KBS De Vlinder in Schiedam

Het team van KBS De Vlinder in Schiedam

Current section: team
Stockholm 3
3124 Schiedam

Zie hier hoe het team van KBS De Vlinder is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van KBS De Vlinder. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past KBS De Vlinder bij jullie?

Ontdek hoe goed KBS De Vlinder bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij KBS De Vlinder zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 89.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (89.5%)
Man (10.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij KBS De Vlinder. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (15%)
25-35 jaar (30%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (5%)
&ge;65 jaar (5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij KBS De Vlinder werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (68.4%)
Direct ondersteunend personeel (21.1%)
Management (10.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor KBS De Vlinder gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij KBS De Vlinder: Continuïteit van Onderwijs Gegarandeerd

Bij KBS De Vlinder staat de continuïteit van het onderwijs voorop, zelfs bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht. Ons toegewijde team minimaliseert de impact van kortdurende afwezigheid door een zorgvuldig stappenplan. Een directe collega neemt de klas over, of de leerlingen worden tijdelijk verdeeld over andere groepen. Indien nodig, schakelen we ervaren externe krachten in om ervoor te zorgen dat de lessen ononderbroken doorgaan. In zeer uitzonderlijke gevallen kan het gebeuren dat een groep tijdelijk thuis blijft, maar dit wordt altijd tot het minimum beperkt. Bij langdurige afwezigheid van een leerkracht zetten wij alles op alles om een passende en gekwalificeerde vervanger te vinden. We zoeken zowel binnen als buiten ons eigen bestuur naar de beste kandidaat om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen en een stabiele leeromgeving te creëren voor alle leerlingen van onze basisschool in Schiedam. Uw kind kan rekenen op deskundige begeleiding, ongeacht de omstandigheden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Executieve functies als basis voor leren Op De Vlinder werken we bewust aan de ontwikkeling van executieve functies: de vaardigheden die kinderen helpen hun gedrag, emoties en leerproces te sturen. Deze functies vormen de basis voor leren bij alle kinderen en zijn een sterke voorspeller van schoolsucces. We onderscheiden zeven executieve functies: emotieregulatie, flexibiliteit, inhibitie (remmen van impulsief gedrag), planning en organisatie, taakinitiatie, werkgeheugen en metacognitie (nadenken over het eigen leren).

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op KBS De Vlinder: Onze Gespecialiseerde Teams

7

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerontwikkeling
Rekenspecialist voor Optimale Cijfervaardigheid
Remedial Teacher voor Gerichte Studiehulp
Taalspecialist voor Communicatieve Vaardigheden
Leesspecialist voor Leesplezier en Begrip
Aureliagroep voor Educatieve Ondersteuning
Logopedist (via SWV) voor Spraak- en Communicatiehulp

Toelichting van de school:

Bij KBS De Vlinder zetten we vol in op de ontwikkeling van elke leerling. Onze zeven toegewijde specialisten bieden gerichte ondersteuning op het gebied van taal en rekenen, essentieel voor een sterke academische basis. Deze experts delen hun diepgaande kennis en effectieve lesmethoden met het gehele schoolteam. Hierdoor garanderen we een consistente en hoogwaardige aanpak voor alle kinderen in Schiedam. Onze aanpak is erop gericht om leerlingen te helpen hun volledige potentieel te bereiken, met extra aandacht voor individuele leerbehoeften en uitdagingen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Schoolklimaat
Intern Begeleider voor Emotionele Steun
Anti-pest Coördinator voor een Veilige Omgeving

Toelichting van de school:

Het welzijn en de emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staan voorop bij KBS De Vlinder. Drie gespecialiseerde professionals werken samen om een veilige en ondersteunende omgeving te creëren. Onze gedragsspecialist, intern begeleider en anti-pest coördinator bundelen hun krachten om leerlingen te helpen bij sociaal-emotionele uitdagingen. Ze bevorderen positieve interacties en een inclusieve sfeer. Indien nodig bieden zij gerichte begeleiding en strategieën om leerlingen te ondersteunen bij het navigeren van sociale situaties en het ontwikkelen van veerkracht.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Focus op Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Studiegedrag
Intern Begeleider voor Studieplanning
Remedial Teacher voor Effectieve Taakaanpak

Toelichting van de school:

