Basisschool Loep
Peter Van Anrooylaan 1
3122 TA Schiedam

Schoolweging

Schoolweging
36.81
Spreiding
5.47

De schoolweging van Loep is 36,81 , met een spreiding van 5,47 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91,6666% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit ligt nagenoeg gelijk aan het vergelijkingspercentage van 92,1039%, wat wijst op een sterke basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

39,9999% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 32%. Dit is echter iets lager dan het vergelijkingspercentage van 45,385%. De school scoort hiermee gemiddeld voor scholen met een vergelijkbare complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft vaker adviezen voor praktijkonderwijs (7,69% vs. 1,01% landelijk), maar er is ook een divers palet: 19,23% havo/vwo en vwo. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen adviseren vaker vwo (18,61%). De focus op maatwerk sluit aan bij de brede leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente SchiedamGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten hebben een belangrijke plek in het onderwijsleerproces. Twee keer per jaar worden de opbrengsten geanalyseerd en geëvalueerd op school-, groep- en leerlingniveau. De kwaliteitscoordinatoren en de directeur analyseren de toetsresultaten op schoolniveau en stellen de streefdoelen voor de komende periode op. In een vergadering worden de analyse en de streefdoelen besproken. Met het team worden verbeteractiviteiten vast gesteld. De leerkrachten analyseren de gegevens op groeps- en leerlingniveau en bespreken dit met de kwaliteitscoordinator. Zij stellen hun groepsoverzichten bij op basis van de vergadering en de analyses. Dit zorgt ervoor dat zij doelgericht het aanbod plannen voor het komende halfjaar. Op deze manier is de PlanDoCheckAct- cyclus op het gebied van resultaten geborgd. Door klassenconsultaties en het werken op eigen niveau werken we doelgericht om de resultaten te verbeteren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

15,38% van de leerlingen zit onder hun schooladvies (vs. 11,81% landelijk). Dit kan samenhangen met de complexe populatie. Wel presteert 23,08% boven advies, wat aansluit bij de intensieve monitoring en 'warme overdracht' zoals beschreven in het schoolbeleid.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat het welbevinden van onze leerlingen positief is. Leerlingen moeten zich prettig voelen in de groep. Wij besteden in de groep aandacht aan: Het omgaan met elkaar; Respecteren voor een ander; Elkaar leren kennen; Waarden en normen; Het hanteren van duidelijke regels; Leerkrachten zijn duidelijk in het uitspreken van hun verwachtingen. LEES MINDER

Welbevinden

Betrokkenheid

Autonomie

Wat is de werkwijze van Basisschool Loep voor sociale ontwikkeling?

De school observeert de leerlingen dagelijks op sociale vaardigheden. Jaarlijks vullen de leerlingen hier een vragenlijst over in. Aan het begin van het schooljaar zijn er kennismakingsgesprekken met alle ouders om ervoor te zorgen dat er vanaf het begin een goede relatie is tussen de ouders en de leerkracht. In het kennismakingsgesprek staat het kind centraal.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Loep om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Loep gebruikt Kijk! en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Loep?

Basisschool Loep gebruikt 'Een doos vol gevoelens', Kanjertrainingen en Taakspel voor sociaal-emotioneel leren.