
Schoolweging
De schoolweging van Sint Bernardus Schiedam is 29,63 , met een spreiding van 6,94 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95.6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit, ook in vergelijking met andere scholen (95.9% gemiddeld). De focus op taal en rekenen uit het schoolondersteuningsprofiel lijkt hier zijn vruchten af te werpen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
60.2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 47.1%. Dit laat zien dat de school ondanks een complexe populatie (schoolweging 29.63) hogere doelen weet te realiseren. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57.8%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een sterke focus op theoretische leerwegen: 21.95% havo- en 21.95% vwo-advies (vs. 16.07% en 18.61% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs (2.44%) en vmbo-b/k (4.88%) blijven beperkt, maar liggen wel boven regionale percentages (1.01% en 9.61%). Deze verdeling past bij een ambitieus adviesbeleid.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sint Bernardus Schiedam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.67 | 175.23 | 172.76 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerlingvolgsysteem Om de leerontwikkeling van de leerlingen goed te volgen, nemen we voor de groepen 3 t/m 8 naast de methodetoetsen ook methodeonafhankelijke toetsen af. Dit doen we in januari en juni met CITO Leerling in Beeld. We nemen rekenen, AVI (leesvaardigheid), DMT (leestempo), spelling en begrijpend lezen af. De resultaten worden met u besproken en vindt u terug op het rapport. In september wordt in groep 8 de NIO-toets afgenomen (Nederlandse Intelligentietest voor het Onderwijsniveau). In oktober volgen de CITO-toetsen en in februari vindt de doorstroomtoets plaats.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 13.04% van de leerlingen presteert onder advies, iets boven het landelijk gemiddelde (11.81%). Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat op advies presteert (65.22%), wat wijst op nauwkeurige plaatsing. De 21.74% die boven advies uitkomt, past bij de ambitieuze adviescultuur.
Sociale ontwikkeling
De kernwaarden zijn omgezet tot schoolregels en hangen zichtbaar in de school en in de klassen.
Wij accepteren elkaar
Wij vertrouwen en helpen elkaar
Wij luisteren naar elkaar
Wat is de werkwijze van Sint Bernardus voor sociale ontwikkeling?
Het lesgeven staat centraal, waarbij pedagogisch en didactisch handelen worden gecombineerd. Belangrijk zijn: oog voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend voelt. Belangrijke pedagogische aspecten zijn zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, reflecterend vermogen, eigenaarschap en samenwerking. Er wordt gestreefd naar het meegeven van 21e-eeuwse vaardigheden om leerlingen optimaal te laten functioneren in de huidige samenleving.
Welke registratievorm(en) gebruikt Sint Bernardus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Sint Bernardus gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Sint Bernardus?
Sint Bernardus gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.