Kindcentrum De Bonte Mol in Schermerhorn

Het team van Kindcentrum De Bonte Mol in Schermerhorn

Current section: team
Zuidje 10
1636 Schermerhorn

Zie hier hoe het team van Kindcentrum De Bonte Mol is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum De Bonte Mol. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum De Bonte Mol bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum De Bonte Mol bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum De Bonte Mol zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum De Bonte Mol. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (16.7%)
35-45 jaar (50%)
45-55 jaar (16.7%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum De Bonte Mol werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.3%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (16.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum De Bonte Mol gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Leerkrachtvervanging bij Kindcentrum De Bonte Mol

Bij Kindcentrum De Bonte Mol begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Daarom hebben we een proactief beleid voor leerkrachtvervanging. Wanneer een leerkracht onverhoopt wegens ziekte of ander verlof afwezig is, zetten we alles op alles om deskundige vervanging te regelen. Soms kunnen we rekenen op de flexibiliteit van leerkrachten binnen ons samenwerkingsverband. Onze prioriteit is het minimaliseren van onderbrekingen voor uw kind. Groepen naar huis sturen gebeurt alleen in zeer uitzonderlijke situaties, zoals bij gelijktijdige afwezigheid van meerdere leerkrachten. Dit doen we pas na zorgvuldige afweging en na volledige communicatie met ouders en het College van Bestuur. Uw kind kan rekenen op een stabiele leeromgeving.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij zijn een kindcentrum van rond de 100 leerlingen. In de groepen worden vakken als rekenen en spelling per jaargroep gegeven. Op De Bonte Mol gebruiken wij bij ons taal/leesonderwijs de aanpak van Zin in Lezen. “Zin in Lezen” is een aanpak waarmee je op een betekenisvolle manier lees- en schrijfonderwijs verzorgt. Leerlingen lezen veel in boeken en schrijven hun eigen teksten. Het lezen en schrijven gebeurt binnen betekenisvolle thema’s. Daarom worden vakken als begrijpend lezen, taal wereldoriëntatie, burgerschap en creatieve vakken geïntegreerd en groepsdoorbroken gegeven. Op deze manier leren de leerlingen van en met elkaar en krijgen ze een brede kijk op de wereld vanuit verschillende perspectieven. Daarnaast ontwikkelen zij een kritische houding t.o.v. informatie die zij lezen, en nog het allerbelangrijkst; de leerlingen hebben weer plezier in lezen en dat is een belangrijke basis om tot leren te komen.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Kindcentrum De Bonte Mol

3

Versterk Taal en Rekenen met Onze Specialisten

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Kindcentrum De Bonte Mol zetten drie toegewijde leerkrachten zich in voor de ontwikkeling van taal en rekenvaardigheden. Zij fungeren als waardevol aanspreekpunt voor collega's en werken nauw samen met de Intern Begeleider. Samen waarborgen zij de hoge kwaliteit van ons onderwijsaanbod en zorgen zij voor optimale leerresultaten voor elke leerling.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Onze Zorg en Aandacht

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Binnen Kindcentrum De Bonte Mol besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen. De Intern Begeleider monitort deze ontwikkeling nauwgezet en zorgt ervoor dat elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt. Dit draagt bij aan een positief schoolklimaat en een succesvolle leerervaring.

2

Gedrag, Werkhouding en Studieaanpak: Deskundige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over een gedragsspecialist en de Intern Begeleider, die zich richten op gedrag, werkhouding en effectieve taakaanpak. Zij bieden gerichte ondersteuning en advies aan collega-leerkrachten, waardoor een gestructureerde en stimulerende leeromgeving wordt gecreëerd voor alle leerlingen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimulering van Beweging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke specialisten voor motorische en lichamelijke ontwikkeling zijn aangewezen, integreren we beweging en actieve leermethoden in ons dagelijkse lesprogramma. We stimuleren alle kinderen om actief deel te nemen aan fysieke activiteiten.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Professionele Hulp

Beschikbare specialisten:

Deskundige van Heliomare

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen en persoonlijke verzorging werken we samen met een toegewijde professional van Heliomare. Deze samenwerking garandeert dat leerlingen met speciale behoeften de nodige zorg en ondersteuning ontvangen, zodat zij zich volledig kunnen richten op hun educatieve ontwikkeling.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Gymlokaal
We beschikken over een veilig en groen schoolplein
Bij goed weer gymen wij buiten op een groot veld.

Passend Onderwijs en Extra Ondersteuning op Kindcentrum De Bonte Mol

Ontdek Hoe Wij Uw Kind Begeleiden

Kindcentrum De Bonte Mol biedt hoogwaardig onderwijs in een veilige en stimulerende omgeving, gericht op de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Indien uw kind extra ondersteuning nodig heeft, zetten wij ons maximaal in om hieraan tegemoet te komen. Ons team van specialisten, met expertise in taal, rekenen en gedrag, werkt nauw samen om de best mogelijke begeleiding te garanderen. Een toegewijde Intern Begeleidster coördineert de zorg, terwijl een gespecialiseerde leerkracht kinderen uit diverse groepen extra ondersteuning biedt. Ons streven is om alle leerlingen, ook die met specifieke behoeften, onderwijs te laten volgen binnen onze vertrouwde schoolomgeving. Wanneer de basisondersteuning ontoereikend is, schakelen we het samenwerkingsverband in. Met uw toestemming overleggen we met de onderwijsconsulent van dit verband om de benodigde ondersteuning te organiseren. Tijdens een multidisciplinair overleg (MDO), met u, de onderwijsconsulent en eventuele externe deskundigen, bepalen we het optimale traject en de inzet van aanvullende arrangementen. *Het samenwerkingsverband faciliteert passend onderwijs op basisscholen. JONK: Ondersteuning voor Ouders bij Passend Onderwijs Als ouder heeft u mogelijk veel vragen over passend onderwijs. JONK (Jeugd- en Oudersteunpunt Noord-Kennemerland) informeert u graag over de mogelijkheden binnen regulier en speciaal (basis)onderwijs. JONK, een steunpunt voor ouders en jongeren in Alkmaar, Bergen, Dijk en Waard en Heiloo, biedt deskundig advies. Voor persoonlijke begeleiding kunt u contact opnemen met Eva Schmidt-Cnossen via 06-30 38 33 32. Wij luisteren naar uw zorgen en denken actief met u mee. Leerlingparticipatie: De Stem van Elk Kind Wij vinden de inbreng van onze leerlingen essentieel voor hun leerproces. Vanaf 1 augustus 2025 hebben alle kinderen het recht om gehoord te worden bij het opstellen, aanpassen en evalueren van hun ontwikkelperspectiefplan (OPP) en ondersteuningsaanbod. Wij nodigen leerlingen actief uit om hun inzichten en wensen te delen, zodat deze meegenomen worden in hun persoonlijke ontwikkeling. Deelname aan deze gesprekken is vrijwillig, zodat elk kind zich comfortabel voelt. Meerwaarde van Diversiteit in Ondersteuning Kindcentrum De Bonte Mol heeft ruime ervaring met leerlingen die speciale onderwijsbehoeften hebben. Wij ervaren dagelijks de grote meerwaarde van deze diversiteit; kinderen leren enorm veel van elkaar, ongeacht hun individuele ondersteuningsvraag.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Vooruitgang en Ontwikkeling

Wat zijn de ambitieuze doelen van Kindcentrum De Bonte Mol in het schoolplan?

