
Schoolweging
De schoolweging van Den Omgang is 29,16 , met een spreiding van 6,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99.54% score overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Deze consistent hoge score onderstreept een stevige basiskwaliteit, zelfs bij dalende leerlingenaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
71.76% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 47.1%. Dit duidt op effectieve differentiatie, vooral opvallend gezien de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke oriëntatie op theoretische leerroutes: 16.67% havo/vwo en 11.11% vwo-advies, tegenover respectievelijk 10.93% en 18.61% bij vergelijkbare scholen. Praktijkgericht onderwijs (vmbo-b/k) blijft beperkt tot 11.12%, wat lager is dan regionale trends. De brede adviesspreiding (van vmbo-b tot vwo) weerspiegelt de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Den Omgang | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 181.53 | 173.77 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Naast de methodegebonden toetsen en dagelijkse observaties van de leerkrachten maken we ook gebruik van extra materialen om de ontwikkeling van onze leerlingen in kaart te brengen. Voor de sociaal emotionele ontwikkeling van onze leerlingen gebruiken we voor de leerlingen vanaf groep 3 Cito Leerling in Beeld. Voor de groepen 1 en 2 gebruiken we Focus PO 1-2. Om de leervorderingen methode-onafhankelijk in beeld te krijgen maken we gebruik van de toetsen van het CITO (Centraal Instituut Toets Ontwikkeling). We toetsen onze leerlingen hiermee voor rekenen, spelling, begrijpend lezen, technisch lezen en woordenschat en bij de kleuters op taalontwikkeling en ordenen (rekenen). Daarmee brengen we de ontwikkeling van een individuele leerling, groep en de hele school in kaart. Sommige toetsen worden 2 keer per jaar afgenomen (februari en juni), andere 1 keer per jaar. De uitslagen van de toetsen bespreken we met u tijdens de ouder-kindgesprekken. De uitdraaien van de resultaten vindt u in het portfolio van uw kind. De groepsleerkrachten bespreken de resultaten van de observatie, van het werk en van de toetsen met de interne begeleider. Vergelijken en meten van leerprestaties is nodig, om per kind, per groep en op schoolniveau te kunnen bekijken hoe het leer - en ontwikkelingsproces verloopt en om tijdig te kunnen signaleren welke leerlingen extra en/of speciale hulp nodig hebben. Als de resultaten opvallen, kunnen we maatregelen nemen. Dat doen we ook als resultaten erg goed zijn.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 34.62% van de leerlingen boven hun advies presteert (vs. 25.27% landelijk), tegen slechts 11.54% onderadvies. Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige advisering en mogelijk onderadviseringstrategie. De gerichte doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolplan, lijkt hier vrucht af te werpen.
Sociale ontwikkeling
Een veilig en prettig schoolklimaat is ons vertrekpunt. Wij zetten daarom direct vanaf groep 1/2 (fors) in op: 1. Samenwerking. Vanaf groep 1/2 worden de vaardigheden die nodig zijn om goed samen te kunnen werken aangeleerd. 2. Socialisering. Hoe verhoud ik me tot de ander en tot de wereld om me heen? 3. Respect hebben voor elkaar, anders mogen zijn en ontdekken wie je bent. Persoonsvorming! 4. Vertrouwen. Vertrouwen in jezelf en in de ander. Iedereen heeft talenten! Het is aan ons om bij elk leerling het talent te zien/ontdekken en te benoemen, waardoor het zelfvertrouwen en het geloof in jezelf een flinke boost krijgt! Iedereen is uniek, heeft talent en mag er zijn zoals hij/zij is. Wij toetsen, observeren en verwerken de opbrengsten in onze rapportages. LEES MINDER
SamenwerkenRespect voor elkaar
Persoonsvorming/Eigenaarschap
Vertrouwen/Ik en de ander
Wat is de werkwijze van Basisschool Den Omgang voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Den Omgang hanteert Positieve Behavior Support (PBS), waarbij positief gedrag wordt benoemd en gestimuleerd. Het Daltononderwijs is gebaseerd op de kernwaarden samenwerking, zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, reflectie en effectiviteit. De school gelooft in een heldere structuur, duidelijke regels en afspraken, rust in de groepen en doorgaande lijnen om leerlingen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid te geven, oftewel 'Vrijheid in gebondenheid!'
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Den Omgang om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Den Omgang gebruikt Cito Leerling in Beeld en Focus PO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.