
Schoolweging
De schoolweging van Montessori Schiedam is 25,31 , met een spreiding van 5,92 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit toont een stevige basiskwaliteit, hoewel het net onder het regionale gemiddelde van 96,7% blijft.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 52,9% van de leerlingen behaald, wat boven de signaleringswaarde van 51,8% ligt, maar onder het regionale gemiddelde van 63,3%. Dit benadrukt de uitdaging om meer leerlingen tot een hoger niveau te tillen, passend bij de montessoriaanse focus op individuele ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een gebalanceerde mix: 15,8% havo/vwo en 15,8% vwo (vs. 10,9% en 18,6% regionaal). De 21,1% vmbo-k adviezen zijn significant hoger dan het regionale gemiddelde van 9,2%, wat past bij de inclusieve benadering van de school. Dit weerspiegelt de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Montessori Schiedam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
DOE | 297.82 | 297.82 | 297.47 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Montessori Schiedam gebruikt het kindvolgsysteem Cfolio. In ons onderwijs wordt met behulp van het montessoriaanse Lus- model feedforeward gegenereerd. Observaties en soms ook toetsen worden gebruikt om de voortgang van de ontwikkeling van individuele kinderen vast te stellen. Methode-onafhankelijke toetsen (Boom) worden gebruikt om op instellingsniveau de kwaliteit van het onderwijs te monitoren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 11,1% van de leerlingen presteert onder advies, vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde (11,8%). Het hoge percentage van 33,3% leerlingen dat boven advies presteert, onderstreept de effectiviteit van de maatwerkbegeleiding, zoals beschreven in het montessoriconcept.
Sociale ontwikkeling
Kinderen ontwikkelen zich niet alleen van materialen, maar ook van elkaar. Andere kinderen leveren een belangrijke bijdrage aan die ontwikkeling van het kind. Meer ervaren kinderen vormen een voorbeeld voor minder ervaren kinderen en kunnen helpen en motiveren. Wisselende sociale groepen dagen kinderen uit nieuwe sociale contacten te ontwikkelen en nieuwe ervaringen op te doen. Traditioneel is in Montessorischolen sprake van heterogene groepen 1-2, 3-4-5, 6-7-8. In Montessori Schiedam is het door professionals mede opvoeden tot onafhankelijkheid en tot sociaal verantwoordelijk persoon zeer belangrijk; In Montessori Schiedam is het belangrijk dat de relatie tussen professionals en kinderen en tussen kinderen onderling gebaseerd is op wederzijdse betrokkenheid, vertrouwen en respect. LEES MINDER
Sociaal bewust
Sociael verantwoordelijk
Sociaal onafhankelijk
Wat is de aanpak van Montessori Schiedam voor sociale ontwikkeling?
Montessori Schiedam werkt vanuit een eenduidig pedagogisch klimaat gebaseerd op de principes van Maria Montessori. Belangrijk zijn gelijkwaardigheid en wederzijds respect tussen kinderen, leraren en ouders. Er zijn onder-, midden- en bovenbouwgroepen waarin oudere kinderen de jongere helpen, en jongere kinderen het voorbeeldgedrag van oudere kinderen overnemen.
Welke registratievormen gebruikt Montessori Schiedam om sociale opbrengsten te meten?
Montessori Schiedam gebruikt Cfolio om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Montessori Schiedam?
Montessori Schiedam gebruikt de Montessori methode als integrale aanpak voor sociaal-emotioneel leren.