
Schoolweging
De schoolweging van Annewieke is 32,29 , met een spreiding van 5,43 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 89.9% score overtreft de school de landelijke signaleringswaarde van 85% ruimschoots. Dit resultaat benadrukt een stevige basiskwaliteit, hoewel het iets lager uitvalt dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95.2%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
45.5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm van 43.5% ligt. Dit toont aan dat de school ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 32.29) hogere doelen weet te realiseren. Het verschil met het gemiddelde van vergelijkbare scholen (55.4%) geeft echter ruimte voor verdere optimalisatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een nadruk op havo (44.4%) en vmbo-(g)t/havo (11.1%), samen goed voor 55.5% van de adviezen. Opvallend is het hogere percentage vmbo-b adviezen (11.1%) ten opzichte van vergelijkbare scholen (5.5%). Het vwo-percentage (11.1%) blijft iets achter bij de regionale trend (18.6%), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Annewieke | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Door middel van toetsing krijgt de school 2 maal per jaar in het midden en aan het eind van een schooljaar een objectief beeld van de leervorderingen van de individuele leerling, de groep en de school. Toetsing is een van de manieren om te weten te komen hoe leerlingen zich ontwikkelen. Daarnaast zijn de toetsen en de resultaten daarvan voor ons een manier om ons onderwijs te evalueren en de onderwijsbehoeften van de leerlingen vast te stellen. Verspreid over het hele schooljaar maken leerlingen toetsen. Methode gebonden toetsen worden gemiddeld een keer per maand afgenomen. de niet-methode gebonden toetsen; Leerling in Beeld (LIB) twee keer per jaar. Alle toetsen zijn in een toetskalender vastgelegd. De resultaten van de niet-methode gebonden toetsen worden geanalyseerd door de betrokken leerkrachten. De analyses worden doorgesproken met de IB-er en de directeur. Op school hechten we vooral belang aan een overzicht van meerdere toetsen van de afgelopen jaren. Dan wordt er namelijk een trend zichtbaar over het presteren van een leerling en ons onderwijs.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
100% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegen 62.9% landelijk. De afwezigheid van zowel onder- als bovenadvisering is uitzonderlijk en suggereert een zeer precieze adviesprocedure. Dit kan samenhangen met de intensieve leerlingvolgsystemen en vroege adviesgesprekken zoals beschreven in het schoolprofiel.
Sociale ontwikkeling
We willen een school zijn, waar ouders en leerlingen zich welkom en veilig voelen. Voor de ontwikkeling van de leerlingen is een veilig en open schoolklimaat belangrijk. In een dergelijk klimaat kunnen ze werken aan hun zelfvertrouwen. Om deze taak goed te kunnen uitvoeren is een goede communicatie van groot belang. Leerlingen groeien op in een steeds complexere, pluriforme maatschappij. Onze school vindt het van belang om haar leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Vanuit onze christelijke identiteit vinden wij het belangrijk dat leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen leerlingen brede kennis over en verantwoordelijkheidsbesef meegeven voor nu en de toekomstige samenleving. * We vinden het belangrijk dat er orde en rust op school is. Leerlingen hebben die rust nodig om goed te kunnen leren. * We willen dat er een goede sfeer hangt in de school. We zijn trots op onze collegialiteit, maar willen ook dat de leerlingen goed met elkaar omgaan. De identiteit van de school speelt hierin ook een rol. Leerlingen hebben een verschillende achtergrond, maar we horen allemaal bij elkaar. LEES MINDER
Respectvol omgaan met elkaar
Schoolbrede preventieve aanpak
Rust en structuur
Wat is de werkwijze van CBS Annewieke voor sociale ontwikkeling?
CBS Annewieke werkt met de methode KWINK, die een doorgaande lijn biedt van groep 1 t/m 8. Er worden wekelijks lessen gegeven op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling, waar ouders ook van op de hoogte worden gehouden. Het schooljaar wordt jaarlijks gestart met de Gouden Weken voor groepsvorming. Leerlingen kunnen extra ondersteuning krijgen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling door middel van kindgesprekken. Het team heeft een teamtraining Klassenkracht gevolgd, een preventieve methode om respectvol te leven in de klas en op school. Regels en routines worden schoolbreed op elkaar afgestemd en zichtbaar gemaakt in de school.
Welke registratievorm(en) gebruikt CBS Annewieke om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS Annewieke gebruikt de Successpiegel en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS Annewieke?
CBS Annewieke gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, SOEMO-kaarten, Kwink en Klasse(n)Kracht.