Basisschool Montessori Schiedam in Schiedam

Het team van Montessori Schiedam in Schiedam

Current section: team
Anthonie Muysstraat 2
3117 Schiedam

Zie hier hoe het team van Montessori Schiedam is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Montessori Schiedam. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Montessori Schiedam bij jullie?

Ontdek hoe goed Montessori Schiedam bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Montessori Schiedam zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 71.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (71.4%)
Man (28.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Montessori Schiedam. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (13.3%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (40%)
45-55 jaar (6.7%)
55-65 jaar (20%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Montessori Schiedam werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (92.9%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Montessori Schiedam gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Personeelsvervanging op Montessori Schiedam

Montessori Schiedam, onderdeel van Stichting Primo Schiedam, streeft naar een optimale continuïteit in het onderwijs. Hoewel onze stichting de ambitie heeft een eigen vervangerspool te onderhouden voor flexibele inzet bij afwezigheid, ondervinden ook wij de impact van het landelijke lerarentekort. Dit maakt het opstellen van een uitgebreide pool momenteel een uitdaging. Bij onvoorziene afwezigheid van een leerkracht, zetten we primair in op interne oplossingen om de impact op uw kind te minimaliseren. Dit kan betekenen dat klassen tijdelijk worden samengevoegd om een consistente leeromgeving te garanderen. In uitzonderlijke gevallen, en met wederzijds begrip, kunnen ouders gevraagd worden om hun kind thuis op te vangen om de onderwijscontinuïteit te waarborgen. We danken u voor uw medewerking en flexibiliteit.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten bij Montessori Schiedam

6

Taal en Rekenen: Extra Hulp voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Onze toegewijde logopedist en specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen werken nauw samen binnen het Samenwerkingsverband 'Onderwijs Dat Past'. Deze samenwerking garandeert specialistische begeleiding voor leerlingen met specifieke behoeften op het gebied van taal en rekenen. Wij zetten ons in om elke leerling de best mogelijke academische ondersteuning te bieden.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Montessori Schiedam hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Hiervoor werken we samen met Mevis, een vooraanstaande organisatie gespecialiseerd in zorg en welzijn binnen de regio. Een jeugdprofessional vanuit het wijkondersteuningsteam is aan onze school verbonden om ondersteuning te bieden waar nodig. Bij specifieke uitdagingen op dit gebied schakelen we de expertise van gedragswetenschappers in via ons samenwerkingsverband 'Onderwijs Dat Past'. Ons doel is een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

6

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Diverse Specialisten Samenwerkingsverband
Kindercoach (in opleiding)

Toelichting van de school:

Voor een optimale gedragsmatige en academische ontwikkeling van onze leerlingen, bieden wij gespecialiseerde ondersteuning. Ons team wordt versterkt door een gedragsspecialist, intern begeleider en remedial teacher. Daarnaast maken we gebruik van de expertise van specialisten binnen het Samenwerkingsverband 'Onderwijs Dat Past'. Een kindercoach in opleiding is tevens actief binnen onze school om leerlingen te begeleiden. Wij geloven in een proactieve aanpak om een positieve werkhouding en effectieve taakaanpak te bevorderen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en Leren

Beschikbare specialisten:

Remedial Teacher

Toelichting van de school:

De motorische ontwikkeling van onze leerlingen krijgt aandacht door de inzet van een gespecialiseerde remedial teacher. Hoewel de omvang van deze specifieke werkzaamheden beperkt is, zorgen we ervoor dat leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op dit gebied, deze ook ontvangen. Beweging is een belangrijk onderdeel van het leerproces bij Montessori Schiedam.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Onze Intern Begeleider speelt een cruciale rol in het ondersteunen van leerlingen op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging. Bij specifieke medische behoeften of vragen, coördineert de Intern Begeleider de nodige stappen en verwijst indien nodig door naar externe professionals. Het welzijn en de gezondheid van onze leerlingen staan bij ons voorop.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op Montessori Schiedam

Ons Beleid voor Passend Onderwijs en Extra Begeleiding

Op Montessori Schiedam geloven we in een persoonlijke benadering voor elke leerling. Ontdek hoe wij de wetgeving rondom Passend Onderwijs vormgeven en hoe we zorgen voor een stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Sinds medio 2021 maken we gebruik van het geavanceerde kindvolgsysteem Cfolio. Dit systeem garandeert een continu inzicht in de voortgang van al onze leerlingen. Hiermee borgen we dat ook leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, de juiste aandacht en begeleiding krijgen om hun volledige potentieel te bereiken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan bij Montessori Schiedam

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan op Montessori Schiedam?

Op Montessori Schiedam bieden onze leraren individueel onderwijs, voornamelijk tijdens werklessen. We monitoren de onderwijskwaliteit nauwgezet met behulp van gestandaardiseerde Boom-toetsen. Burgerschap is gedetailleerd beschreven in onze kwaliteitskaart. De focus voor de komende periode ligt op belangrijke vakgebieden zoals Nederlands (taal en lezen), rekenen en wiskunde, en kosmische educatie inclusief burgerschap. Daarnaast besteden we veel aandacht aan digitale geletterdheid, met een specifieke focus op efficiënte informatieverwerving en -verwerking binnen onze leeromgeving.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen met onze methodiek?

