Basisschool De Heijcant
Conventstraat 10
5481 CP Schijndel

Schoolweging

Schoolweging
28.41
Spreiding
6.55

De schoolweging van De Heycant is 28,41 , met een spreiding van 6,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,67% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit is echter 0,77% lager dan het vergelijkingsgemiddelde (96,45%). De school verantwoordt dit in haar kwaliteitsrapport door te verwijzen naar de diverse leerlingpopulatie en intensieve basisinstructie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54,98% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1%. Dit ligt wel 6,15% lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (61,13%), wat mogelijk samenhangt met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28,41). De school scoort vooral sterk op rekenvaardigheden, zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 19,61% vwo-advies (vs. 18,61% bij vergelijkbare scholen) en 15,69% havo. Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (15,69%). Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0% (landelijk 1,01%), wat aansluit bij het onderwijsconcept gericht op doorstroom naar regulier voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe HeycantGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De ontwikkeling van de kinderen wordt op de eerste plaats gevolgd door de leerkracht die het kind zoveel mogelijk observeert en volgt tijdens de les- en werksituaties. Alle toetsen en testen worden door de leerkracht gecorrigeerd en indien nodig worden er maatregelen genomen. Dit kan betekenen: extra instructie, extra uitleg, aanpassingen aan het leerstofaanbod, maar ook versnellen of indikken van de stof. Naast de dagelijkse observaties en toetsen die bij de methoden horen, worden vanaf groep 3 CITO-toetsen afgenomen. De leerkrachten van de groepen 1 en 2 volgen de kinderen met het volgsysteem “Kijk”. Twee keer per jaar (midden en einde schooljaar) worden bij alle kinderen in de groepen 3 tot en met 8 methode-onafhankelijke toetsen afgenomen. De resultaten hiervan ontvangen ouders bij de rapportage. De uitslagen van deze toetsen worden verder geanalyseerd en indien nodig kan het aanbod afgestemd worden. Binnen de school worden deze resultaten besproken en wordt gekeken waar aandachtspunten liggen en hoe hier zowel organisatorisch als didactisch, op ingespeeld kan worden. Waar dit van toepassing is, worden ouders hierover geïnformeerd. Op "De Heijcant" houden we zorgvuldig onze onderwijsresultaten bij. We doen dat door observaties, proefwerken en toetsen (methode gebonden en niet methode gebonden). De uitslagen van de verschillende toetsen worden bijgehouden in een leerlingvolgsysteem. Twee keer per jaar (begin en midden) worden groepsbesprekingen gehouden m.b.v. een format. Hierbij zijn de leerkracht(en) en MT-KC/zorg aanwezig. Bij de groepsbespreking aan het begin van het schooljaar zijn alle groepen van een bepaald leerjaar én de leerkrachten van het voorgaande schooljaar in een gezamenlijk overleg betrokken. In de groepsbespreking worden de resultaten van de methode-onafhankelijke toetsen en de onderwijsbehoeften van de leerlingen besproken. Daarnaast worden handvatten verzameld voor het opstellen van het nieuwe groepsplan en kan de leerkracht aangeven waarbij begeleiding van de KC-er gewenst is. Vanaf de middenbouw wordt ook gekeken welke kinderen in aanmerking komen voor een ontwikkelperspectief i.v.m. het uitstroomperspectief.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5,88% van de leerlingen presteert onder advies, aanzienlijk lager dan het landelijk gemiddelde van 11,81%. 35,29% presteert boven advies, wat de effectiviteit van het adviesproces onderstreept. Dit sluit aan bij het 'handelingsgericht werken' dat de school hanteert, met driejaarlijkse NSCCT-toetsen voor objectieve niveaubepaling.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten op-lossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.Elke leerling is bijzonder. Wij geloven dat elk kind onderwijs verdient dat recht doet aan ieders talenten en rekening houdt met zijn of haar eventuele beperkingen. Daarom moet onze school een plek zijn waar leerlingen zich gewaardeerd voelen, zich optimaal ontwikkelen en zelfvertrouwen kunnen opbouwen. LEES MINDER

Respect tonen voor elkaar

Samenwerken aan goede sfeer

Zuinig op spullen en omgeving

Wat is de werkwijze van Basisschool De Heijcant voor sociale ontwikkeling?

De werkwijze van Basisschool De Heijcant voor sociale ontwikkeling is gebaseerd op kernwaarden en Gouden Regels. De school werkt met de methode Leefstijl in alle groepen. Het observatiesysteem KIJK (groep 1 en 2) en de vragenlijsten van Viseon worden gebruikt om de kinderen te volgen en zicht te houden op de sociale opbrengsten. De resultaten vormen de basis voor verdere actie. Daarnaast bespreekt de kinderraad ongeveer zes keer per jaar de manier waarop er met elkaar wordt omgegaan.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Heijcant om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Heijcant gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Viseon en Zien.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Heijcant?

Basisschool De Heijcant gebruikt Leefstijl als methode voor sociaal-emotioneel leren.