Basisschool Basisschool de Singel in Schiedam

Het team van Basisschool de Singel in Schiedam

Current section: team
Singel 5
3112 Schiedam

Zie hier hoe het team van Basisschool de Singel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool de Singel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool de Singel bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Singel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool de Singel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.4% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80.4%)
Man (19.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.4%)
Man (17.6%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool de Singel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10.9%)
25-35 jaar (19.6%)
35-45 jaar (32.6%)
45-55 jaar (21.7%)
55-65 jaar (13%)
&ge;65 jaar (2.2%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (26.7%)
35-45 jaar (27.4%)
45-55 jaar (19.8%)
55-65 jaar (16.2%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool de Singel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (68.9%)
Direct ondersteunend personeel (22.2%)
Indirect ondersteunend personeel (6.7%)
Management (2.2%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool de Singel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool de Singel: Een Zorgeloze Aanpak

Op Basisschool de Singel begrijpen we dat onverwachte afwezigheid van leerkrachten kan voorkomen, bijvoorbeeld door ziekte of noodzakelijk verlof. Onze prioriteit is het minimaliseren van de impact op de leerervaring van uw kind. We streven ernaar om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen en de klassen zo stabiel mogelijk te houden, met als doel maximaal twee leerkrachten per groep. In situaties waar dit ideaalbeeld door vervanging even niet haalbaar is, zet de schoolleiding zich volledig in om de best mogelijke continuïteit te bieden. Flexibiliteit en een proactieve aanpak staan hierbij centraal om een passende oplossing te vinden die het leerproces van de leerlingen zo min mogelijk verstoort. Bij langdurige afwezigheid van een vaste leerkracht, wordt intern gekeken naar geschikte oplossingen. We maken gebruik van een zorgvuldig samengestelde interne vervangingslijst en een netwerk van bevoegde, beschikbare leerkrachten. Ondanks deze inspanningen, kan het landelijke lerarentekort en een beperkt aantal beschikbare vervangers soms leiden tot onvoorziene omstandigheden, waarbij we, met grote spijt, genoodzaakt zijn ouders te informeren over mogelijke thuissituaties voor leerlingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool de Singel

2

Taal- en Rekenspecialisten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Basisschool de Singel beschikt over toegewijde specialisten die leerlingen met specifieke leerbehoeften op het gebied van taal en rekenen extra ondersteunen. Onze intern begeleider en specialist meer- en hoogbegaafdheid werken nauw samen om een uitdagende en stimulerende leeromgeving te garanderen. Zij bieden gerichte hulp en lesmethoden aan om de academische ontwikkeling van elk kind te maximaliseren. Deze expertise zorgt ervoor dat leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van taal en rekenen, de best mogelijke begeleiding krijgen om hun potentieel volledig te benutten. We zetten ons in voor een solide basis in deze cruciale vakgebieden.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kindercoach
Familieklas
Speciale Onderwijsgroep Kameleons

Toelichting van de school:

Op Basisschool de Singel hechten we veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. We bieden een breed scala aan ondersteuning door gespecialiseerde professionals om een veilige en positieve leeromgeving te waarborgen. Onze kindercoaches staan klaar om kinderen en hun ouders te begeleiden bij opvoedings-, gedrags- of ontwikkelingsvragen. Deze praktische, laagdrempelige hulp richt zich op het vergroten van zelfvertrouwen en het aanleren van sociale vaardigheden, zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen en zich prettig voelt. Daarnaast is er de Familieklas, waar onderwijs en opvoeding samenkomen voor het welzijn van de leerling. Ouders krijgen inzicht in het gedrag van hun kind en effectieve opvoedingsstrategieën, wat leidt tot een betere schoolprestatie en een positiever schoolklimaat. De speciale onderwijsgroep Kameleons biedt daarnaast gerichte ondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben bij hun sociaal-emotionele groei.

4

Gedrag, Werk- en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Familieklas
Speciale Onderwijsgroep Kameleons

Toelichting van de school:

Basisschool de Singel zet zich actief in voor de optimale ontwikkeling van gedrag, werkhouding en taakaanpak bij alle leerlingen. Een team van toegewijde specialisten biedt hierbij gerichte ondersteuning. De Familieklas is een uniek programma waar onderwijs en opvoeding geïntegreerd worden. Ouders en leerlingen werken samen aan het verbeteren van de schoolse prestaties en gedrag, met als doel een positieve en effectieve leerervaring. Het programma biedt praktische handvatten voor zowel thuis als op school. De speciale onderwijsgroep Kameleons is ontworpen om leerlingen te helpen hun werkhouding en leerstrategieën te verbeteren. Het doel is om leerlingen de vaardigheden te geven die nodig zijn voor succesvolle academische groei, zodat ze optimaal kunnen presteren binnen de reguliere klassen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Remedial Teacher
Vakdocent Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Op Basisschool de Singel stimuleren we de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen met gespecialiseerde begeleiding. Onze vakdocenten bewegingsonderwijs zijn experts in Motorisch Remedial Teaching. Met behulp van een Motorische Capaciteiten (MQ) scan, die tweemaal per jaar wordt afgenomen, identificeren we de individuele behoeften van leerlingen. Een kleutervoormeting (4 ss-en test) wordt ook uitgevoerd om jonge kinderen te ondersteunen. Leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, ontvangen een individueel traject van 10 tot 14 weken, waarbij ouders actief betrokken worden. Na dit traject vindt een nameting plaats om de voortgang te evalueren. Buitenspelen is een prioriteit, waarbij we zorgen voor een inclusieve omgeving waar elk kind zich kan ontwikkelen.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

BHV-ers

Toelichting van de school:

Basisschool de Singel waarborgt de veiligheid en het welzijn van alle leerlingen met een team van gecertificeerde Bedrijfshulpverleners (BHV-ers). Er zijn 22 BHV-ers actief op onze school. Deze professionals zijn getraind en onderhouden hun expertise door regelmatige herhalingscursussen, waardoor zij adequaat kunnen handelen in noodsituaties. Hun taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden zijn duidelijk vastgelegd om optimale medische zorg en persoonlijke verzorging te garanderen. De aanwezigheid van gekwalificeerde BHV-ers zorgt voor een veilige leeromgeving, waarin zowel leerlingen als personeel zich beschermd voelen. Zij zijn essentieel voor het bieden van directe hulp en het handhaven van de veiligheidsprotocollen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Ouderkamer
Chromebooks voor elke groep

Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden voor Leerlingen op Basisschool de Singel

Gedetailleerde Uitleg van Ons Educatieve Ondersteuningsbeleid

Op Basisschool de Singel bieden we uitgebreide ondersteuning aan al onze leerlingen, zowel op didactisch, pedagogisch als sociaal-emotioneel vlak. De groepsleerkracht is primair verantwoordelijk voor de ontwikkeling van elke leerling. Echter, als team delen we de verantwoordelijkheid voor de groei en het welzijn van alle kinderen op onze school. Kennisoverdracht staat centraal in ons onderwijs, waarbij we de effectieve methode van Expliciete Directe Instructie (EDI 2.0) hanteren. We toetsen de voortgang van leerlingen regelmatig met behulp van zowel methodegebonden als niet-methodegebonden toetsen. De resultaten hiervan worden geanalyseerd in onze leerteams, waarna we indien nodig gerichte acties ondernemen. Voor de jongste leerlingen in de kleutergroepen gebruiken we BOSOS om hun ontwikkeling nauwkeurig in kaart te brengen. Bij signalen van onvoldoende ontwikkeling hanteren we een zorgstructuur met vijf niveaus. Niveau 1 en 2 vallen onder de directe verantwoordelijkheid van de leerkracht voor algemene en extra zorg binnen de groep. Vanaf niveau 3, na intern of extern onderzoek, wordt de intern begeleider betrokken voor gespecialiseerde ondersteuning. Niveau 4 en 5 bieden verdere escalatie, waarbij niveau 4 extra zorg na extern onderzoek omvat en niveau 5 verwijzing naar speciaal onderwijs (SO/SBO) betekent. Dit zorgvuldige proces waarborgt dat elke leerling de juiste begeleiding krijgt. De ondersteuning begint altijd binnen de vertrouwde omgeving van de eigen groep. De groepsleerkracht monitort de leerontwikkeling en past het onderwijsaanbod aan waar nodig. Indien een leerling extra ondersteuning behoeft, kan dit leiden tot intensievere zorg binnen de groep. Samen met ouders, het kind en eventueel andere collega's binnen het leerteam, zoekt de leerkracht naar passende oplossingen. Vanaf zorgniveau 3 biedt de intern begeleider ondersteuning, wat kan resulteren in plaatsing in onze interne speciale-onderwijsgroep 'de Kameleons', onze Familieklas, een bovenschoolse plusklas, of externe hulpverlening. We blijven ons aanbod continu evalueren en verbeteren om de zorg voor onze leerlingen te optimaliseren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan: Betrokkenheid en Vooruitgang

