Daltonschool De Vindplaats
Zoeksestraat 5
4721 AC Schijf

Schoolweging

Schoolweging
29.89
Spreiding
5.83

De schoolweging van De Vindplaats Schijf is 29,89 , met een spreiding van 5,83 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Alle leerlingen (100%) behalen het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

77,54% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, significant boven de signaleringswaarde van 47,1%. Dit reflecteert de focus op maatwerk en hoge verwachtingen zoals beschreven in het Daltononderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 36,36% vmbo-(g)t/havo en 27,27% vwo (vergeleken met 10,34% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs komt met 0% duidelijk lager uit dan het regionale gemiddelde (1,01%). Dit past bij het Daltonconcept met nadruk op zelfstandigheid en doorstroom.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Vindplaats SchijfGemeente AmsterdamNederland
LIB178.32175.52175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tweemaal per jaar worden de leerlingen van groep 3 tot en met 8 getoetst met behulp van de toetsen van het Cito-leerlingvolgsysteem. Na iedere toetsperiode worden de opbrengsten geanalyseerd en op groeps-, school- en stichtingsniveau besproken. Binnen de school vinden na afloop van de toetsperiode groepsbesprekingen plaats tussen intern begeleider en groepsleerkracht. Op basis van de uitkomsten hiervan worden de accenten in instructie voor zowel de groep als de individuele leerling de volgende periode bepaald en het onderwijsaanbod wordt hierop afgestemd. Alle afspraken worden schriftelijk vastgelegd. Ouders worden op individueel niveau op de hoogte gebracht van de resultaten tijdens de rapportgesprekken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het relatief hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (25% vs. 11,81% landelijk). Dit kan samenhangen met de hoge schoolweging. Desondanks presteert 66,67% op adviesniveau, wat aansluit bij het beleid om adviezen zorgvuldig te onderbouwen met zachte kindkenmerken.

Sociale ontwikkeling

Op onze Daltonschool zorgen we ervoor dat onze leerlingen lef krijgen om zich zelfstandig in de steeds veranderende wereld te bewegen. We werken volgens de Daltonkernwaarden: zelfstandigheid, samenwerken, reflectie, vertrouwen, effectiviteit en verantwoordelijkheid. We geven de leerlingen in toenemende mate verantwoordelijkheid voor hun eigen handelen en sturen bij waar en wanneer dat nodig is. We laten onze leerlingen samenwerkend leren en gebruik maken van elkaars talenten. Niet voor niets is ons motto: samen spelen, samen leren, samenwerken. Verder besteden we extra aandacht aan de ontwikkeling van de executieve functies, bij ons op school 'Breinkrachten' genoemd. We doen dit door middel van de methode "Breinhelden". Deze methode zetten we in alle groepen in. We werken hierbij aan het ontwikkelen van bijvoorbeeld plannen, emotieregulatie, doorzettingsvermogen en zelfreflectie. Door gebruik te maken van de methode "KIVA" werken we met onze leerlingen aan een fijne school. LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Autonomie

Wat is de werkwijze van Daltonschool De Vindplaats voor sociale ontwikkeling?

Daltonschool De Vindplaats vindt het belangrijk dat iedereen zich veilig voelt en werkt op basis van wederzijds vertrouwen. De school hanteert de uitspraak 'eerst het kind, dan de leerling'. De gedragsspecialist biedt extra individuele aandacht indien nodig. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt in alle groepen met KiVa gewerkt, een Fins anti-pestprogramma.

Welke registratievorm(en) gebruikt Daltonschool De Vindplaats om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Daltonschool De Vindplaats gebruikt de KiVa monitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Daltonschool De Vindplaats?

Daltonschool De Vindplaats gebruikt KiVa en Breinhelden als methoden voor sociaal-emotioneel leren.