Basisschool Openbare Basisschool 't Zwanenest in Schagerbrug

Het team van Openbare Basisschool 't Zwanenest in Schagerbrug

Current section: team
Jochem Blaauboerstraat 4
1751 Schagerbrug

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool 't Zwanenest is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool 't Zwanenest. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool 't Zwanenest bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool 't Zwanenest bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool 't Zwanenest zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool 't Zwanenest. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10%)
25-35 jaar (10%)
35-45 jaar (40%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (20%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool 't Zwanenest werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (10%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool 't Zwanenest gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invallersregeling: Uw Kind Altijd Welkome Op Basisschool 't Zwanenest

Op Openbare Basisschool 't Zwanenest begrijpen we dat het lerarentekort een uitdaging vormt voor het basisonderwijs. Daarom hebben we een proactieve aanpak voor personeelsvervanging. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht, door ziekte of andere omstandigheden, zetten we ons volledig in om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. We kijken intern naar creatieve oplossingen om uw kind te blijven voorzien van kwalitatief goed onderwijs. In uitzonderlijke gevallen, wanneer interne opvang niet mogelijk is, garanderen we opvang voor de eerste dag. Soms kan het nodig zijn om klassen tijdelijk te splitsen of lesuren anders in te delen om de impact te minimaliseren. Mocht de situatie dit vereisen, informeren we u direct en transparant over eventuele aanpassingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We richten de lestijd in elke groep zo in dat aan de behoeften van de kinderen voldaan kan worden; een organisatiemodel dat het zelfstandig werken optimaal combineert met ruimte voor individuele aandacht.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool 't Zwanenest: Specialisten voor Elke Uitdaging

3

Academische Groei: Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gepersonaliseerd Leren
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor Talentontwikkeling
Taalspecialist voor Effectieve Communicatievaardigheden

Toelichting van de school:

Op Basisschool 't Zwanenest zetten we ons in voor de optimale ontwikkeling van elk kind. Onze toegewijde intern begeleider is het aanspreekpunt voor leerplannen en individuele begeleiding. Daarnaast beschikken we over een specialist die zich richt op de uitdaging en begeleiding van meer- en hoogbegaafde leerlingen, en een taalspecialist die zorgt voor een sterke taalontwikkeling bij al onze leerlingen. Samen vormen zij een krachtig team dat klaarstaat om uw kind de best mogelijke ondersteuning te bieden op het gebied van taal en rekenen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Groepsvorming

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Welzijn en Progressie
Specialist Sociaal-Emotionele Vaardigheden

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociale vaardigheden van uw kind staan centraal bij Basisschool 't Zwanenest. Onze intern begeleider biedt ondersteuning aan zowel leerlingen als leerkrachten bij sociaal-emotionele vraagstukken. Daarnaast coacht een gespecialiseerde collega leerkrachten, wat resulteert in een positieve groepssfeer en effectieve aanpak van sociale dynamiek binnen de klassen. Wij geloven dat een veilige en ondersteunende omgeving essentieel is voor leerplezier en persoonlijke groei.

2

Gedrag, Werkhouding en Gestructureerde Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gedragsmanagement
Gedragsspecialist voor Effectieve Leerstrategieën

Toelichting van de school:

Basisschool 't Zwanenest hecht veel waarde aan een positieve werkethiek en een gestructureerde aanpak van leertaken. Onze intern begeleider speelt een cruciale rol in het adviseren over en implementeren van effectieve strategieën. Onze gedragsspecialist biedt aanvullende expertise en ondersteuning om leerlingen te helpen hun focus te behouden en hun leerdoelen te bereiken. Samen werken we aan een omgeving waarin elk kind succesvol kan zijn, met duidelijke structuren en positieve bekrachtiging.

