CBS Annewieke in Scheemda

Het team van CBS Annewieke in Scheemda

Current section: team
Merelstraat 3
9679 Scheemda

Zie hier hoe het team van CBS Annewieke is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van CBS Annewieke. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past CBS Annewieke bij jullie?

Ontdek hoe goed CBS Annewieke bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij CBS Annewieke zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.5%)
Man (12.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij CBS Annewieke. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (50%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (12.5%)
55-65 jaar (12.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij CBS Annewieke werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor CBS Annewieke gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invulling van Leerkrachtvervanging bij CBS Annewieke

Bij CBS Annewieke zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht. Bij ziekte of scholing nemen collega-leerkrachten of duo-partners flexibel de lessen over, waardoor uw kind altijd les krijgt. Indien interne opvang niet haalbaar is, zetten we onze speciaal samengestelde vervangingspool in. Deze pool bestaat uit gekwalificeerde professionals die direct inzetbaar zijn. Zo garanderen we een soepele overgang en minimale onderbreking van het leerproces. In uitzonderlijke gevallen, wanneer vervanging ondanks alle inspanningen niet direct geregeld kan worden, zoeken we naar de meest passende oplossing. Dit kan betekenen dat een groep tijdelijk thuis moet blijven, wat doorgaans geldt vanaf de tweede dag van afwezigheid. Op de eerste ziektedag bieden we altijd opvang op school. Wij zijn ons bewust van het landelijke lerarentekort en de uitdagingen die dit met zich meebrengt. CBS Annewieke investeert continu in het waarborgen van kwalitatief goed onderwijs, ook op het gebied van leerkrachtvervanging. We streven ernaar om de impact van afwezigheid zoveel mogelijk te beperken.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij werken dit schooljaar met twee combinatiegroepen; 1/2 en 6/7 en vier enkele groepen; 3, 4 en 5 en 8. De samenstelling van de groepen kan elk schooljaar wisselen. We houden bij de samenstelling van een groep rekening met de leerlingenaantallen en de onderwijsbehoeften van de leerlingen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op CBS Annewieke: Deskundige Hulp voor Elke Leerling

0

Taal en Rekenen: Sterke Basis met Innovatieve Methoden

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op CBS Annewieke bieden onze toegewijde leerkrachten een solide basis voor taal- en rekenvaardigheden. We maken gebruik van moderne lesmethodes zoals Staal voor taal en Pluspunt voor rekenen, om zo een optimale leerervaring te garanderen. Voor leerlingen die net dat beetje extra nodig hebben, bieden we verlengde instructie en aangepast lesmateriaal. Denk hierbij aan vergrotingen, luisterhulpmiddelen of compactere lesstof. Onze reken- en taalcoördinatoren, momenteel in opleiding, zullen deze ondersteuning verder versterken. We werken samen met gespecialiseerde partners zoals Kentalis en logopedisten. Voor specifieke uitdagingen zoals dyslexie en dyscalculie volgen we strikte protocollen. Indien nodig, vragen we extra ondersteuning aan via de intern begeleider, in nauw overleg met ouders en het kind, vastgelegd in een ontwikkelingsperspectiefplan.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groeien in Welzijn en Zelfvertrouwen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider

Toelichting van de school:

CBS Annewieke hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Met onze methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling en signaleringsvragenlijsten zoals de Succes!Spiegel en Vensters, volgen we de voortgang nauwgezet. We bieden aanvullende ondersteuning door middel van HERO trainingen, kindgesprekken en de inzet van een brugfunctionaris. Deze laagdrempelige gesprekken helpen kinderen om zich prettiger en zekerder te voelen op school. Is er meer intensieve begeleiding nodig? Dan werken we nauw samen met ouders. Bij specifieke behoeften op sociaal-emotioneel gebied, vraagt de intern begeleider een arrangement aan. De ondersteuning wordt dan vastgelegd in het ontwikkelingsperspectiefplan, in samenspraak met het kind en de ouders.

