
Schoolweging
De schoolweging van De Taaltuin is 37,06 , met een spreiding van 6,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
91,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, tegenover een landelijk gemiddelde van 92,1%. De school voldoet hiermee ruimschoots aan de signaleringswaarde van 85%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 59,6% van de leerlingen behaald, ruim boven de inspectienorm van 32% en het vergelijkingscijfer van 45,4%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod voor hogere niveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke theoretische oriëntatie: 16,67% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 12,5% havo-advies. Opvallend is het hogere percentage praktijkonderwijs (4,17% vs. 1,01% regio), wat past bij de complexe populatie. De combinatie vmbo-(g)t/havo (12,5%) benadrukt de aandacht voor doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Taaltuin | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Alle leerlingen worden gevolgd in hun eigen ontwikkeling. Bij de kleuters worden geen toetsen afgenomen maar wordt de ontwikkeling gevolgd middels een observatie-instrument. Vanaf groep 3 maken alle leerlingen midden en eind van een leerjaar een aantal landelijk genormeerde toetsen. De toetsen meten de resultaten op het gebied van technisch lezen, leesbegrip, taalverzorging, rekenen en wiskunde en automatiseren. Deze opbrengsten worden door leerkrachten en het leerteam geanalyseerd. Zo ontstaat een beeld hoe de leerlingen t.o.v. zichzelf profiteren van het onderwijs en welke aanpak zij nodig hebben. We denken vanuit de visie "duwen en niet louter volgen". Schoolbreed ontstaat een beeld welke aanpakken effectief zijn in een groep en welke aanpassingen behoeven. De lat ligt hoog, in kwaliteitskaarten zijn streefdoelen geformuleerd. Op de eindtoets scoren we al jaren boven het landelijk gemiddelde en daar zijn we trots op.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 9,52% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,81%), terwijl 33,33% boven het advies uitkomt. Dit reflecteert de zorgvuldige advisering en extra begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
De school heeft respect en vreedzame communicatie hoog in het vaandel staan. Dit geldt voor teamleden naar elkaar, naar de ouders en naar de kinderen. Het team van de Taaltuin streeft ernaar het goede voorbeeld aan de kinderen voor te leven door vriendelijk, consequent en begripvol te zijn en ervan overtuigd te zijn dat fouten maken mag! Door boosheid, teleurstelling of angst te reguleren neemt de spanning af en wordt de omgang tussen kinderen open en toleranter. Om de sociale kaart van individuele kinderen en groepen inzichtelijk te maken worden de lijsten van Kindbegrip in het leerlingvolgsysteem ingevuld. Gescoord wordt op: Welbevinden Betrokkenheid Sociale autonomie Impulsbeheersing Sociaal initiatief Sociale flexibiliteit Inlevingsvermogen Leerkrachten worden ook uitgedaagd om zichzelf op deze onderwerpen te scoren. LEES MINDER
Autonomie
Empathie
Communicatie
Wat is de werkwijze van Openbare basisschool De Taaltuin voor sociale ontwikkeling?
Openbare basisschool De Taaltuin streeft er naar de kinderen en ouders goed te leren kennen en te werken vanuit de relatie, beginnend met een uitgebreide intake. Elke leerkracht bezoekt tijdens een schooljaar een aantal leerlingen thuis. Er wordt gestreefd naar authentieke communicatie met de kinderen, vertrouwen wekken en een veilige situatie creëren. Een fout maken mag
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare basisschool De Taaltuin om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare basisschool De Taaltuin gebruikt Kindbegrip (voorheen Zien) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.