1

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs voor Fysieke Gezondheid

Toelichting van de school:

Bij 't Zwanenest stimuleren we de motorische ontwikkeling van alle kinderen. Onze gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs screent alle leerlingen in groep 3 om eventuele ontwikkelingsachterstanden in de grove motoriek vroegtijdig te signaleren. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, ontvangen een op maat gemaakt vervolgaanbod om hun motorische vaardigheden te versterken en zelfvertrouwen op te bouwen. In complexere gevallen werken we nauw samen met ouders en schakelen we indien nodig externe professionals zoals fysiotherapeuten of ergotherapeuten in voor gespecialiseerde begeleiding.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel Basisschool 't Zwanenest geen specifieke specialist voor medisch handelen en persoonlijke verzorging in dienst heeft, zijn diverse teamleden getraind als bedrijfshulpverlener om eerste hulp te verlenen. Voor specifieke medische behoeften of persoonlijke verzorgingsvragen werken we samen met ouders en externe zorgverleners om een veilige en passende omgeving te garanderen. De gezondheid en het welzijn van onze leerlingen zijn te allen tijde onze prioriteit.

0

Gedragsaanpak, Werkhouding en Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op 't Zwanenest bieden we een uitdagende plusklas voor getalenteerde leerlingen, geleid door een gespecialiseerde leerkracht. Hier leren leerlingen effectief om te gaan met hun leervermogen en ontwikkelen ze hun executieve functies. Deze focus op executieve functies wordt breed toegepast binnen de gehele school om alle leerlingen te ondersteunen in hun leerproces en zelfregulatie. Indien specifieke gedragsuitdagingen of leerproblemen extra expertise vereisen die wij intern niet direct kunnen bieden, werken we proactief samen met externe specialisten om de best mogelijke oplossingen te vinden voor uw kind.

Overzicht ondersteuning

6
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Schoolbibliotheek
Plusklas

Ontdek de Educatieve Ondersteuning op Basisschool 't Zwanenest

Uw Kind Centraal: Maatwerk in Onderwijs

Zorgplicht voor Elk Kind Als Openbare Basisschool 't Zwanenest nemen we onze zorgplicht serieus. Dit betekent dat wij ervoor zorgen dat uw kind een passende onderwijsplek krijgt, of dit nu binnen onze schoolmuren met extra begeleiding is, of op een andere geschikte school. Wij werken nauw samen met het Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland en Scholengroep Warmenhuizen om dit te realiseren. Basisondersteuning en Extra Hulp Elk kind ontvangt basisondersteuning van de eigen leerkracht, binnen de vertrouwde groep. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft de specifieke extra ondersteuning die we bieden. Denk hierbij aan intensieve begeleiding door onze leerkrachten, met ondersteuning van experts zoals ambulant begeleiders of gedragswetenschappers van Onderwijsversterkers. Arrangementen en Externe Expertise We kunnen ondersteuningsarrangementen aanvragen via het Ondersteuningsteam (OT) of het CTO. Dit vergroot onze capaciteit om uw kind optimaal te begeleiden. Indien onze school niet de meest geschikte plek is, zoeken we samen met u naar een passend alternatief binnen onze scholengroep of het speciaal (basis)onderwijs. Signalering en Samenwerking Binnen onze klassen houden we rekening met individuele verschillen. Kinderen die meer uitdaging nodig hebben, krijgen aangepaste opdrachten. Leerlingen die extra hulp nodig hebben, ontvangen gerichte instructie en oefening. Observaties, methodetoetsen en onafhankelijke toetsen zoals de IEP-toetsen helpen ons deze behoeften te signaleren. De intern begeleider en leerkrachten bespreken regelmatig de voortgang van alle leerlingen. Gesprekken met Ouders en Experts Bij een signaal van extra ondersteuningsbehoefte starten we een open gesprek met u als ouder. Indien gewenst, betrekken we externe experts voor aanvullende analyses en adviezen. We organiseren ook Ondersteuningsteam (OT) bijeenkomsten, waarbij u, de leerkracht, de intern begeleider en een orthopedagoog van Onderwijsversterkers, en eventueel andere deskundigen, samen een plan van aanpak opstellen. Plan van Aanpak en Evaluatie De gemaakte afspraken en het plan van aanpak worden vastgelegd in een digiplan, dat we uitgebreid met u bespreken. Dit plan evalueren we regelmatig en stellen we bij waar nodig, zodat uw kind altijd de best mogelijke begeleiding krijgt. Samen een Passende Plek Vinden Als het, ondanks alle inspanningen, niet lukt om de benodigde ondersteuning binnen onze school te bieden, zoeken we in overleg met u en ons samenwerkingsverband naar een andere school die wel aan de specifieke onderwijsbehoeften kan voldoen. Uw kind wordt hierbij altijd betrokken. Plusklas voor Talentontwikkeling Voor leerlingen die meer in hun mars hebben, bieden we een interne plusklas. Eén keer per week komt deze groep samen voor thematische verdieping, begeleid door een gespecialiseerde leerkracht. Dit stimuleert kinderen om hun leerpotentieel volledig te benutten. Individuele Ontwikkeling: Verlenging, Doublure of Versnelling Tijdens 10-minutengesprekken en tussentijdse gesprekken bespreken we de ontwikkeling van uw kind. Mocht een kind aan het einde van groep 2 nog niet klaar zijn voor groep 3, dan bespreken we dit tijdig met u. Ook gedurende de schoolloopbaan kunnen we, in goed overleg met u, besluiten tot een doublure of versnelling als dit de ontwikkeling van uw kind ten goede komt. Toekomstige Versterking van Talentontwikkeling We streven ernaar om het aanbod voor meerbegaafde leerlingen in alle groepen verder te versterken, naast onze bestaande plusklas. De plusklasleerkracht zal hierin een ondersteunende rol spelen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg: Strategisch Schoolplan voor Toekomstig Succes