Voor een diepgaande uitleg van onze kwaliteitszorg verwijzen we u graag naar onze uitgebreide kwaliteitskaart. Montessori Schiedam streeft ernaar een lerende organisatie te zijn, wat betekent dat we ons continu aanpassen aan een veranderende omgeving om onze gestelde doelen te bereiken en te behouden. Ons leerproces is gestructureerd met behulp van het instrument 'De Leercirkel'. Dit model verdeelt het leerproces in zes fasen, waarbij leren altijd begint en eindigt bij de eigen uitvoeringspraktijk (Performance). Dit helpt ons team om de verschillende leerfasen bewust te doorlopen. **Performance:** Elk professioneel leerproces start bij de dagelijkse praktijk van de professionals. De gezamenlijke uitvoeringspraktijk vormt het start- en eindpunt van leren. Hieruit ontstaat de behoefte om de praktijk te verbeteren, wat leidt tot de leervraag. Teamleden delen hier hun processen, gebruikte materialen, en benoemen de gestelde (impliciete) doelen. **Data verzamelen:** Om effectief te kunnen reflecteren, verzamelen we data uit de praktijk, zoals toetsresultaten, observaties of video-opnames. Gevoelens over de praktijk zijn eveneens waardevolle data. We inventariseren beschikbare gegevens en bepalen welke data nog nodig zijn. In deze fase delen teamleden ervaringen over effectiviteit en data, en bespreken ze of de procedures correct worden gevolgd, inclusief eventuele belemmeringen. **Reflecteren:** Hierbij worden de verzamelde data geanalyseerd en gewaardeerd om te beoordelen in hoeverre de doelen zijn bereikt. Indien mogelijk vergelijken we onze resultaten met die van andere organisaties (benchmarking). We bespreken de verschillen tussen (streef)doelen en resultaten en overwegen of aanpassingen nodig zijn aan de praktijk of de doelen zelf. Ook externe wijzigingen, zoals van de Inspectie van het Onderwijs, worden meegenomen. **Conceptualiseren:** In deze fase plaatsen we de reflectie in een breder kader, verbonden met de theorie en kennis van het team. Dit is een cruciale, vaak overgeslagen stap. We kunnen besluiten verder onderzoek te doen of een praktijktheorie te ontwikkelen. Voor ons is het essentieel om te conceptualiseren vanuit het gedachtegoed van Montessori en onze eigen typologie, die kaderstellend en richtinggevend zijn. Onbeantwoorde vragen uit de vorige fase worden hier beantwoord, wat leidt tot nieuwe inzichten en mogelijke aanpassingen. **Plannen maken (Verbeteren, veranderen, innoveren):** Dit is de creatieve fase waarin we plannen ontwerpen voor verbetering (enkelslagleren), verandering (dubbelslagleren) of innovatie (drieslagleren). Hoe beter het conceptualiseren, hoe duidelijker de plannen. We inventariseren wat nodig is voor de beoogde verandering, wat het team al geleerd heeft en wat nog geleerd moet worden. Praktische zaken zoals benodigde middelen en tijdlijnen worden vastgelegd, resulterend in een duidelijk projectplan dat houvast biedt tijdens het veranderingsproces. **Besluiten:** Op Montessori Schiedam werken professionals volgens het Rijnlandse principe: 'Wie het weet, mag het zeggen'. Een uitgebreide beschrijving van onze organisatie en professionele statuten is beschikbaar.

Montessori Schiedam: Ontwikkeling voor het Jonge Kind

Toelichting van de school

Ontdek de wereld van Montessori Schiedam, waar we een inspirerende omgeving bieden voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Ons onderwijs is gericht op zelfstandigheid, nieuwsgierigheid en respect, passend binnen het vernieuwende basisonderwijs van Schiedam. Bij Montessori Schiedam geloven we in de kracht van het jonge kind. We creëren een veilige en stimulerende leeromgeving waarin kinderen spelenderwijs de wereld ontdekken en hun talenten volledig kunnen ontwikkelen. Onze leerkrachten begeleiden elk kind met persoonlijke aandacht, zodat ze met plezier naar school gaan en zich optimaal voorbereiden op hun verdere schoolloopbaan.

Veelgestelde vragen

Welke specifieke programma's biedt Montessori Schiedam voor jonge kinderen?

Montessori Schiedam biedt een rijk en afwisselend programma, speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Onze aanpak stimuleert de natuurlijke leergierigheid en zelfstandigheid van elk kind. Wij focussen op een brede ontwikkeling, waarbij creatieve, sociale en cognitieve vaardigheden centraal staan. Dit alles binnen de vertrouwde en inspirerende Montessori-omgeving die kenmerkend is voor onze school in Schiedam.

Met welke partners werkt Montessori Schiedam samen voor het jonge kind?

Montessori Schiedam onderhoudt waardevolle samenwerkingen om de ontwikkeling van jonge kinderen te verrijken. We werken nauw samen met gerenommeerde organisaties die onze visie op kindontwikkeling delen. Onze partners zijn Casa dei Bambini en KomKids kinderopvang. Deze samenwerkingen zorgen voor een naadloze overgang en aanvullende expertise, wat bijdraagt aan een consistente en stimulerende leerervaring voor alle jonge leerlingen.

Montessori Schiedam onderhoudt waardevolle samenwerkingen om de ontwikkeling van jonge kinderen te verrijken. We werken nauw samen met gerenommeerde organisaties die onze visie op kindontwikkeling delen. Onze partners zijn Casa dei Bambini en KomKids kinderopvang. Deze samenwerkingen zorgen voor een naadloze overgang en aanvullende expertise, wat bijdraagt aan een consistente en stimulerende leerervaring voor alle jonge leerlingen.