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Basisschool de Singel verankert haar onderwijskundige en pedagogische visie in heldere ambitiekaarten. Deze kaarten schetsen de concrete doelen die we nastreven en de stappen die we zetten om deze te realiseren. Procedures zijn vastgelegd in kwaliteitskaarten, wat zorgt voor een transparante weergave van onze prestaties en focusgebieden. Dit geeft ons team de nodige structuur en ruimte om zich volledig te richten op het primaire doel: excellent onderwijs bieden. Onze onderwijskundige doelen omvatten een innovatief rekenonderwijsplan, afgestemd op de specifieke behoeften en resultaten van onze leerlingen. Daarnaast bouwen we aan een cyclisch, cumulatief kenniscurriculum voor begrijpend lezen en woordenschat, wat de leerontwikkeling structureert en verdiept. Pedagogisch focussen we op het versterken en duurzaam maken van ons positieve leerklimaat, in lijn met onze missie en visie. Dit uit zich in burgerschapsonderwijs, waarbij we leerlingen leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun keuzes en bij te dragen aan de gemeenschap. We stimuleren leiderschap en verantwoordelijkheidsgevoel door middel van klassenrollen en een actieve kinderraad. Balans in het leven wordt bevorderd via rituelen, diverse culturele activiteiten en aandacht voor natuur en rust, met gymlessen, dans, drama en muziek verzorgd door gespecialiseerde docenten. Ons personeelsbeleid, beschreven in de kwaliteitskaart HR, richt zich op de optimale groei en prestaties van ons team. Wij geloven dat een inspirerende werkomgeving essentieel is voor onze leerkrachten, zij zijn immers de spil van het leerproces. De schoolleider faciliteert en begeleidt het team om maximaal te presteren. Samenvattend liggen onze prioriteiten voor de komende jaren op de volgende strategische pijlers: - Implementatie van een Cyclisch Cumulatief Kenniscurriculum - Optimalisatie van het Onderwijsplan Rekenen - Versterking van de Professionele Leer Gemeenschap (PLG) - Continue Ontwikkeling en Opleiding van het Team (HR) - Doorontwikkeling van Effectieve Instructie (EDI 2.0.2)

Hoe waarborgt De Singel de gestelde onderwijsdoelen?

Ons kwaliteitszorgsysteem is ingericht om continu de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen en te verbeteren. We definiëren wat 'goede kwaliteit' betekent voor Basisschool de Singel, stellen meetbare standaarden en ambitieuze doelen. Vervolgens monitoren we actief of we deze doelen bereiken, borgen we wat succesvol is en sturen we bij waar nodig. Dit continue proces van doelen stellen, evalueren en verbeteren is de kern van onze kwaliteitszorg. De ontwikkeling van ons onderwijs op IKC De Singel verloopt gefaseerd. Zowel op schoolniveau als binnen onze professionele leergemeenschappen nemen we weloverwogen beslissingen om ons onderwijsaanbod rijk, effectief en optimaal afgestemd op de leerbehoeften van onze leerlingen te houden. Dit proces is vastgelegd in een meerjarenplan. Jaarlijks evalueren we de doelstellingen en de behaalde resultaten van ons onderwijs op vier cruciale manieren: 1. Evaluatie door het onderwijsteam Het team reflecteert aan het einde van elk schooljaar op het afgelopen jaar, waarbij het jaarplan en schoolplan centraal staan. We analyseren welke onderwijsaspecten verbetering behoeven en welke succesvol waren. Hierbij stellen we kritische vragen zoals: "Doen we de juiste dingen?" en "Doen we de dingen goed?", inclusief de vraag of dit ook zo ervaren wordt door anderen en hoe we deze feedback benutten. 2. Tevredenheid van ouders en leerlingen Ouders worden tweejaarlijks uitgenodigd voor een tevredenheidsonderzoek. De resultaten worden grondig geanalyseerd binnen het team, bestuur en de medezeggenschapsraad, en gedeeld met de schoolgemeenschap via de nieuwsbrief. Dit onderzoek, samen met de input van leerlingen en personeel (gemiddelde scores van respectievelijk 8.3 en 8.1 in de laatste meting in november 2020, met een algemene oudertevredenheid van 7.8), biedt waardevolle inzichten voor onze continue verbetering en de vorming van ons meerjarenbeleidsplan. 3. Externe waardering en feedback We hechten ook waarde aan de feedback van externe partijen, zoals de Onderwijsinspectie. Deze externe beoordelingen bevestigen onze sterke punten en bieden soms aanleiding voor verdere aanscherping van ons beleid. 4. Analyse van leeropbrengsten We monitoren de leeropbrengsten nauwgezet via methode-specifieke toetsen, leerstof-onafhankelijke toetsen (zoals CITO) en een uitgebreid leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De resultaten worden geanalyseerd door leraren, de intern begeleider en de schoolleiding. Door middel van resultaten, observaties en gesprekken volgen we de individuele leerlingontwikkeling. Afwijkingen van verwachte ontwikkelingen worden geanalyseerd om passende ondersteuning te bieden. Jaarlijkse evaluaties van schoolontwikkeling en beleidsvoornemens, gezamenlijk met het team, stellen ons in staat om ons kwaliteitsbewakingssysteem en schoolplan tijdig bij te sturen.