KBS De Vlinder biedt gespecialiseerde hulp voor een optimale gedrags- en werkhouding. Drie deskundigen ondersteunen leerlingen bij het ontwikkelen van effectieve studievaardigheden. Onze gedragsspecialist, intern begeleider en remedial teacher werken nauw samen om leerlingen te helpen bij het structureren van hun werk en het verbeteren van hun concentratie. Dit draagt bij aan een succesvolle leerervaring. Met gerichte strategieën en individuele aandacht zorgen we ervoor dat elke leerling de tools krijgt om zijn of haar leertraject succesvol te doorlopen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Docent Lichamelijke Opvoeding voor Fysieke Vaardigheden

Toelichting van de school:

Bij KBS De Vlinder stimuleren we een gezonde levensstijl en fysieke ontwikkeling. Eén gespecialiseerde docent lichamelijke opvoeding leidt de activiteiten. Deze docent zorgt voor uitdagende en plezierige bewegingslessen die de motorische vaardigheden van alle leerlingen verbeteren. We geloven in het belang van sport en spel voor zowel fysieke als mentale groei. Onze focus ligt op het aanleren van gezonde gewoonten en het bevorderen van levenslang sportplezier.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

BHV'ers voor Noodsituaties en Zorg

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen zijn van het grootste belang. Onze getrainde BHV'ers (Bedrijfshulpverleners) staan klaar voor medische ondersteuning en noodsituaties. Zij zijn opgeleid om snel en adequaat te handelen bij gezondheidskwesties of ongevallen, en bieden de nodige zorg en geruststelling. Dit garandeert een veilige leeromgeving voor iedereen. Hun aanwezigheid zorgt ervoor dat we voorbereid zijn op diverse situaties, zodat leerlingen zich volledig kunnen richten op hun educatie.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Leerplein
Twee gymzalen naast de school
Speelplein met natuurlijke speelelementen
Theater
Aurelia en Atalanta lokaal

Ontdek Onze Ruime Ondersteuning voor Elke Leerling

Gedetailleerde Schoolinformatie over Ondersteuningsmaatregelen

Op KBS De Vlinder streven we ernaar om elk kind een leeromgeving op maat te bieden. Onze intern begeleider (IB'er) is hierin een cruciale schakel. Zij beheert ons geavanceerde leerlingvolgsysteem en waarborgt de continuïteit van onze leerlijnen. De IB'er onderhoudt nauw contact met de leerkrachten om de individuele voortgang van elke leerling nauwlettend te volgen. Tweemaal per jaar evalueren de IB'er en de leerkracht gezamenlijk de klassikale voortgang. Hierbij besteden we extra aandacht aan leerlingen die aanvullende ondersteuning nodig hebben. Indien nodig plannen we individuele gesprekken om de specifieke behoeften van een leerling te bespreken. De IB'er monitort ook de implementatie van onze groepsplannen, zodat we altijd effectieve interventies toepassen. Als de ondersteuning binnen de klas niet volstaat, initieert de leerkracht een gesprek met de ouders, en indien gepast, ook met het kind zelf. Blijft de hulpvraag bestaan, dan wordt deze voorgelegd aan de intern begeleider voor een verdere analyse tijdens een leerlingbespreking. Specifieke Ondersteuning: Aurelia Programma Voor leerlingen die extra begeleiding behoeven, heeft De Vlinder het Aurelia programma ontwikkeld. Dit is geen aparte klas, maar een gestructureerde, vaak langdurige vorm van extra begeleiding voor kinderen die meer nodig hebben dan de standaard klassikale ondersteuning. Initiëel ontvangen leerlingen binnen hun eigen groep verrijkte instructie en extra oefentijd. Mocht dit onvoldoende resultaat opleveren, dan kunnen leerlingen, na een aanmelding en in overleg met de IB'er, deelnemen aan het Aurelia programma. Aurelia is specifiek ontworpen voor leerlingen die werken met een eigen leerlijn of die leerachterstanden moeten inhalen, bijvoorbeeld op het gebied van taal of rekenen. Zij ontvangen gepersonaliseerde instructie van een gespecialiseerde leerkracht buiten de klas en werken de lesstof vervolgens verder uit binnen hun eigen leeromgeving. Indien deze extra ondersteuning onvoldoende blijkt, verkennen we samen met ouders en alle betrokken partijen mogelijke vervolgstappen. Dit kan het inschakelen van externe expertise omvatten, zoals een gezinsspecialist of de contactpersoon van ons samenwerkingsverband 'Onderwijs dat Past'. Verrijkingsprogramma: Atalanta voor Uitdaging Voor leerlingen die gebaat zijn bij extra uitdaging, bieden wij naast de reguliere verrijkingsmaterialen binnen de methodes, ook 'Levelwerk' aan in de klas. Dit materiaal is beschikbaar voor alle groepen, van groep 1 tot en met 8, en sluit naadloos aan bij het niveau en de specifieke interesses van het kind. Vanaf groep 4 is er de mogelijkheid tot aanvullende verrijking via ons interne Atalanta programma. In deze verrijkingsgroep werken leerlingen onder begeleiding van een gespecialiseerde leerkracht aan belangrijke vaardigheden zoals 'leren leren', de leerkuil en executieve functies. Dit gebeurt door middel van gevarieerde en uitdagende projecten, die de denkvaardigheden en zelfstandigheid van de leerlingen verder ontwikkelen. Wijkgericht Samenwerken voor Optimale Ondersteuning Vanuit onze visie op gedeelde verantwoordelijkheid werken we nauw samen met onze buurschool, De Violier. Sommige leerlingen van De Violier profiteren van ons Aurelia programma, terwijl leerlingen van De Vlinder, naast Atalanta, deelnemen aan hun interne verrijkingsgroep, Minerva. Deze samenwerking maximaliseert onze expertise en versterkt het aanbod voor alle kinderen in de wijk. Zorgoverleg en Samenwerking met Externe Zorgpartners Ondersteuningsteam (OT) en Vooroverleg (VOT) Wanneer meerdere hulpverleners betrokken zijn of potentieel nodig zijn voor een leerling, organiseren we een Vooroverleg Ondersteuningsteam (VOT). Dit interne overleg bestaat uit de intern begeleider, jeugdprofessional, jeugdverpleegkundige en de contactpersoon van het samenwerkingsverband. Leerlingen kunnen in het VOT anoniem besproken worden, of met naam en toedoen na toestemming van de ouders. Ouders zijn zelf niet aanwezig bij dit overleg. Het doel is om gezamenlijk de meest passende ondersteuning te identificeren en vervolgstappen te plannen. Indien het VOT onvoldoende duidelijkheid biedt of er aanvullende expertise vereist is, wordt het Ondersteuningsteam (OT) ingeschakeld. Bij dit teamoverleg zijn ouders altijd aanwezig, samen met de leerkracht en relevante zorgpartners. Afhankelijk van de specifieke ondersteuningsvraag kunnen ook externe deskundigen deelnemen, zoals pedagogisch specialisten van de kinderopvang, contactpersonen van speciaal (basis)onderwijs of zorginstellingen zoals Enver, en indien nodig, psychologen of artsen. In het OT bespreken we de ondersteuningsbehoefte van het kind in zijn totaliteit. Samen met ouders, de leerkracht en de betrokken professionals stellen we een plan van aanpak op, volledig afgestemd op wat het kind nodig heeft om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Jeugdprofessional op School (JoS'er) KBS De Vlinder heeft een toegewijde jeugdprofessional (JoS'er) die fungeert als een vast aanspreekpunt vanuit het wijkteam. Deze professional biedt laagdrempelige ondersteuning aan school, ouders en leerlingen. Zij denkt proactief mee bij opvoedingsvragen, gedragsproblemen of uitdagingen in thuissituaties en faciliteert bij het inschakelen van de juiste hulp. WijkOndersteuningsteam (WOT) Het WijkOndersteuningsteam (WOT) biedt ondersteuning bij bredere hulpvragen die betrekking hebben op gezin, zorg en welzijn. School kan het WOT inschakelen wanneer de geboden ondersteuning door de school of de JoS'er ontoereikend is. Het WOT werkt nauw samen met ouders en alle betrokken professionals om tot een effectieve oplossing te komen. Samenwerkingsverband 'Onderwijs dat Past' Onze contactpersoon van het samenwerkingsverband 'Onderwijs dat Past' biedt ondersteuning aan de school bij alle vragen rondom extra ondersteuning en passend onderwijs. Deze persoon denkt mee over hulpvragen van leerlingen, adviseert bij complexe situaties en assisteert bij het organiseren van passende ondersteuning, zowel intern als via externe kanalen. Schoollogopedist Via het samenwerkingsverband is er een schoollogopedist aan onze school verbonden. Zij is tweewekelijks aanwezig om alle kleuters te screenen op taalbegrip, mondmotoriek en fonemisch bewustzijn. Bij indicatie geeft zij advies voor verdere logopedische behandeling. Logopediepraktijk SpreekVaart Logopediepraktijk SpreekVaart maakt gebruik van een faciliteit binnen KBS De Vlinder. Ouders kunnen hun kind direct aanmelden bij SpreekVaart voor logopedische consulten. De logopedist opereert vanuit haar eigen praktijk en onderhoudt, indien nodig, afstemming met de school. Extra Taalstimulering: Logopedisch Assistent (LOAS) Om jonge kinderen extra te ondersteunen in hun taalontwikkeling, zet De Vlinder, in samenwerking met SpreekVaart, een logopedisch assistent (LOAS) in. Deze professional begeleidt leerlingen in kleine groepen of individueel en biedt gerichte taalstimulering, zoals interactieve activiteiten gericht op klankontwikkeling, woordenschatuitbreiding en taalspelletjes. Hiermee versterken en verrijken we het taalaanbod op school aanzienlijk. Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) biedt ondersteuning bij vragen over opvoeding, ontwikkeling en gezondheid. In groep 2 ondergaan alle kinderen een standaardmeting, weging en tests ter beoordeling van motoriek, zicht en gehoor. Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling Als school zijn wij wettelijk verplicht om bij vermoedens van mishandeling of verwaarlozing strikt de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling te volgen om de veiligheid van onze leerlingen te waarborgen. SISA: Signaleren en Samenwerken KBS De Vlinder hanteert SISA (Signaleren en Samenwerken), een systeem dat scholen en hulpverlenende instanties in staat stelt om signalen rond kinderen efficiënt te delen. Indien er aanleiding toe is, stellen we in overleg met ouders een SISA-signaal op om de juiste hulpverlening op gang te brengen. Toekomstig Ondersteuningsaanbod Wij zetten ons dagelijks in om de huidige zorg- en ondersteuningsstructuren te continueren. Voor leerlingen die behoefte hebben aan meer dan de basisondersteuning, evalueren we per kind de specifieke behoeften. In samenwerking met ons team en, indien noodzakelijk, externe specialisten, onderzoeken we de mogelijkheden om deze ondersteuning binnen onze school te bieden. Hoewel we als school streven naar een stabiele koers, zijn we ook afhankelijk van beleidskeuzes en beschikbare middelen van overheden, gemeenten, samenwerkingsverbanden en zorginstanties. Deze externe factoren kunnen veranderen. Desondanks blijven we altijd proactief zoeken naar de best mogelijke oplossingen, zodat elk kind de optimale ondersteuning ontvangt die het nodig heeft voor zijn of haar ontwikkeling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteit en Ontwikkeling op KBS De Vlinder

Wat zijn de kernambities van ons Schoolplan?

Het Schoolplan 2023-2027: Een Kompas voor Vier Jaar Ons Schoolplan vormt de ruggengraat van ons kwaliteitsbeleid. Het schetst de strategische richtingen en concrete verbeterdoelen voor ons onderwijs, personeelsbeleid, financiën en huisvesting. Dit document garandeert de hoge onderwijskwaliteit op KBS De Vlinder. Het beantwoordt fundamentele vragen: Welke pedagogische visie drijft ons? Welke leerdoelen stellen we ons? En hoe realiseren we deze ambitieus? Dit plan is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met ons toegewijde team, betrokken ouders en de actieve leerlingenraad tijdens het schooljaar 2022-2023. Jaarplan: De Jaarlijkse Praktische Vertaling Elk jaar vertalen we de vierjarige visie uit het Schoolplan naar concrete acties in ons Jaarplan. Een constante factor in onze jaarplannen is het bevorderen van een positief pedagogisch klimaat. We zetten vol in op het afstemmen van ons onderwijs op de unieke behoeften van elk kind, de persoonlijke ontwikkeling van elke leerling en de continue professionele groei van onze leerkrachten. Dit alles met het oog op uitmuntende onderwijsresultaten.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen?

Op KBS De Vlinder streven we naar een planmatige en doelgerichte aanpak voor de continue ontwikkeling van onze school. Schoolplan: Onze Strategische Koers Elke vier jaar actualiseren we ons Schoolplan. Dit plan sluit naadloos aan bij de beleidsplannen van ons bestuur (SIKO) en het samenwerkingsverband 'Onderwijs dat Past'. We waarborgen de samenhang met breder onderwijsbeleid, terwijl we de unieke identiteit van KBS De Vlinder behouden, passend bij onze schoolcultuur en visie. In het derde jaar van elke schoolplanperiode voeren we een grondige evaluatie uit. Met een analyse van sterktes en zwaktes, en input van zowel het bestuur als het samenwerkingsverband, leggen we de basis voor een nieuw, gedragen en toekomstgericht schoolplan. Jaarplannen: Jaarlijkse Realisatie Aan het einde van elk schooljaar evalueren we het huidige Jaarplan en stellen we het plan voor het komende jaar op. Deze jaarlijkse cyclus zorgt ervoor dat we continu gericht werken aan de schoolontwikkeling en de kwaliteit van ons onderwijs. Evaluatiecycli: Continu Verbeteren Tweemaal per jaar reflecteert ons team op onze voortgang: wat hebben we bereikt, wat gaat goed en waar is bijsturing nodig? Deze inzichten verwerken we in de schoolrapportage, die inzicht geeft in behaalde resultaten en de basis vormt voor nieuwe ontwikkeldoelen. Elke leerkracht monitort nauwgezet de klassenontwikkeling via methodegebonden toetsen, IEP-toetsen en dagelijkse observaties. We kijken hierbij niet alleen naar cognitieve prestaties, maar ook naar de sociaal-emotionele groei. Hiervoor gebruiken we het instrument IEP Hart & Handen, dat inzicht biedt in welbevinden, motivatie en sociale vaardigheden. Externe Verbindingen: Samenwerken aan Kwaliteit Regelmatig overleggen en evalueren we met de kwaliteitsmedewerker van SIKO en het samenwerkingsverband 'Onderwijs dat Past'. Zij bieden kritische en constructieve feedback op onze onderwijskwaliteit en ontwikkelrichting. Zo blijven we als school voortdurend in beweging, met één duidelijk doel: elk kind een veilige, passende en toekomstgerichte leeromgeving bieden.

Ontdek Ons Stimulerende Aanbod voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Bij Kindcentrum De Vlinder, een hechte samenwerking tussen basisschool De Vlinder en kinderopvangorganisatie De Wensboom, bieden we een naadloze overgang van kinderopvang naar basisschool. Onze groepen 1 en 2 werken met de thematische methode Kleuteruniversiteit, versterkt door 'Met sprongen vooruit' voor rekenvaardigheden en de CPS-map voor fonemisch bewustzijn in taalontwikkeling. De ontwikkeling van elke kleuter volgen we nauwkeurig met het IEP-observatie-instrument. Door continue observaties krijgen we diepgaand inzicht in de groei van uw kind, waardoor we ons onderwijsaanbod doelgericht en onderbouwd kunnen afstemmen op individuele behoeften. Onze leerkrachten observeren diverse ontwikkelingsgebieden, waaronder: Taalontwikkeling: Mondelinge taalvaardigheid, verhaalbegrip, fonologisch bewustzijn, woordenschat en de eerste stappen in schrijven. Rekenontwikkeling: Getalbegrip, meten en geometrische inzichten. Sociaal-emotionele ontwikkeling: Zelfmanagement, sociale interactie, empathie en emotieregulatie. Motorische ontwikkeling: Ontwikkeling van zowel grove als fijne motoriek. Leren leren: Stimuleren van doorzettingsvermogen, planningsvaardigheden, organisatie en motivatie. Na de vierde verjaardag van uw kind plannen we een persoonlijk startgesprek om het intakeformulier en onze eerste observaties te bespreken. Twee keer per jaar nodigen we u uit voor een voortgangsgesprek. Uiteraard staan we altijd open voor tussentijds contact en kunt u zelf een gesprek aanvragen wanneer u dat wenst.

Veelgestelde vragen

Biedt KBS De Vlinder extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Absoluut, KBS De Vlinder biedt een uitgebreid en stimulerend programma specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen, met een focus op een soepele overgang van kinderopvang naar basisschool.

Absoluut, KBS De Vlinder biedt een uitgebreid en stimulerend programma specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen, met een focus op een soepele overgang van kinderopvang naar basisschool.

Kindcentrum De Vlinder

Met welke partners werkt KBS De Vlinder samen voor het jonge kind?

KBS De Vlinder werkt nauw samen met kinderopvangorganisatie De Wensboom om een doorlopende leerlijn te garanderen voor de jongste leerlingen.

KBS De Vlinder werkt nauw samen met kinderopvangorganisatie De Wensboom om een doorlopende leerlijn te garanderen voor de jongste leerlingen.