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan voor de komende jaren?

Het Schoolplan 2024-2028 schetst onze ambitieuze doelstellingen voor de komende vier jaar. De jaarlijkse uitwerking hiervan vindt u in het dynamische schooljaarplan, beide documenten zijn op school beschikbaar. Wij zetten ons dagelijks in voor de continue verbetering van ons onderwijs. Dit doen we door effectieve lesmethodes toe te passen, te investeren in inspirerende bijscholing voor ons team, een breed en boeiend lesaanbod te bieden en een stimulerende leer- en werkomgeving te creëren. Voor het schooljaar 2024-2025 ligt onze focus op diverse kerngebieden. We verdiepen ons in de basis van ons Pedagogisch Huis, waarbij we de professionele cultuur versterken en onze kernwaarden, visie en de doorlopende leerlijnen aanscherpen. Dit omvat tevens het helder formuleren van onze visie op kindontwikkeling. Daarnaast besteden we veel aandacht aan taal- en leesonderwijs. We leggen een betekenisvolle verbinding met wereldoriëntatie, waarbij we de methodes Blink Geïntegreerd en Blink Lezen inzetten. Essentiële speerpunten dit schooljaar zijn de teamtraining, het opleiden van een gespecialiseerde taalcoördinator en het verkennen van de mogelijkheden van Blink Taal. Ook burgerschapsonderwijs krijgt prioriteit door het borgen van de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren. Een teamlid wordt opgeleid tot Kwinkcoach om dit te faciliteren. Verder versterken we ons handelingsgericht werken door zorgvuldige analyses en resultaatbesprekingen, wat leidt tot een effectievere aanpak in de klas. Tot slot verbeteren we onze didactische vaardigheden door regelmatig effectieve instructie-elementen te bespreken en vergroten we onze kennis over kinderleren middels een teamtraining over executieve functies.

Hoe waarborgt de school de realisatie van haar onderwijsdoelen?

