De Regenboog in Schiedam - Resultaten

De Regenboog
Warmoezenierstraat 36
3123 EN Schiedam

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
31.59
Spreiding
6.19

De schoolweging van De Regenboog Schiedam is 31,59 , met een spreiding van 6,19 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en het regionale gemiddelde (95,2%). Dit onderstreept de toegankelijkheid van het basisonderwijs, ondanks de complexere populatie.

Fundamenteel niveau

Score: 97.3236%

Streefniveau

Met 67,4% behaalde streefniveaus overtreft De Regenboog de signaleringswaarde (43,5%) ruimschoots. Dit is significant hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (55,4%), wat duidt op effectieve differentiatie in de reken- en taallessen.

Streefniveau

Score: 67.3965%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

68% van de adviezen richt zich op theoretische leerwegen: 26% vmbo-(g)t, 18% havo en 12% havo/vwo. Opvallend is het hoge aandeel vwo-adviezen (10% vs. 18,6% landelijk), terwijl praktijkonderwijs (2%) onder het regionaal gemiddelde (1%) blijft. Dit past bij de focus op cognitieve ontwikkeling in het schoolplan.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale vergelijking toont een stabilisatie in rekenprestaties: groep 8 scoort slechts 1,8% hoger dan groep 7. Dit vraagt om aandacht, zoals aangekaart in het recente kwaliteitsrapport. Wel overtreffen de scores systematisch die van vergelijkbare scholen in Zuid-Holland.

ToetsDe Regenboog SchiedamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In de groepen 1 en 2 volgen wij de leerlingen met het leerlingvolgsysteem Bosos. Hiermee hebben wij een goed zicht op de ontwikkelingslijn van een leerling. In de groepen 3 t/m 8 maken wij gebruik van het Cito LVS leerling in Beeld. Naast de bovengenoemde toetsen nemen wij de methodegebonden toetsen af. De tussenresultaten worden na afname geanalyseerd in het werkplan en besproken met de intern begeleider en de directeur van de school. Vanuit deze analyse van de resultaten worden er plannen gemaakt op leerling-, groeps- en schoolniveau. Op schoolniveau maken we een schoolrapport op, hierin worden de schoolbrede acties beschreven. Voor ons zijn de verschillende afnames van de toetsen van groot belang om de resultaten te meten. Wij hechten echter ook veel waarde aan het verhaal achter de resultaten. We bespreken het leerlinggedrag, de methode gebondentoetsen en de feedback voor de leerkracht om een leerling/ groep te volgen. Alle resultaten samen maken het zicht op het onderwijsproces compleet. We spreken de leerkrachten tijdens onze feedbackgesprekken die een mooie analyse geven van de resultaten, maar ook input opleveren voor het nieuwe werkplan voor een komende periode.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Slechts 9,5% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 76,2% op niveau blijft. Het lage percentage bovenadvies (14,3% vs. 25,3%) reflecteert mogelijk realistische advisering. De school benadrukt in haar beleid 'maatwerk in doorstroom'.

Sociale ontwikkeling

Kinderen presteren optimaal in een goed pedagogisch klimaat en hebben uitdaging nodig om te komen tot een goede ontwikkeling. Het is ons doel om kinderen cognitief en sociaal optimaal te laten ontwikkelen, zodat ze kunnen doorstromen naar een passende vorm van voortgezet onderwijs. Op de Regenboog heerst een pedagogisch klimaat waarin kinderen zich competent; veilig en zich gewaardeerd voelen en waar kinderen zichzelf kunnen zijn. Hierdoor komen ze tot de best mogelijke prestaties. LEES MINDER

vertrouwen; we geloven in onszelf en de ander

verbinding: samen leven, samen leren, samen vieren

creativiteit: we zien elkaars talenten

Wat is de werkwijze van De Regenboog voor sociale ontwikkeling?

De Regenboog werkt met de methode Kwink om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te stimuleren. Kinderen leren omgaan met hun gevoelens en krijgen meer inzicht in zichzelf. De Kwink van de week is zichtbaar in de school. Antipesregels zijn opgesteld en vanaf groep 5 ondertekend door de leerlingen. De sociale opbrengsten worden gevolgd met het LVS Scol, en acties worden ingezet op leerling- en schoolniveau indien nodig.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Regenboog gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Regenboog?

De Regenboog gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.