KBS De Vlinder in Schiedam - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Vlinder Schiedam is 28,58 , met een spreiding van 6,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Deze score overtreft ook het vergelijkingsgemiddelde (96,4%), wat wijst op een sterke basiskwaliteit.
Fundamenteel niveau
Score: 98.4848%
Streefniveau
69,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit is significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (60,5%) en benadrukt de focus op excellentie.
Streefniveau
Score: 69.6969%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 25% havo en 16,7% vwo (totaal 41,7% havo/vwo+), tegenover 26,97% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0% (vs. 1,01% regio). Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen (37,5% bv. vmbo-(g)t/havo), wat past bij een gedifferentieerde benadering.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Analyse van doorstroomtoetsen laat een progressie zien: de gemiddelde IEP-score van groep 8 is 2,3% hoger dan die van groep 7. Dit sluit aan bij het beschreven 'verlengde leerlijn'-beleid binnen SIKO.
Toets | De Vlinder Schiedam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van uw kind nauwkeurig te volgen, maken wij gebruik van het IEP-leerlingvolgsysteem. Een kind is meer dan rekenen en taal, ook de sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken het kind tot wie het is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Ons volgsysteem houdt daar rekening mee. Het geeft het kind, de ouders en de leerkracht inzicht in waar een kind nu staat en geeft aan hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Wij nemen jaarlijks twee keer toetsen af die behoren bij dit leerlingvolgsysteem. Naast dit leerlingvolgsysteem nemen wij de toetsen af behorend bij de verschillende lesmethoden die wij gebruiken. Samen geven deze toetsen ons een beeld van de ontwikkeling van het kind. De ontwikkeling van leerlingen uit groep 1 en 2 volgen we aan de hand van het ontwikkelingsvolgmodel IEP. Het doel van IEP is te komen tot een beredeneerd aanbod door gericht te observeren en signaleren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
76,3% van de leerlingen zit op advies, ruim boven het vergelijkingsgemiddelde (62,9%). Slechts 10,2% zit onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 13,6% boven presteert. Dit reflecteert de nauwkeurige advisering en de beschreven 'intelligentieonderzoeken' in groep 8.
Sociale ontwikkeling
Wij werken met de methode voor sociaal-emotionele vorming van Vreedzaam. De groepen werken elk jaar in doorgaande lijn aan de volgende zes thema's: We horen bij elkaar We lossen conflicten zelf op We hebben oor voor elkaar We hebben hart voor elkaar We dragen allemaal een steentje bij We zijn allemaal anders Ons leerlingvolgsysteem is gericht op het complete kind, zowel hoofd, hart als handen. LEES MINDER
Zorgzaam en verantwoordelijk
Aandacht voor elk kind
Democratisch
Wat is de werkwijze van KBS De Vlinder voor sociale ontwikkeling?
KBS De Vlinder gebruikt het IEP Leerlingvolgsysteem. Dit systeem geeft een beeld van de leerlingen door middel van instrumenten die de leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen meten. Het systeem biedt een talentenkaart per leerling die een goed uitgangspunt vormt voor een gesprek over het ontwikkelproces en de talenten van de leerling.
Welke registratievormen gebruikt KBS De Vlinder om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KBS De Vlinder gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: IEP hart, handen.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS De Vlinder?
KBS De Vlinder gebruikt de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzaam.