
Schoolweging
De schoolweging van Het Windas is 29,54 , met een spreiding van 6,83 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,8% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert Obs Het Windas uitstekend. Dit is significant hoger dan de landelijke norm van 85% en benadrukt de effectieve basisvaardighedenaanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 60,3% een bovengemiddeld percentage voor het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit laat zien dat meer dan de helft van de leerlingen hogere referentieniveuwen bereikt, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische doorstroom: 27,3% havo/vwo/vwo-advies, waarvan 13,6% vwo. Het percentage praktijkonderwijs (0%) ligt lager dan het regionale gemiddelde van 1,01%. Opvallend is de brede differentiatie, met ruim 18% van de leerlingen die een gecombineerd vmbo-(g)t/havo-advies ontvangen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Windas | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.67 | 175.55 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden gemeten via onze methodetoetsen en niet-methodetoetsen (Leerling in Beeld). Kinderen worden ondersteund in het behalen van de tussenresultaten d.m.v. de basis groepsaanpak en waar nodig ontvangen deze kinderen gerichte ondersteuning op hun hiaten. De reflectie op deze tussenresultaten vindt plaats middels onze groepsplannen. Er wordt gewerkt aan de hand van het handelingsgericht werken model: “Handelingsgericht werken (HGW) wil de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van alle leerlingen verbeteren. Het is een systematische manier van werken, waarbij het aanbod afgestemd is op de onderwijsbehoeften en de basisbehoeften van de leerlingen. “ De cyclus op groepsniveau verloopt via een viertal fasen: waarnemen, begrijpen, plannen en realiseren. De leerkracht verzamelt de gegevens van alle leerlingen, doorgaans vanuit het groepsplan van het vorige leerjaar. Daarna signaleert de leerkracht leerlingen die extra aandacht nodig hebben (waarnemen). Daarna benoemt de leerkracht de onderwijsbehoeften van leerlingen (begrijpen). Leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften worden geclusterd. Op basis hiervan wordt het groepsplan opgesteld (plannen). Vervolgens wordt het plan uitgevoerd (realiseren) en tenslotte weer geëvalueerd (waarnemen).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6,45% van de leerlingen presteert onder advies, wat lager is dan het landelijk gemiddelde van 11,81%. Maar liefst 70,97% blijft op adviesniveau, wat aansluit bij de beschreven intensieve adviseringstrajecten. De focus op realistische adviezen blijkt effectief.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden de sociale opbrengsten net zo belangrijk als de leeropbrengsten. De sociale opbrengsten monitoren wij via verschillende instrumenten en de observaties van de leerkrachten. Indien wij concluderen dat er iets nodig is op sociaal gebied voor een groep of een individuele leerling, dan zetten wij interventies in via onze Kanjermethode. De Kanjercoördinator of de intern begeleider zijn beschikbaar om mee te denken over het vormgeven van deze interventies. LEES MINDER
Wederzijds respect
Veiligheid en rust
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Obs Het Windas voor de sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Obs Het Windas zijn gebaseerd op de Kanjertraining. De Kanjertraining is een erkende methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling en staat opgenomen in de database voor effectieve jeugdinterventies van het Nederlands Jeugdinstituut (NJi). Kernwoorden van de Kanjertraining zijn vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid.
Welke registratievormen gebruikt Obs Het Windas om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Obs Het Windas gebruikt Kijk!, Kanvas en Mijn Kleutergroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Obs Het Windas?
Obs Het Windas gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.