De voortgang en borging van onze schoolontwikkeling volgen we nauwgezet via het programma Schoolmonitor, een integraal onderdeel van Stichting Surplus. Hierin zijn ook de doelstellingen voor het huidige schooljaar 2024-2025 gedetailleerd opgenomen. Waar nodig stellen we specifieke plannen van aanpak, kwaliteitskaarten of beleidsplannen op. Voor ons burgerschapsonderwijs monitoren we de kwaliteit middels een ingevulde zelfscan en gerichte metingen bij onze leerlingen. Aan het einde van het schooljaar analyseren we de resultaten met het instrument Burgerschap Meten, om te bepalen of ons aanbod bijgesteld moet worden. Door deskundige begeleiding in te zetten bij de implementatie van nieuwe lesmethodes en aanpakken, garanderen we een coherente en consistente onderwijslijn door de gehele school. We werken actief aan het verbeteren van ons handelingsgericht werken. Dit houdt in dat we zorgen voor een zorgvuldige planning, de samenhang binnen ons 'papieren spoor' versterken en open gesprekken voeren over onze didactische werkwijzen. Op deze wijze realiseren we een doordachte en effectieve aanpak, pedagogisch en didactisch perfect afgestemd op de unieke onderwijsbehoeften van al onze leerlingen.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen bij Basisschool 't Zwanenest in Schagerbrug

Toelichting van de school

Openbare Basisschool 't Zwanenest verzorgt uitstekend basisonderwijs voor 124 leerlingen in Schagerbrug. Wij bieden een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Van de allerkleinsten tot oudere kinderen, wij besteden veel aandacht aan een breed en passend onderwijsaanbod. Ons onderwijs richt zich op de brede ontwikkeling van uw kind, met aandacht voor zowel cognitieve als sociaal-emotionele vaardigheden. Wij geloven in een actieve en betrokken leerhouding, waarbij de nieuwsgierigheid van kinderen wordt geprikkeld. Ontdek de mogelijkheden voor uw kind op onze basisschool in Schagerbrug.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool 't Zwanenest extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Openbare Basisschool 't Zwanenest biedt een rijk en gevarieerd programma dat speciaal is afgestemd op de behoeften van jonge kinderen. Dit programma is ontworpen om een soepele overgang naar de basisschool te garanderen en de ontwikkeling van jonge leerlingen te stimuleren. Wij zetten ons in om een uitstekende start te bieden aan alle kinderen. Ons team van ervaren leerkrachten werkt met enthousiasme aan een leerzame en plezierige schooltijd. Kom gerust langs om de sfeer te proeven en de faciliteiten te bekijken.

Met welke organisaties werkt Basisschool 't Zwanenest samen voor het jonge kind?

Openbare Basisschool 't Zwanenest werkt nauw samen met de lokale kinderopvang en peuterschool Hoi Pipeloi. Deze samenwerking zorgt voor een doorgaande leerlijn en een naadloze overgang van de kinderopvang naar onze basisschool. Deze partnerschap met Hoi Pipeloi, een gerenommeerde kinderopvang in de wijk, versterkt ons aanbod voor jonge kinderen. Door deze samenwerking kunnen we de best mogelijke start garanderen voor uw kind, met een focus op continuïteit en afstemming in de educatieve aanpak.

Openbare Basisschool 't Zwanenest werkt nauw samen met de lokale kinderopvang en peuterschool Hoi Pipeloi. Deze samenwerking zorgt voor een doorgaande leerlijn en een naadloze overgang van de kinderopvang naar onze basisschool. Deze partnerschap met Hoi Pipeloi, een gerenommeerde kinderopvang in de wijk, versterkt ons aanbod voor jonge kinderen. Door deze samenwerking kunnen we de best mogelijke start garanderen voor uw kind, met een focus op continuïteit en afstemming in de educatieve aanpak.

Team | Openbare Basisschool 't Zwanenest in Schagerbrug | [2025] Schoolregister