Optimale Start: Voor- en Naschoolse Opvang bij Basisschool de Singel

Toelichting van de school

Basisschool de Singel zet vol in op een naadloze overgang voor jonge kinderen. Door intensieve samenwerking met professionele partners, bieden we een compleet pakket aan betaalbare voor- en naschoolse opvang. Dit zorgt voor een gestroomlijnde educatieve ervaring, waarbij de kwaliteit van peuterspeelzalen en basisschool perfect op elkaar is afgestemd. Onze samenwerking met voorschoolse educatie garandeert dat de overgang naar groep 1 en 2 soepel verloopt. Kinderen raken vertrouwd met onze schoolomgeving, docenten en medeleerlingen, wat essentieel is voor een positieve start. Ook kinderen die andere kinderopvangcentra bezoeken, worden door hun opvangorganisatie veilig naar en van school gebracht. Wij werken samen met diverse gerenommeerde kinderopvangorganisaties om u de best mogelijke opties te bieden: Kindcentrum Amalia (Brigantijnstraat 50, Rotterdam): Biedt een breed scala aan kinderopvang en educatieve programma's. Meer informatie vindt u op www.kcprinsesamalia.nl of neem telefonisch contact op via 010 262 17 33. Kinderdagverblijf Pinokkio (Tuinlaan 60, Schiedam): Een vertrouwde plek voor kinderopvang, met een focus op ontwikkeling. Ontdek de mogelijkheden op www.kdvpinokkio.nl. Kinderdagverblijf ’t Planzoentje (Singel 153a, Schiedam): Biedt professionele kinderopvang dichtbij huis. Kijk voor meer details op www.planzoentje.nl. Kinderopvang De Fanclub (Marconiweg 2c, Schiedam): Een dynamische opvanglocatie die deel uitmaakt van Mundo. Bezoek www.kinderopvangmundo.nl voor informatie. Coolkidz (Parkweg 222, Schiedam): Biedt hoogwaardige kinderopvang met aandacht voor elk kind. Meer informatie is beschikbaar op www.coolkidz.nl.

Veelgestelde vragen

Welke extra ondersteuning is er voor jonge kinderen op Basisschool de Singel?

Basisschool de Singel biedt diverse extra faciliteiten en programma's die speciaal zijn afgestemd op de behoeften van jonge kinderen. Dit omvat hoogwaardige kinderopvang en stimulerende voor- en vroegschoolse educatie (VVE).

Basisschool de Singel biedt diverse extra faciliteiten en programma's die speciaal zijn afgestemd op de behoeften van jonge kinderen. Dit omvat hoogwaardige kinderopvang en stimulerende voor- en vroegschoolse educatie (VVE).

Deskundige kinderopvang in de buurt
Stimulerende VVE-programma's en peuteropvang
Geïntegreerde kindcentra voor een complete ontwikkeling

Met welke partners werkt Basisschool de Singel samen voor de jonge kind programma's?

Basisschool de Singel werkt nauw samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties om een optimale ontwikkeling en een prettige schoolervaring te garanderen. Deze samenwerkingen zorgen voor een harmonieuze overgang van peuterspeelzaal naar basisschool.

Basisschool de Singel werkt nauw samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties om een optimale ontwikkeling en een prettige schoolervaring te garanderen. Deze samenwerkingen zorgen voor een harmonieuze overgang van peuterspeelzaal naar basisschool.

Team | Basisschool de Singel in Schiedam | [2025] Schoolregister