Basisschool De Regenboog
Runstraat 16
5374 AC Schaijk

Schoolweging

Schoolweging
27.07
Spreiding
5.85

De schoolweging van De Regenboog Schaijk is 27,07 , met een spreiding van 5,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamentele niveau wordt door 97,3% van de leerlingen gehaald, wat duidelijk boven de landelijke norm van 85% uitstijgt. Deze score benadrukt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs en de aandacht voor taal- en rekenvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau voor taal en rekenen wordt met 60,6% behaald, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 50,1%. Dit laat zien dat De Regenboog effectief inspeelt op de potentie van haar leerlingen, met name in de hogere leerdoelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 29,8% vwo-advies (vergeleken met 18,6% bij vergelijkbare scholen) en 17,0% havo-advies. Tegelijkertijd valt op dat 4,3% van de leerlingen een vmbo-b advies krijgt, wat iets lager is dan het regionale gemiddelde (5,5%). De combinatie van hoge ambitie en maatwerk komt hier duidelijk naar voren.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Regenboog SchaijkGemeente AmsterdamNederland
LIB174.02173.77175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Opbrengstgericht Passend Onderwijs We werken volgens Opbrengstgericht Passend Onderwijs (OPO). Dit betekent voor ons: Elk kind is uniek, maar dat betekent niet dat voor elke leerling een apart programma mogelijk, nodig of zelfs wenselijk is. (Struiksma 2012) We zeggen daarom: Eerst een passend onderwijsaanbod voor de schoolpopulatie, dan een passend aanbod voor de groep. En indien nodig nog een finetuning op een enkele leerling. We werken daarbij met de volgende vier grootheden: Onderwijsplan We werken met onderwijsplannen bij Leren leren, Sociaal gedrag, Spelling, Technisch Lezen, Woordenschat, Beginnende geletterdheid, beginnende gecijferdheid, Begrijpend kijken en lezen en Rekenen/wiskunde. Het onderwijsplan is een beschrijving van het didactisch handelen en omvat de les, module, leerlijn en opbrengst als een standaard voor de hele school én voor een langere tijd. Daarbij maken we afspraken over de wijze waarop we verrijken, versnellen, verbreden ten aanzien van (hoog)begaafde leerlingen en intensiveren (en vertragen) ten aanzien van leerlingen met leer- en of gedragsproblemen. Schooloverzicht Bij het schooloverzicht bekijk je de opbrengsten op de langere termijn, het resultaat van het aanbod. Het geeft aan of de opbrengsten op schoolniveau zijn gehaald. Hieraan verbinden we de schoolontwikkeling. Groepsoverzicht Bij het groepsoverzicht bekijk je de vaardigheidsgroei, leerstofbeheersing en betrokkenheid per groep en leerling. Hieraan verbinden we een interventie. Dat is een structurele aanpassing op de standaard (onderwijsplan) voor een groep, omdat deze groep op basis vd opbrengsten niet voldoet (boven of onder) aan de basis van de schoolafspraken (onderwijsplan). De schoolbespreking Jaarlijks worden er vier schoolbesprekingen gehouden. De grote schoolbespreking vindt twee keer per jaar, na de Citotoetsen in januari en juni plaats. We stellen dan de halfjaar-interventies op school-, groeps- en leerlingniveau vast. De korte schoolbespreking vindt ongeveer tien weken na de grote schoolbespreking plaats. We monitoren dan de afspraken over de interventies, voorspellen of de schoolambities worden gerealiseerd en stellen waar nodig de interventies bij. De schoolbespreking onderscheidt vier stappen: data, duiden, doelen, doen. Na het groepsniveau volgt het leerlingniveau. Leerlingen die ondanks de aanpassingen op school- en groepsniveau nog steeds onvoldoende in de onderwijsbehoeften kunnen worden voorzien, worden als laatste uit het groepsoverzicht geselecteerd. Als er meer leerlingen in aanmerking komen voor een interventie, dan vragen wij ons af of het niet een groepsinterventie moet zijn. Voor de individuele leerlingbespreking wordt tweemaal per jaar een moment met de Intern Begeleider gepland. We gebruiken voor de analyse, de school-, groeps- en leerlingbespreking en het schrijven van de interventieplannen Focus PO, Cito LOVS/Kind in Beeld, Kindbegrip en KIJK!

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

27,9% van de leerlingen presteert boven hun schooladvies, tegenover 25,3% landelijk. Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (14,0%) ligt iets hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%), wat mogelijk samenhangt met de hoge ambities van de school. De beschreven ‘intensieve monitoring’ in het schoolondersteuningsprofiel draagt waarschijnlijk bij aan deze resultaten.

Sociale ontwikkeling

Wij zorgen er dagelijks voor dat we een school zijn waar de sociale, psychische en fysieke veiligheid van leerlingen niet door handelingen van anderen wordt aangetast. Dat betekent dat er een veilige en positieve sfeer is op school. We realiseren ons ook heel goed dat er soms ook op onze school situaties als pesten, schelden of discriminatie voorkomen. Wij zullen altijd optreden tegen pesten, uitschelden, discriminatie, geweld en andere vormen van ongepast gedrag, en deze zoveel mogelijk voorkomen. We zorgen ervoor dat: Er een veiligheidsbeleid wordt gevoerd; er jaarlijks een monitoring plaatsvindt van de veiligheidsbeleving van leerlingen; er een coördinator en aanspreekpunt (aandachtsfunctionaris) is voor sociale veiligheid. Ons uitgangspunt is dat men op onze school slechts drie schoolregels nodig heeft als basisregels. De drie basisregels waar het om gaat zijn: Voor groot en klein zullen we aardig zijn. De school is van binnen een wandelgebied en buiten hoeft dat lekker niet! We zullen goed voor de spullen zorgen, dan zijn ze weer te gebruiken morgen. Wij besteden aandacht aan bevordering van sociale competenties in onze dagelijks handelen vanuit de methode ‘Kwink’ en de geïntegreerde aanpak binnen de kleutermethode schatkist. Daarnaast gebruiken we kennis van de trainingen Rots en Water. We besteden ook specifieke aandacht aan het creëren van gelijke kansen en samenwerken met de ander. Ook het meewerken aan het ‘Goede Doel’, bijv. acties voor scholen en kinderen in Ghana, vormen terugkerende onderwerpen. We besteden extra aandacht aan: Burgerschap en sociale integratie i.v.m. statushouders; Scheidingsproblematiek door inzet Kiescoach i.v.m. hoge percentage gescheiden ouders; Gedragsproblematiek door inzet gedragsspecialisme i.v.m. zorgarrangementen. LEES MINDER

Kleurrijk

Respect

Veelzijdig en eigentijds

Wat is de werkwijze van Basisschool De Regenboog voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Regenboog is kleurrijk, veelzijdig en eigentijds, waarbij iedereen welkom is. De kernwaarden zijn: Kleurrijk (acceptatie van verschillen), Respect (voor zichzelf, anderen en de wereld), Veelzijdig (passende leeromgeving) en Eigentijds (continu verbeteren). De school streeft naar een sfeer van wederzijds respect en waardering, waarbij veiligheid centraal staat. Zowel kinderen als volwassenen moeten zich gehoord en gezien voelen. De school hanteert de principes van continu verbeteren en modelleert gedrag, vanuit de driehoek school-ouder-kind.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Regenboog gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Zien.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Regenboog?

Basisschool De Regenboog gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink.