Openbare Basisschool Futura in Scheemda

Het team van Openbare Basisschool Futura in Scheemda

Current section: team
Merelstraat 3
9679 Scheemda

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool Futura is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool Futura. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool Futura bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Futura bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool Futura zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool Futura. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (14.3%)
25-35 jaar (0%)
35-45 jaar (0%)
45-55 jaar (35.7%)
55-65 jaar (42.9%)
&ge;65 jaar (7.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool Futura werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (85.7%)
Direct ondersteunend personeel (7.1%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool Futura gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging bij Ziekte: Ons Beleid voor Continuïteit op Basisschool Futura

Het waarborgen van continuïteit in het onderwijs is cruciaal, zeker gezien de huidige krapte op de arbeidsmarkt voor leerkrachten. Basisschool Futura erkent de uitdagingen bij het vinden van adequate vervanging voor zieke of afwezige leerkrachten. Ons beleid is erop gericht deze problematiek proactief aan te pakken. Daarom heeft onze organisatie, SOOOG, een eigen PLUS-Pool opgericht. Deze pool bestaat uit twee toegewijde leerkrachten per cluster die primair worden ingezet voor vervanging binnen onze scholen. Hoewel de PLUS-Pool een solide basis vormt, is het bij grootschalige uitval, zoals tijdens een griepgolf, mogelijk dat er aanvullende inspanningen nodig zijn. In dergelijke situaties doen we een beroep op onze beschikbare lijst van externe invallers. Om transparantie en duidelijkheid te bieden, hebben we een gedetailleerd Vervangingsprotocol opgesteld. Dit protocol beschrijft de stappen die we bij afwezigheid van een leerkracht volgen, met als doel de impact op het onderwijs zoveel mogelijk te minimaliseren. De procedures zijn ontworpen om flexibel en effectief te zijn, rekening houdend met de specifieke behoeften van onze leerlingen en de schoolorganisatie. **Algemene Stappen bij Vervanging (SOOOG-breed):** 1. Bij een ziekmelding wordt eerst de verwachte duur van de afwezigheid ingeschat. 2. Prioriteit gaat uit naar het benaderen van onze eigen PLUS-Pool leerkrachten. 3. Indien nodig, worden invallers van de externe lijst gecontacteerd. 4. Parttime personeel wordt gevraagd om extra uren te werken ter vervanging. 5. Pabo-stagiaires in het derde of vierde jaar kunnen, onder begeleiding, groepen overnemen. 6. Het naar huis sturen van een groep wordt altijd gerapporteerd aan het College van Bestuur. **Schoolspecifieke Aanvullingen voor Basisschool Futura:** 1. **Eerste twee dagen:** Bij gebrek aan directe vervanging worden groepen gecombineerd, waarbij zorgvuldig wordt gekeken naar klassengrootte en lesgevende leerkracht. Ouders worden schriftelijk geïnformeerd over de situatie. 2. **Na twee dagen zonder vervanging:** Indien geen oplossing is gevonden, kan een groep tijdelijk naar huis worden gestuurd, conform de richtlijnen van de onderwijsinspectie. Ouders worden vanaf de eerste dag schriftelijk op de hoogte gesteld. 3. **Ouderlijke Zorg:** Ouders zijn primair verantwoordelijk voor de opvang van hun kinderen bij thuislating van groepen. De school biedt opvang indien dit tot onoverkomelijke problemen leidt. 4. **Langdurige Afwezigheid:** Bij langdurige afwezigheid zonder vervanging wordt een wisselsysteem gehanteerd, waarbij groepen op verschillende dagen naar huis gaan om de lesuitval gelijkmatig te verdelen. 5. **Transparantie:** Dit protocol is vastgelegd in de schoolgids, zodat alle ouders geïnformeerd zijn over ons beleid bij vervanging. *Belangrijke Noot Inspectie: Bij het naar huis sturen van een groep dient de school aan te tonen dat alle mogelijke inspanningen zijn geleverd om vervanging te regelen of alternatieve oplossingen te vinden. Compensatie van gemiste lesuren is dan niet vereist.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op obs Jaarfke werken we in principe met het leerstofjaarklassensysteem vanaf groep 3. De groepen zijn op basis van leeftijd ingedeeld. Door de leerlingaantallen per groep gebeurt het echter ook dat we werken met combinatiegroepen. Door bijvoorbeeld de vakleerkrachtenen werkdrukmiddelen efficiënt in te zetten, proberen we deze combinatiegroepen op een aantal momenten in de week te splitsen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal
Computerlokaal
BSO