Kindcentrum De Bonte Mol heeft met zorg een schoolplan opgesteld voor de periode 2021-2025. Jaarlijks evalueren we onze schoolontwikkeling grondig met het voltallige team en de medezeggenschapsraad. Hierbij stellen we vast wat is bereikt, wat bijstelling behoeft of wat we uitstellen. Op onze website vindt u de relevante documenten die deze voortgang inzichtelijk maken. Onze focus ligt op onderwijskwaliteit, conform het vernieuwde onderzoekskader van de onderwijsinspectie. Via een intern gevalideerd kwaliteitszorgsysteem verantwoorden wij continu de actuele onderwijskwaliteit. Dit doen we met behulp van betrouwbare en valide data, wat ons een helder beeld geeft van onze verbeterpunten voor de komende periode. Ons interne kwaliteitszorgsysteem omvat frequente zelfevaluaties: Het managementteam analyseert tweemaal per jaar de resultaten van methodeonafhankelijke toetsen op groeps- en schoolniveau., Om de onderwijsbehoeften van elke leerling te doorgronden, vinden tweemaal per jaar groepsbesprekingen plaats tussen de intern begeleider en de leerkrachten. Middels plannen van aanpak krijgen leerkrachten inzicht in de leerlingontwikkeling en sturen zij planmatig bij. De aandachtspunten uit het inspectierapport worden jaarlijks door de directie, in samenspraak met het team, geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. Eén keer per vier jaar neemt een deel van het team deel aan een schoolvisitatie om externe feedback te ontvangen. Om de tevredenheid te meten, organiseren we tweemaal per jaar een tevredenheidsonderzoek onder leerlingen, personeel en ouders. De uitkomsten van al deze evaluaties worden geanalyseerd. Ontwikkelpunten worden verwerkt in plannen van aanpak en/of opgenomen in het schoolontwikkelingsplan. Jaarlijks stellen het team en de MR het schoolontwikkelingsplan op en evalueren dit gezamenlijk. De directie faciliteert een gestructureerde dialoog met personeel en ouders, om hen actief te betrekken bij ons onderwijs en zo systematisch te werken aan kwaliteitsbehoud en -verbetering. Wij zien onze ontwikkeling als een dynamisch, organisch proces. Door open gesprekken, het delen van best practices, externe informatie en regelmatige evaluatie, streven we continu naar onderwijsverbetering op De Bonte Mol. De vaardigheden van ons team vormen de basis voor ons vertrouwen in het succesvol realiseren van onze doelen. De ambities van het team voor de komende vier jaar zijn: - Het optimaliseren van leerresultaten met ambitieuze streefdoelen. - De implementatie van een nieuw, visie-gedreven leerlingvolgsysteem voor optimale leerlingbegeleiding. - Het vergroten van de leerling-eigenaarschap en zelfverantwoordelijkheid voor het leerproces, wat motivatie en een positief zelfbeeld bevordert. - De integratie van wereldoriëntatie, muziek en creatieve vakken in het lesaanbod. - Het waarborgen van effectieve communicatie met ouders en verzorgers. - Continue professionele ontwikkeling van alle medewerkers ter versterking van ons kindcentrum. - In het schooljaar 2025-2026 ligt een specifieke focus op rekenonderwijs en wereldoriëntatie. Wij streven ernaar dat elk kind met plezier naar Kindcentrum De Bonte Mol komt en met een glimlach weer naar huis gaat, met die kenmerkende 'twinkeling' in de ogen. **Burgerschapsvorming op De Bonte Mol:** In onze diverse samenleving vinden wij het cruciaal dat leerlingen kennismaken met verschillende achtergronden en culturen. Burgerschapsvorming op De Bonte Mol is geworteld in identiteit, participatie en democratie. Ons onderwijsaanbod integreert deze aspecten op een natuurlijke wijze in het dagelijkse schoolleven: * **Identiteitsvorming:** De Bonte Mol ondersteunt leerlingen bij het ontdekken en ontwikkelen van hun eigen identiteit. * **Pedagogische vorming:** We leren leerlingen sociale competenties aan en bereiden hen voor op actieve deelname aan de Nederlandse samenleving. * **Wereldburgerschap:** Aandacht voor Europese en mondiale ontwikkelingen en culturen. * **Democratisch burgerschap:** Het aanleren, overdragen en bevorderen van de fundamentele waarden van onze democratische rechtsstaat. * **Maatschappelijke betrokkenheid:** We leven de waarden van burgerschap en integratie voor en bevorderen deze actief binnen onze schoolgemeenschap. Leerlingen leren op een respectvolle, prettige en veilige manier met elkaar om te gaan. We stimuleren zelfvertrouwen, zelfbeheersing en werken aan het verminderen van agressie en meeloopgedrag. Door middel van themaweken en projecten bespreken we maatschappelijke onderwerpen, waarbij leerlingen worden uitgedaagd om standpunten te formuleren. Ze worden actief betrokken bij hun leerproces, ontwikkelen kennis en vaardigheden, en ontdekken hun talenten, met oog voor internationale ontwikkelingen en culturele diversiteit.

Hoe faciliteert Kindcentrum De Bonte Mol het behalen van de onderwijskundige doelen?

Het team van Kindcentrum De Bonte Mol komt wekelijks bijeen om de voortgang te bespreken, successen te vieren en eventuele bijstellingen te plannen. Onze toegewijde intern begeleider monitort nauwgezet de ontwikkeling van elke leerling en elke groep, wat essentieel is voor gepersonaliseerd onderwijs. Veranderingen en verbeteringen binnen ons kindcentrum worden gezamenlijk vastgesteld tijdens onze jaarlijkse studiedagen. Op deze dagen investeren we ook in de professionele ontwikkeling van ons team door middel van externe trainingen en workshops. Deze continue scholing zorgt ervoor dat ons team beschikt over de meest actuele kennis en vaardigheden. Omdat we een hecht en klein team vormen, kennen we elkaar goed en bieden we elkaar constructieve feedback en feedforward. Deze open communicatie, gericht op wat goed gaat, hoe doelen worden aangepakt en wat de volgende stappen zijn, stelt ons in staat om optimaal van elkaars talenten te profiteren en gezamenlijk te groeien. Periodiek staan belangrijke onderwerpen zoals onze streefdoelen, de resultaten van het onderwijs en de communicatie met ouders op de agenda van onze teambijeenkomsten. Dit zorgt voor een continue afstemming en gezamenlijke focus op ons onderwijsaanbod en de ontwikkeling van onze leerlingen.

