
De resultaten van Basisschool De Heijcant in Schijndel
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Heijcant, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool De Heijcant bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Heijcant bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Elke Leerling
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets, ook wel de eindtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm waarbij minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau moet behalen. Dit percentage van 85% fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Hoger Reiken voor Meer Leerlingen
Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamentele niveau, met als ambitie dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit niveau bereikt aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool individueel een specifiek streefpercentage vast, gebaseerd op de kenmerken van de schoolpopulatie. Dit percentage dient als de officiële signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau. Het succes van Basisschool De Heijcant wordt gemeten aan de hand van deze specifieke, door de inspectie vastgestelde, signaleringswaarde.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Heijcant?
Elke leerling in groep 8 ontvangt een persoonlijk schooladvies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies is afgestemd op het niveau van de leerling en houdt rekening met leerprestaties, aanleg en de algehele ontwikkeling op onze basisschool. Het schooladvies wordt opgesteld na zorgvuldige observatie en evaluatie van de voortgang van uw kind. Een voorlopig advies wordt gegeven, gevolgd door een afsluitende toets. Indien de toetsresultaten hoger uitvallen dan het voorlopige advies, wordt het schooladvies bijgesteld. Dit gebeurt altijd met het belang van de leerling vooropgesteld, om de best passende vervolgstap te garanderen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sterke Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Heijcant
Basisschool De Heijcant bevordert actief wereldburgerschap door een veilige en inclusieve leeromgeving te creëren. Wij koesteren diversiteit als een fundamentele kracht, waarbij we wederzijds begrip en respect voor uiteenlopende achtergronden, overtuigingen en ervaringen stimuleren. Wereldburgerschap is geen losstaand vak, maar is geïntegreerd in ons gehele onderwijsprogramma, met aandacht voor democratie, mensenrechten en de grondwet. Door samenwerking, gezamenlijk leren en reflectie leggen we de basis voor respectvolle interacties binnen onze schoolgemeenschap en de bredere samenleving. We dagen leerlingen uit om deze waarden actief toe te passen, zowel op school als daarbuiten, en bereiden hen zo voor op een toekomst als betrokken wereldburgers. Onze focus op diversiteit en democratie sluit naadloos aan bij ons wereldburgerschapsprogramma. In de huidige diverse samenleving, met nieuwkomers en uiteenlopende achtergronden, is het essentieel dat leerlingen leren omgaan met verschillen. Het onderwijzen van conflictbeheersing, van kleine speelruzies tot grotere (online) conflicten en pestgedrag, sluit perfect aan bij onze wereldburgerschapsvisie en de educatieve methoden die we hanteren, zoals de BLINK-methode.
Welzijn: Bevordering van zowel fysiek als mentaal welbevinden bij alle leerlingen.
Harmonie: Creëren van een beheerste en veilige leer- en leefomgeving.
Verantwoordelijkheid: Stimuleren van zorg voor elkaar en voor de gemeenschap.
Hoe stimuleert Basisschool De Heijcant de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze kernwaarden vormen de leidraad voor positieve interacties. Momenteel gebruiken we de methode 'Leefstijl' in alle klassen. Voor het schooljaar 2025-2026 evalueren we nieuwe methoden die nog beter aansluiten bij onze schoolvisie. Met behulp van het CITO-Lib instrument voor sociaal-emotioneel functioneren en gerichte observaties verkrijgen we een gedetailleerd beeld van elke leerling, inclusief diegenen die minder op de voorgrond treden. Deze observaties en resultaten vormen de basis voor ons verdere handelen. Onze kinderraad komt circa zes keer per jaar bijeen om de omgangsvormen binnen de school te bespreken en te verbeteren.
Welke registratiemethoden hanteert De Heijcant voor het monitoren van sociale resultaten?
Basisschool De Heijcant maakt gebruik van de volgende registratiemethoden om sociale opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen:
- Sociaal Emotionele Vragenlijst (SEV)
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Heijcant?
Op Basisschool De Heijcant wordt de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren ingezet:
- Leefstijl
Inspectierapport Basisschool De Heijcant: Inzicht in Onderwijskwaliteit
Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over Basisschool De Heijcant in Schijndel. Dit rapport biedt een helder beeld van de onderwijskwaliteit en de ontwikkeling van onze leerlingen. Op deze pagina delen we de belangrijkste inzichten uit het officiële inspectierapport. We lichten toe hoe de school presteert op diverse gebieden en welke aandachtspunten er zijn voor toekomstige verbeteringen. De Heijcant streeft naar excellent basisonderwijs. Met de inzichten van de inspectie werken we continu aan het optimaliseren van ons onderwijs, zodat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen.