
Schoolweging
De schoolweging van De Wielewaal Schagen is 34,37 , met een spreiding van 6,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
87,4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke ondergrens van 85%. De combinatie van klassenverkleining en gepersonaliseerd leren lijkt hierbij effectief, ondanks dalende leerlingenaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Met 38,5% havo-advies ligt de focus op theoretische doorstroom. Opvallend is het hoge percentage vso-advies (7,7%, tegen 0,12% bij vergelijkbare scholen). De adviezen tonen een spreiding van vso tot havo, passend bij de grote diversiteit in de leerlingenpopulatie (spreiding 6,48).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wielewaal Schagen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen de ontwikkeling van onze leerlingen door middel van het IEP LeerlingVolgSysteem (LVS). Deze toetsen worden in ieder geval op twee momenten in elk schooljaar afgenomen in de groepen 3 tot en met 8 volgens de toetskalender. Het IEP-LVS gaat uit van de ontwikkeling van een individueel kind en een waardering van de toets gericht op de vaardigheden die een kind beheerst, niet hoe het presteert ten opzichte van een landelijk gemiddelde. De kleuters worden gevolgd met het systeem KIJK. De trendanalyse is één van de instrumenten van ons kwaliteitsstelsel, waarmee we zicht hebben op de kwaliteit van ons onderwijs. De trendanalyse komt tot stand door het verzamelen en analyseren van data en wordt gebruikt als middel om de kwaliteit van het onderwijsleerproces en onderwijsresultaten te monitoren en waar nodig te verbeteren. Tweejaarlijks voeren we een schoolontwikkelgesprek met de bestuurder en kwaliteitsmedewerker. Vierjaarlijks vindt er een waarderende audit plaats. Na de afname van de IEP-toetsen zijn er groepsbesprekingen met de leerkrachten en de intern begeleider om samen te kijken naar een aanbod afgestemd op wat er nodig is in deze groepen, gebaseerd op de prognose.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5,3% presteert onder advies, beduidend lager dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Een kwart (26,3%) stroomt door op een hoger niveau, wat aansluit bij de intensieve overdrachtsprocedure met VO-scholen, inclusief ‘warme overdracht’ voor maatwerk.
Sociale ontwikkeling
De school en de groep vormen een sociale leerplaats. Dit betekent voor ons dat de kinderen zich voortdurend mogen ontwikkelen en blijven leren op sociaal emotioneel gebied. Omdat de groep een belangrijke basis vormt, wordt door de leerkracht door het jaar heen geobserveerd in welke fase van groepsvorming de groep zich bevindt. Om hierbij aan te sluiten worden door de leerkracht activiteiten en werkvormen gezocht, zodat de groep voldoende ervaringen opdoet om door te kunnen gaan naar de volgende fase. Het doel is om een positief groepsgevoel en een positieve groep te stimuleren. In de eerste weken van het schooljaar wordt specifiek geïnvesteerd in de Gouden Weken. Hierin worden groepsafspraken en omgangsregels afgesproken en visueel gemaakt in de klas. In de zilveren weken (na de kerstvakantie) worden de afspraken opnieuw met de leerlingen doorgenomen en activiteiten georganiseerd ter bevordering van een positieve groepsvorming. Het team van de Wielewaal is geschoold in "Pedagogisch Tact". 'Het goede doen, op het juiste moment, ook in de ogen van de leerling'. Hierbij hanteren wij een helder gestructureerd en op veiligheid gericht klassenmanagement LEES MINDER
Veiligheid & sociale omgang
Vertrouwen & verbondenheid
Gelijkwaardigheid & plezier
Wat is de werkwijze van De Wielewaal voor sociale ontwikkeling?
Leerlingen van groep 3 tot en met 8 vullen jaarlijks de vragenlijst 'IEP Hart & Handen' in, waarmee ze inzicht krijgen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen. Leerlingen van groep 6 tot en met 8 vullen jaarlijks de vragenlijst 'Monitor Sociale Veiligheid' in, waarvan de resultaten worden geanalyseerd op school- en groepsniveau. In het najaar vinden gesprekken plaats over het welbevinden van de kinderen, waarbij kinderen vanaf groep 1 aanwezig zijn bij de gesprekken met de leerkracht en hun ouder(s).
Welke registratievorm(en) gebruikt De Wielewaal om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Wielewaal gebruikt Kijk! en IEP Hart & Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Wielewaal?
De Wielewaal gebruikt Hiro voor sociaal-emotioneel leren.