Basisschool de Singel
Singel 5
3112 GH Schiedam

Schoolweging

Schoolweging
33.78
Spreiding
6.31

De schoolweging van De Singel Schiedam is 33,78 , met een spreiding van 6,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat significant boven de landelijke norm van 85% ligt. Deze score benadrukt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs, ondanks de uitdagender leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

47,0% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 36,3%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod, met name gezien de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 33,78).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een tweesporenbeleid: 25,5% van de leerlingen krijgt een havo/vwo-advies (15,07% havo, 10,96% vwo), tegenover 29,0% die instroomt in vmbo-(g)t of lager. Opvallend is het percentage praktijkonderwijs (2,74%), dat iets boven het regionale gemiddelde (1,01%) ligt. Deze verdeling reflecteert de combinatie van hoog ambitieniveau en maatwerk voor kwetsbare leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Singel SchiedamGemeente AmsterdamNederland
LIB171.07173.67175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Leeropbrengsten en evaluaties Op onze school brengen we alle leeropbrengsten in kaart door middel van methodegebonden-toetsen, leerstofonafhankelijke toetsen (zoals CITO) en een uitgebreid leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leeropbrengsten worden geanalyseerd door de leraren, het leerteam en de schoolleiding. De ontwikkeling van leerlingen kunnen wij goed volgen aan de hand van de resultaten, observaties en gesprekken en het vastgestelde ontwikkelingsperspectief. Als de leerling zich conform de verwachting ontwikkelt, is dat voor ons een teken dat we op de goede weg zitten. Bij afwijkingen hieraan wordt naar de oorzaak gezocht en waar mogelijk extra ondersteuning geboden. Jaarlijks vinden ook evaluaties plaats van de schoolontwikkeling en de beleidsvoornemens. We analyseren of de ingezette ontwikkelingen resultaat hadden. Deze analyses worden met het team in leerteams gedaan. Aan de hand van de resultaten van bovengenoemde onderdelen kan bijstelling van kwaliteitsbewaking dan wel het schoolplan plaatsvinden. Ambities ter verbetering van de kwaliteit In de ambitiekaarten beschrijven we onze doelen en plannen. Wat willen we vanuit onze visie op goed onderwijs bereiken? Deze kaarten zijn opgedeeld in verschillende domeinen. De doelen op de ambitiekaarten worden zo concreet mogelijk beschreven. De kaarten bevatten doelen voor een kortere en langere termijn. Tegen het einde van elk schooljaar evalueren we de ambitiekaarten en stellen we, indien nodig, de doelen bij. De ambities voor schooljaar 2019-2023 staan beschreven in het schoolplan. Op bladzijde 13 van deze schoolgids kunt u lezen waar wij op dit moment aan werken en welke doelen omschreven staan in het schoolplan met betrekking tot het onderwijskundig beleid, pedagogisch beleid, personeelsbeleid en burgerschap & balans. Wat zegt de inspectie over de school? Het schoolbestuur is verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit op de scholen. Daarom begint en eindigt het toezicht door de inspectie bij het bestuur. De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de schoolpagina van de onderwijsinspectie. Het laatste Periodiek Kwaliteitsonderzoek Onderwijs (PKO) op De Singel heeft in oktober 2019 plaatsgevonden. Op basis van dit onderzoek heeft de school de kwalificatie ‘goed’ ontvangen. De resultaten van dit onderzoek zijn op de website van de inspectie te raadplegen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 19,4% boven advies en 13,9% onder advies presteert de school beter dan landelijke benchmarks (25,3% resp. 11,8%). Het lage percentage onderadvisering illustreert de zorgvuldige adviesprocedure die in het schoolondersteuningsprofiel wordt beschreven.

Sociale ontwikkeling

Onderwijs zien wij als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle betrokkenen. Om goed onderwijs te kunnen bieden, vinden we het belangrijk dat leerkrachten, medewerkers, ouders en leerlingen respect voor elkaar hebben, open en eerlijk met elkaar communiceren en vertrouwen in elkaar hebben. Het pedagogisch klimaat is een belangrijke voorwaarde voor het goed functioneren van leerlingen en leraren op school. Op De Singel zien we het welbevinden van de leerling als een basisvoorwaarde om te leren, om zich te ontwikkelen. We werken aan een goed pedagogisch klimaat door: - een transparant beleid te voeren ten aanzien van ongewenst gedrag; - taken en verantwoordelijkheden duidelijk te omschrijven; - het vaststellen van afspraken en regels; - het structureel aanleren van gewenst gedrag; - handhaving en aanspreken van betrokkenen; LEES MINDER

Kennis en vaardigheden

Acceptatie-Respect-Vertrouwen

Persoonlijk Leiderschap

Wat is de werkwijze van Basisschool de Singel voor sociale ontwikkeling?

Bij Basisschool de Singel wordt gewerkt met een pedagogisch klimaat dat gekenmerkt wordt door respect en vertrouwen, persoonlijk leiderschap en inzicht in groepsdynamiek. Dit uit zich in het spreken van één taal, waarbij de Kanjertraining en de 7-gewoonten van Stephen Covey de basis vormen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Singel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool de Singel gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Singel?

Basisschool de Singel gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.