2

Gedrag en Werkhouding: Positieve Aanpak voor Optimaal Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider

Toelichting van de school:

Op CBS Annewieke stimuleren we een positieve werkhouding en gedrag met onze 'Oeps, het gaat even mis' protocol en een focus op sociaal-emotionele ontwikkeling. Ons team is getraind in de Klasse(n)kracht-aanpak, wat zorgt voor schoolbrede consistente gedragsregels. Onze gedragsspecialist en intern begeleider bieden extra ondersteuning, aangevuld met middelen zoals Klasse(n)kracht en samenwerking met externe partners zoals de Veste. We creëren rustmomenten op maat en zetten onze gedragscoördinator en brugfunctionaris in waar nodig. Voor leerlingen die extra begeleiding wensen op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, wordt in overleg met ouders en het kind een plan opgesteld door de intern begeleider. Dit plan, het ontwikkelingsperspectiefplan, beschrijft de specifieke ondersteuning.

3

Motorische Ontwikkeling: Fit en Vaardig door Beweging

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Remedial teacher
Logopedist

Toelichting van de school:

Wij bieden alle leerlingen twee keer per week gymles door een gekwalificeerde vakleerkracht. Daarnaast organiseren we zwemles voor de middenbouw en Nijntje Gym voor de kleuters om de motorische ontwikkeling te stimuleren. We zorgen voor fysieke aanpassingen in de klas indien nodig en stimuleren deelname aan sportdagen. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op motorisch gebied, kunnen we het Beweeg Centrum inschakelen. De intern begeleider, remedial teacher en eventueel een logopedist werken samen om de juiste ondersteuning te bieden. Dit wordt vastgelegd in een individueel ontwikkelingsperspectiefplan, in nauwe afstemming met de ouders en het kind.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veilige en Zorgzame Omgeving

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

CBS Annewieke hanteert een strikt protocol voor medische handelingen, wat zorgt voor een veilige omgeving. We werken nauw samen met de GGD jeugdverpleegkundige en jeugdarts voor optimale zorg. Voor leerlingen met specifieke behoeften op het gebied van persoonlijke verzorging of medische handelingen, vraagt de intern begeleider een arrangement aan. De benodigde ondersteuning wordt dan gedetailleerd beschreven in het ontwikkelingsperspectiefplan, in samenspraak met ouders en het kind. Speciale aandacht gaat uit naar leerlingen uit gezinnen met een laag inkomen. Dankzij subsidies bieden we schoolfruit aan en zorgen we dagelijks voor een ontbijtbox, zodat elke leerling energiek de dag kan beginnen. Bij vragen of behoefte aan advies, schakelen we de schoolverpleegkundige in.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Gemeenschapsruimte / leerplein

Extra Ondersteuning op Maat voor Elke Leerling bij CBS Annewieke

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Sinds 1 augustus 2025 geldt de Wet versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs, een belangrijke stap voorwaarts in de ondersteuning binnen ons basisonderwijs. De wet benadrukt de oprichting van Ouder- en Jeugdsteunpunten in elk samenwerkingsverband. Deze steunpunten zijn er om ouders en leerlingen te informeren en te begeleiden bij het vinden van passend onderwijs. Ze signaleren tevens trends en ontwikkelingen, en informeren het samenwerkingsverband proactief. CBS Annewieke hecht grote waarde aan het hoorrecht van zowel ouders als leerlingen met betrekking tot het ontwikkelingsperspectief en het geboden ondersteuningsaanbod. Wij betrekken leerlingen actief bij het vormgeven van hun eigen leerproces en houden hierbij rekening met hun perspectief. Voordat een ontwikkelingsperspectief definitief wordt vastgesteld of aangepast, gaan we altijd in gesprek met ouders en de leerling. De input van de leerling wordt opgenomen in het document, en we lichten toe hoe deze bijdrage is verwerkt. De instemming van ouders met het handelingsdeel is hierbij essentieel. Elke leerling krijgt de gelegenheid om zijn of haar mening te geven over het aangeboden ondersteuningsaanbod. Deze waardevolle feedback integreren we in onze schoolgids, waarin we transparant zijn over eventuele aanpassingen van de ondersteuning op basis van de input van onze leerlingen. In onze schoolgids vindt u een gedetailleerd overzicht van de basisondersteuning die op elke vestiging van CBS Annewieke aanwezig is. Daarnaast specificeren we welke extra ondersteuning onze school kan bieden om aan diverse leerbehoeften te voldoen. Het bestuur vraagt goedkeuring van de medezeggenschapsraad voor de schoolgids, met uitzondering van het ondersteuningsaanbod zelf. Dit aanbod, zowel de basis- als de extra ondersteuning, wordt duidelijk beschreven in de schoolgids. CBS Annewieke heeft concrete ambities voor de toekomst op het gebied van extra ondersteuning. We streven ernaar om onze begeleiding voor NT2-leerlingen te versterken, met speciale aandacht voor de ontwikkeling van Nederlandse taal en woordenschat. Momenteel verwijzen we voor specifieke behoeften waarvoor gespecialiseerde ondersteuning nodig is, nog naar het Speciaal (Basis) Onderwijs. Onze ambitie is om dit aanbod in de toekomst verder uit te breiden en waar mogelijk intern te faciliteren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Schoolontwikkeling op CBS Annewieke

Wat Zijn de Toekomstgerichte Doelen van Ons Schoolplan?

De maatschappij verwacht van elke school uitmuntende kwaliteit. De minister van Onderwijs heeft de Inspectie van het Onderwijs de opdracht gegeven deze kwaliteit te meten en te waarborgen. De Inspectie voert bezoeken uit om te beoordelen of de school op diverse onderdelen voldoende presteert. Tijdens het inspectiegesprek in 2022 werden geen significante zorgen geconstateerd, wat getuigt van onze solide basis. Meer informatie is te vinden via de Inspectie van het Onderwijs op www.onderwijsinspectie.nl. CBS Annewieke hanteert een vierjarige cyclus voor schoolontwikkeling. Het schooljaar 2024-2025 is het tweede jaar binnen de schoolplanperiode 2023-2027. Elk schooljaar worden specifieke doelen uit het schoolplan vertaald naar een concreet schooljaarplan, met bijbehorende actiepunten. Voor het schooljaar 2023-2024 hebben we vooraf een aantal kerndoelen vastgesteld, die hieronder kort worden geëvalueerd. Tevens nemen we belangrijke speerpunten mee naar het schooljaar 2024-2025, zoals uiteengezet in het Schoolplan 2023-2027. **Plannen en Evaluatie 2024-2025:** De focus lag in het schooljaar 2024-2025 op het versterken van Basisvaardigheden, waarvoor we twee jaar subsidie hebben ontvangen. * **Rekenen:** We continueren onze aanpak met Blokplanningen en gerichte aandacht voor het automatiseren van rekenvaardigheden. De evaluatie toont aan dat dit proces aandacht vereist, vooral met nieuwe collega's. Regelmatige herhaling van afspraken is cruciaal en wordt daarom geborgd voor 2024-2025. * **(Begrijpend) Lezen:** Een schoolbrede taal- en leesaanpak wordt ontwikkeld door middel van scholing, vastgelegd in een Kwaliteitskaart. Lezen stond meerdere malen op de agenda, met overdracht van nieuwe kennis en focus op leesbevordering. De aanwezigheid van een schoolschrijver gedurende tien weken heeft onze lees- en schrijfvaardigheden versterkt en kennisoverdracht binnen het team gefaciliteerd. * **Taal/Spelling:** Na onderzoek kiezen we ervoor om in het schooljaar 2024-2025 te starten met de methode Staal. Een jaarplanning met ingepland leermomenten en gezamenlijke lesvoorbereidingen bevordert collegiale kennisdeling. Tevens volgen we een DPL Training van de CED Groep. * **Leer- en Veerkracht:** Dit traject, waarbij alle scholen van VCO-MOG betrokken zijn, richt zich op het ontwikkelen van veerkrachtvaardigheden voor de samenleving. Vanwege de vele ontwikkelingen op het gebied van didactisch handelen hebben we dit traject in het afgelopen schooljaar uitgesteld. Volgend schooljaar evalueren we de geschiktheid. **Doelstellingen voor Schooljaar 2024-2025:** 1. Alle leerkrachten beheersen de sleutels tot effectief leesonderwijs en passen deze toe in de praktijk. 2. Succesvolle implementatie van de nieuwe Taal/Spellingmethode 'Staal', met zichtbare toepassing in de les vanaf december. 3. Alle instructielessen worden gegeven volgens het DPL-model, met afronding van de nascholing. 4. Lessen worden gegeven vanuit heldere doelen en leerlijnen, met verwijzing naar referentieniveaus. 5. Implementatie van het beleid voor Hoogbegaafdheid (HB). 6. Borgen van de afspraken rondom Rekenen, Lezen en KlassenKracht.

Hoe Monitort CBS Annewieke de Voortgang op Gedeelde Schoolontwikkelingsdoelen?

De specifieke doelen en bijbehorende actiepunten zijn gedetailleerd vastgelegd in ons jaarplan. We volgen de voortgang van de actiepunten nauwgezet door maandelijkse updates bij te houden op het leerkrachtenbord, wat zorgt voor transparantie en gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Ontdek Ons Uitgebreide Programma voor Jonge Kinderen bij CBS Annewieke

Toelichting van de school

CBS Annewieke in Scheemda biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten. Ons onderwijs is gericht op een brede ontwikkeling, waarbij we de natuurlijke nieuwsgierigheid van jonge kinderen prikkelen. Met een toegewijd team en een focus op samenwerking, zorgen we voor een warme en veilige start aan de schoolcarrière.

Veelgestelde vragen

Welk Speciaal Aanbod Heeft CBS Annewieke voor Peuters en Kleuters?

CBS Annewieke zet zich in voor een naadloze overgang van kinderopvang naar basisschool. We bieden specifieke programma's die zijn afgestemd op de ontwikkelingsfase van jonge kinderen, met extra aandacht voor spelend leren. Dit integrale aanbod zorgt ervoor dat zowel peuters als kleuters optimaal worden voorbereid op hun verdere schoolloopbaan.

CBS Annewieke zet zich in voor een naadloze overgang van kinderopvang naar basisschool. We bieden specifieke programma's die zijn afgestemd op de ontwikkelingsfase van jonge kinderen, met extra aandacht voor spelend leren. Dit integrale aanbod zorgt ervoor dat zowel peuters als kleuters optimaal worden voorbereid op hun verdere schoolloopbaan.

Integraal Kindcentrum
Nauwe Samenwerking met Peuteropvang en Kinderopvang

Met Welke Partners Werkt CBS Annewieke Samen voor Jonge Kinderen?

Om een rijke leeromgeving te garanderen, onderhoudt CBS Annewieke sterke partnerschappen. Een belangrijk samenwerkingsverband is met KiWI, Kinderopvang Winschoten, wat ons in staat stelt om expertise te bundelen. Deze samenwerking bevordert een consistente en kwalitatieve benadering van de educatie voor de jongste leerlingen in Scheemda en omgeving.

Om een rijke leeromgeving te garanderen, onderhoudt CBS Annewieke sterke partnerschappen. Een belangrijk samenwerkingsverband is met KiWI, Kinderopvang Winschoten, wat ons in staat stelt om expertise te bundelen. Deze samenwerking bevordert een consistente en kwalitatieve benadering van de educatie voor de jongste leerlingen in Scheemda en omgeving.

Team | CBS Annewieke in Scheemda | [2025] Schoolregister