
De resultaten van Basisschool de Singel in Schiedam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool de Singel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool de Singel bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool de Singel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamenteel Niveau
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die alle leerlingen aan het einde van hun basisschoolcarrière zouden moeten beheersen. Deze basisvaardigheden worden getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit fundamenteel niveau. Dit betekent dat Basisschool de Singel streeft naar een hoog slagingspercentage om aan deze belangrijke kwaliteitsnorm te voldoen.
Grafiek
Grafiek laden...
Prestaties op het Streefniveau
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische doelen te bereiken. Het is ons doel om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit ambitieuze streefniveau te laten behalen. De inspectie stelt per school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Deze waarde geeft aan welk percentage leerlingen het streefniveau zou moeten halen, wat ons helpt bij het monitoren van onze onderwijskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool de Singel?
Basisschool de Singel in Schiedam hecht veel waarde aan een soepele overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs. Om schooluitval te voorkomen, hanteren we een zorgvuldige procedure waarbij leerlingen in het juiste schooltype worden geplaatst. Een open dialoog tussen leerling, ouders en school is cruciaal voor een passend advies. Sinds schooljaar 2023-2024 maken leerlingen uit groep 8 een doorstroomtoets in februari. Deze toets is een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling, maar niet de enige factor voor de doorstroom naar het middelbaar onderwijs. De aanmelding voor middelbare scholen vindt plaats eind maart, wat alle leerlingen gelijke kansen biedt op hun droomschool en het juiste niveau. De school faciliteert deze overgang door middel van gesprekken en schriftelijke rapportages, waarbij informatie digitaal wordt gedeeld met de gekozen middelbare school. Ons schooladvies is gebaseerd op een combinatie van factoren, waaronder het leerlingprofiel en de resultaten uit het Cito-leerlingvolgsysteem, inclusief de doorstroomtoets. Het leerlingprofiel omvat aspecten zoals werktempo, inzet, concentratie, probleemoplossend vermogen, zelfstandigheid, motivatie, doorzettingsvermogen, zelfbeeld, aanleg en talenten. Ook de algehele ontwikkeling van groep 1 tot en met 8 en de thuisomgeving worden meegenomen. Dit brede perspectief zorgt voor een compleet beeld van de leerling, conform het kader van het Steunpunt Onderwijs, dat door alle basis- en middelbare scholen in de regio wordt gebruikt. Belangrijke mijlpalen in groep 7 en 8: Na Cito M7 wordt in samenspraak met de leerteamleider een voorlopig uitstroomniveau bepaald en besproken met ouders en leerlingen tijdens het rapportgesprek. Dit advies is een optelsom van het leerlingprofiel en de Cito-resultaten. Na Cito E7 heroverwegen de leerkrachten van groep 7 en de leerteamleider alle gegeven adviezen. Ouders kunnen na deze uitslagen facultatief een gesprek aanvragen met de leerkracht. September: Het schooljaar begint met een kennismakingsgesprek. Hierin bespreken leerkracht en leerling het eerdere advies, identificeren we wensen en stellen we duidelijke doelen voor het komende jaar. November: De LIB-toets (Cito B8) wordt afgenomen. De resultaten hiervan worden meegenomen in het voorlopig schooladvies en met ouders gedeeld. De groepen 8 bezoeken de scholenmarkt voor een brede oriëntatie op het voortgezet onderwijs in Schiedam en omstreken. Middelbare scholen organiseren informatiebijeenkomsten, open dagen en proeflessen. December en januari: Het voorlopig schooladvies wordt door de leerkrachten van groep 8 en de directie vastgesteld. Tussen 10 en 31 januari ontvangen leerlingen dit voorlopige advies tijdens een persoonlijk gesprek met hun ouders. Februari: De doorstroomtoets wordt afgenomen. Bij uitstekende resultaten kan het schooladvies, in overleg met u, naar boven worden bijgesteld. Minder sterke resultaten leiden niet tot een aanpassing van het advies; uw kind krijgt in het voortgezet onderwijs de kans om te bewijzen dat het het geadviseerde niveau aankan. Het definitieve advies wordt vastgesteld door het team van groep 8, de intern begeleider en de directeur, waarbij het leerlingprofiel en de Cito-resultaten van midden 8 zwaar meewegen. Maart: Uiterlijk 24 maart wordt het definitieve advies besproken tijdens een gesprek met u, uw kind en de leerkracht. U ontvangt het onderwijskundig rapport (OKR) en een unieke code voor digitale inzage door de middelbare school. Tussen 25 en 31 maart melden leerlingen zich aan bij een middelbare school, waarbij de unieke code essentieel is voor het delen van het OKR.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool de Singel: Een Positieve Leeromgeving
Bij Basisschool de Singel geloven we dat onderwijs een gedeelde inspanning is. Een positief pedagogisch klimaat is essentieel voor het succes van onze leerlingen en de inzet van ons team. Wij koesteren respect, open communicatie en wederzijds vertrouwen tussen leerkrachten, medewerkers, ouders en leerlingen. Het welbevinden van elk kind staat centraal, omdat wij ervan overtuigd zijn dat dit de basis vormt voor effectief leren en persoonlijke groei. Om dit te waarborgen, hanteren we een transparant beleid rondom ongewenst gedrag. We definiëren taken en verantwoordelijkheden helder, stellen duidelijke afspraken en regels op, en stimuleren actief gewenst gedrag. Daarnaast spreken we iedereen aan op hun gedrag en handhaven we onze principes. Dit alles draagt bij aan een veilige en stimulerende omgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.
Academische kennis en praktische vaardigheden ontwikkelen
Acceptatie, Respect en Vertrouwen als fundament
Persoonlijk Leiderschap en zelfstandigheid stimuleren
Hoe bevordert Basisschool de Singel de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool de Singel stimuleert sociale ontwikkeling door middel van een gestructureerde aanpak gericht op respect, communicatie en vertrouwen. We creëren een veilige omgeving waarin kinderen leren omgaan met elkaar en zich gewaardeerd voelen. Dit doen we door middel van duidelijke regels, het aanleren van gewenst gedrag en door een open communicatie met alle betrokkenen. Ons beleid is erop gericht om een positief pedagogisch klimaat te waarborgen, wat essentieel is voor zowel het welbevinden als de leerprestaties van de leerlingen.
Welke methoden en registraties gebruikt Basisschool de Singel voor sociale opbrengsten?
Voor het monitoren en bevorderen van sociale ontwikkeling maakt Basisschool de Singel gebruik van specifieke methoden en registratiesystemen. Zo zetten wij Kanvas in om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen. Dit systeem helpt ons om de voortgang en eventuele aandachtspunten op sociaal gebied te signaleren. Daarnaast hanteren we de Kanjer trainingen als onze methode voor sociaal-emotioneel leren. Deze trainingen zijn ontworpen om kinderen belangrijke sociale vaardigheden bij te brengen en hen te helpen bij het ontwikkelen van een positief zelfbeeld en goede relaties met anderen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool de Singel?
Op Basisschool de Singel zetten we de Kanjer trainingen in als onze kernmethode voor sociaal-emotioneel leren. Deze effectieve aanpak helpt leerlingen bij het ontwikkelen van essentiële sociale vaardigheden, zoals communicatie, samenwerking en conflicthantering. De Kanjer trainingen dragen bij aan een positief zelfbeeld en bevorderen een respectvolle omgang met klasgenoten en leerkrachten, wat essentieel is voor de algehele ontwikkeling van het kind.
Inspectierapport Basisschool De Singel: Wat de Onderwijsinspectie Zegt
Het schoolbestuur draagt de eindverantwoordelijkheid voor de onderwijskwaliteit van al haar scholen. Daarom start en eindigt het toezicht van de onderwijsinspectie bij het bestuur zelf. De Inspectie van het Onderwijs voert minimaal eens per vier jaar een onderzoek uit naar de prestaties van het schoolbestuur. Dit onderzoek beoordeelt of de kwaliteitszorg, de daadwerkelijke onderwijskwaliteit en de financiële huishouding van het bestuur goed geregeld zijn. Aansluitend bezoekt de inspectie een selectie van de bij het bestuur aangesloten scholen voor een diepgaandere analyse. De bevindingen van het meest recente inspectieonderzoek zijn beschikbaar op de officiële schoolpagina van de onderwijsinspectie. Het laatste Periodiek Kwaliteitsonderzoek Onderwijs (PKO) op Basisschool De Singel werd uitgevoerd in oktober 2019. Op basis van de resultaten van dit grondige onderzoek heeft onze school de kwalificatie 'goed' ontvangen. Meer details over dit inspectierapport kunt u vinden op de website van de inspectie.