Ontwikkelingsgerichte Programma's voor Jonge Kinderen bij De Bonte Mol

Toelichting van de school

Bij Kindcentrum De Bonte Mol, met onze speciale 'Molletjes' peuteropvang, bieden we Voorschoolse Educatie (VVE) die de ontwikkeling van uw kind optimaal stimuleert. We richten ons op alle essentiële ontwikkelingsgebieden: taalvaardigheid, lichamelijke ontwikkeling en sociaal-emotionele groei. VVE is bijzonder waardevol voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben om de Nederlandse taal beter te beheersen of die een bredere stimulans kunnen gebruiken. Deelname aan ons VVE-programma betekent dat uw kind vier ochtenden per week onze peuteropvang bezoekt. Dit is met name bedoeld voor kinderen bij wie het consultatiebureau, de ouders en de gemeente een verhoogd ontwikkelingsrisico signaleren. Voor gedetailleerde informatie over VVE en de voorwaarden, nodigen we u van harte uit om contact met ons op te nemen. Kindcentrum De Bonte Mol integreert onderwijs en opvang voor een naadloze ontwikkeling. Onze samenwerking met de peuteropvang in ons gebouw voor voor- en vroegschoolse educatie is cruciaal. Dankzij vroegtijdige signalering kunnen we, in lijn met Passend Onderwijs, direct actie ondernemen, zoals het inschakelen van logopedische hulp. We organiseren gezamenlijke activiteiten, zoals voorlezen, projectafsluitingen, voorstellingen en feesten, en zorgen voor kennismakingsbezoekjes aan groep 1-2. Zo waarborgen we een ononderbroken ontwikkelingsproces. Ons aanbod voor het jonge kind, specifiek voor de groepen 1-2, is ontworpen om een stimulerende en ontwikkelingsgerichte omgeving te creëren. Wij erkennen het immense belang van de eerste levensjaren voor de groei en ontwikkeling van kinderen. Daarom streven we naar een rijke leeromgeving die perfect aansluit bij de individuele behoeften van elke leerling. Ons programma omvat een breed scala aan activiteiten en leermiddelen, speciaal ontwikkeld voor jonge kinderen, waarbij spelenderwijs leren centraal staat. Leerlingen worden aangemoedigd hun natuurlijke nieuwsgierigheid en verbeeldingskracht te gebruiken. We bieden thematische projecten en activiteiten die gericht zijn op de ontwikkeling van taal, cognitieve vaardigheden, motoriek, sociale interactie en emotionele groei. Op De Bonte Mol werken jonge en oudere kleuters bewust samen in combinatiegroepen. Dit bevordert dat kinderen veel en graag van elkaar leren. In deze groepen stimuleren we de algehele ontwikkeling van het kind: taal, rekenen, motoriek, zintuiglijke ontwikkeling, sociaal-emotionele vaardigheden en creativiteit. Daarnaast hechten we grote waarde aan een veilige en ondersteunende omgeving, verzorgd door hoogopgeleide en ervaren leerkrachten. Zij bouwen een positieve band op met de leerlingen en begeleiden hen actief in hun leerproces. We streven naar een inclusieve omgeving waar elk kind zich gewaardeerd en gezien voelt. Regelmatige communicatie en nauwe samenwerking met ouders zijn essentieel om een sterke band tussen thuis en school te creëren. Deze samenwerking is van onschatbare waarde voor de positieve ontwikkeling van uw kind. We organiseren informatiebijeenkomsten, oudergesprekken en stimuleren ouderbetrokkenheid. Samenvattend biedt ons programma voor jonge kinderen een boeiende, ondersteunende en inclusieve leeromgeving waarin leerlingen kunnen floreren en zich optimaal kunnen ontwikkelen. Mocht de ontwikkeling van een kind niet optimaal verlopen, dan bieden we eerst extra ondersteuning in de klas, gericht op de specifieke behoeften. Na een evaluatie kan deze ondersteuning verlengd worden. De intern begeleider ondersteunt de leerkracht hierbij, en ouders worden continu geïnformeerd. Indien nodig wordt het kind besproken in een multidisciplinair overleg (MDO) met ouders, leerkracht, intern begeleider en een consulent van het Samenwerkingsverband om de best passende ondersteuning te bepalen.

Veelgestelde vragen

Biedt Kindcentrum De Bonte Mol extra ontwikkelingsmogelijkheden voor jonge kinderen?

Ja, Kindcentrum De Bonte Mol biedt gespecialiseerde programma's zoals Voorschoolse Educatie (VVE) en een toegewijde peuteropvang om de ontwikkeling van jonge kinderen extra te stimuleren.

Ja, Kindcentrum De Bonte Mol biedt gespecialiseerde programma's zoals Voorschoolse Educatie (VVE) en een toegewijde peuteropvang om de ontwikkeling van jonge kinderen extra te stimuleren.

Voorschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke partners werkt De Bonte Mol samen voor het jonge kind programma?

Voor het specifieke programma voor jonge kinderen werkt Kindcentrum De Bonte Mol momenteel niet samen met externe partners.
Team | Kindcentrum De Bonte Mol in Schermerhorn | [2025] Schoolregister