Openbare Basisschool Futura
Merelstraat 3
9679 JE Scheemda

Schoolweging

Schoolweging
32.61
Spreiding
5.15

De schoolweging van Futura Scheemda is 32,61 , met een spreiding van 5,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau – ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score overstijgt zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (94,8%), wat wijst op sterke basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 63,1% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft Futura ruimschoots de inspectienorm van 41,2%. Dit is opmerkelijk gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie, en duidt op effectieve onderwijsdifferentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert bij 50% van de leerlingen een havo- of vwo-niveau (33,3% havo, 16,7% vwo), aanzienlijk hoger dan regionale percentages (26,5% havo/vwo). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (10% vmbo-b vs. 5,5% regio), passend bij de theoretische focus uit het schoolprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsFutura ScheemdaGemeente AmsterdamNederland
LIB173.91174.76175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? We houden zorgvuldig bij welke resultaten we behalen en dat doen we met behulp van toetsen. Sommige toetsen zijn gestandaardiseerd. Dat betekent onder andere dat we de resultaten kunnen vergelijken met landelijke gemiddelden, zodat we precies weten hoe we er voor staan. Andere toetsen horen bij een methode waarbij duidelijk wordt aangegeven hoe vorderingen van de kinderen in een bepaalde periode dienen te zijn. De resultaten van de toetsen bespreken we met elkaar en we nemen daar waar nodig maatregelen. De resultaten worden in het leerlingvolgsysteem bewaard. Dit systeem wordt beheerd door de intern begeleidster. Vanaf groep 6 worden de resultaten opgenomen in de Plaatsingswijzer. Eind groep 6 wordt dit met ouders en leerlingen besproken en in groep 7 wordt een voorlopig advies voor vervolgonderwijs gegeven. De werkwijze is opgenomen in het document ‘schooladvies’. Na groep 8 gaan de kinderen naar de basisvorming van het voortgezet onderwijs. Het instroomniveau en het doorstroomniveau van de leerlingen op het voortgezet onderwijs kunnen misschien iets zeggen over de kwaliteit van onze school. We zijn daar echter zeer voorzichtig mee. Er zijn veel meer factoren aanwezig die bepalen hoe groot het succes bij een verdere studie is. De intern begeleider en de leerkracht van groep 8 overleggen over het advies dat de kinderen van groep 8 krijgen. Dat advies omvat veel meer dan alleen het leren. Kinderen moeten het ook willen en er veel zin in hebben. We willen graag weten of het advies klopt. Van de scholen voor voortgezet onderwijs krijgen we daarom jaarlijks een overzicht van de resultaten van onze ex-leerlingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3,45% van de leerlingen presteert onder advies, tegenover 11,81% landelijk. De school scoort extreem hoog in 'op advies' (89,66%), wat het accuraat inschatten van leerpotentieel en zorgvuldige advisering bevestigt. Dit sluit aan bij het gepersonaliseerde leerlingvolgsysteem dat de school hanteert.

Sociale ontwikkeling

De school wil een veilig, ondersteunend en stimulerend schoolklimaat creëren waarin de saamhorigheid en betrokkenheid tussen leerkrachten, leerlingen en ouders wordt bevorderd. Ouders zijn de experts waar het hun kind betreft. Ouderbetrokkenheid achten we dan ook van groot belang. We streven ernaar om met ouders een educatief partnerschap aan tegaan, waarbij de communicatie tussen school en ouders tweerichtingsverkeer is.

plezier

veiligheid

respectvol omgaan met elkaar

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Futura voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool Futura besteedt naast de reguliere vakken extra aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Het leerlingvolgsysteem ParnasSys wordt gebruikt, met het onderdeel Zien! als expertsysteem voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Vanaf groep 5 worden kindgesprekken gevoerd.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Futura om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool Futura gebruikt Zien! als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Futura?

Openbare Basisschool Futura gebruikt Kwink! als methode voor sociaal-emotioneel leren.