Ontdek Onze Aanpak voor Individuele Leerlingondersteuning

Gepersonaliseerd Leren bij Basisschool Futura

Bij Openbare Basisschool Futura geloven we sterk in het bieden van op maat gemaakte educatieve ondersteuning. We streven ernaar om elke leerling te bedienen op zijn of haar unieke niveau, met volledige aandacht voor individuele onderwijsbehoeften. Dit betekent dat we zowel uitblinkende leerlingen stimuleren om hun potentieel volledig te benutten, als leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Ook de ontwikkeling van de basisgroep krijgt onze voortdurende aandacht om een solide leerfundament te garanderen. Onze toegewijde team van leerkrachten zet zich dagelijks in om een stimulerende leeromgeving te creëren waarin elk kind zich veilig voelt en optimaal kan groeien. Ontdek hoe wij uw kind ondersteunen in zijn of haar educatieve reis.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg op Basisschool Futura: Ons Schoolplan voor Succes

Wat zijn de kernambities van Basisschool Futura's Schoolplan?

Openbare Basisschool Futura is trots gevestigd in het moderne kindcentrum De Zwerm te Scheemda. Dit centrum faciliteert een rijke leeromgeving door samenwerking met diverse partners, waaronder Christelijke Basisschool Annewieke, Stichting Kinderopvang Winschoten (met baby-, peuter- en buitenschoolse opvang), stichting Peuterwerk, de GGD en het Beweegcentrum Winschoten. Onze school hanteert een doorlopende leerlijn met duidelijke afspraken voor een warme overdracht tussen opvang en onderwijs. Dit bevordert een soepele ontwikkeling voor elk kind. De belangrijkste doelen binnen ons schoolplan omvatten: 1. Het formuleren van een herkenbaar pedagogisch fundament voor al onze kindcentra. 2. Het actualiseren van ons beleidsplan gericht op ouderbetrokkenheid. 3. Het ontwikkelen van een visie op vakmanschap bij onze professionals en leiderschap in het onderwijs. 4. Het definiëren van wat wij beschouwen als een kwalitatief hoogwaardige les. 5. Het verkennen van nieuwe, innovatieve taalmethoden voor ons curriculum.

Hoe monitort Basisschool Futura de voortgang van haar schoolplanambities?

De voortgang en evaluatie van onze schoolplanambities worden systematisch bijgehouden via de jaarlijkse schooljaarverslagen. Deze verslagen bieden inzicht in onze prestaties en sturen bij waar nodig.

Voor- en Vroegschoolse Educatie: Een Sterke Start bij Basisschool Futura Scheemda

Toelichting van de school

Openbare Basisschool Futura in Scheemda biedt een stimulerende omgeving voor jonge kinderen, met een focus op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Sinds oktober 2014 werken we, samen met de gemeente Oldambt en andere voorschoolse voorzieningen, aan de ontwikkeling van alle kinderen. Ons VVE-programma is ontworpen om elk kind een solide basis te geven voor een succesvolle schoolcarrière, met speciale aandacht voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben om onderwijsachterstanden te voorkomen. Wij geloven in een brede ontwikkeling, waarbij we ons richten op essentiële vaardigheden zoals taal, rekenen, sociaal-emotionele groei en motorische ontwikkeling. Door deze brede aanpak, in lijn met de wet Onderwijskansen en Educatie (OKE), zorgen we ervoor dat alle leerlingen goed voorbereid aan groep 3 beginnen. Ontdek hoe Futura uw kind een vliegende start geeft in het onderwijs.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Futura extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Openbare Basisschool Futura zet vol in op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) om alle jonge kinderen een uitstekende start te garanderen. Dit programma is specifiek ontworpen om kinderen, en met name die met een verhoogd risico op onderwijsachterstanden, optimaal voor te bereiden op groep 3 en de verdere schoolloopbaan.

Met welke partners werkt Basisschool Futura samen voor het jonge kind?

Voor ons effectieve VVE-programma werkt Openbare Basisschool Futura nauw samen met gerenommeerde partners. Deze samenwerkingen met Stichting Peuterwerk en KiWi Kinderopvang zorgen voor een naadloze overgang van voorschoolse educatie naar ons basisonderwijs, wat de ontwikkeling van uw kind ten goede komt.

Voor ons effectieve VVE-programma werkt Openbare Basisschool Futura nauw samen met gerenommeerde partners. Deze samenwerkingen met Stichting Peuterwerk en KiWi Kinderopvang zorgen voor een naadloze overgang van voorschoolse educatie naar ons basisonderwijs, wat de ontwikkeling van uw kind ten goede komt.

Team | Openbare Basisschool Futura in Scheemda | [2025] Schoolregister