Openbare basisschool De Taaltuin
Thorbeckesingel 4
3118 RW Schiedam

Schoolweging

Schoolweging
37.06
Spreiding
6.11

De schoolweging van De Taaltuin is 37,06 , met een spreiding van 6,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, tegenover een landelijk gemiddelde van 92,1%. De school voldoet hiermee ruimschoots aan de signaleringswaarde van 85%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 59,6% van de leerlingen behaald, ruim boven de inspectienorm van 32% en het vergelijkingscijfer van 45,4%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod voor hogere niveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke theoretische oriëntatie: 16,67% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 12,5% havo-advies. Opvallend is het hogere percentage praktijkonderwijs (4,17% vs. 1,01% regio), wat past bij de complexe populatie. De combinatie vmbo-(g)t/havo (12,5%) benadrukt de aandacht voor doorstroommogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe TaaltuinGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Alle leerlingen worden gevolgd in hun eigen ontwikkeling. Bij de kleuters worden geen toetsen afgenomen maar wordt de ontwikkeling gevolgd middels een observatie-instrument. Vanaf groep 3 maken alle leerlingen midden en eind van een leerjaar een aantal landelijk genormeerde toetsen. De toetsen meten de resultaten op het gebied van technisch lezen, leesbegrip, taalverzorging, rekenen en wiskunde en automatiseren. Deze opbrengsten worden door leerkrachten en het leerteam geanalyseerd. Zo ontstaat een beeld hoe de leerlingen t.o.v. zichzelf profiteren van het onderwijs en welke aanpak zij nodig hebben. We denken vanuit de visie "duwen en niet louter volgen". Schoolbreed ontstaat een beeld welke aanpakken effectief zijn in een groep en welke aanpassingen behoeven. De lat ligt hoog, in kwaliteitskaarten zijn streefdoelen geformuleerd. Op de eindtoets scoren we al jaren boven het landelijk gemiddelde en daar zijn we trots op.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 9,52% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,81%), terwijl 33,33% boven het advies uitkomt. Dit reflecteert de zorgvuldige advisering en extra begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

De school heeft respect en vreedzame communicatie hoog in het vaandel staan. Dit geldt voor teamleden naar elkaar, naar de ouders en naar de kinderen. Het team van de Taaltuin streeft ernaar het goede voorbeeld aan de kinderen voor te leven door vriendelijk, consequent en begripvol te zijn en ervan overtuigd te zijn dat fouten maken mag! Door boosheid, teleurstelling of angst te reguleren neemt de spanning af en wordt de omgang tussen kinderen open en toleranter. Om de sociale kaart van individuele kinderen en groepen inzichtelijk te maken worden de lijsten van Kindbegrip in het leerlingvolgsysteem ingevuld. Gescoord wordt op: Welbevinden Betrokkenheid Sociale autonomie Impulsbeheersing Sociaal initiatief Sociale flexibiliteit Inlevingsvermogen Leerkrachten worden ook uitgedaagd om zichzelf op deze onderwerpen te scoren. LEES MINDER

Autonomie

Empathie

Communicatie

Wat is de werkwijze van Openbare basisschool De Taaltuin voor sociale ontwikkeling?

Openbare basisschool De Taaltuin streeft er naar de kinderen en ouders goed te leren kennen en te werken vanuit de relatie, beginnend met een uitgebreide intake. Elke leerkracht bezoekt tijdens een schooljaar een aantal leerlingen thuis. Er wordt gestreefd naar authentieke communicatie met de kinderen, vertrouwen wekken en een veilige situatie creëren. Een fout maken mag

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare basisschool De Taaltuin om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare basisschool De Taaltuin gebruikt Kindbegrip (voorheen Zien) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare basisschool De Taaltuin?

Openbare basisschool De Taaltuin gebruikt een eigen programma met gesprekken, reflectie en humor, een actieve aanpak van pestgedrag en werken vanuit de relatie voor sociaal-emotioneel leren.