelijkheden voor jonge kinderen om een vliegende start te garanderen. Dit omvat specifieke programma's die gericht zijn op de vroege ontwikkeling en schoolvoorbereiding.

Basisschool De Heijcant biedt diverse extra ondersteuningsmogelijkheden voor jonge kinderen om een vliegende start te garanderen. Dit omvat specifieke programma's die gericht zijn op de vroege ontwikkeling en schoolvoorbereiding.

Kinderopvang Schijndel
Peuteropvang & VVE Schijndel

Met welke partners werkt De Heijcant samen voor het jonge kind programma?

Voor ons programma voor het jonge kind werken wij samen met vooraanstaande partners om de best mogelijke educatieve ervaring te bieden. Een van onze gewaardeerde samenwerkingspartners is Kinderopvang De Plu.

Voor ons programma voor het jonge kind werken wij samen met vooraanstaande partners om de best mogelijke educatieve ervaring te bieden. Een van onze gewaardeerde samenwerkingspartners is Kinderopvang De Plu.

Team | Basisschool De Heijcant in Schijndel | [2025] Schoolregister