Openbare Basisschool 't Zwanenest
Jochem Blaauboerstraat 4
1751 CJ Schagerbrug

Schoolweging

Schoolweging
28.08
Spreiding
5.9

De schoolweging van ’t Zwanenest is 28,08 , met een spreiding van 5,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Maar liefst 95,74% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de inspectienorm van 85%. Dit laat zien dat de school sterk inzet op basisvaardigheden, wat consistent is met hun focus op adaptief onderwijs en individuele ontwikkelingslijnen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau voor taal en rekenen wordt door 58,16% van de leerlingen gehaald, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1%. Dit benadrukt de effectiviteit van het onderwijs in het stimuleren van hogere cognitieve vaardigheden, ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 28,08).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn gericht op een brede doorstroom: 33,33% havo en 5,56% vwo-advies. Dit is hoger dan bij vergelijkbare scholen (havo: 16,07%, vwo: 18,61%). Tegelijkertijd is er aandacht voor praktische routes (11,11% vmbo-b), wat aansluit bij de regionale behoefte aan gevarieerd onderwijs. De combinatie van theoretische en praktische adviezen weerspiegelt de diversiteit van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t ZwanenestGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De leerkrachten op 't Zwanenest maken gebruik van methodegebonden en methode-onafhankelijke toetsen. Voor de methode-onafhankelijke toetsen maken we met ingang van schooljaar 2023-2024 gebruik van de toetsen van IEP. Alle methodes waar wij gebruik van maken voldoen aan de kerndoelen. Een aantal keer per jaar bespreken we de resultaten op school- en groepsniveau. Tijdens de groepsbesprekingen, tussen de leerkracht en de intern begeleider, komen de resultaten op leerlingniveau aan bod. De leerkrachten verwerken de resultaten in hun plannen. Zo heeft de leerkracht de ontwikkeling van elk kind goed in beeld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 7,69% van de leerlingen presteert onder hun advies, tegenover 11,81% landelijk. Met 30,77% boven advies (vs. 25,27% gemiddeld) laat de school een sterke begeleiding zien, mogelijk door de intensieve monitoring via het IEP-leerlingvolgsysteem en samenwerking met de intern begeleider.

Sociale ontwikkeling

Wij werken vanuit de principes van Pedagogisch Tact. De relatie tussen leerkracht en kind vormt de basis voor ons handelen. Hieruit komt voort dat we niemand buitensluiten, maar altijd in verbinding blijven met het kind. Dit geldt ook voor de relaties tussen de kinderen onderling. Iedereen moet zich veilig voelen om zich geaccepteerd te voelen en om tot ontwikkeling te komen. Pesten vormt een bedreiging voor deze waarden en dit vinden wij daarom ontoelaatbaar. In ons gedragsprotocol wordt beschreven op welke manier wij willen voorkomen dat er wordt gepest binnen de school en hoe we, als het gebeurt, handelen om het te stoppen. LEES MINDER

pedagogische tact

verbinding

veilig voelen

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool 't Zwanenest' voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool 't Zwanenest' gebruikt Kwink schoolbreed voor sociaal-emotioneel leren en burgerschapsbevordering, naast het hanteren van kapstokregels en het benadrukken van gewenst gedrag. De sociale opbrengsten worden gemonitord via IEP-leerlingvolgsysteem, Burgerschap Meten (groep 7/8) en leerlingtevredenheidsonderzoek (groep 6/7/8). De resultaten worden geanalyseerd en kunnen leiden tot een specifieke aanpak per groep. Tijdens 10-minutengesprekken wordt zowel de cognitieve als sociaal-emotionele ontwikkeling besproken.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool 't Zwanenest' om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool 't Zwanenest' gebruikt MijnKleutergroep en IEP-hart & handen, Burgerschap Meten en Monitor Sociale Veiligheid om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool 't Zwanenest'?

Openbare Basisschool 't Zwanenest' gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.