
Schoolweging
De schoolweging van De Beemd is 29,93 , met een spreiding van 6,07 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,1% scoort de school extreem hoog op het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit, met slechts 2,9% van de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn praktisch-theoretisch gericht: 20% vmbo-(g)t en 18,2% havo (beide boven regionale gemiddeldes). Opvallend is het lagere vwo-percentage (9,1% vs. 18,6% regionaal), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie. Slechts 1,8% valt onder 'onbekend', wat wijst op heldere adviestrajecten.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Beemd | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.23 | 177.1 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de groepen worden methodegebonden toetsen afgenomen na afloop van een thema/ blok/ hoofdstuk. Twee keer per jaar nemen we de Citotoetsen (begrijpend lezen, DMT, rekenen-wiskunde, spelling, taalverzorging (E6 en groep 7) af volgens onze toetskalender. Na de afname van de Midden- en Eindtoetsen wordt door de leerkrachten een groepsanalyse en leerlinganalyse gemaakt. Met deze groepsanalyses en leerlinganalyse worden twee keer per jaar deelteambrede groepsbesprekingen met de KC'er en de directie gehouden. De leerkracht(en) schrijven n.a.v. de groepsbespreking een groepsaanpak. In de groepsaanpak werken we met de zorgniveaus 1,2 en 3 (zie hieronder). De leerkracht stelt ieder half jaar een groepsaanpak op a.d.h.v. van de opbrengsten. In februari is de eerste evaluatie en aan het einde van het schooljaar is de overdracht naar de nieuwe groepsleerkracht. De intern begeleiders maken een schoolanalyse en leerjaaranalyse. Met behulp van deze analyses worden de sterke en zwakke kanten besproken en worden schoolbreed, deelteambreed en per groep besproken met elkaar. Er worden verbeteracties uitgezet, welke bij de volgende toetsing en groepsaanpak worden geëvalueerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
83,8% presteert exact op advies (vs. 62,9% landelijk), wat een nauwkeurige advisering reflecteert. Het hoge percentage onder-advies (13,5% vs. 11,8% gemiddeld) vraagt aandacht, mogelijk gerelateerd aan de schoolweging. Slechts 2,7% stroomt door naar een hoger niveau, hetgeen lager is dan verwacht.
Sociale ontwikkeling
Elk kind mag zijn wie hij of zij is. Samen met ons zet het kind, de leerling, de stappen die nodig zijn om zich competent te voelen en zelfvertrouwen te hebben. Als het kind zich durft te laten zien, kunnen wij het kind zoveel mogelijk geven wat het nodig heeft. Op zoek naar eigen talenten door met verschillende manieren van spelen en werkenkennis te maken, leren om te communiceren over wat het voelt, denkt en wil bereiken, eigenaar te worden van zijn product en proces. Daarnaast ervaart het kind dat de omgeving ruimte en gelegenheid biedt om te groeien, om samen stappen te zetten. Van nature zijn kinderen ondernemend en onderzoekend. Dat willen we stimuleren. LEES MINDER
Vertrouwen
Veiligheid
Rust en Wederzijds Respect
Wat is de aanpak van Basisschool de Beemd voor sociale ontwikkeling?
Basisschool de Beemd hanteert de omgangsnormen van de Kanjertraining, waarbij vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect centraal staan. Deze methodiek wordt gebruikt in de lessen, waarbij medewerkers de kanjertaal spreken en leerlinggedrag reguleren. Leerlingen leren sociale vaardigheden om zich op een positieve manier in de maatschappij te kunnen redden.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool de Beemd om de sociale ontwikkeling van leerlingen te volgen?
Basisschool de Beemd gebruikt Kanvas en Zien om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Beemd?
Basisschool de Beemd maakt gebruik van de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.