Basisschool De Wielewaal in Schagen

Het team van De Wielewaal in Schagen

Current section: team
Merelstraat 46
1742 Schagen

Zie hier hoe het team van De Wielewaal is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Wielewaal. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Wielewaal bij jullie?

Ontdek hoe goed De Wielewaal bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Wielewaal zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Wielewaal. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (30%)
45-55 jaar (10%)
55-65 jaar (40%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Wielewaal werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (70%)
Direct ondersteunend personeel (20%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Wielewaal gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Flexibele Invulling van Leerkrachtvervanging op De Wielewaal

Op Basisschool De Wielewaal zorgen we voor een continue leerervaring, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Ons toegewijde team van eigen medewerkers staat klaar om zieke leerkrachten te vervangen, waardoor de lescontinuïteit gewaarborgd blijft. Indien interne vervanging niet mogelijk is, organiseren we de klassen zo efficiënt mogelijk. Leerlingen werken dan zelfstandig aan hun weektaken, wat hun zelfredzaamheid en planningsvaardigheden bevordert. In uitzonderlijke situaties, vooral bij onze jongste leerlingen, kan het voorkomen dat een groep tijdelijk naar huis wordt gestuurd. In dergelijke gevallen informeren we ouders direct en zo spoedig mogelijk. Mocht u hierdoor opvangproblemen ervaren, dan bieden wij op school graag een passende oplossing. Uw kind is bij ons in veilige handen, ongeacht de omstandigheden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Wielewaal

4

Taal, Rekenen en Leesvaardigheid

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekencoördinator
Taalcoördinator

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Wielewaal zetten wij vol in op de ontwikkeling van taal, rekenen en lezen. Onze gespecialiseerde teamleden, waaronder een dyslexiespecialist, intern begeleider, rekencoördinator en taalcoördinator, werken nauw samen. De doorgaande leerlijnen voor deze vakgebieden worden zorgvuldig bewaakt met behulp van moderne lesmethoden en kwaliteitskaarten. Resultaten van methodeonafhankelijke toetsen worden systematisch geregistreerd in ons leerlingvolgsysteem. Een toetskalender, opgesteld door de intern begeleider, zorgt ervoor dat alle toetsmomenten tijdig plaatsvinden, wat een soepele overgang naar de volgende groep garandeert. Voor taalonderwijs integreren we de SLO tussendoelen binnen de thema's van de methode Blink. We verrijken het curriculum met woordenschat uit Blink en bieden wekelijks schooltaalwoorden aan via de 'BAK lijst' en 'Woordenboost'. Ons rekenonderwijs vanaf groep 3 is gebaseerd op de methode Pluspunt. Deze methode maakt gebruik van diverse rekenmodellen, zoals het Drieslagmodel om probleemoplossend vermogen te stimuleren en het hoofdfasen model voor het ontwikkelen van begripsvorming en flexibele kennis toepassen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal. Wij monitoren dit met behulp van het 'Hart- en handeninstrument' van IEP, dat inzicht geeft in de zelfperceptie, sociale interactie en emotionele vaardigheden van elk kind. Dit instrument brengt ook het omgaan met en inleven in gevoelens van zichzelf en anderen in beeld. Door de analyse van onze leerlingvolgsysteemresultaten waarborgen wij de kwaliteit van ons onderwijs en bieden wij passende ondersteuning waar nodig. Onze gedragsspecialist en intern begeleider werken samen om een veilige en stimulerende omgeving te creëren waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen, zowel sociaal als emotioneel.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak, biedt De Wielewaal gespecialiseerde begeleiding. Onze intern begeleider is getraind in het voeren van 'Teken je gesprek'-gesprekken. Deze gesprekken bieden een laagdrempelige manier om met kinderen in gesprek te gaan over hun gedrag en schoolwerk. Dit helpt hen om hun werkhouding te verbeteren en hun leerdoelen effectiever te behalen. Onze gedragsspecialist werkt nauw samen met de intern begeleider om een consistente en effectieve aanpak te garanderen voor alle leerlingen die dit nodig hebben.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

De motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen wordt gestimuleerd door onze vakleerkracht bewegingsonderwijs. Alle groepen ontvangen twee keer per week gymles, en groepen 3 en 4 genieten een half jaar lang van zwemonderwijs. De vakleerkracht screent leerlingen in groep 3 op hun motorische vaardigheden en bespreekt eventuele aandachtspunten met de leerkracht. Indien nodig, worden vervolgstappen ondernomen in overleg met ouders, mogelijk via 'Club Extra'. Club Extra is een speciaal gymprogramma voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij beweging, bijvoorbeeld door motorische onhandigheid, overgewicht of moeite met samenspelen. Het programma richt zich op kinderen van 5-8 jaar en heeft als doel om hen weer plezier en vaardigheid in bewegen bij te brengen, zodat ze kunnen doorstromen naar reguliere sportverenigingen. De begeleiding naar een sportvereniging wordt vanuit Club Extra verzorgd. Deelname aan Club Extra is niet kosteloos; er zijn contributiekosten verbonden aan het lidmaatschap van gymvereniging Lycurgus-Advendo, die gecertificeerde docenten inzet voor dit programma.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor leerlingen met specifieke medische behoeften of die persoonlijke verzorging nodig hebben, werkt Basisschool De Wielewaal nauw samen met ouders. Samen bepalen we de meest geschikte aanpak en ondersteuning om aan de individuele behoeften van het kind te voldoen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal

Op maat gemaakte leerlingondersteuning op De Wielewaal

Gedetailleerde uitleg van onze expertise en zorgstructuur

Basisschool De Wielewaal biedt gespecialiseerde ondersteuning dankzij een team van deskundigen, waaronder gedrags-, lees-, taal-, dyslexie-, reken- en jonge kindspecialisten. Binnen ons bestuur, Surplus, beschikken we over extra NT2-specialisten en zetten we voor overige expertise het samenwerkingsverband in. Dit garandeert een breed en passend zorgaanbod voor elke leerling. Als onze school een specifieke zorgvraag niet volledig kan beantwoorden, schakelen we de expertise van collega-scholen binnen onze scholengroep in. Indien nodig bemiddelen we bij het vinden van de meest geschikte plek op een andere school binnen de groep of binnen het speciaal (basis)onderwijs. De Wielewaal is onderdeel van Kindcentrum Waldervaart, waar diverse scholen voor speciaal (basis)onderwijs gevestigd zijn. Onze zorgcoördinatoren overleggen structureel met collega's van deze organisaties. Dit bevordert het delen van expertise en het gezamenlijk bespreken van casuïstiek, wat essentieel is voor effectieve hulpverlening. Binnen ons lesaanbod houden we rekening met individuele verschillen. Getalenteerde leerlingen ontvangen uitdagende opdrachten, terwijl leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, gerichte instructie en oefenmateriaal krijgen. De signalering van leerbehoeften gebeurt via observaties, methodetoetsen en onafhankelijke toetsen zoals de IEP-toetsen. Na elke toetsingsperiode, die varieert van vakantie tot vakantie, evalueren en passen we de ondersteuning aan op de specifieke behoeften van het kind. Ouders worden altijd geïnformeerd over de geboden extra hulp. De leerkracht faciliteert binnen de klassenstructuur de benodigde ondersteuning. Dit kan individueel of in kleine groepjes in de klas plaatsvinden, of extern via een onderwijsassistent of gespecialiseerde hulpverleners. De leerkracht blijft eindverantwoordelijk voor de administratie en evaluatie van deze ondersteuningstrajecten. We volgen de ontwikkeling van leerlingen nauwgezet via het IEP LeerlingVolgSysteem (LVS) voor de groepen 3 tot en met 8. Deze toetsen worden minimaal tweemaal per schooljaar afgenomen, conform de vastgestelde toetskalender. Het IEP-LVS focust op de verworven vaardigheden van elk kind, in plaats van een vergelijking met landelijke gemiddelden. Voor kleuters gebruiken we het KIJK-volgsysteem. De leerkracht onderhoudt regelmatig contact met de intern begeleider over de voortgang van de groep en specifieke leerlingen. Bij complexe ondersteuningsvragen komt het Ondersteuningsteam (OT) bijeen, bestaande uit de directeur, groepsleerkracht, intern begeleider, ouders, een orthopedagoog van Onderwijsversterkers en, indien nodig, een externe deskundige of tolk. Dit team, dat circa vijf keer per jaar vergadert, stelt gezamenlijke plannen van aanpak op en besluit over vervolgstappen, zoals onderzoeken of arrangementen. De samenwerking tussen kind, school en ouders is hierbij cruciaal voor een optimale begeleiding. Een eenduidige aanpak vanuit school en thuis versterkt het kind in zijn ontwikkeling. Vanaf schooljaar 2024-2025 wordt De Wielewaal onderdeel van de Rutu Foundation, een netwerk van Taalvriendelijke scholen. Dit initiatief erkent en waardeert de thuistalen van leerlingen, en biedt meertalige leerlingen de kans om hun cognitieve en sociale vaardigheden te versterken. Ons versterkte taalaanbod komt ten goede aan alle leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ons Schoolplan: Continue Verbetering van Basisonderwijs

Wat zijn de focuspunten in ons schoolplan voor de komende jaren?

Bij Basisschool De Wielewaal staat de kwaliteit van ons onderwijs centraal en passen we deze continu aan. We volgen de onderwijsresultaten nauwgezet met zowel methodegebonden als methode-onafhankelijke toetsen, waaronder het IEP en KIJK leerlingvolgsysteem. Elke vier jaar stellen we een ambitieus schoolplan op met concrete doelen voor de komende schooljaren. Jaarlijks evalueren we onze voortgang: welke doelen zijn bereikt en waar is verdere ontwikkeling nodig? Dit leidt tot een jaarplan dat onze specifieke voornemens voor dat schooljaar uiteenzet. Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons specifiek op: - Versterking van thematisch taalonderwijs, leesbevordering en woordenschatontwikkeling. - Nauwkeurige monitoring van de resultaten van ons rekenonderwijs. - Gestandaardiseerde vastlegging en evaluatie van onze sociaal-emotionele vormingsmethoden binnen ons 'Pedagogisch Huis'. - Uitbreiding van 'bewegend leren' activiteiten. - Verbetering en structurering van het zicht op de ontwikkeling van elk kind. - Intensivering van de samenwerking met de Vogelweid, in aanloop naar het nieuwe Kindcentrum Waldervaart.

Hoe waarborgt De Wielewaal de realisatie van onderwijsdoelen?

Ons toegewijde team van leerkrachten is de drijvende kracht achter de onderwijskwaliteit, ondersteund door actueel onderwijsonderzoek. Een hecht en collegiaal team, waarin vertrouwen en een gezamenlijke inzet heersen, is essentieel. Onze leerkrachten werken als een team, ondersteunen elkaar actief en delen kennis en inzichten. We dragen gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor alle leerlingen en de school als geheel. De didactische vaardigheden van onze leerkrachten en een positief pedagogisch klimaat zijn de pijlers van onze onderwijsontwikkeling. Elk teamlid is getraind in Pedagogisch Tact. We garanderen dat de basisvaardigheden, zoals lezen, schrijven en rekenen, bij alle leerlingen optimaal ontwikkeld zijn. Daarnaast hechten we veel waarde aan burgerschap en de brede sociaal-emotionele ontwikkeling van onze kinderen. Basisschool De Wielewaal hanteert een cyclische aanpak voor continue onderwijsverbetering. Onze schoolvisie vormt de basis voor het schoolplan en de jaarplannen, waarna we systematisch en onderzoekend werken aan verdere optimalisatie. Dit proces vindt plaats zowel met het voltallige team als binnen specifieke werkgroepen. Deze werkgroepen richten zich op concrete speerpunten, gedreven door een gedeelde ambitie, gezamenlijke waarden, een onderzoekende houding en de bereidheid om van elkaar te leren, met voldoende ruimte voor gezamenlijke groei en ontwikkeling.

Downloaden

Ontwikkeling van Jonge Kinderen: VVE bij Basisschool De Wielewaal

Toelichting van de school

Basisschool De Wielewaal stimuleert de ontwikkeling van jonge kinderen met ons Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma. VVE is een essentieel onderdeel van ons beleid om kinderen, met name die met een mogelijke taal- of ontwikkelingsachterstand, optimaal voor te bereiden op een succesvolle schoolcarrière. Ons programma omvat zowel voorschoolse educatie, die plaatsvindt in samenwerking met peuterspeelzalen en kinderopvang, als vroegschoolse educatie binnen onze kleutergroepen. We richten ons op de brede ontwikkeling van kinderen van 2 tot 6 jaar, met een sterke nadruk op een naadloze leerlijn. Om deze doorlopende ontwikkeling van 0 tot 6 jaar te waarborgen, werken we nauw samen binnen het Kindcentrum Waldervaart. Specifiek focussen we op de overgang van peuter naar kleuter. Dankzij extra middelen van het samenwerkingsverband bieden we kinderen met een taalachterstand gespecialiseerde begeleiding door een eigen schakelleerkracht.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Wielewaal extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Wielewaal biedt een rijk en ondersteunend programma voor jonge kinderen. Dit omvat onze VVE-programma's die gericht zijn op een brede ontwikkeling en een vliegende start op de basisschool. We zetten ons in om elke jonge leerling de aandacht en begeleiding te geven die nodig is om te excelleren.

Ja, Basisschool De Wielewaal biedt een rijk en ondersteunend programma voor jonge kinderen. Dit omvat onze VVE-programma's die gericht zijn op een brede ontwikkeling en een vliegende start op de basisschool. We zetten ons in om elke jonge leerling de aandacht en begeleiding te geven die nodig is om te excelleren.

Ons Kindcentrum

Met welke partners werkt De Wielewaal samen voor het jonge kind programma?

Voor de optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen werkt Basisschool De Wielewaal nauw samen met belangrijke partners. Een van onze gewaardeerde samenwerkingspartners is Peuterschool de Kikkerpoel (Kappio), wat zorgt voor een soepele overgang en een consistente leerervaring voor uw kind.

Voor de optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen werkt Basisschool De Wielewaal nauw samen met belangrijke partners. Een van onze gewaardeerde samenwerkingspartners is Peuterschool de Kikkerpoel (Kappio), wat zorgt voor een soepele overgang en een consistente leerervaring voor uw kind.

Peuterschool de Kikkerpoel (Kappio)
Team | De Wielewaal in Schagen | [2025] Schoolregister